Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kalla fakta og gastric bypass

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-03-11, 14:15   #1
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Kalla fakta og gastric bypass

På tv4play.se kan man se en dokumentar om gastric bypass operasjoner, og at flere av pasientene har det tøft etterpå.
Hele 34 % av de som har fått gjort gastric bypass har hatt behov for psykologhjelp, sammenlignet med 15 % av de som har fått gjort annen mageoperasjoner.
Den ene pasienten ville aller helst ha operasjonen ugjort.

Det er også forskjell på "oppfølgingen" etterpå, noen får gjort bukplastikk og annet i etterkant, andre får det ikke, og er minst like misfornøyd etter operasjonen som før, bare nå er det overskuddshud som er problemet og ikke overvekt.


Ett av problemene som blir belyst er at det som i kirurgens statistikker ser ut som en vellykket operasjon, pga pasienten gikk ned i vekt, mens pasienten mener at livet er helt ødelagt.

Er det dårlig informasjon i forkant som gjør at pasienter tror at livet blir bra bare man blir tynn?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 14:44   #2
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Nå synser jeg her uten å ha sett programmet. Kan det ikke ha noe å gjøre med at mange har hatt psykiske problem før de opererte seg? Dvs at det er en større andel pasienter i denne gruppen som har psykiske problem (som yttrer seg som spiseproblemer) enn ved andre typer operasjoner.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 14:45   #3
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Nå synser jeg her uten å ha sett programmet. Kan det ikke ha noe å gjøre med at mange har hatt psykiske problem før de opererte seg? Dvs at det er en større andel pasienter i denne gruppen som har psykiske problem (som yttrer seg som spiseproblemer) enn i andre typer operasjoner.

Akkuratt samme tankene sitter jeg med.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 14:50   #4
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Selvfølgelig er det en muligjet.
det ble i 2010 gjort 7200 slike operasjoner i Sverige, og tallet er stadig økende. Jeg vil anta at forholdene er ganske like i Norge som i Sverige, er det da silingen i forkant av operasjonene som er for dårlig? At færre burde fått tilbud om operasjon?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 15:17   #5
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

De jeg kjenner som har tatt denne oprasjonen har undersøkt dette opp og ned selv da. Godt mulig informasjonen er for dårlig hvis en kun baserer seg på den info man får fra de som utfører oprasjonen ja.

Poenget med denne dokumentarer er kanskje at dette ikke er en totalt uproblematisk oprasjon som løser alt, og det budskapet er jeg enig i.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 15:32   #6
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

I Norge er det såvidt jeg skjønner veldig få som får denne operasjonen dekket av det offentlige. De som får det må gjennom et lengre program på forhånd og får etter hva jeg forstår en ganske voldsom oppfølging.

Dette er det imidlertid evig lang ventetid på, så majoriteten av de som opereres i Norge opererer seg privat. Der får man en ganske liten pakke. Fra de tar kontakt første gang til de er ferdig opererte tar det kanskje bare noen få dager. Det sier seg selv at hodet ikke uten videre lar seg omstille på så kort tid. Noen er godt forberedt på egenhånd, andre later til å kaste seg litt mer impulsivt ut i det. Jeg tror vel suksessraten i etterkant avhenger blytungt av i hvilken grad pasientene har fått gjort noe med det som gjør at de har spiseforstyrrelser eller ikke.

  Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 15:43   #7
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Nå synser jeg her uten å ha sett programmet. Kan det ikke ha noe å gjøre med at mange har hatt psykiske problem før de opererte seg? Dvs at det er en større andel pasienter i denne gruppen som har psykiske problem (som yttrer seg som spiseproblemer) enn ved andre typer operasjoner.

I en studie av 141 pasienter hadde nesten halvparten en psykisk lidelse.

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/...edmeoperert-a/

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 16:35   #8
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Jeg har venninner som har tatt denne operasjonen, og det som går igjen er manglende oppfølging på det psykiske plan. For noen er det ikke noe problem, mens det for andre faktisk blir et stort problem.

Jeg skulle ønske at før man fikk en slik operasjon så var gjort noe med evt spiseforstyrrelser, jeg tenker iallefall at det hjelper lite med en operasjon dersom hodet ikke henger med.

I forhold til offentlig og privat, så tror jeg det varierer veldig i forhold til oppfølging før og etter. Ei venninne av meg fikk den dekket offentlig, men siden sykehuset ikke klarte å oppfylle ventelistegarantien ble hun sendt til Aleris, og dermed følge hun deres opplegg både før og etter. Hun hadde garantert trengt tettere oppfølging enn det hun får.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 16:40   #9
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

jeg tenker iallefall at det hjelper lite med en operasjon dersom hodet ikke henger med.

