Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Arve, kjøpe, selge ... ?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-13, 14:11   #21
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Her arves det som kan arves, men større ting som vi ikke har hatt plass til å oppbevare om bilseter/barnevogner har jeg solgt pga plassmangel. Kjøper gjerne brukt når vi trenger om vi får tak i.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 14:14   #22
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Vi tar vare på det meste. Minsten har nesten ikke fått nye klær, bortsett fra sko.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 14:19   #23
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Vi har to døtre med 18 mnd mellomrom, så det meste arves. Men jag har alikevel hatt behov for å solgt unna kjoler som hoper seg opp, feilkjøp og gaver.

Jeg selger noe etter yngste, har gitt litt sportsutstyr til korpset, noem kjoler til en to år gammel kusine, kaster noe basic bomull og ull tøy. Synes jeg har god kontroll og orden på klær og andre ting. Vi har liten lagringsplass og ingen garasje, så orden er påtvunget.

Jeg synes resirk er viktig, gir heller bort enn å kaste. Finn.no er suveren når noe skal gis bort.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 14:30   #24
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Jeg har to gutter med 2, 5 års mellomrom. Det som fortsatt lever etter to gutter arves til sønnen til niesa mi som er 2 år yngre enn min yngstemann.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 14:37   #25
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Lillebror arver storebror. Ihvertfall på ting. Klær er ofte ganske slitt, så det er stort sett bare gensere og finklær som er verdt å ta vare på for videre bruk.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 14:38   #26
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Jeg har bare en så jeg har både gitt bort og solgt. Dyre plagg som utedresser og annet som er pent og lite brukt prøver jeg å selge, mens hverdagstøy som er mer slitt gis bort til venner med barn i arvealder eller til loppemarked. Klær som er utslitt kastes.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 14:43   #27
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.268
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Jeg har dobbelt opp av alt og lite lagringsplass, så jeg kjøper masse og gir bort masse. Jeg sorterer alt som er for lite i to bunker og gir en til en venninne og en til en kamerat.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 14:45   #28
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Jeg har spart på litt fra storebrødrene av babytøy og diverse, i tilfelle vi fikk et barn til.

Men pga begrenset lagringsplass har det blitt mindre og mindre sparing, men jeg har gitt ting videre til en venninne med en sønn i passende alder.
Nå som Bitteminsten har ankommet burde jeg kanskje spart på mer, men vi har ikke plass til så mye.
I tillegg ser jeg at det som har lagt i 5 år faktisk ikke alltid har tålt det, så jeg kommer nok til å være temmelig selektiv i det jeg tar vare på heretter.
Bedre at det kan gå videre til noen som får brukt det mens det er brukelig, enn at det spares til det faller fra hverandre.

Jeg innser at jeg er heldig for venninnen min har en nr to som er hakket eldre enn Bitteminsten, så jeg arver igjen en del som hun har hatt til han (og noe går full sirkel etter 3 barns bruk!).

__________________
Smitt og Smule okt -07, Bitteminsten des -12
"Is this real? Or has this been happening inside my head?"
"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"
Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 14:53   #29
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Tidligere tok jeg vare på alt og lillebror har brukt det meste etter eldstemann.
Det er 3,5 års forskjell mellom mine men eldstemann racer i vei i vekst mens minstemann er en pygmè i forhold så det vil nok ta "årevis" før minsten bruker klær som han etter boken burde ha kunnet brukt ift alder. Så lurer på å selge unna noe klær fra eldstemann. HAn er ikke engang 11,5 år og jeg kjøper nå 170 i t-skjorter og klær til overkroppen hans.. Riktignok mindre i underkroppen da.
Minsten får på seg shorts i 116. Han er straks 8 år.
Begge er støpt i samme form.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 14:58   #30
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.406
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Det av nøytralt yttertøy og evt annet etter eldste spares til yngste. Alt annet etter eldste gis til venninne som har jente og det som ikke er utslitt etter yngste gis til annen venninne med gutt. Solgte omtrent alt etter eldste de første årene, men har sluttet, tar for mye tid og klærne slites mer nå. Noe går også til UFF eller Ukraina.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 15:00   #31
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Jeg sparer på det aller meste til nr 2, unntatt veldig brukte ting eller veldig guttete.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 15:04   #32
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.567
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Jeg har bare ett barn, men han er i hovedsak bekledd av FP. Det eneste jeg har kjøpt selv det siste året er undertøy, sko og 2-3 gensere fordi de var fine.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 15:18   #33
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Vi har to gutter med 2,5 års mellomrom, så her spares og arves alt. Men knøttet får selvsagt noe nytt, og jeg ser for meg at det kan bli nødvendig å supplere en del p.g.a. at de er født på forskjellig årstid. Størstemann er født i september, så vi har f.eks. måttet kjøpe litt sommerklær i babystr. til minsten som er født i mars.

