Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Humlekasse/humlehotell

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-04-21, 19:15   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Humlekasse/humlehotell

Jeg lot meg friste til å kjøpe en humlekasse i dag.

Men dere som har eller har hatt dette: Flytter det virkelig inn humler? Ser liksom bare for meg at det vil bli stående tomt.

Hvordan funker dette?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-21, 19:18   #2
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Humlekasse/humlehotell

Jeg har fått meg insekthotell og lurer på det samme. Det bør helst plasser en plass det får kveldssol, men mitt står vestvendt. Håper det flytter inn noen insekter allikevel.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-21, 19:21   #3
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.358
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Humlekasse/humlehotell

Naboen hadde i fjor, hengende på et gjerde, med formiddagssol.

Der flyttet det inn de sinteste humlene jeg har vært ute for. Den delen av hagen (og litt av vår) ble no-go sone hele sommeren.

Så ikke heng opp for nære der dere oppholder dere.

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-21, 19:32   #4
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Humlekasse/humlehotell

Insekter flytter inn når materialene blir gamle/har stått ute en sesong hos oss. Murer igjen åpningen på bambusrør og bjørkestammer/planker med hull i. Legger nok larver/egg inni først. 8mm hullstørrelse er mest populært her. Viktig at det ikke blir vått når det regner ser det ut som. De som står mer værutsatt brukes mindre.

Humler? De suser forbi, men har aldri flytta inn. Har lært nå at de er veldig kresne på bolmateriale. Et tips skal være å bruke materialer fra et gammelt musebol. Det passer fint med at jeg ser det er i gamlemusebol i mur/terrasse de slår seg ned hos oss. Vi har hatt humlebol under terrassen rett ved der vi spiser middag hele sommerhalvåret, og det var uproblematisk. De ble bare litt forvirret når noen satt i veien for dem der de pleide å fly.


Sist redigert av Mei : 22-04-21 kl 19:38.
Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-21, 19:38   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Humlekasse/humlehotell

Takk for gode tips!

Sinte humler, ja! Hm.

Plassering har jeg ikke ofret en tanke. Men det er nok viktig. Har en fin vegg mot vest, men solen griller der hele dagen. Blir humlene kokt da?

Jeg har nemlig hørt om fugleunger som blir regelrett kokt i fuglekasser...

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-21, 20:40   #6
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Humlekasse/humlehotell

Haha. Åpnet pakken og skjønte lite. Det viser seg at jeg trodde jeg kjøpte et typisk hus-formet insekthotell med flere hull, men jeg har kjøpt noe annet. Denne linken fulgte med bruksanvisningen:

https://www.lahumlasuse.no/wp-conten...umlekasser.pdf

Veldig nyttig. Jeg ante niks og nada om dette her. Og jeg tror ikke kassa jeg kjøpte er ment å henge på en vegg...

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 16:36   #7
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Humlekasse/humlehotell

Sitat:

Hulrommene og gangene i et insekthotell er konstruert for at bier, graveveps og murerveps skal besøke dem og legge matpakker innover i hulrommet. Biene lager matpakker av pollen og nektar, mens graveveps og murerveps bruker andre insekter som opplagsnæring for avkommet.

På hver matpakke legger hunndyret et egg. Når dette er gjort, kravler hun ut og plugger igjen åpningen med leire, sagmugg, kvae eller lignende. Så gjør hun ikke noe mer. Egget blir til en larve, som eter seg god og feit på nistepakken sin. I løpet av sommeren eller høsten forpupper den seg, fortsatt i hotellets hulgang. Etter en lang og kald vinter, når sola varmer og de første blomstene springer ut, kommer det nye insektet ut og flyr av sted på jakt etter egne reirhull å legge egg i.

https://www.nhm.uio.no/om/aktuelle-s...ekthotell.html

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no