Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Kaster dere kakedeig?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-10, 18:51   #21
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaster dere kakedeig?

Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.

Nesten alle julekakeoppskriftene halveres før jeg lager dem. Hvis det er noe deig til overs, så fryses det. Man kaster jo ikke mat med mindre den er dårlig.

Du mener at du kaster den først når den er dårlig, ja?

Det er i hvert fall normen her i huset.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 19:10   #22
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaster dere kakedeig?

Kaster ikke deig (Dvs. hvertfall ikke før den har blitt dårlig, ala Candy) og dokumenterer når vi husker på det. Jukse med mel i ansiktet fordi det er søtt fikk meg til å gapskratte.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 19:10   #23
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaster dere kakedeig?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Hvis jeg er drittlei av å bake og har fått nok går resten i bosset. Jeg gidder i hvert fall ikke fryse det, det er nok greier i frysen som burde vært kastet først som sist.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 19:13   #24
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaster dere kakedeig?

Det dokumenteres nok når vi baker ja, det synes jeg er koselig, men vi baker ikke for å dokumentere, vi dokumenterer fordi det er koselig å ta vare på slike koselige minner.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 19:17   #25
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kaster dere kakedeig?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Hvis jeg er drittlei av å bake og har fått nok går resten i bosset. Jeg gidder i hvert fall ikke fryse det, det er nok greier i frysen som burde vært kastet først som sist.

Jepp. Og det er ikke alltid like lett å beregne hvor mye deig man trenger. Jeg gidder ikke steke opp mye større mengder enn det som blir spist, så da kaster jeg heller litt deig om det ikke er bruk for alt.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 19:44   #26
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaster dere kakedeig?

Jeg har kastet deig en gang, og det var den gangen jeg skulle lage pepperkakedeig selv for første gang. Jeg lagde en gedigen porsjon, og hadde ikke sjans til å bruke hele selv. Jeg hadde den først i fryseren med en intesjon om å bruke den senere, men det skjedde ikke.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 19:48   #27
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaster dere kakedeig?

Vi kaster den siste lille resten, den som er så "utvannet" av mel og sikkel og laus i konsistensen og uansett bare kunne fylt opp 1/4 brett.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 22:00   #28
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaster dere kakedeig?

Jeg putter resten i fryseren om vi ikke får brukt opp alt. Der ligger den gjerne til neste jul og blir kastet da.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 22:02   #29
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kaster dere kakedeig?

Høh, nei. Lager jeg kakedeig så er det jo fordi jeg skal bake,

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 22:18   #30
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kaster dere kakedeig?

Bruker opp deigen.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 22:21   #31
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kaster dere kakedeig?

Kaker og godis er vel noe jeg har lavere terskel på å kaste enn annen mat, heller det enn å måtte spise opp bare for at det skal bli tomt... men prøver å lage passe med mat/kaker eller hva det måtte være, fryse ned om det fungerer eller gi bort

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 15:11   #32
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.022
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kaster dere kakedeig?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Du mener at du kaster den først når den er dårlig, ja?

Det er i hvert fall normen her i huset.

Jeg lager all mat fra bunnen av, så det er lite som blir kastet her i huset. Og "best før"-datoer blir ofte veiledende for oss.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 15:23   #33
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaster dere kakedeig?

Jeg kaster ikke deig. På lik linje med at jeg prøver å unngå å kaste mat generelt. Å bevisst lage for masse deig når man vet det skal kastes, synes jeg er fullstendig unødvendig og litt bekymringsfullt.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 15:28   #34
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaster dere kakedeig?

Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.

Jeg lager all mat fra bunnen av, så det er lite som blir kastet her i huset.

Liten digresjon, men: hvorfor kaster man mindre mat når man lager mat fra bunnen av?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 15:30   #35
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaster dere kakedeig?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Liten digresjon, men: hvorfor kaster man mindre mat når man lager mat fra bunnen av?

Jeg kaster mer, fordi jeg er så sulten når je lager mat at jeg alltid lager nok til at alle skal kunne spise seg mette på hver eneste ingrediens alene.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 15:32   #36
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaster dere kakedeig?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg kaster mer, fordi jeg er så sulten når je lager mat at jeg alltid lager nok til at alle skal kunne spise seg mette på hver eneste ingrediens alene.

Ja, det kan jeg også finne på. Eller feilberegne. Og så glemme å ta med meg restene til lunsj før de blir dårlige. Men hva har det med matlaging fra bunnen av eller ei å gjøre?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 15:37   #37
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaster dere kakedeig?

Hvis jeg innser at det er altfor mye deig, så hiver jeg heller restdeig enn å bruke strøm på å steke alle kakene og så hive resten av dem når de har blitt dårlige og ikke oppspist noen uker senere. Såpass miljøbevisst er jeg da.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 15:42   #38
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaster dere kakedeig?

Jeg tar med deigen ut i naturen, lærer barna å lage et bål på en sikker og pedagogisk måte, og mens vi snakker om forskjellige typer barnåler steker vi opp hele kakedeigen over åpen ild, for så å smuldre den opp og gi den til de sultne småfuglene.

Gjør ikke alle det, altså?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 15:48   #39
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaster dere kakedeig?

Kaker til småfuglene? Er du klar over hva mettet fett og raske karbohydrater gjør med stoffskiftet til gran- og løvmeiser, eller? Noen folk skulle bare ikke ha lov til å bevege seg ut blant ville dyr.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 15:52   #40
Nillenalle
Aktiv
 
Nillenalle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 262
Nillenalle er litt kulNillenalle er litt kul
Standard

Sv: Kaster dere kakedeig?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg tar med deigen ut i naturen, lærer barna å lage et bål på en sikker og pedagogisk måte, og mens vi snakker om forskjellige typer barnåler steker vi opp hele kakedeigen over åpen ild, for så å smuldre den opp og gi den til de sultne småfuglene.

Gjør ikke alle det, altså?

Sånn gjør vi også, hver gang det blir deig til overs. Har derfor slutta å bake pga er så vanskelig å vurdere mengden deig. Blir så lett for mye deig og da har vi det gående med den bålbrenninga...

Nillenalle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no