Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

"The stand" av Stephen King

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-06-20, 09:12   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.931
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

"The stand" av Stephen King

En eller annen gang etter 12. mars i år ble denne nevnt i en tråd her. Det finnes både en forkortet utgave, som ble utgitt først, og en senere fullstendig utgave. Jeg vil gjerne lese den originale ikke-fullstendige utgaven (først). Men det er vanskelig å finne ut hvilken utgave som er hvilken hvis jeg skal kjøpe den fra en bokhandel. Er det noen som vet hvilken utgave som er den "korte"?

Det skal visstnok være tidenes horror-dystopi - er den virkelig så god?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-20, 09:19   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.360
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "The stand" av Stephen King

Den lange kom ikke ut før i 1990, så du kan se på årstall og sideantall.

Sitat:

n 1990, an unabridged edition of The Stand was published, billed as The Complete and Uncut Edition. Published in hardcover by Doubleday in May 1990, this became the longest book published by King at 1,152 pages. When the novel was originally published in 1978, Doubleday warned King that the book's size would make it too expensive for the market to bear.[6] As a result, he cut about 400 pages (around 150,000 words) from the original manuscript. This edition reinstates most of the deleted pages (as selected by King), as well as updates the setting from the 1980s to the 1990s. This new edition features a new preface by King, and illustrations by Bernie Wrightson.

Wikipedia

Dette er visstnok ikke helt sant, i følge Publishers Weekly.

Sitat:

In its 1978 incarnation, The Stand was a healthy, hefty 823-pager. Now, King and Doubleday are republishing The Stand in the gigantic version in which, according to King, it was originally written. Not true . The same excellent tale of the walking dude, the chemical warfare weapon called superflu and the confrontation between its survivors has been updated to 1990, so references to Teenage Mutant Ninja Turtles, the Reagan years, Roger Rabbit and AIDS are unnecessarily forced into the mouths of King's late-'70s characters. That said, the extra 400 or so pages of subplots, character development, conversation, interior dialogue, spiritual soul-searching, blood, bone and gristle make King's best novel better still.

Ser at denne fra Ark har 1344 sider, så da går jeg ut i fra at det er den lange. Ser ut som det er vanskelig å få tak i den korte. Kanskje sjekke en brukthandel?

__________________


Sist redigert av Tallulah : 22-06-20 kl 09:28.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-20, 09:30   #3
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.013
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "The stand" av Stephen King

Jeg har pocketutgave av den fullstendige versjonen - og den er på 1400 sider. Det er ingen illustrasjoner i min versjon. Det er lenge siden jeg leste den, men jeg mener å huske at jeg følte at den kunne absolutt kuttes ned. Den er god, men er en klassisk historie om god mot ondskap, så jeg ville ikke kalt den for tidenes dystopi. Utgangspunktet for historien gjør at den passer godt i disse koronatider.

Jeg ble helt fenget av miniserien på 90-tallet. Så den først, så leste boka.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-20, 09:35   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.360
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "The stand" av Stephen King

Jeg gleder meg til den nye serien! Jeg tror jeg leste The Stand i ungdommen, men muligens den korte. Jeg ser ikke for meg at jeg har lest den lange, uten å huske det. Jeg kjøpte mye horror og scifi i brukthandler og slukte dem, men de aller fleste har ikke lagret seg særlig godt i minnet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-20, 09:54   #5
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.931
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "The stand" av Stephen King

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Den lange kom ikke ut før i 1990, så du kan se på årstall og sideantall.

Wikipedia

Dette er visstnok ikke helt sant, i følge Publishers Weekly.



Ser at denne fra Ark har 1344 sider, så da går jeg ut i fra at det er den lange. Ser ut som det er vanskelig å få tak i den korte. Kanskje sjekke en brukthandel?

Forskjellige utgaver av samme "versjon" får forskjellig antall sider, så 1300 - 1400 sider er et tilstrekkelig anslag. Den korte har visst 800-900 sider. Men jeg klarer ikke å finne den korte. Jeg satser på loppemarkedet i september.

Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.

Jeg har pocketutgave av den fullstendige versjonen - og den er på 1400 sider. Det er ingen illustrasjoner i min versjon. Det er lenge siden jeg leste den, men jeg mener å huske at jeg følte at den kunne absolutt kuttes ned. Den er god, men er en klassisk historie om god mot ondskap, så jeg ville ikke kalt den for tidenes dystopi. Utgangspunktet for historien gjør at den passer godt i disse koronatider.

Jeg ble helt fenget av miniserien på 90-tallet. Så den først, så leste boka.

Jeg har begynt på den lange versjonen, og det er nettopp det at jeg synes den godt kan kuttes ned. I allefall for en førstegangsleser. Det er tungt nok å lese på engelsk uansett.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg gleder meg til den nye serien! Jeg tror jeg leste The Stand i ungdommen, men muligens den korte. Jeg ser ikke for meg at jeg har lest den lange, uten å huske det. Jeg kjøpte mye horror og scifi i brukthandler og slukte dem, men de aller fleste har ikke lagret seg særlig godt i minnet.

Ja, jeg så at det jobbes med en ny serie. Jeg fant den gamle på YouTube, men har vanskeligheter med å høre alt som sies. Og uten teksting blir det vanskelig da.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-20, 10:00   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.360
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "The stand" av Stephen King

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Ja, jeg så at det jobbes med en ny serie. Jeg fant den gamle på YouTube, men har vanskeligheter med å høre alt som sies. Og uten teksting blir det vanskelig da.

Den nye har mange gode skuespillere og ser visuelt veldig bra ut. Vanity Fair har en liten smugtitt på noen av bildene her.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no