Ja og nei. Mange føler at det blir lettere å jobbe med spiseproblemene når man ikke lenger har overvekten hengende over seg. Det er nemlig vanskelig å ta tak i alle problemer på én gang.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 16:53   #10
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Ja og nei. Mange føler at det blir lettere å jobbe med spiseproblemene når man ikke lenger har overvekten hengende over seg. Det er nemlig vanskelig å ta tak i alle problemer på én gang.

Ja, det kan jeg skjønne. Men jeg tror likevel at dersom man har en spiseforstyrrelse så må det være en plan i forhold til dette. Ikke bare gi en operasjon og ferdig med det liksom. Det er der jeg syns det svikter.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 17:05   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Ja og nei. Mange føler at det blir lettere å jobbe med spiseproblemene når man ikke lenger har overvekten hengende over seg. Det er nemlig vanskelig å ta tak i alle problemer på én gang.

Jepp, sånn var det for meg. Jeg taklet ikke å ta tak i begge deler på en gang, så jeg lot meg opereres selv om jeg hadde en tung spiseforstyrrelse. Det gikk helt fint med meg siden selvbildet mitt for det meste var vektrelatert og bedret seg i takt med nedgangen, men jeg ser og skjønner at ikke aller har det på samme måte.

Jeg tror også, og dette har jeg sett mange ganger, at man gjerne sliter med psykisk med vektnedgangen om man har vært overvektig hele livet. Jeg har ikke det, og jeg følte meg aldri hjemme i min store kropp, jeg ble en annen, og jeg fant meg selv igjen i takt med vektnedgangen. De som har vært overvektige hele livet, kjenner jo ikke til noe annet utseende og sliter kanskje litt mer siden de "mister" det de alltid har kjent, om dere skjønner. Det kan nok være litt frustrerende, selv om man vil ned i vekt. Man går til noe ukjent, mens jeg og andre som har vært slanke før vi ble overvektige, finner oss selv igjen. Det har nok MYE å si.

Men ja, det er et dilemma det der. Hvem som skal få operasjon og ikke. Jeg var så psykisk langt nede på slutten at jeg tror glatt jeg kunne fått avslag i det offentlige, om jeg hadde hatt tid til å vente. Og da hadde jeg ikke sittet her i dag, slank og med mye bedre helse, en sønn som aldri hadde vært her uten at jeg hadde gått ned i vekt osv. Et nytt liv. Men som sagt så vet jeg at dette ER et problem, så hva skal man gjøre? Oppfølging er i hvert fall alfa omega.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 17:18   #12
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jepp, sånn var det for meg. Jeg taklet ikke å ta tak i begge deler på en gang, så jeg lot meg opereres selv om jeg hadde en tung spiseforstyrrelse. Det gikk helt fint med meg siden selvbildet mitt for det meste var vektrelatert og bedret seg i takt med nedgangen, men jeg ser og skjønner at ikke aller har det på samme måte.

Jeg tror også, og dette har jeg sett mange ganger, at man gjerne sliter med psykisk med vektnedgangen om man har vært overvektig hele livet. Jeg har ikke det, og jeg følte meg aldri hjemme i min store kropp, jeg ble en annen, og jeg fant meg selv igjen i takt med vektnedgangen. De som har vært overvektige hele livet, kjenner jo ikke til noe annet utseende og sliter kanskje litt mer siden de "mister" det de alltid har kjent, om dere skjønner. Det kan nok være litt frustrerende, selv om man vil ned i vekt. Man går til noe ukjent, mens jeg og andre som har vært slanke før vi ble overvektige, finner oss selv igjen. Det har nok MYE å si.

Men ja, det er et dilemma det der. Hvem som skal få operasjon og ikke. Jeg var så psykisk langt nede på slutten at jeg tror glatt jeg kunne fått avslag i det offentlige, om jeg hadde hatt tid til å vente. Og da hadde jeg ikke sittet her i dag, slank og med mye bedre helse, en sønn som aldri hadde vært her uten at jeg hadde gått ned i vekt osv. Et nytt liv. Men som sagt så vet jeg at dette ER et problem, så hva skal man gjøre? Oppfølging er i hvert fall alfa omega.

Det går jo bra med mange, og det er jo fint. Men jeg skulle ønske oppfølgingen var myye bedre, også i forkant av operasjonen. Det er faktisk folk som blir operert som tror at en operasjon er løsningen på alt, og at de bare kan spise hva de vil etterpå. Sikkert ikke så mange, men jeg er rimelig sikker på at det gjelder flere enn de jeg kjenner. Som faktisk er operert, men fortsatt er overvektig, og som ikke klarer å gå ned i vekt. Jeg skjønner godt at man må gjøre en innsats selv, men jeg tenker at når man har tatt det skrittet at man ønsker en operasjon, så bør oppfølgingen i forkant og etterkant være god!

