Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kan de snart ikke skjønne at det er våpenlovgivningen som er problemet blant annet?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-07, 10:55   #1
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Kan de snart ikke skjønne at det er våpenlovgivningen som er problemet blant annet?

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle1777311.ece

Jeg syns det er merkelig at det skal skje skytedrama på skytedrama i USA, men samtidig vil de ikke innse at våpenlovgivningen er mye av årsaken. Dersom ikke så mange har våpen så vil tilgangen være dårlig og man skyter ikke om seg i affekt........

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 13:09   #2
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan de snart ikke skjønne at det er våpenlovgivningen som er problemet blant anne

Men når sånne gærninger går løs, så må du jo skjønne at man nettopp derfor må få lov til å forsvare seg selv. Med våpen, that is.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 13:13   #3
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan de snart ikke skjønne at det er våpenlovgivningen som er problemet blant anne

Det er jo kanskje ikke riktig tidspunkt å kritisere våpenlovgivningen i USA når vi har Kristian Valen på forsiden av VG i dag... med huset fullt av våpen, og tar ikke fem øre for å bruke dem i fylla, og på toppen mener at "man må jo få forsvare seg".

Vi har vel (så vidt jeg vet) en ganske annerledes våpenlovgivning i Norge enn i USA. Likevel er det ingenting som ville hindret en hvilken som helst "våpensamler", jeger eller heimevernssoldat i å plaffe løs på det han måtte ønske her heller.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 13:25   #4
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan de snart ikke skjønne at det er våpenlovgivningen som er problemet blant anne

Det er derfor det er riktig tidspunkt å diskutere det. Jeg refererer ikke til Valen.

Jo, lettere det er tilgang til våpen jo lettere er det for enkelte å skyte løs i affekt.

I min barndom var det to gutter, i min by, som lekte med våpen. Det de ikke visste var at våpenet var ladet. Den ene gutten døde. (hvis jeg husker rett). Det har skjedd flere ganger. Hva skal man med våpen om man ikke er aktiv i en skyteklubb eller jakter?

Det holder ikke å si at man må forsvare seg. Vold avler vold....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 13:32   #5
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan de snart ikke skjønne at det er våpenlovgivningen som er problemet blant anne

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg syns det er merkelig at det skal skje skytedrama på skytedrama i USA, men samtidig vil de ikke innse at våpenlovgivningen er mye av årsaken. Dersom ikke så mange har våpen så vil tilgangen være dårlig og man skyter ikke om seg i affekt........

Etter det siste skytedramaet i USA, så hørte jeg motargumentet. Hvis alle hadde hatt våpen og kunne forsvare seg, så hadde ikke en slik tragedie skjedd. Da kunne studentene ha forsvart seg, og skutt ham før han rakk å skyte så mange....

Med andre ord, jeg tror ikke det er en så rett fram og enkel konklusjon på dette problemet som det vi i vår naive Norske tro kanskje tror.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 14:15   #6
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan de snart ikke skjønne at det er våpenlovgivningen som er problemet blant anne

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Etter det siste skytedramaet i USA, så hørte jeg motargumentet. Hvis alle hadde hatt våpen og kunne forsvare seg, så hadde ikke en slik tragedie skjedd. Da kunne studentene ha forsvart seg, og skutt ham før han rakk å skyte så mange....

Med andre ord, jeg tror ikke det er en så rett fram og enkel konklusjon på dette problemet som det vi i vår naive Norske tro kanskje tror.

Så du mener det er naivt å tro at det ville virke preventivt å begrense våpentilgangen? Intrisangt.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 14:18   #7
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan de snart ikke skjønne at det er våpenlovgivningen som er problemet blant anne

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Så du mener det er naivt å tro at det ville virke preventivt å begrense våpentilgangen? Intrisangt.

Nei, nå missforstår du meg. Det jeg mener er at de i USA som er for en fri våpenlovgivning ser verden på en ganske annen måte. En måte som det er vanskelig for oss å sette oss inn i, fordi vi lever i Norge og tenker på en norsk måte (kanskje naiv?)

For meg virker det innlysende at "mindre våpen gir mindre drap", men de ser de tydligvis ikke slik.... snarere omvendt.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 14:20   #8
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan de snart ikke skjønne at det er våpenlovgivningen som er problemet blant anne

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Nei, nå missforstår du meg. Det jeg mener er at de i USA som er for en fri våpenlovgivning ser verden på en ganske annen måte. En måte som det er vanskelig for oss å sette oss inn i, fordi vi lever i Norge og tenker på en norsk måte (kanskje naiv?)

For meg virker det innlysende at "mindre våpen gir mindre drap", men de ser de tydligvis ikke slik.... snarere omvendt.

