Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan får dere tid til å gjøre rent?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-12, 11:57   #181
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan får dere tid til å gjøre rent?

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.


Jeg er vel på linje med deg, Hyacinth - jeg blir gal (som i: ) om det er støv og rot og flekker og rusk i huset, og jeg strekker meg langt for å forhindre at det skjer. Det er ikke dermed sagt at jeg bestandig har det strøkent her, men hvis det ikke er strøkent, så plager det meg og jeg finner liksom ikke helt hvile i eget hjem.

Sånn er jeg og. Og jeg er bygget sånn at jeg ikke klarer å kose meg med mine dillegreier og hobbyting før det er nogenlunde greit her, og siden jeg liker å sy/strikke/whatever passer jeg på å rydde og vaske nok til at jeg klarer å gjøre det.


Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Til dere som er redd for hva andre tenker; Jeg legger merke til når andre har det litt rotete og ikke har tørket støv. Men jeg legger merke til det som noe positivt - at de tør ha meg på besøk selv om de ikke har forberedt seg med vasking. Det gjør meg glad.

Og det er jeg veldig glad for.

Jeg prøver å slutte å unnskylde meg for rotet og skitten da, før var jeg mer hysterisk fordi jeg har vokst opp i et hjem der jeg aldri har sett et støvkorn, og hvor duken aldri lå skakt på bordene, og den standarden klarer jeg bare ikke leve opp til.
Det er helt kurant her hos oss for tiden, etter at mellomste begynte å stå opp i 6-tiden som en vane har jeg fått et mye mer effektivt system på galskapen.
For så tidlig er jeg i koma allikevel, s jeg kan like gjerne bruke tiden til rydde vaske fikse-tid. Så jeg rekker stort sett både å rydde oppvask, fikse klesvask, og støvsuge før jeg leverer ham i bhg om morgenen. Og så tar jeg over badet mens jeg dusjer jeg og, men jeg er veldig glad for at det ikke er bare jeg som sliter med dusjen altså, for der føler jeg at ting har gått så langt at jeg lurte på om vi måtte rive hele greia og få på plass nytt bad hvis det skulle være håp.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 12:00   #182
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan får dere tid til å gjøre rent?

Jeg har ryddeglad, velorganisert og renholdsfanatisk ektemann. Det hjelper veldig.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 13:31   #183
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan får dere tid til å gjøre rent?

Hver gang jeg ser den reklamefilmen for Millom - den nye brunosten, så tenker jeg på mannen og meg.
".. Den ene bygger opp ... og den andre river ned."

Det er egentlig rørende likt dynamikken her i huset. Den ene rydder opp .. og den andre roter det til.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 13:43   #184
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan får dere tid til å gjøre rent?

Vi er blitt ganske gode til å tyne ungene, til kjøkkentjneste(12 og 7) så vi er fire som jobber sammen to tre ganger i uka. Også har vi laaaav terskel for godt nok, mange vil nok synes kåken vår er forkastelig skitten og uryddig(det hender jeg får en hel hånd med hybelkanin fra trappan opp til andre) men det er det vi får til...når vi blir store (ehm...) håper vi å ha råd til å kjøpe vaskehjelp i ånden- "gjør mer av det du er flink til og hold opp å gjøre ting du ikke får til og som forsurer tilværelsen din".Men det er ikke et avslappet tema og kilde til endel uenighet.

__________________
00 04 10
era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 13:50   #185
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan får dere tid til å gjøre rent?

Jeg har en plan om å organisere oss og alt rotet litt bedre slik at alt har sin plass og at det som ikke har en plass skal rett i søpla. Men det spørs om ikke barna har flyttet ut før jeg kommer dit, om jeg noensinne kommer dit da... Men det er lov å håpe!

Ellers tror jeg kanskje en vaskehjelp hadde kunnet hjulpet oss også, men jeg er litt skeptisk på et generelt grunnlag.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 14:48   #186
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan får dere tid til å gjøre rent?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det du beskriver her, er jo knapt rot. Jeg lurer litt på om du har vært hos noen som egentlig har det rotete.