Hva vi kommer til å gjøre med det som er brukbart etter to gangers bruk vet jeg enda ikke helt; vi er såpass gamle foreldre at jeg tviler på at det er så mye bruk for arveklær i vennekretsen, så jeg ser for meg at det vi ikke beholder av sentimentale årsaker (hjemmestrikk, første plagg) kommer til å gå til Fretex/UFF e.l.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 15:27   #34
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Jeg har en gutt og en jente, og lillesøster måtte fint arve alt av tøy helt til hun ble bestemt nok til å kreve kjole hver eneste dag (fra ca. 2-årsalderen). Dresser har jeg hatt vett til stort sett å kjøpe kjønnsnøytralt.

Vi har ingen å arve av selv, men jeg har kjøpt noe brukt her inne. Jeg gir bort alt når jeg er ferdig med det, jeg orker ikke bryet med å plukke ut godbitene for å selge det.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 15:27   #35
tjolahopp
Erfaren
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 1.004
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Jeg har bare et barn, og skal ikke flere, så det blir ingen arv nedover i rekke her, men gir bort tøy til bekjente med yngre barn hvis det er noe de er interessert i. Ellers blir det Fretex.

Jeg er dessverre lite flink til å kjøpe brukt. Vi har vært på loppemarked en gang og kjøpt barnetøy, og det var helt fint tøy. Men vi følger ikke med når loppemarkeder er, og så glemmer vi det. Og ikke liker vi å handle heller, men det gjør guttungens farmor så han slipper å gå naken.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 15:27   #36
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Det er halvannet år mellom våre, men eldste er født på sommeren og yngste på vinteren, så vi har måttet supplere med en del ull og slikt (noe av det herfra), og også noen sommerklær. Nå nærmer vi oss at hun kan arve det meste hun trenger av klær en god stund fremover. Det minste har vokst ut av har vi allerede begynt å gi bort, siden vi er ferdige med å få barn. Vi har flere i vennekrets og familie som venter barn fremover, så vi gir villig vekk av klær (unntatt en del som vi ønsker å beholde av sentimentale årsaker) og kommer nok til å selge og gi vekk en del utstyr også etterhvert. Eldste har arvet og fått en del fra venner, familie og FP. Vi kunne helt klart vært flinkere til å kjøpe utstyr brukt, men uten bil er det temmelig upraktisk til tider. Vi får bli flinkere til det når vi får bil, tenker jeg.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 15:36   #37
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Yngste arvet fra eldste så lenge det gikk, men det tok vel ikke mer enn et år eller to før de hadde felles klesskap. Siden de er to som sliter på klærne, er det etterhvert mye som er utslitt før de vokser fra det. Det som fortsatt kan brukes går til fretex, orker ikke dille med å selge, og har ingen naturlige arvere.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 15:37   #38
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Jeg har gutt og jente med tre års mellomrom. Jenta har arvet noe ull og fleece fra broren. Ellers har vi flere jenter i familien og vi arver etter dem, det har alltid vært tradisjon for det. Jeg selger ikke mye, nå er det meste utslitt, men de pene gir jeg videre til søsteren min sin yngste og guttetøy gir jeg til en venninnes sønner.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 15:40   #39
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.499
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Yngste arver fra eldste når vi husker det. Så har jeg en venninne med barn et par år yngre enn yngste, så hun får det som er brukbart. Resten kastes, evt loppis hvis vi tror noen kan ha lyst på det.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 16:30   #40
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Arve, kjøpe, selge ... ?

Vi har vært så heldige å arvet stort sett alt til barna. Jeg gir også alt vi har videre når det er for smått, til folk som vil arve. Jeg synes det er tull å kjøpe alt nytt, og også forkastelig miljømessig. Jeg kjøper innimellom det vi ikke arver, men prøver å begrense det. Men jeg merker jo kjøpesuget og ser at jeg fort kan komme inn i en stim av behov hvis jeg ikke stopper meg selv....

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no