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 17:19   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Og det er jeg 100 % enig i.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 17:22   #14
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Jeg er jo i en situasjon der jeg selv har begynt å tenke i tanker om operasjon, men for meg er det rett og slett litt skummelt fordi jeg opplever at oppfølgingen er for dårlig. Så selv om jeg leser solskinnshistorier(som din, bl.a Iset) så er de andre historiene også såpass skremmende at jeg ikke helt klarer å mobiliserer det motet som skal til. Nå er jeg forsåvidt i gang med vektreduksjon, og jeg håper virkelig at det hjelper, fordi jeg selv har innsett at funker det ikke denne gange, så må jeg vurdere en opersjon helt på alvor.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 17:28   #15
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Jeg tror ikke de som overspiste og saboterer for seg selv etter gbp gjør dette fordi de tror de kan spise sånn. Ikke mer enn at de også før operasjonen skjønte godt at de ikke kunne spise sånn de spiste da heller. Men jeg tror det er samme grunn som gjelder når man spiser slik man vet man ikke skal - med eller uten operasjon. Nemlig at man bruker mat som noe mer enn næring, og ikke har fått hjelp til å løse dette.

  Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 17:29   #16
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg tror ikke de som overspiste og saboterer for seg selv etter gbp gjør dette fordi de tror de kan spise sånn. Ikke mer enn at de også før operasjonen skjønte godt at de ikke kunne spise sånn de spiste da heller. Men jeg tror det er samme grunn som gjelder når man spiser slik man vet man ikke skal - med eller uten operasjon. Nemlig at man bruker mat som noe mer enn næring, og ikke har fått hjelp til å løse dette.

Jepp, nemlig

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 18:05   #17
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Men det går jo helt fint an å søke hjelp om dette selv også, i etterkant, om man har behov for det. Jeg forstår at ikke alle ER helt der, men om man er bevisst i forkant så finnes det jo tilbud man kan benytte seg av.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 18:10   #18
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Men det går jo helt fint an å søke hjelp om dette selv også, i etterkant, om man har behov for det. Jeg forstår at ikke alle ER helt der, men om man er bevisst i forkant så finnes det jo tilbud man kan benytte seg av.

Tja, da kommer det kanskje an på hvor man bor? En av mine venninner som har tatt denne operasjonen fikk faktisk avslag på psykologhjelp i etterkant. Etter en klage får hun nå komme til vurdering, men er på ingen måte garantert hjelp.

Jeg er fullstendig klar over at man kan ringe aleris dersom man lurer på noe, men dette er ikke det jeg kaller for oppfølging altså.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 18:14   #19
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Tja, da kommer det kanskje an på hvor man bor? En av mine venninner som har tatt denne operasjonen fikk faktisk avslag på psykologhjelp i etterkant. Etter en klage får hun nå komme til vurdering, men er på ingen måte garantert hjelp.

Jeg er fullstendig klar over at man kan ringe aleris dersom man lurer på noe, men dette er ikke det jeg kaller for oppfølging altså.

Mulig?
Jeg vet iallefall at det finnes gode muligheter ift spiseforstyrrelser her i området, også etter operasjon.
Jeg var til psykolog før operasjonen, og for meg har oppfølgingen fra Aleris og lege vært bra nok i etterkant. I tillegg til at jeg har hatt en del rundt meg (og her) og prata med. Men dette er jo ekstremt individuelt.
Men om man er bevisst dette i forkant, så har man iallefall muligheter til å sjekke ut det der man bor.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 18:19   #20
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Mulig?
Jeg vet iallefall at det finnes gode muligheter ift spiseforstyrrelser her i området, også etter operasjon.
Jeg var til psykolog før operasjonen, og for meg har oppfølgingen fra Aleris og lege vært bra nok i etterkant. I tillegg til at jeg har hatt en del rundt meg (og her) og prata med. Men dette er jo ekstremt individuelt.
Men om man er bevisst dette i forkant, så har man iallefall muligheter til å sjekke ut det der man bor.

Ja, det er jo kjempeflott for de det fungerer for, og de er jo ikke jeg bekymret for, det er alle de andre.

Og når jeg vet om iallefall 3 på dennne lille plassen som sliter på forskjellige områder, og som jeg tenker kunne unngått dette dersom oppfølgingen hadde vært bra nok, så vil jeg tro det finnes flere ute i det ganske land. Jeg syns jo at vi her på fprumet stort sett får solskinnshistorier, og jeg syns jo selvsagt at disse skal komme fram, men det er synd at ikke det kommer fram andre ting også.

For all del, jeg er ikke i mot slankeoperasjoner på noen som helst slags måte, jeg syns det er flott at det finnes et slikt tilbud, men jeg tror likevel det finnes forbedringspotensiale i forhold til oppfølginga.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no