Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-23, 20:36   #21
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Forskjell på ermer og armer, ja.

Annet ord som folk ikke lenger kan, er forskjellen på teskje og T-skjorte. Har sett at de skriver teskjorte og t-skje... meningsløst.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-23, 20:43   #22
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Språk et jo ikke statisk, det endrer seg hele tiden, både av misforståelser, feilbruk, påvirkning fra andre kulturer både nære og fjerne. Ikke det at jeg liker det, men jeg aksepterer det. Litt i hvertfall.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-23, 20:57   #23
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Språk et jo ikke statisk, det endrer seg hele tiden, både av misforståelser, feilbruk, påvirkning fra andre kulturer både nære og fjerne. Ikke det at jeg liker det, men jeg aksepterer det. Litt i hvertfall.

Helt klart. Språk er dynamisk. Men man kan jo ikke uten videre begynne å kalle et epletre for en bil (eller, man kan jo). Språk endrer seg, og det er naturlig, men foreløpig er det iallfall visse regler i skriftspråket vårt. Så må det justeres etterhvert.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-23, 21:18   #24
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Altså, ja, skriftlig heter det "brette opp ermene", og det er et skille mellom arm og erme.

Men, og dette er en av de store kjepphestene mine: Talespråk i Norge er ikke normert, og det er mange dialekter som ikke skiller her (blant annet min). Det er derfor ikke feil når noen sier arm om erme, men først hvis de skriver det.


Samme fenomen: Dialekten min skiller ikke mellom da og når etter samme regler som skriftspråket. Jeg gjør det derfor heller ikke alltid når jeg snakker. Jeg har likevel stålkontroll når jeg skriver.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-23, 21:19   #25
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Ermene brettes opp. Fniser innvendig hver gang jeg er i sammenhenger hvor noen på en scene skal inspirere salen til å brette opp ARMENE

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-23, 21:42   #26
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Sønnen min har skadet foten. Dvs hoften. Benet, er det Divine kaller, Barne-TV-språk eller noe lignende (altså østlands, som det vi hørte på TV da vi var barn).

Dialekten min skille (nesten) ikke på sette og sitte. Det hadde jeg nesten glemt frem til jeg så 110 nylig. Jeg har aldri sittet på kaffen selv da, men mange sier jo det. Og heller ikke ligget i ovnen.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-01-23, 21:43   #27
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Aldri hørt brette om ermene som i ta i et tak.

Hilsen snart 51, og oppvokst i Oslo.

What? Jeg er også fra Oslo og har alltid sagt brette opp ermene. Og har også alltid ledd litt av de som bretter opp armene.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-01-23, 21:57   #28
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Folk har jo sikkert sagt «brette opp armene» for å «ta i et tak» i flere tiår, samme hvor komisk det er når man ser det for seg. Så ikke så rart om folk tror det er det det heter.

Det er nettopp det. Selv sier jeg, når jeg snakker med lillesøster; skal jeg brette opp på armene dine? Det er jo sikkert også helt dust, og i talespråk blir "på"-en veldig borte, så det høres nok ut som jeg sier "brette opp armene dine".

Å kalle et epletre en bil er liksom noe helt annet. Om jeg sier "genserarmen" skjønner alle hva jeg mener, men om jeg sier bil og mener epletre er det ingen som skjønner det.

Min idiotisk, latterlige kjepphest er forresten at materialet plast ikke heter plastikk på norsk. Plastikk på norsk er noe helt annet enn plast. Jeg blir nesten litt amper når jeg hører folk si plastikkpose. Men også der må jeg jo innse at slaget er tapt.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-23, 22:03   #29
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Jeg tror jeg sier "skal jeg brette opp jakka di?". Det kan jo forøvrig være kanten nederst, men jeg tror det er forståelig hva jeg mener. Tror også de det gjelder vil forstå hvis jeg sier "skal jeg brette opp armene på jakka?". Helt uten å flire.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-23, 22:40   #30
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Seff er det forskjell på erme og arm.

Språket er ikke normert, men også språk er med å danne et bilde av en person og ubevisst vil det kunne farge om noen tenker at der! Der er det en kunnskapsrik person! Eller ikke. Sosiolekt er en ting, da kan det bety noe for om man er med i «vi» eller «dem». Sier jeg til mine barn. Så gjør de som de vil, for all del.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 05:49   #31
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Jeg fniser ennå av folk som bretter opp armene, men ikke mer enn at jeg har godtatt at ermene nok er på vei ut av (tale)språket.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 06:24   #32
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.020
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Jeg ble lært forskjellen på erme og arm for mange år siden.

Det som irriterer meg mer er det med foten. Mannen min nekter å lære. Jeg kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig å skille mellom lår, legg og fot. For noen som jobber med språk og må være presis, er det uforståelig.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 09:46   #33
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Jeg er trønder, så for meg går foten helt opp til overkroppen. Det er dialekt, og ikke språkfeil, mener nå jeg.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 09:54   #34
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Ja, enig, dialekter er ikke feil. Muntlig sier jeg for eksempel «dem» i subjektsform, og det er ikke feil, men det er feil å skrive det.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 10:03   #35
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Jeg synes det er rart at det skal være vanskelig å skille, det ene er jo en del av et klesplagg, og det andre er en kroppsdel. Det heter jo også bolen på en genser, men jeg hører ingen snakke om bolen på kroppen. Man snakker om skåla på en BH, ikke puppen. Mansjetten på skjorta, ikke håndleddet. Mansjetten er nederst på ermet. Håndleddet er nederst på armen.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 10:04   #36
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Jeg sier også dem i subjektsform. Og dems i stedet for deres. Noe jeg mener burde bli tillatt.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 10:05   #37
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg sier også dem i subjektsform. Og dems i stedet for deres. Noe jeg mener burde bli tillatt.

Det er jo ikke forbudt? Eller mente du tillatt å skrive?

Hører også veldig mange som sier motsatt, de i objektsform. "Vi måtte hente de".

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 10:06   #38
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Hva er egentlig forskjellen på plast og plastikk, input? Jeg føler at jeg burde vite det, som kjemiker.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 10:10   #39
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Helt klart. Språk er dynamisk. Men man kan jo ikke uten videre begynne å kalle et epletre for en bil (eller, man kan jo). Språk endrer seg, og det er naturlig, men foreløpig er det iallfall visse regler i skriftspråket vårt. Så må det justeres etterhvert.

De to (epletre og bil) er vesentlig lenger fra hverandre lydmessig enn det ermet og armen er. De er heller ikke nær hverandre på andre måter, jeg tipper det har ganske mye å si.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 10:11   #40
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Lydforskjell for bol vs mage og håndledd vs mansjett også. At arm og erme er så likt, er nok litt av forklaringen her. Selv om jeg tror at du ville får en del blanke fjes på både bol og mansjett blant folk på gata (blant folk som ikke strikker eller syr, i hvert fall. )

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no