Kanskje ikke? De fleste venninnene mine og i hvert fall familien min er av "det er rot hvis noe som helst ligger framme"-typen, så jeg har kanskje urealistiske forventninger? Men jammen leser jeg mange utsagn her inne også som "vi rydder huset hver kveld så det er blåst" eller "jeg kunne aldri tenkt meg å sette en tom melkekartong på benken, den skal rett i søpla". Så et sted har jeg vel fått det fra.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 15:12   #187
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan får dere tid til å gjøre rent?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Kanskje ikke? De fleste venninnene mine og i hvert fall familien min er av "det er rot hvis noe som helst ligger framme"-typen, så jeg har kanskje urealistiske forventninger? Men jammen leser jeg mange utsagn her inne også som "vi rydder huset hver kveld så det er blåst" eller "jeg kunne aldri tenkt meg å sette en tom melkekartong på benken, den skal rett i søpla". Så et sted har jeg vel fått det fra.

Jada, sikkert. Vi rydder huset hver kveld, og av og til fjerner vi småting som du nevner, andre ganger gjør vi det ikke.
Med rotete hus ser jeg for meg atskillig verre ting.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 17:23   #188
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Sv: Hvordan får dere tid til å gjøre rent?

Jeg MÅ støvsuge hver dag og helst vaske gulvene hver dag, ellers er det ikke levelig her. Det er det første jeg gjør når jeg har levert unger. Jobber heldigvis sjelden dagtid så noe kan gjøres på formiddagen, men siden slike ting må gjøres hver dag, så blir det mindre tid til annet. Støvtørking skjer også flere ganger i uka. Jeg kan sikkert bruke 5 effektive timer hver dag, men lysten er sjelden tilstede. Dvs, jeg kan godt vaske, men problemet er at det alltid er rydding som må prioriteres.
Klesvask går absolutt hele tiden. Oppvasken tar aldri slutt.
Rydding er roten til alt vondt her i huset og det finnes få rutiner.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 17:25   #189
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan får dere tid til å gjøre rent?

Oi. Det høres fryktelig ut. Blir det virkelig så skittent? Hvordan greier dere det?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 17:31   #190
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Sv: Hvordan får dere tid til å gjøre rent?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Oi. Det høres fryktelig ut. Blir det virkelig så skittent? Hvordan greier dere det?

Jeg vet ikke. Skulle akkurat inn og redigere, for jeg vasker også skapdørene på kjøkkenet flere ganger i uka. Er vel en skikkelig sjuskefamilie da?
Vi har to hunder og jeg innbiller meg at det kanskje er stor forskjell på det å ha hund og det å ikke ha hund? I tillegg bor vi på småbruk... Gangen er absolutt en sandkasse etter en dag, det ligger et tykt lag med sand der. Hundene røyter ikke, men de er nødt for å dra med seg en del inn. I tillegg er de to yngste guttene noen skikkelig griser. Det er aldri et måltid uten søl og det ser ut som de har spist med hele seg.
Men dette kan jeg leve med og vaske vekk, synes det er langt verre med rotet....

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 17:33   #191
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan får dere tid til å gjøre rent?

Mye hadde vært annerledes i livet mitt hvis jeg hadde hatt en partner som tok sin del. Og barn som var mulig å dressere.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 17:39   #192
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Sv: Hvordan får dere tid til å gjøre rent?

Forresten så hjelper det innimellom å spise en sen frokost i sofaen og se på Eksrem rengjøring...men obs, man kan fort bli immun...

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 18:24   #193
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan får dere tid til å gjøre rent?

Opprinnelig lagt inn av Stjerneskuddet, her.

Jeg MÅ støvsuge hver dag og helst vaske gulvene hver dag, ellers er det ikke levelig her. Det er det første jeg gjør når jeg har levert unger. Jobber heldigvis sjelden dagtid så noe kan gjøres på formiddagen, men siden slike ting må gjøres hver dag, så blir det mindre tid til annet. Støvtørking skjer også flere ganger i uka. Jeg kan sikkert bruke 5 effektive timer hver dag, men lysten er sjelden tilstede. Dvs, jeg kan godt vaske, men problemet er at det alltid er rydding som må prioriteres.
Klesvask går absolutt hele tiden. Oppvasken tar aldri slutt.
Rydding er roten til alt vondt her i huset og det finnes få rutiner.

Dette er SVÆRT langt unna det vi gjør altspå. Vi vasker egentlig aldri gulvene - bortsett fra i gangen. Jeg tar flekker når jeg ser dem og støvsuger, thats it.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 18:50   #194
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Sv: Hvordan får dere tid til å gjøre rent?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Dette er SVÆRT langt unna det vi gjør altspå. Vi vasker egentlig aldri gulvene - bortsett fra i gangen. Jeg tar flekker når jeg ser dem og støvsuger, thats it.

Drømmeverden min Har hørt det eksisterer slike hjem....

