Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-07-08, 16:16   #41
Bingo
Aktiv
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 103
Bingo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Nebbia, dersom du mener at stort gjennomsnittlig konsum av alkohol kan føre til akutte alkoholskader må du legge frem dokumentasjon på det.

Jeg kar meg heller ikke imponere av at du trekker frem et enkelt land som bevis på en generell trend. Forskningsmetodisk kalles dette en nivåfeilslutning, altså at man generaliserer på bakgrunn av enkelthendelser.

Bingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-08, 16:19   #42
Bingo
Aktiv
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 103
Bingo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Angående levealderen i Danmark kan det ikke påvises sammenheng mellom alkoholkonsum og endringe ri den. Danmark har alltid ligget litt lavt i Norden, men det kan like gjerne ha sammenheng med matvaner og mindre fysisk aktivitet.

Land som Spania, Frankrike og Italia har ellers flere ganger så høyt gjennomsnittlig alkoholkonsum som Norge. Likevel lever de lenger enn oss. irriterende, ikke sant ?

Bingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 09:18   #43
Wit
Av og på bruker
 
Wit sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 194
Wit har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Her finner dere litt om folks drikkevaner, og forskjellige forskninger som er gjort i Norge:
http://www.sirus.no/internett/alkoho...ation/348.html

Ellers mener jeg at alkohol er greit i seg selv, hvis man klarer å nyte det i små/moderate mengder. Det er helgefylla som er problemet. Derfor er det vanskelig å sammenligne mengden vi drikker i Norge med andre land nedover Europa. Der drikker man oftere men mindre, mens i Norge skal vi på død og liv helle innpå det vi klarer i løpet av en fredag og lørdag. Det skaper mye bråk ute på byn, flere slagsmål, knivstikking osv på grunn av at man er beruset og har lavere terskel for å skulle "vise seg".

Alkoholrelaterte sykdommer er også blitt stadig økende i Norge har jeg lest. Vi får stadig oftere livsstilrelaterte sykdommer som kommer av alkohol, røyk, sukker og fett. Dette koster samfunnet store summer hvert år, og jeg tror nok ikke dette vil minke i årene fremover.

Skal vi få til det trenger vi en holdningskampanje som faktisk FÅR oss til å endre livsstil. Her har ikke jeg noe fasitsvar da.....

__________________
Wit med IVF-prinsessa født 2003
Wit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 09:35   #44
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Wit, her.

Her finner dere litt om folks drikkevaner, og forskjellige forskninger som er gjort i Norge:
http://www.sirus.no/internett/alkoho...ation/348.html

Ellers mener jeg at alkohol er greit i seg selv, hvis man klarer å nyte det i små/moderate mengder. Det er helgefylla som er problemet. Derfor er det vanskelig å sammenligne mengden vi drikker i Norge med andre land nedover Europa. Der drikker man oftere men mindre, mens i Norge skal vi på død og liv helle innpå det vi klarer i løpet av en fredag og lørdag. Det skaper mye bråk ute på byn, flere slagsmål, knivstikking osv på grunn av at man er beruset og har lavere terskel for å skulle "vise seg".

Alkoholrelaterte sykdommer er også blitt stadig økende i Norge har jeg lest. Vi får stadig oftere livsstilrelaterte sykdommer som kommer av alkohol, røyk, sukker og fett. Dette koster samfunnet store summer hvert år, og jeg tror nok ikke dette vil minke i årene fremover.

Skal vi få til det trenger vi en holdningskampanje som faktisk FÅR oss til å endre livsstil. Her har ikke jeg noe fasitsvar da.....

Jeg vil påstå at det største problemet i forhold til nordmenns alkoholvaner er at man har valgt Ole-Brumm-taktikken. Ja takk, begge deler. Man har kombinert helgefylla med kontinental hverdagsdrikking - og da har det lett for å bli for mye, rett og slett.

Og FORØVRIG er jeg ikke sikker på om det er så mye fredligere "på byn" i diverse middelhavsland.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 09:47   #45
Wit
Av og på bruker
 
Wit sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 194
Wit har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg vil påstå at det største problemet i forhold til nordmenns alkoholvaner er at man har valgt Ole-Brumm-taktikken. Ja takk, begge deler. Man har kombinert helgefylla med kontinental hverdagsdrikking - og da har det lett for å bli for mye, rett og slett.

Og FORØVRIG er jeg ikke sikker på om det er så mye fredligere "på byn" i diverse middelhavsland.

Om det er fredligere på byn i middelhavsland skal jeg ikke uttale meg om, men jeg har reist endel og syns egentlig Oslo er ganske ille uansett.

Her finner man masse statistikk om vårt konsum sett opp mot andre land: http://www.sirus.no/files/pub/400/Ru...0norsk_web.pdf

Det viser seg da at vi stadig drikker mer vin, og vi drikker mer sprit enn noen andre land...

__________________
Wit med IVF-prinsessa født 2003
Wit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 09:48   #46
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Wit, her.

Det viser seg da at vi stadig drikker mer vin, og vi drikker mer sprit enn noen andre land...

Ja, det er nettopp det jeg mener. Vi adopterer kontinentale vin-vaner, samtidig som vi opprettholder helgefylla.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 09:53   #47
Wit
Av og på bruker
 
Wit sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 194
Wit har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Ja, det er nettopp det jeg mener. Vi adopterer kontinentale vin-vaner, samtidig som vi opprettholder helgefylla.



