Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-10, 09:51   #21
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jfr linken: såpe og vann, 100 C, 20 min, tørk av.

Tester nå.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 10:02   #22
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Nuvel... Jeg måtte til med stålull, og enda er det et par flekker som sitter dønn fast. Får holde bedre øye med flekkene i tiden framover, kanskje det blir en langtekkelig kamp.

Det ser ellers reint ut der inne da.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 11:22   #23
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Jeg tror ikke man blir kvitt ALLE flekker altså, men som du sier, fettet løsner og man får det rent.

Jeg gjorde dette i går. Jeg visste ikke hva de mente med såpe, men jeg brukte zalo. Det ble ikke helt plettfritt, men i forhold til før : dødsbra.

Det jeg sliter med er å få langpannene fine. De har vært gjennom diverse kurer med stålull, bakepulver, oppvaskmaskinpulver og var også en tur innom stekeovnen med Zalo i går.

Og så har jeg fått fett inne i glasset, det må jeg vel også leve med.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 11:24   #24
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Har ikke lest svarene over her. Men jeg bruker sånn skrape når jeg vasker ovnen, samme skrape som jeg bruker på den keramiske toppen.

Skraper vekk det jeg kan og sprayer på med ovnsrensen jeg kjøper på El-Kjøp. Fra Elektrolux. Den er veldig effektiv. Bruker det både inni ovnen og på stekebrettene og risten. Og det blir faktisk som nytt igjen.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 11:25   #25
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

I vår ovn blir fettsøl så forkullet at jeg bare skraper det forsiktig bort, og tørker opp kullet med et vått tørkepapir. Javel så er det store flekker der som ikke går bort, men gjør det noe så lenge de ikke avgir røyk når jeg har på stekeovnen?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 11:28   #26
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

I vår ovn blir fettsøl så forkullet at jeg bare skraper det forsiktig bort, og tørker opp kullet med et vått tørkepapir. Javel så er det store flekker der som ikke går bort, men gjør det noe så lenge de ikke avgir røyk når jeg har på stekeovnen?

Har du prøvd den ovnsrensen også? Som selges i elektrobutikker? Den tar alt hos meg. Og komfyren blir som ny. Men mulig det ikke funker på veldig gamle flekker.

Farlig er det ikke, så lenge det ikke avgir lukt eller røyk. Men ovnen blir ikke så lett å få helt ren.

Viktig å vedlikeholde ovnen jevnlig helt fra den er ny.

Selger jeg kjøpte komfyren av hadde sett mange keramiske topper som var ødelagt, pga. enkelte var for slappe med å vaske toppen med rens, og bruke skrape. Brenner det seg skikkelig fast, så får man det aldri bort.

Men litt annerledes blir det jo inni en ovn.

Men jeg ville forsøkt den ovnsrensen fra Elektrolux om jeg var deg. Bruk hansker, middelet er sterkt og svir om det kommer i kontakt med hender / hud. Skrape først, så ovnsrens.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 11:32   #27
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Som sagt, jet ser ikke noe behov for å få ovnsrommet gullende rent, så lenge det bare er snakk om misfarging og det ikke går vesentlig utover ovnens effekt.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 11:42   #28
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Jeg er nok kanskje litt ekstrem da. Jeg liker ikke flekker.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 12:32   #29
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.


Viktig å vedlikeholde ovnen jevnlig helt fra den er ny.


Ja det har jeg også hørt.

Kokeplata får jeg ganske fin da. Den vises jo godt på kjøkkenet.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 12:35   #30
Myrull
i Morgentåkedalen
 
Myrull sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 547
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg tror ikke man blir kvitt ALLE flekker altså, men som du sier, fettet løsner og man får det rent.

Jeg gjorde dette i går. Jeg visste ikke hva de mente med såpe, men jeg brukte

Jeg har brukt grønnsåpe, med stort hell. Altså gni inn hele innsida av ovnene med sterkt grønnsåpevann og la den stå på 100 grader en times tid. Etter det løsner det meste.

Nå har jeg pyrolyseovn. Funker fint.

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 12:58   #31
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

Har du prøvd den ovnsrensen også? Som selges i elektrobutikker? Den tar alt hos meg. Og komfyren blir som ny. Men mulig det ikke funker på veldig gamle flekker.

Farlig er det ikke, så lenge det ikke avgir lukt eller røyk. Men ovnen blir ikke så lett å få helt ren.

Viktig å vedlikeholde ovnen jevnlig helt fra den er ny.

Selger jeg kjøpte komfyren av hadde sett mange keramiske topper som var ødelagt, pga. enkelte var for slappe med å vaske toppen med rens, og bruke skrape. Brenner det seg skikkelig fast, så får man det aldri bort.

Men litt annerledes blir det jo inni en ovn.

Men jeg ville forsøkt den ovnsrensen fra Elektrolux om jeg var deg. Bruk hansker, middelet er sterkt og svir om det kommer i kontakt med hender / hud. Skrape først, så ovnsrens.

Her er så underlig

Ellers er jeg på linje med kanina, flekker i ovnen gjør meg ingenting, så lenge ting blir stekt inni der.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 15:20   #32
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Jeg har nylig anskaffet meg pyrolyseovn, jeg kommer aldri til å ha noe annet.

Angående koketopp, må man kjøpe den svindyre ovnsrensen, eller kan man bruke andre ting? Zalo? Jeg vasker koketoppen etter bruk, men det er greit å vite om man må ha kjemikalier liksom.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 15:37   #33
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Hm, jeg lurer på om kjære har hatt vann inni, og satt på ovnen, og så har dampen tatt seg av det meste. :grubler:

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 15:41   #34
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet
 
Ulvhedina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 496
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Forklar meg bruken av pyrolyse. Hvordan virker dette?

__________________
Do as I say, not as I do..
Ulvhedina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 15:44   #35
Myrull
i Morgentåkedalen
 
Myrull sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 547
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Opprinnelig lagt inn av Ulvhedina, her.

Forklar meg bruken av pyrolyse. Hvordan virker dette?

Kjører veldig høy varme, så det blir bare aske igjen. I en pyrolyseovn, altså, som er laget for det. Funker fint, men drar kWh så det suser...

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 15:45   #36
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet
 
Ulvhedina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 496
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Sv: Eitrendes fastbrent fett inni ovnen

Opprinnelig lagt inn av Myrull, her.

Kjører veldig høy varme, så det blir bare aske igjen. I en pyrolyseovn, altså, som er laget for det. Funker fint, men drar kWh så det suser...

Ah, okay. *labber tilbake til stålullen og konstaterer at jeg trenger ikke ny ovn i dag heller*

__________________
Do as I say, not as I do..
Ulvhedina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no