Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-10, 16:16   #1
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Jada, jeg vet vi burde vaske den oftere. Gjerne også før vi laget kalkun til nyttår, men det skjedde ikke.

Jeg har nå tømt boksen med mr muscle (den var nesten tom), noe lå igjen. Begynt på ny jif spruteflaske for ovnsrens - nesten ikke noe forskjell.

Har dere kloke damer et godt råd? Er veldig åpen for kjerringråd og husmortips av ulik art.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 17:48   #2
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Ingen?

Nå driver jeg med halvavansert kjøkkenkjemi her og tester ut om bakepulver kan brukes til mer enn heving og rensing av kaffekanner.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 17:54   #3
Kiwi
Glad i frukt
 
Kiwi sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 906
Kiwi er litt kulKiwi er litt kulKiwi er litt kul
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Hm? Du har prøvd Jif Ovn/Ugn & grill? Den grønne sprayflasken? Den tar alt i vår ovn, og nesten mer til.

Kiwi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 17:58   #4
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Jeg har ikke prøvd dette selv, men her er tips fra programmet Rent Hus fra TV4. De fleste som er med der har det gropskittent.

http://www.tv4play.se/hem_och_fritid...deoId=1.923283

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 18:04   #5
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Jeg har lett etter den ovnrensen fra jif siden før jul. Hvor pokker selger de den?

Står her med en dam av jif kjøkkenspray i ovnen nå i håp om at det tar det værste.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 18:12   #6
baltie
Den paranoide androide
 
baltie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 375
baltie er populærbaltie er populærbaltie er populærbaltie er populær
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Pyrolyse FTW! Ikke veldig hjelpsomt, jeg vet, men vi har pyrolysefunksjon i vår ovn, og det vil alltid være et må ha-kriterium i fremtidige ovnkjøp.

baltie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 18:15   #7
Kiwi
Glad i frukt
 
Kiwi sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 906
Kiwi er litt kulKiwi er litt kulKiwi er litt kul
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg har lett etter den ovnrensen fra jif siden før jul. Hvor pokker selger de den?

Står her med en dam av jif kjøkkenspray i ovnen nå i håp om at det tar det værste.

Mener å huske at vi kjøpte den på en velutstyrt Kiwi. Men du burde jo få tak i den flere steder.

Kiwi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 18:19   #8
baltie
Den paranoide androide
 
baltie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 375
baltie er populærbaltie er populærbaltie er populærbaltie er populær
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg har lett etter den ovnrensen fra jif siden før jul. Hvor pokker selger de den?

Står her med en dam av jif kjøkkenspray i ovnen nå i håp om at det tar det værste.

Min erfaring med kjøkkensprayen er at det ikke fungerer så bra i ovnsrommet, du ender opp med et belegg som du må skrubbe bort. Evt bare ignorere lukta som brer seg når du varmer opp ovnen igjen. Hvis det ikke er en nyere ovn med fancy overflate vil kanskje jif skurekrem eller stålull fungere? Det beste er nok ovnsrensen du ikke finner. I Trondheim ville jeg prøvd OBS eller Ultra.

baltie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 18:20   #9
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.815
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Jeg har prøvd flere metoder, både med å varme opp salmiakk i en skål i ovnen, og diverse spraytyper. Den som overrasket meg var en fra rema, en superbillig en fra Landlord tror jeg. For første gang på lenge ble stekeovnen helt ren, og det var ikke antydning til brent lukt da vi bruke stekeovnen.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 21:18   #10
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Opprinnelig lagt inn av Schous, her.

Hm? Du har prøvd Jif Ovn/Ugn & grill? Den grønne sprayflasken? Den tar alt i vår ovn, og nesten mer til.

Jepp, uten å gi noe særlig forskjell.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 21:20   #11
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg har ikke prøvd dette selv, men her er tips fra programmet Rent Hus fra TV4. De fleste som er med der har det gropskittent.

http://www.tv4play.se/hem_och_fritid...deoId=1.923283

Den filmen skal jeg se på når jeg er ferdig med å laste stort bilde opp til eposten og helten er ferdig med å snakke i telefonen på samme linje.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 21:21   #12
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Ingen?

Nå driver jeg med halvavansert kjøkkenkjemi her og tester ut om bakepulver kan brukes til mer enn heving og rensing av kaffekanner.

Det tok litt mer, men det er lurt å skylle ut grumset før ovnen settes på for å varme hvitløksbrød.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 14:18   #13
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Såpe og vann? Jøss.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 14:25   #14
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg har lett etter den ovnrensen fra jif siden før jul. Hvor pokker selger de den?

Står her med en dam av jif kjøkkenspray i ovnen nå i håp om at det tar det værste.

Tror ikke den har kommet for fullt i butikkene enda. Her var den kun å finne i en butikk, men de andre hadde bestilt den inn.

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 09:10   #15
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Såpe og vann? Jøss.

Den skjønte jeg ikke helt.
Burde jeg greid det med såpe og vann?
100C har jeg dog ikke prøvd enda.

Det meste ser fint ut, men det er altså fortsatt et par flekker med svart igjen på den grå overflaten (gulvet) inne i ovnen.

Jeg liker ikke å være så blånn, men noen ganger får man jo et godt svar.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 09:15   #16
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Ang Mim: Det var vel som svar til linken.

Jeg brukte den nye kjøkkenovnsprayen til jif, lot det virke over natten og tørket av neste morgen, det fungerte fint. Hvor lenge lot du den virke? Og jeg spraya på mye altså.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 09:16   #17
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Jeg skurer med stålull, jeg.

Evt. jif skurekrem.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 12:40   #18
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Jeg skurer med stålull, jeg.

Evt. jif skurekrem.

Er det lov da?
(som i at ingenting blir ødelagt inni ovnen av det)

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 13:01   #19
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Er det lov da?
(som i at ingenting blir ødelagt inni ovnen av det)

Ja, er det ikke det, da? Om det blir litt ripete i bunnen av stekovnen, gir jeg i grunnen blanke i det (stålull). Jif skurekrem riper ikke.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 19:58   #20
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Jfr linken: såpe og vann, 100 C, 20 min, tørk av.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no