Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Vasking av joggesko

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-09, 13:35   #1
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Vasking av joggesko

Jeg som løper mye har jo joggeko som stinker for å si det mildt. Nå har jeg også klart å få blod på dem på grunn av en teit sokk som lagde sår. Mitt spørsmål er hvordan jeg kan vaske dem. Kan jeg putte dem i maskinen?

  Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 13:36   #2
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vasking av joggesko

Jeg har puttet mine Asics i vaskemaskinen, det funket fint. Tok de på 60 grader for å få vekk stanken.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 13:40   #3
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vasking av joggesko

Da skal jeg prøve på det. Det er nå sånn at de stinker ut rommet mitt. Enda godt at jeg har flere par.

  Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 13:40   #4
LimboLine
Superaktiv
 
LimboLine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 318
LimboLine er litt kul
Standard

Sv: Vasking av joggesko

Jeg vasker alltid joggesko i vaskemaskinen. 30-40 grader.
Putter inn en del håndklær sammen med skoene, så det ikke blir rammel og bråk.

LimboLine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 14:28   #5
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vasking av joggesko

Jeg ville ikke puttet mine joggesko i maskinen, men hadde de vært gamle og modne for utskifting kunne jeg vurdert det. Tannbørste og varmt grønnsåpevann er det som anbefales for vask av joggesko. Har du forsøkt å bruke dry-fit sokker? Jeg bruker ikke annet nå og skoene mine stinker ikke.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 14:49   #6
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vasking av joggesko

Jeg har vasket joggesko mange ganger. Suller dem gjerne inn i et større håndkle og hiver dem i maskinen på 30-40 grader; det har alltid gått bra!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 16:46   #7
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vasking av joggesko

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Jeg ville ikke puttet mine joggesko i maskinen, men hadde de vært gamle og modne for utskifting kunne jeg vurdert det. Tannbørste og varmt grønnsåpevann er det som anbefales for vask av joggesko. Har du forsøkt å bruke dry-fit sokker? Jeg bruker ikke annet nå og skoene mine stinker ikke.

Jeg bruker kun dry fit sokker, men så løper jeg mer enn de aller fleste også da så det er nok ikke rart at minbe stinker.

De skramler i maskinen nå. Går de i filler har jeg flere par.

  Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 16:48   #8
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vasking av joggesko

Jeg har alltid vasket joggesko i maskinen. Det går så fint atte!
Eneste er innesko - de bør ikke få for mange runder for da kan man risikere at gummien i sålen stivner og skoene blir speilglatt. Og det er ikke kompatibelt med håndball ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 17:04   #9
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vasking av joggesko

Vasker alltid joggesko i vaskemaskin, har skoprogram.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 18:29   #10
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vasking av joggesko

Nå er de nyvasket, hverken lukt eller skitt.

Gleder meg allerede til de tørker sånn at jeg kan bruke dem igjen.

  Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 18:59   #11
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vasking av joggesko

Høres ikke ut som om du hadde så mye å tape på å vaske de.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 19:03   #12
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vasking av joggesko

For å få bort svettelukt kan ein legge dei eit døgn eller så i frysaren, og vaske dei etterpå. Det er bakteriar som luktar, så å drepe dei før ein vaskar er smart.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-09, 00:15   #13
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vasking av joggesko

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Høres ikke ut som om du hadde så mye å tape på å vaske de.

Det skal jeg hilse å si.
De var skikklig ille på stinken altså.

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

For å få bort svettelukt kan ein legge dei eit døgn eller så i frysaren, og vaske dei etterpå. Det er bakteriar som luktar, så å drepe dei før ein vaskar er smart.

Hmmm, må kjøpe meg større fryser jeg da. Har jo bare tre skuffer i et kombiskap. Det går også an å behandle dem med antibakerielt stoff, jeg putter dem i sprit fra tid til annen.

  Svar med sitat
Gammel 15-03-09, 00:18   #14
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vasking av joggesko

Putter du skoene i sprit?

Det går an å kjøpe sånne kuler å legge i sko/skøyter og slikt, som tar lukten.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-09, 00:31   #15
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vasking av joggesko

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Putter du skoene i sprit?

Det går an å kjøpe sånne kuler å legge i sko/skøyter og slikt, som tar lukten.

Er det noe i veien med det også nå?
:god tilgang på ren sprit må vite:

Har prøvd sånne uten at det gir meg noe annet enn vondt under føttene. For hvem husker vel å ta de dingsene ut av skoene igjen.

  Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 18:50   #16
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vasking av joggesko

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Er det noe i veien med det også nå?
:god tilgang på ren sprit må vite:

Har prøvd sånne uten at det gir meg noe annet enn vondt under føttene. For hvem husker vel å ta de dingsene ut av skoene igjen.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 19:41   #17
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vasking av joggesko

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Frekke Stælken!

  Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 21:56   #18
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vasking av joggesko

Har du lyst til å fortelle meg nøyaktig hvordan du spriter joggeskoene?

Og klart man husker å ta ut de kulene. :fniser av rareSkvetten:

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 22:09   #19
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vasking av joggesko

Jeg husker heller ikke de der kulene. Spesielt ikke ettersom poden stadig driver med redistribusjon. :auau:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 00:17   #20
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vasking av joggesko

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Har du lyst til å fortelle meg nøyaktig hvordan du spriter joggeskoene?

Og klart man husker å ta ut de kulene. :fniser av rareSkvetten:

Vel man tager et kar, heller sprit i karet og dytter skoa nedi så klart. Stinker de fremdeles etter tørking vel så kan de dusjes med litt ekstra sprit. Funker hver gang det men det tar som sagt ikke all dritten da.

Rare Skvetten du liksom.

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg husker heller ikke de der kulene. Spesielt ikke ettersom poden stadig driver med redistribusjon. :auau:

  Svar med sitat
Svar

Emneord
stinkdyrsko


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no