Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Avstemming av det viktige slaget (valg av sjokolade)

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Se resultatene: Kakevalg
Salt karamellkrem 60 65,93%
Vanlig karamellkrem 17 18,68%
Ikke nougat 39 42,86%
Med nougat 29 31,87%
Fast sjokoladetrekk, lys sjokolade 14 15,38%
Fast sjokoladetrekk, mørk sjokolade 24 26,37%
Fluffy sjokoladekrem, lys sjokolade 36 39,56%
Fluffy sjokoladekrem, mørk sjokolade 11 12,09%
Sjokoladeganasj, lys sjokolade 15 16,48%
Sjokoladeganasj, mørk sjokolade 23 25,27%
Annet, svarer i tråden ev. liker ikke kake. 3 3,30%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 91. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-09-21, 12:27   #1
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Avstemming av det viktige slaget (valg av sjokolade)

Jeg har en idé til kombinasjon av diverse oppskrifter og ønsker meg tilbakemelding på hva som vil fungere best og hvorfor.

Jeg tenker to versjoner av bunn; en standard nøttebunn og en laget med kokos for ev. allergikere.

Det er resten jeg vil ha råd om.

Dette er bittelitt inspirert av Toffeefe (er det ikke sånn det skrives*), men det skal være kake.

Jeg tenker et lag karamell, men salt eller ikke?

Ja eller nei til nougat?

Sjokoladetrekk; skal det være bare et tynt, litt fast trekk i lys eller mørk sjokolade? Eller skal det være en fluffy sjokoladekrem med sjokolade, lys eller mørk, løst i fløte og vispet? Eller en sjokoladeganasj, altså krem, men av det tyngre slaget.

Spørreundersøkelse følger, husk minst tre svar.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-21, 12:37   #2
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avstemming av det viktige slaget (valg av sjokolade)

Bare ikke salt karamell!!!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-21, 12:52   #3
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Avstemming av det viktige slaget (valg av sjokolade)

Whatever, så lenge det finnes minst én med salt karamell!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-21, 13:38   #4
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Avstemming av det viktige slaget (valg av sjokolade)

Vanlig karamell og salt sjokokadeganache. Aldri nougat.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-21, 13:48   #5
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avstemming av det viktige slaget (valg av sjokolade)

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Bare ikke salt karamell!!!

Enig. Hva er greia med at ALT skal være salt karamell?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-21, 13:48   #6
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.650
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avstemming av det viktige slaget (valg av sjokolade)

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Whatever, så lenge det finnes minst én med salt karamell!

Ja! Salt karamell er alltid godt.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-21, 13:56   #7
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Avstemming av det viktige slaget (valg av sjokolade)

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Enig. Hva er greia med at ALT skal være salt karamell?

Fordi salt kramell er godt, vel!

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-21, 13:57   #8
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Avstemming av det viktige slaget (valg av sjokolade)

Og uten nugatt, særlig på en uten nøttebunn grunnet allergi, ettersom nugatt er... nøtter.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-21, 13:57   #9
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avstemming av det viktige slaget (valg av sjokolade)

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Enig. Hva er greia med at ALT skal være salt karamell?

Har du tatt med deg engasjement fra andre tråder?

Jeg tror jammen jeg vil teste begge deler. Jeg liker godt salt karamellsaus, men det er ikke alltid at det passer.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-21, 13:58   #10
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avstemming av det viktige slaget (valg av sjokolade)

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Og uten nugatt, særlig på en uten nøttebunn grunnet allergi, ettersom nugatt er... nøtter.

Jeg vet. Men siden dette var en ide fra Toffeefe så tenkte jeg på om det kunne være noe, men da ikke på kokosbunnen da.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-21, 14:09   #11
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avstemming av det viktige slaget (valg av sjokolade)

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Har du tatt med deg engasjement fra andre tråder?

Jeg tror ikke det finnes et tema i hele verden jeg ikke kan være superengasjert i. Det er egentlig litt slitsomt.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-21, 14:13   #12
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avstemming av det viktige slaget (valg av sjokolade)

Ikke nougat. Fransk nougat er ikke godt.
Salt karamell er godt.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-21, 14:39   #13
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.369
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Avstemming av det viktige slaget (valg av sjokolade)

Samma det, så lenge man ikke har med den ekle karamellen som ødelegger alt for mange i utgangspunktet gode sjokolader.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-21, 14:51   #14
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Avstemming av det viktige slaget (valg av sjokolade)

Jeg elsker salt karamell, men synes det ofte forsvinner når det kombineres med sjokolade, og med nøttebunn ville jeg ikke ha brukt det. Avgjort nei takk til nougat.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-21, 15:04   #15
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.841
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Avstemming av det viktige slaget (valg av sjokolade)

Ikke nougat, salt karamell Ellers kan det være det samme. Høres veldig godt ut!

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-21, 16:23   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avstemming av det viktige slaget (valg av sjokolade)

Jeg har stemt på salt karamellkrem, uten nougat og med lys fluffy sjokoladekrem.

Selv om det ikke er helt klart for meg hva slags kake dette skal bli.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-21, 16:28   #17
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avstemming av det viktige slaget (valg av sjokolade)

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg har stemt på salt karamellkrem, uten nougat og med lys fluffy sjokoladekrem.

Selv om det ikke er helt klart for meg hva slags kake dette skal bli.

Jeg har en oppskrift på en standard nøttebunn, sånn som kan lages helt glutenfri hvis nødvendig. Den bruker jeg ofte en luftig sjokoladekrem på, men det kan også være gul krem a la suksessterte.

Den kaka tenkte jeg å lage en vri på, men jeg har litt valgets kval, så jeg tenkte å sjekke hva FP mener.

Jeg kommer nok til å "utsette" kollegaene mine for smakstesting hvis jeg lager flere versjoner og det kan det godt hende at jeg gjør.

Det var også mitt bidrag til å gi folk en avstemming som kanskje er litt enklere enn Stortingsvalget.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-21, 16:31   #18
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avstemming av det viktige slaget (valg av sjokolade)

Jeg stemte på alle sjokoladevalgene.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-21, 16:51   #19
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Avstemming av det viktige slaget (valg av sjokolade)

Ganache eller fluffy krem, og bringebær (mousse eller friske bær). For meg hadde det blitt altfor søtt med alternativene her. Dessuten er jeg veldig glad i bringebær og sjokolade sammen.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-21, 16:57   #20
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Avstemming av det viktige slaget (valg av sjokolade)

Det der er supervanskelig, for alt er godt, men hvilken kombinasjon? Ser at Karamell sier fransk nougat ikke er godt. Jeg stemte på nougat, men jeg mener den bløte nougaten som feks Odense har.

https://www.odense-marcipan.no/produkter/nougat

Ikke den franske

https://www.nrk.no/mat/fransk-nougat-1.13051831

Jeg synes den bløte nougaten er god til nøttebunn (det er jo hasselnøtter i) men til den synes jeg det bør være et trekk av fast, mørk sjokolade, siden nougaten er kremete og lys.

Sånn sett kan man jo gå Sarah Bernhardt- veien, også:

https://trinesmatblogg.no/recipe/sar...ard-langpanne/

Jeg er ikke så glad i frukt og bær til sjokolade. More is more. Ga en stemme til salt karamell. Jeg er enig i at det er litt mye salt karamell for tiden. Men skal det først være karamell, er den salte å foretrekke, så det ikke blir søtt på søtt. Liker at krem/ trekk balanserer hverandre ut. Er det lyst og kremete - balanser med mørkt og fast.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no