Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Farging av klær (håndklær)

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-09, 19:31   #1
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Spørsmål

Farging av klær (håndklær)

Finnes det slik farge for å bruke i vaskemaskinen enda?

Har ganske mange slitne hvite håndklær og har ikke tenkt å kjøpe nye før badet vårt er ferdig, og jeg regner med det er en del måneder til det er klart enda.

Så husker jeg at det fantes slik farge for å ha i vaskemaskinen.
Hvordan fungerer det? MÅ jeg ha salt i tillegg?
Og sitter fargen bra?
Må vaskemaskinen vaskes tom for farge?

Mange spørsmål, og håper på svar

Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 19:35   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farging av klær (håndklær)

Det finnes enda ja.
Får det på Jernia, tror jeg

Det er mange år siden jeg farget noe, så hvordan det er nå for tiden aner jeg ikke.
Du må sikkert ha salt enda, det fikserer vel fargen om jeg ikke husker feil.
Og jeg hadde definitivt vasket en ekstra runde i maskinen før jeg satt på noe hvitvask.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 19:40   #3
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Farging av klær (håndklær)

Du kan kjøpe farge på Obs, Ica Maxi og andre større butikker. Du må bruke fikseringssalt i tillegg, eller smitter fargen av i etterkant.

Etter endt farging, skal du vaske hånddukene en gang til. Og for å være helt sikker ved neste vask, er det lurt å vaske mørke klær.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 20:12   #4
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Farging av klær (håndklær)

Takk
Så det finnes enda ja
Da skal jeg jammen handle det i morgen den dag. Har Jernia rett i nærheten her

Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 21:17   #5
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Farging av klær (håndklær)

Kjøp vanlig salt på matbutikken. Mye billigere enn det som selges der de selger fargen, og det inneholder akkurat det samme.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 21:19   #6
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Farging av klær (håndklær)

Opprinnelig lagt inn av shg, her.

Kjøp vanlig salt på matbutikken. Mye billigere enn det som selges der de selger fargen, og det inneholder akkurat det samme.

Åh, sier du det? SÅ teit! Men typisk...

Hvor mye salt skal i da? Og hvor har man det? I et av vaskekammerne? ELler står alt sånt på pakken kanskje?

Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 21:25   #7
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Farging av klær (håndklær)

Alt står på pakken eller på bruksanvisning inni. Kjøpte på Jernia for ikke så lenge siden, og det var veldig greit. Mengden salt står også der.(huske ikke hvor mye). Tror fargen er i en plastflaske som åpnes og legges sammen med tøyet, og saltet skal bare tømmes ut inni maskinen..? Det står der.

Tror også jeg kjørte en ekstra skylling på maskinen etterpå, før jeg vasket andre klær.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 21:28   #8
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farging av klær (håndklær)

Husk å kjøpe salt uten jod! Salt med jod kan gi gulorange preg.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 21:38   #9
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Farging av klær (håndklær)

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Husk å kjøpe salt uten jod! Salt med jod kan gi gulorange preg.

Det kan vi ikke ha noe av!

Jeg må redde et av de grå håndklærne fra noen forferdelige falmer som oppsto da jeg skulle bleke de hvite håndklærne og stappet i et grått stort et. Favoritthåndkleet til mannen.
Fikk høre det ja. Han er så pertentlig!

Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 02:07   #10
Inka
New kid on the block
 
Inka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
Innlegg: 860
Inka er populærInka er populærInka er populærInka er populærInka er populær
Standard

Sv: Farging av klær (håndklær)

Er det ikke tilsatt noe i fikseringssaltet?

Jeg har alltid lurt på om jeg ikke bare kunne bruke vanlig salt, men ikke turt å sjanse med det jeg skulle farge, så jeg har kjøpt det dyre fikseringssaltet.

Hva angår handduker suger de VELDIG MYE farge. Jeg har selv farget ganske mange handduker "sorte". Heldigvis var det ikke så nøye om disse ble sorte eller "sorte", jeg skulle bare ikke ha dem hvite, slitne eller med diverse hårfargingsflekker på.

Inka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 21:45   #11
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Farging av klær (håndklær)

Fikseringssaltet er ikke så dyrt da, max 20 kr, om jeg ikke husker feil.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 21:57   #12
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Farging av klær (håndklær)

Kjøpte farge og fikseringssalt i dag. Saltet kostet 29 tror jeg, og det ble noen og 90 kroner til sammen.

Kjøpte brun farge, håper det går greit.

Kjøpte bare en pakke da, så jeg får ikke farget så mange for da blir fargen ganske lys sa hun. Så får prøve med noen og se, og så heller kjøre på med en pakke til om de blir fine

Takk for råd alle sammen. Skal melde i fra hvordan det går

Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 21:59   #13
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Farging av klær (håndklær)

Da kostet det litt mer enn 20 kr. Mener å huske at jeg betalte rundt 17 kr på Obs.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 23:37   #14
Inka
New kid on the block
 
Inka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
Innlegg: 860
Inka er populærInka er populærInka er populærInka er populærInka er populær
Standard

Sv: Farging av klær (håndklær)

Jeg synes å huske at saltet kosta nesten like mye som fargen, men så er ikke jeg akkurat kjent for å legge merke til priser.

Inka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 22:41   #15
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Farging av klær (håndklær)

Håndklærne ble kjempefine!
Kjøpte mørkebrunt. Eneste jeg er litt skuffet over er hvor lite man kan ha i maskinen i gangen!
Hev inn en misfargen hvit bommulssinglet og, men sømmene er jo selvfølgelig hvite enda. :fiskedaske:

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 03:59   #16
Inka
New kid on the block
 
Inka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
Innlegg: 860
Inka er populærInka er populærInka er populærInka er populærInka er populær
Standard

Sv: Farging av klær (håndklær)

Du får flytte maskinen vekk fra gangen, så kan du ha i mer.


:utrolig tørr og dum om natta:

Inka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no