Jeg er ikke med på at det er naivt, det er snarere våpenforkjemperene i USA som har et forkrøplet og primitivt syn på dette.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 14:27   #9
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan de snart ikke skjønne at det er våpenlovgivningen som er problemet blant anne

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg er ikke med på at det er naivt, det er snarere våpenforkjemperene i USA som har et forkrøplet og primitivt syn på dette.

Ja, forkrøplet og primitivt! Men det er nå vel ikke noe galt i å være litt enkel og naiv? "Ingen våpen - ingen drap" - enkel og grei filosofi!

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 14:27   #10
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan de snart ikke skjønne at det er våpenlovgivningen som er problemet blant anne

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg er ikke med på at det er naivt, det er snarere våpenforkjemperene i USA som har et forkrøplet og primitivt syn på dette.

Enig.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 14:29   #11
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan de snart ikke skjønne at det er våpenlovgivningen som er problemet blant anne

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Ja, forkrøplet og primitivt! Men det er nå vel ikke noe galt i å være litt enkel og naiv? "Ingen våpen - ingen drap" - enkel og grei filosofi!

Hvor mange blir skutt i Norge hvert år? Hvor mange i USA? Utifra prosenter av befolkningen. Det gir vel et svar. Selvfølgelig kan en ikke se så enkelt på det. Det er også snakke om kultur og hva som aksepteres i det samfunnet man lever i osv.... men jeg syns nå at det er amerikanerne som er naive...

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 14:30   #12
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan de snart ikke skjønne at det er våpenlovgivningen som er problemet blant anne

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Ja, forkrøplet og primitivt! Men det er nå vel ikke noe galt i å være litt enkel og naiv? "Ingen våpen - ingen drap" - enkel og grei filosofi!

Hva i all verden er det som er naivt med det?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 15:29   #13
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan de snart ikke skjønne at det er våpenlovgivningen som er problemet blant anne

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Ja, forkrøplet og primitivt! Men det er nå vel ikke noe galt i å være litt enkel og naiv? "Ingen våpen - ingen drap" - enkel og grei filosofi!

Men realiteten er at det finnes våpen, og det er alltid noen som har våpen. Om de ikke har skytevåpen kan de finne en kniv eller en øks. Våpen finnes, og drap forekommer. Det forekommer også at noen kveles, men vi forbyr ikke verken tau eller hender ( ) av den grunn. Vil man drepe så får man det til, selv om man ikke har fri tilgang på skytevåpen.

Kriminelle miljøer vet nøyaktig hvor og hvordan de skal skaffe seg våpen, og det er ikke stort verre det, enn å skaffe seg andre ulovlige ting, som rusmidler.

Derfor ER det naivt å tro at "ingen våpen - ingen drap".

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 15:39   #14
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan de snart ikke skjønne at det er våpenlovgivningen som er problemet blant anne

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Men realiteten er at det finnes våpen, og det er alltid noen som har våpen. Om de ikke har skytevåpen kan de finne en kniv eller en øks. Våpen finnes, og drap forekommer. Det forekommer også at noen kveles, men vi forbyr ikke verken tau eller hender ( ) av den grunn. Vil man drepe så får man det til, selv om man ikke har fri tilgang på skytevåpen.

Kriminelle miljøer vet nøyaktig hvor og hvordan de skal skaffe seg våpen, og det er ikke stort verre det, enn å skaffe seg andre ulovlige ting, som rusmidler.

Derfor ER det naivt å tro at "ingen våpen - ingen drap".

Så enkelt er det selvfølgelig ikke.

Vi hadde et forferdelig drap i mitt nærmiljø for noen får år siden. Det var en pappa som drepte sin ex-kone og deres to barn og seg selv. Pappaen hadde bakgrunn i heimevernet og hadde våpen hjemme. Ingen kan si hva som ville skjedd om han ikke hadde våpen, men det at han hadde et våpen tilgjengelig i den sinnstemningen han var i da ga et utfall som var forferdelig. Selvfølgelig kunne han brukt kniv, øks osv., men jeg tror det er lettere å stå på avstand og skyte enn å gå til angrep med kniv f.eks.. hvis det går an å si at noe sånt er lett...

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-07, 08:48   #15
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan de snart ikke skjønne at det er våpenlovgivningen som er problemet blant anne

Statistikken tyder ikke på at færre våpen gir færre drap. Er bare en ukes tid siden det ble offentliggjort en undersøkelse (riktignok fra USA) hvor man sammenlignet våpentetthet og drap pr. 1000 innbyggere i diverse land, blandt annet Norge, Sverige, Danmark og Finland - og flere andre Europeiske land. Det var ingen klar sammenheng mellom våpentetthet og hyppighet av drap.

