Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Arve, kjøpe, selge ... ?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-13, 17:11   #41
Ina
i vesterled
 
Ina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.689
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Det er sju mellom våre (og gutt/jente), så yngste arver lite etter eldste. Jeg har kun gjemt på spesielle ting etter eldste, og det han bruker av tøy nå tror jeg ikke hun kan tenke seg å gå med når hun blir 10. Jeg selger litt, og ellers har jeg noen faste arvere til begge barna. Vi arver litt til minste, men ikke noe til eldste.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 17:22   #42
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.812
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Alt som er brukendes av klær, sender jeg videre til nabogutten som er et år yngre enn Lillemann. Ypperlig ordning!

Skøyter, skistøvler, ski og annet utstyr har jeg gitt til skolen, så de har å låne vekk til barn som ikke har dette. (Vårt utstyr blir alt annet enn slitt, for å si det forsiktig.)

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 17:23   #43
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Vi har ikke hatt noen å arve fra. Men yngste har arvet så og si alt fra storebror. Det er 3.5 år mellom, men eldste er liten og yngste litt stor, så her går det fra ett skap til et annet. Snart bruker de samme størrelse.

Det som ikke passer lenger gir jeg til den yngste broren min. Gutta hans har brukt veldig mye av våre gutters klær og utstyr.

(Noe jeg dog synes er litt spesielt er at svigerinna mi har solgt utstyr hun har fått av oss.)

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 17:38   #44
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.284
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Her er det halvannet år mellom ungene, men her er det stort sett bare sokker som går i arv. Til og med joggebukser og t-skjorter er det kjønnsforskjeller på. Ikke bare ang motiv og farger, men også passform.

Jeg arver gjerne klær! Og kjøper mye brukt. Gjenbruk er supert, og det passer økonomien min mye bedre enn nyinnkjøp av alt. Skulle gjerne hatt faste å arve fra, men vi har både fått og kjøpt mye brukt her inne. Veldig glad for det.

Det de vokser ut av gir jeg videre. Kun spesielle plagg eller nye ting som ikke er brukt jeg evt selger. Som regel gidder jeg ikke styre med det. Det minsten vokser ut av har vi en arver til, men det som er etter jenta hoper seg egentlig bare opp.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 18:36   #45
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Jeg har mine i to puljer. Det arves puljevis. Det er såpass langt mellom toern og treern at det ikke er så morsomt å ta opp igjen klær, de er som regel mer slitt enn jeg husker. Derfor er det bare spesielle ting som tas vare på etter nr 2. Det gis bort eller kastes avhengig av tilstand.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 20:00   #46
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Noe går i søpla (utslitt)
Noe går i arv fra eldste til yngste, men det er nesten aldri lenger.
Noe blir solgt
Noe blir gitt bort til naboer etc.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 20:14   #47
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Jentene har brukt samme størrelse i klær noen år nå, så det er ingen som kan arve innen familien etter dem og ikke kan de arve etter hverandre heller. Lillebror har vi heller ingen i familien som noen kan arve etter, så jeg har ei venninne som trenger både guttetøyet og jentetøyet som får det. Jeg hiver veldig slitte ting, også får hun sorter resten selv hva hun vil ha og ikke av det. Noen dyrere plagg selger jeg.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 20:20   #48
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Med fire gutter tett i alder, er det mye arving her. Og den eldste arver av naboen bl.annet. Jeg vil tro de har 80% arvetøy. Og så supplerer vi med litt nytt når det trengs. Jeg ser jo at eldste nå er mer kresen i klesvalget sitt, så han får nok litt mer nytt enn de andre gjør. Jeg gir bort til andre som ønsker arvetøy når de yngste guttene er ferdig med det. Vel og merke det som er helt og pent. Det er sjeldent tøyet er så lite og pent brukt etter såpass mange unger at det kan selges synes jeg.

Vesla arvet noe av babytøyet etter guttene, men størrelser over ett år var gitt bort. Heldigvis var det noen som ville arve bort jentetøy til oss, så nå har vi nok tøy i skapet, og større størrelser venter på loftet. Jeg supplerer med litt nytt til henne også, men da stort sett ulltøy.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 20:32   #49
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.034
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Jeg har vel 3,5 år mellom mine gutter, og den yngste arver en del fra eldste. Han har vel ca 50/50 arvetøy og nytt tøy i skapet. Har tatt vare på alle vinterdresser etter eldstemann, og luer og votter. Legger til side klær av god kvalitet som enda ser bra ut, ellers gir jeg bort noe og kaster det som er utslitt.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 20:37   #50
astrid_d
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 637
astrid_d er populærastrid_d er populærastrid_d er populær
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Vi er heldige, har arvet en god del. Og gir bort videre det som kan brukes mer.
Jeg handler minst mulig nytt, gjenbruk er viktig.

astrid_d er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 20:38   #51
astrid_d
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 637
astrid_d er populærastrid_d er populærastrid_d er populær
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Og jeg handler gjerne brukt.
Brukte markedsplassen masse før reglene for kjøp og salg ble endret.