Har forresten sett mange eksempler på hva som skjer med "Ola Dunk" når han kommer til sydligere strøk med billig alkohol.... Ikke alltid noe pent syn nei. Og det gjelder IKKE bare ungdom. De i 50-60 års alderen er ofte like ille.

__________________
Wit med IVF-prinsessa født 2003
Wit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 10:58   #48
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Jeg så forresten et program på BBC Food her om dagen, og der hadde de gjort en enkel test som viste at blodveggene ble mer elastiske av litt alkohol, uansett type.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 11:09   #49
Wit
Av og på bruker
 
Wit sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 194
Wit har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg så forresten et program på BBC Food her om dagen, og der hadde de gjort en enkel test som viste at blodveggene ble mer elastiske av litt alkohol, uansett type.

Jeg har også lest om det, men da snakker vi om LITT eller?

__________________
Wit med IVF-prinsessa født 2003
Wit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 11:14   #50
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg så forresten et program på BBC Food her om dagen, og der hadde de gjort en enkel test som viste at blodveggene ble mer elastiske av litt alkohol, uansett type.

Ja, jeg mener at dette stemmer. Jeg vet om folk med angina (hjertekrampe) som kan ta seg en dram fremfor nitroglyserin fordi alkoholen "utvider" blodårene. Men jeg har forstått det slik at å bruke alkohol på denne måten er som å pisse i buksa for å holde seg varm. Alkohol kan øke blodtrykket og derfor forårsake infarkt.

Jeg tror også at alkohol "tynner" blodet ...

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 11:17   #51
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Vi snakker om ett glass om dagen, ja.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 18:11   #52
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, jeg mener at dette stemmer. Jeg vet om folk med angina (hjertekrampe) som kan ta seg en dram fremfor nitroglyserin fordi alkoholen "utvider" blodårene. Men jeg har forstått det slik at å bruke alkohol på denne måten er som å pisse i buksa for å holde seg varm. Alkohol kan øke blodtrykket og derfor forårsake infarkt.

Jeg tror også at alkohol "tynner" blodet ...

Det stemmer at alkohol utvidar blodårene, og nikotin gjer at blodårene trekker seg saman. I mine glade ungdomsdagar meinte vi difor at alkohol og festrøyk nøytraliserte kvarandre.

Alkohol tynnar også blodet ja. Alkoholikarar som t.d. går på Marevan får ofte veldig stygge blødningar på grunn av at Marevanen og alkoholen forsterkar verknaden av kvarandre (som blodfortynnande).

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-08, 00:02   #53
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Bingo, her.

Land som Spania, Frankrike og Italia har ellers flere ganger så høyt gjennomsnittlig alkoholkonsum som Norge. Likevel lever de lenger enn oss. irriterende, ikke sant ?

Kvinner i Spania, Frankrike og Italia lever litt lenger enn kvinner i Norge. På den annen side lever mennene i Norge litt lenger enn mennene i disse landene. Ser man kvinner og menn under ett er det i praksis ingen forskjell i følge statistikk fra SSB fra 2000.

Og det er slett ikke irriterende at de ikke lever mye kortere enn oss i Norge. Det er ganske enkelt å forklare. Den fremste faktoren er at de har et sunnere kosthold enn nordmenn. Det er ikke slik at de lever lenger på tross av høyere alkoholforbruk, men skadene ved høyere alkoholforbruk veier ikke opp for et generelt sunnere kosthold.

En ting som er interessant å legge merke til, er at alkoholforbruket i Spania, Frankrike og Italia er dramatisk redusert. I alle fall når det gjelder vin. I 1975 drakk franskmenn i gjennomsnitt 104 liter vin! I 2007 var det tallet redusert til 53 L - en reduksjon på nesten 50%. I Italia og Spania er reduksjonen henholdsvis 55% og 60%. Tall for gjennomsnittlig levealder viser at i EU har gjennomsnittsalderen økt med 6 år fra 1975 til 2000, mens den i Norge kun har økt med 4 år. Når man legger til grunn at en del av landene i EU utgangspunktet hadde et langt sunnere kosthold allerede i 1975, må nok alkoholreduksjonen ta sin del av æren for den økte levealdreren i EU.

  Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 11:30   #54
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Det stemmer at alkohol utvidar blodårene, og nikotin gjer at blodårene trekker seg saman. I mine glade ungdomsdagar meinte vi difor at alkohol og festrøyk nøytraliserte kvarandre.

Alkohol tynnar også blodet ja. Alkoholikarar som t.d. går på Marevan får ofte veldig stygge blødningar på grunn av at Marevanen og alkoholen forsterkar verknaden av kvarandre (som blodfortynnande).

Det er ikke alkoholen som gjer blodet meir tyntflytande, men eitt stoff i druene. Difor kan ein like gjerne drikke blådruejuice som rødvin.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 12:18   #55
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det er ikke alkoholen som gjer blodet meir tyntflytande, men eitt stoff i druene. Difor kan ein like gjerne drikke blådruejuice som rødvin.

Tyntflytande veit eg ikkje noko om, men eg såg eit program der dei samanlikna uttynna vodka, druejus og raudvin. Rein alkohol gav og utslag på elastisiteten til blodårene. Det same gjorde druejusen, men raudvinen gav best resultat.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 22:41   #56
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Tyntflytande veit eg ikkje noko om, men eg såg eit program der dei samanlikna uttynna vodka, druejus og raudvin. Rein alkohol gav og utslag på elastisiteten til blodårene. Det same gjorde druejusen, men raudvinen gav best resultat.

Då må ein passe på å ikkje drikke for mykje, då det kan føre til blodproppar pga uttørring, om ein held seg til rein alkohol altså.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no