Nå har jeg funnet saken:

http://www.abcnyheter.no/node/45692

Her er litt av essensen:

Sitat:

300 millioner amerikanere deler mer en 100 millioner våpen, og det begås årlig 5,6 drap per 100 000 innbyggere. Det har vært en kraftig reduksjon i antall drap i de siste 15 årene. På det meste ble det begått ca 10 drap per 100 000.

I Norge begås det bare 0,81 drap per 100 000 innbyggere på tross av at vi har hele 36000 våpeneiere per 100 000, eller 36 %. Danmark har til sammenligning 1,21 drap og 19 % våpeneiere, Sverige 1,87 drap og 24 % våpeneiere. Våre naboland med svært lik kultur som oss har altså færre våpen og flere drap enn vi har i Norge.

I den ekstreme enden av skalaen finner vi Luxembourg med 9.01 drap og tilnærmet null våpeneneiere, og Russland med 20,54 drap og 4000 våpeneiere. De ni europeiske landene med færrest våpen har under 5 % våpeneiere men tre ganger høyere drapstall enn de ni landene som tillater våpen og har over 15 % våpeneiere.


Sist redigert av bina : 10-05-07 kl 08:55.
bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-07, 10:28   #16
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kan de snart ikke skjønne at det er våpenlovgivningen som er problemet blant anne

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Etter det siste skytedramaet i USA, så hørte jeg motargumentet. Hvis alle hadde hatt våpen og kunne forsvare seg, så hadde ikke en slik tragedie skjedd. Da kunne studentene ha forsvart seg, og skutt ham før han rakk å skyte så mange....

Med andre ord, jeg tror ikke det er en så rett fram og enkel konklusjon på dette problemet som det vi i vår naive Norske tro kanskje tror.

Oj. Etter det første avsnittet ditt i dette innlegger, trodde jeg du skulle støtte HI...

Vi er ikke naive i Norge, som faktisk har skjønt at tilgangen på våpen og den forherligelsen det amerikanske samfunnet har for våpen, er med på å videreføre og øke voldsspiralen i USA.

Det som kanskje er naivt er å tro at amerikanerne skal "se lyset" - for dette er en så inngrodd del av deres samfunn - som våpenindustrien hele tiden jobber for å opprettholde - at jeg tror ikke de får snudd det.

  Svar med sitat
Gammel 10-05-07, 10:58   #17
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan de snart ikke skjønne at det er våpenlovgivningen som er problemet blant anne

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Oj. Etter det første avsnittet ditt i dette innlegger, trodde jeg du skulle støtte HI...

Vi er ikke naive i Norge, som faktisk har skjønt at tilgangen på våpen og den forherligelsen det amerikanske samfunnet har for våpen, er med på å videreføre og øke voldsspiralen i USA.

Det som kanskje er naivt er å tro at amerikanerne skal "se lyset" - for dette er en så inngrodd del av deres samfunn - som våpenindustrien hele tiden jobber for å opprettholde - at jeg tror ikke de får snudd det.

Der er du inne på noe vesentlig. Kulturen som har vokst opp rundt våpenbruk og ikke minst "verdensbildet" de har i forhold til dette....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-07, 19:43   #18
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan de snart ikke skjønne at det er våpenlovgivningen som er problemet blant anne

Å forandre våpenlovgivningen er ikke gjort i en håndvending. Retten til å eie våpen er nemlig grunnlovsfestet. Hvor lett er det å forandre en grunnlov? Derfor er dette med våpen også mer en "kultur" enn det er f.eks. i Norge.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-07, 23:08   #19
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan de snart ikke skjønne at det er våpenlovgivningen som er problemet blant anne

Jeg tror våpenlovgivningen er et symptom på problemet, ikke problemet selv. En strengere lovgivning ville kanskje monnet, men ikke mye. Langt de fleste våpnene som brukes i de mange drapene i USA skjer med enten illegale våpen eller med våpen som også ville vært lovlige med en strengere lovgivning.

Problemet handler mer om en grunnleggende fryktkultur, en ekstrem "selvforsvars"kultur som har vært en del av USAs hjerte og sjel helt fra begynnelsen, elendig prykisk helsevern, voldsforherligende populærkultur, etcetc.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-07, 21:22   #20
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan de snart ikke skjønne at det er våpenlovgivningen som er problemet blant anne

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror våpenlovgivningen er et symptom på problemet, ikke problemet selv. En strengere lovgivning ville kanskje monnet, men ikke mye. Langt de fleste våpnene som brukes i de mange drapene i USA skjer med enten illegale våpen eller med våpen som også ville vært lovlige med en strengere lovgivning.

Problemet handler mer om en grunnleggende fryktkultur, en ekstrem "selvforsvars"kultur som har vært en del av USAs hjerte og sjel helt fra begynnelsen, elendig prykisk helsevern, voldsforherligende populærkultur, etcetc.

Polyanna sier det så riktig her!

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no