Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Hva er hemmeligheten bak barkduk?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-11, 16:19   #1
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

[Hage] Hva er hemmeligheten bak barkduk?

Jeg kjøpte barkduk på plantasjen. Det står på at den skal slippe gjennom vann. Jeg har lagt jord først, så duk, så driver jeg og legger hvit grus på toppen. Men - duken slipper jo ikke vannet gjennom. Det blir liggende i dammer.
Hva gjør jeg feil?

  Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 16:37   #2
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Hage] Hva er hemmeligheten bak barkduk?

Kan det være at jorda under duken blir for kompakt av presset fra grusen, og at det er derfor vannet ikke slipper gjennom?

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 16:38   #3
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [Hage] Hva er hemmeligheten bak barkduk?

Nei, jeg prøvde å løfte på duken der det er vann, og den er helt tørr på undersiden. Ikke er jorden hardt pakket heller - det er i et blomsterbed.

  Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 16:40   #4
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hva er hemmeligheten bak barkduk?

Du har ikke ved en feiltakelse kjøpt en presening?

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 16:40   #5
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Hage] Hva er hemmeligheten bak barkduk?

Har du noe igjen av duken som ikke er under grus, så du kan sjekke at den faktisk slipper gjennom vann når den er alene? Heng den over en bøtte eller noe slikt, og hell på vann.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 16:44   #6
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hva er hemmeligheten bak barkduk?

Men barkduk er vel for (lett) bark? Og bark trekker til seg vann? Er du sikker på at det ikke er veiduk eller jorddekke (det er flere navn på den typen underlag) du skulle hatt? Den er visstnok mer hardfør enn barkduk. Vi har det under terrassen.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 16:46   #7
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [Hage] Hva er hemmeligheten bak barkduk?

Hm. Det står barkduk på den. Det renner ikke vann gjennom den om den er alene heller, nei. Den er tett som bare fy.

Jeg visste at jeg ikke skulle begynt på noe hagegreier - jeg må snart skjønne at jeg er en som ikke greier sånt.

  Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 16:48   #8
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hva er hemmeligheten bak barkduk?

Næh. Du er flink. Det er du. Men akkurat barkduk tror jeg at er ment kun for bark, og ikke grus.

Hvis den ikke slipper igjennom vann dersom du gjør som Miromurr sier, så bør du i det minste få tilbake pengene for duken.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 16:53   #9
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Hage] Hva er hemmeligheten bak barkduk?

Jeg ville tatt en prat med Plantasjen da, om den ikke slipper vann igjennom i det hele tatt.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 16:55   #10
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [Hage] Hva er hemmeligheten bak barkduk?

Men de sa at den kunne være under grus også.
Uansett så slipper den jo ikke gjennom noe som helst. Og uansett^2 så har jeg innsett at den mengden grus jeg kjøpte må femdobles - da kommer grusen på såpass mange tusen at det må finnes en annen løsning. Og da har jeg kjøpt grus til ingen nytte nå, så da er jeg enda surere.

Sukk. Hvorfor kan ikke hagegreier bare bli fint lett sånn som på tv?

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no