astrid_d er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 21:02   #52
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Jeg kvitter meg med alt etter minstemann fortløpende, det samme med alt etter datteren vår,med unntak av helt fargenøytralt tøy type regntøy ol. samt tøy med verdi som bunader. Klær fra de to eldste spares om det er helt og pent.
Utstyr gis bort til venner og bekjente forløpende, noe har jeg solgt rimelig, noe gitt til frelsesarmeen.
Vi kvittet oss ikke med noe mens vi hadde tre små tette.
Jeg har aldri hatt økonomi til å kjøpe nytt til alle, kjøper det meste brukt, loppemarked og salg.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 21:27   #53
FruLarsen
Småbyfrue
 
FruLarsen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2013
Hvor: I huset vårt...
Innlegg: 90
FruLarsen er litt kul
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Jeg gikk mye i arvede klær da jeg var barn, og likte det ikke! Eneste nye klærne jeg fikk var vel til 17.mai og skolestart.. Derfor har FrkLarsen aldri arvet klær, og jeg har aldri kjøpt brukte klær til henne. Synd, for egentlig ser jeg jo den miljømessige gevinsten av gjenbruk, men det byr meg i mot at hun skal gå i andres "filler"..hehe
Alle babyklær og klærne oppover(utenom hjemmestrikkede klær fra bestemødre og enkelte ekstra fine kjoler) er enten kastet eller sendt til Fretex.

__________________
Ja, jeg har bare et barn. Det er ikke bare bare det..
FruLarsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 21:32   #54
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.567
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Opprinnelig lagt inn av FruLarsen, her.

men det byr meg i mot at hun skal gå i andres "filler"..hehe

Det meste av det sønnen min har arvet, ser helt nytt ut. Og det som ikke ser nytt ut er uansett barnehagetøy, og da er det jo ett fett om det er vasket hundre ganger før, når det skal klines til med gjørme og moddelleire og tomatsuppe.

Jeg kjenner jeg blir ganske provosert av holdningen din.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 21:37   #55
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Her sparer jeg litt i tilfelle mannen skulle finne på å ombestemme seg angående å få flere(lite trolig men kan håpe noen få år til). Det meste arver jeg videre til venners barn og noe forsøker jeg å selge rimelig. Synes det er topp å selv kunne arve og kjøpe rimelig så da føler jeg det er greit å gjøre det videre også. Snuppa kan av og til bruke noe som Klumpen har hatt men de er litt for like i størrelsen til at det lønner seg ved de tingene som egentlig koster. Vi har hatt noen å arve fra til gutten men han har nådd de igjen og jenta har aldri hatt noen fast å arve fra. Har faste jeg arver videre til - og det de ikke vil ha/ ikke trenger arves eller selges rimelig(selger aldri arvede ting) på forum eller facebook.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 21:37   #56
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.217
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Nr.2 har arvet etter søstra, men nå er det slutt, for de bruker så godt som samme størrelse i tillegg til at fasongen er noe forskjellig.
Jentene har ikke hatt noen å arve etter, men jeg har kjøpt litt brukt her inne.

Minsten har arva svært lite, så han har fått det aller meste nytt. Såvidt kjøpt noe her inne til han også.

Alle klær som er vokst ut av, pent brukte sko og annet utstyr gir jeg bort til venner og bekjente eller gir det bort så unger på en barneheim i Ukraina kan få nytte av det.

Opprinnelig lagt inn av FruLarsen, her.

men det byr meg i mot at hun skal gå i andres "filler"..hehe

Det var da voldsomt sterkt!

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 21:39   #57
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv
 
Heddamor sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 1.384
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Vi gir vekk så og si alt til naboer og andre kjente. Det er lite trolig at det kommer en nr 3 her. Yngste har arvet litt av broren sin, vinterdresser og ski bl.a. Kunne virkelig ønske vi hadde noen å arve av også.

__________________
2006 2008
Heddamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 21:44   #58
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Synes også det var litt sterkt sagt det med "andres filler" for det føles heldigvis ikke slik for meg/oss. Jeg tror jeg hadde satt like stor pris på å arve klær/arve videre om jeg hadde hatt bedre råd, så kan ikke si det er utelukkende økonomisk(selv om det selvsagt teller mye). Det som er fryktelig flekkete eller med svære hull i, vel, det legger jeg jo bare til sides. Og ellers så er f.eks akkurat nå en slitt t-shorte med minnie(eller en pysj med spidermann, takk for at vi arvet to stk pysjer med spidermann på forrige gang vi arvet noe fra en venninne, det ble oppstyr når den første pysjen med spidermann ble dratt opp av posen!) på mye mere stas for Snuppa enn en ny enkel hvit t-shorte. Synes det er kjekt de gleder seg over klærne selv om de er brukt før av andre.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 21:46   #59
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.567
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Her er Poden fremdeles helt overlykkelig over en jakke med stjerner på som vi arvet for et år siden, og en hettegenser med Lynet på. Jeg er ikke så glad i å shoppe eller bruke penger på hverdagstøy, så jeg hadde vært veldig glad i arving uansett økonomi.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 21:53   #60
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Hm. Mine synes det er veldig stas å få en pose eller eske med arvetøy enten jeg har fått det eller kjøpt det. De opplever det på ingen måte som filler. Jeg har ingen å arve fra og er veldig fornøyd de gangene jeg får arvetøy av noen eller får kjøpe en eske med tøy i passe størrelser.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no