Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Rosene mine blomstrer ikke

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-07-11, 10:43   #21
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [Hage] Rosene mine blomstrer ikke

Vil ha hage

  Svar med sitat
Gammel 10-07-11, 18:16   #22
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Rosene mine blomstrer ikke

Mine hadde ikke skudd da de kom. De var barrotsroser, klippet helt ned. Plantet i oktober.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-11, 18:20   #23
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Rosene mine blomstrer ikke

Min markdekker har heller ikke knopper ennå i noe særlig grad ser jeg. Men når jeg tenker meg om, bruker den jo ikke å blomstre før godt uti august og det var ikke akkurat tidlig vår i år.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-11, 18:26   #24
Minty
Bør lage seg en tittel selv
 
Minty sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.579
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Hage] Rosene mine blomstrer ikke

Jeg fant et par-tre knopper på min nå så kanskje det er håp?

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-11, 21:39   #25
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Rosene mine blomstrer ikke

SF: Kastet roser?!


Ellers: har du beskjært den ordentlig?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-11, 21:49   #26
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Rosene mine blomstrer ikke

Jeg? Jeg tror ikke jeg har beskjært noe noensinne. Den så ikke ut til å trenge noe beskjæring i fjor i alle fall. Den så sunn og passe stor ut.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-11, 21:52   #27
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Rosene mine blomstrer ikke

Roser er masochister.

De må skjæres ganske brutalt på høst, vår og gjerne litt småvoldelig gjennom sesongen også. Og så kan man godt la dem tørke litt, før man gir dem en rotbløyte de sent glemmer.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-11, 22:05   #28
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [Hage] Rosene mine blomstrer ikke

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

SF: Kastet roser?!


Ellers: har du beskjært den ordentlig?

Det var en dame som ble overlykkelig over å få dem.
Det var visst ekstra fint med sånne gamle roser.

Beskjære dem var det eneste jeg gjorde. Jeg gikk løs på dem og skrellet dem nesten ned til bakken hver vår fordi jeg ryddet i bedet. Ingen kunnskap, ingen plan, ingen bestemt tid på våren - det ble som det ble. Det funka det altså. Hver seinsommer og høst var de utrolig fine. Nå kan de være fine et annet sted, hvis de ikke dør av sjokk når de får jord med næring og gjødsel og sånn.

  Svar med sitat
Gammel 11-07-11, 11:45   #29
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Rosene mine blomstrer ikke

De sier vel at du skal beskjære rosene dine som om de tilhørte din verste fiende, altså nesten helt ned. Mer enn du egentlig vil!

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 14:05   #30
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Rosene mine blomstrer ikke

Tenkte jeg skulle følge opp denneog late som ejg kan litt om roser. Jeg leste nettopp at historiske roser blomstrer på fjorårsskudd, slik at dersom man skjærer ned disse blir det ikke blomstring. Men det var altså ikke årsaken, skjønte jeg.

Det er ellers ikke sant at man må beskjære roser så hardt som mange tror. Å skjære litt tilbake, og fjerne det som er dødt holder lenge. Her er blomstringen sen i år, det har sannsynligvis sammenheng med to harde vintre på rad, og dermed også hard beskjæring.

Får rosene riktig og nok gjødsel, og nok sol?

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 14:28   #31
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Hage] Rosene mine blomstrer ikke

Ettersom greinene vokser annerledes i år enn i fjor, og du dessuten ikke har beskåret, vil jeg tro at Katta har den riktige forklaringen her. Mange roser man kjøper på vanlig hagesenter nå til dags har en ganske hardfør rose i bunnen, også er det podet inn kvister fra en rose som blomstrer pent lengre opp. Om man f.eks planter rosen for grunt, vil den fryse om vinteren. Det som da ofte skjer er at den delen som blomstrer dør, mens rota overlever, og man får en helt annen rose.

For å unngå dette må man plante rosen med podestedet dypt nok, i alle fall 5-10 cm under jorden. Planter man rosen slik at jorden i potteklumpen går kant-i-kant med jorden i bedet vil det mest sannsynlig gå galt. Man kan også dekke til rundt rosen med noe som ikke fryser til om høsten, f.eks sand, hagekompost eller hagetorv. Og man kan dekke greinene med sekkestrie om man har ork. Alternativt kjøpe mer hardføre roser .

Det du kan gjøre nå er jo å se om det kommer noen knopper etterhvert på den rosen du har, også eventuelt gi den neste sesong også før du fjerner den. Om den ikke blomstrer hverken i år eller til neste år skal det nok veldig mye til før den gjør det.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no