Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Hvorfor blir ikke riddersporen min større?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-07-11, 15:06   #1
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

[Hage] Hvorfor blir ikke riddersporen min større?

Jeg fikk en ridderspore for noen år siden. Da var den helt perfekt, stor og fin. I årene etterpå kommer den bare opp til en viss størrelse, før den blir slunken og det virker som den "råtner", og den blir blass og blek. Jeg skiftet jord på den her før sommeren og det så virkelig lovende ut. Vi kom tilbake i helgen etter å ha vært bortreist i to uker, og nå er den på vei til å bli stygg igjen. Hva gjør jeg for å få den stor og fin igjen? Ikke kommer det blomster på den heller.

Slik ser den ut:

(Oi, det ble litt lite. Skal få fikset det.)

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08

Sist redigert av LilleLeo : 27-07-11 kl 15:21. Årsak: Lagt til bilde
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 15:11   #2
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hvorfor blir ikke riddersporen min større?

Ser du tegn til sykdom på den? Grønne eller sorte lus, melhvitt belegg, store mengder "edderkopp" spinn? Deformerte blader? NåR planter stopper opp i veksten hos meg er det som oftest sykdom som er grunnen.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 15:12   #3
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hvorfor blir ikke riddersporen min større?

Jeg har tatt et bilde, skal bare få lagt det inn.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 21:37   #4
amelia
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 386
amelia er litt kulamelia er litt kul
Standard

Sv: [Hage] Hvorfor blir ikke riddersporen min større?

Og så kan du vurdere om plasseringen er riktig i forhold til riktig mengde sol og skygge, samt gi anbafalt mengde vann og gjødning så den ikke "surner" pga for mye/uregelmessig vanning

amelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 21:53   #5
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hvorfor blir ikke riddersporen min større?

Er du flink til å gjødsle den?

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 10:29   #6
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hvorfor blir ikke riddersporen min større?

Å få til en del planter i potte kan være vanskelig. Næringen forsvinner fort fra jorda, det kan bli for varmt, for tørt for trangt og i det hele tatt. Gjødsel og riktige solforhold er kjempeviktig. Dersom blomsten ellers ser frisk ut ville jeg forsøkt å sette den i et bed i stedet.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 16:22   #7
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hvorfor blir ikke riddersporen min større?

Jeg har ingen ned foreløbig, så det blir litt vanskelig, men noe må jeg gjøre.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 23:29   #8
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Hage] Hvorfor blir ikke riddersporen min større?

Vår ridderspore i bed vokser veldig fort - fra en enslig blomst for tre år siden hadde vi i år 8-10 blomster som var over 2 meter høye. Kanskje de trenger en større potte?

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 23:46   #9
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hvorfor blir ikke riddersporen min større?

Jeg har ikke peiling men jeg tenker også at den kanskje burde stått i en større potte? Har du god drenering? Og får den stå i rikelig med sol?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 11:48   #10
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hvorfor blir ikke riddersporen min større?

Dreneringen skal være super, og den står der det er mest sol. Når det først kommer sol, sånn en dag i måneden eller noe.
Om jeg ikke husker feil, så er det sinnsykt med røtter på disse, typ spiser seg rundt leca-kuler og sånt, så jeg må pønske ut en plass å plante den.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 11:48   #11
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hvorfor blir ikke riddersporen min større?

Dreneringen skal være super, og den står der det er mest sol. Når det først kommer sol, sånn en dag i måneden eller noe.
Om jeg ikke husker feil, så er det sinnsykt med røtter på disse, typ spiser seg rundt leca-kuler og sånt, så jeg må pønske ut en plass å plante den.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no