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 18:51   #195
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.814
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan får dere tid til å gjøre rent?

Jeg vasket en gang hos en familie med hund. Grøss. Heller ti småbarn med møkkete støvler.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 20:21   #196
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan får dere tid til å gjøre rent?

Vaskehjelp annen hver uke.. Helst på en fredag.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 09:25   #197
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan får dere tid til å gjøre rent?

Tar litt innimellom. Og så har vi en økt alle mann i helgen (i teorien alle fem, ofte i praksis meg og min mann) Eksempel har jeg en klut på badet som jeg vasker av speilene med og rundt vasken. Har også en klut på kjøkkenet som jeg bruker til å tørke av kjøkkenskapene med. De blir veldig fort skitne. Kjøkkenet generelt prøver vi å ta rett etter middag. Mannen er flinkest her. Yttergangen prøver vi å holde jevnlig ryddet. Ungene må komme med en gang hvis de eks har slengt jakken fra seg. Det virker ikke helt, men håper en gang de automatisk henger jakken på knaggen med en gang.
at vi gjør bittelitt om gangen gjør at vi har det sånn noenlunde ryddig i huset. Vask av gulv og slikt skjer sjeldent utenom badet. Støvsuge gjør vi 2 ganger i uken. Vaske klær gjør jeg stortsett i helgene. I det store og det hele bruker vi lite tid på husarbeid.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 18:38   #198
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan får dere tid til å gjøre rent?

Det er mye jeg skulle ønske var bedre her i huset, men som vi åpenbart ikke prioriterer. Men vi gjør en del som jeg er fornøyd med.

- Vasker dusjen med Enjo-klut (samme som det var linket til tidligere i tråden), en dusjvegg per dag. Dusjen blir aldri skitten, det er deilig det.
- Tørker raskt over badet med hånd-håndkleet før det legges til vask. Bruker to minutter på speil, vask, håndtak, dolokk osv. Sveiper i samme runde doen med jiff. Det er viktig at dette ikke blir for nøye, da blir det aldri gjort.
- Lærer barnet å rydde etter seg selv (innen rimelighetens grenser), jeg synes ikke barn skal oppdras til å bli en byrde for andre, og rydding av barne-greier inngår i mange av de daglige rutinene våre. F.eks må hun bære sin egen tallerken av bordet, rydde sine egne leker (sammen med oss) før vi tar kveldsstellet, rydde opp legoen før hun får ta frem brio-jernbanen, henge opp sin egen jakke før hun får begynne å leke når vi kommer hjem.
- Har en fast ettermiddags-rutine som er tilpasset vår hverdag. Denne består av de tingene vi to voksne i fellesskap har blitt enige om at er viktig å få gjort hver dag. Vi begynte på en liste, men har revidert den etterhvert, både fjernet og lagt til. Lista skal være så kort at den faktisk kan gjøres også på de travle dagene, og inneholder sånne ting som minimum 5 minutter oppvask, tørk av benker, rydd inn/ut av oppvaskmaskin. Og en del ting i kursiv som er valgfrie, som en påminnelse.
- Vi har som motto at det er bedre at det blir gjort litt enn ingenting. Vi kan gjerne rydde (ofte begge to) i 15 minutter, for så å la resten være. Det er uansett bedre enn det var før vi tok de minuttene, selv om det ikke har blitt perfekt. Brukes på vasking/støvsuging også.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 18:48   #199
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan får dere tid til å gjøre rent?

Jeg synes forresten ikke nødvendig vis det er et poeng at man skal lære barn at det skal være strøkent til en hver tid, men jeg synes det er nødvendig at barn lærer å rydde nok til at de ikke ligger andre til byrde mer enn nødvendig. Skitne klær går ikke i skittentøyet selv, bordet rydder seg ikke selv, noen gjør det, og om det ikke er barnet så er det noen andre. Kjipt nok når det er masse halvstore unger i en familie som ikke løfter en finger fordi mor og/eller far leker hushjelp, men når disse skal dele bo med andre i kollektiv eller som samboere er det ekstra kjipt. Noen skjerper seg selvfølgelig, men jeg har sett nok av eksempler på de som ikke gjør det.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 21:02   #200
Sure Eplet
tradisjonell figur
 
Sure Eplet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan får dere tid til å gjøre rent?

Jeg syns det er helt ok at barn lærer å rydde etter seg og får bli med (eller "bli med" ) å jobbe i hus og hage. Ting MÅ gjøres. Ryddes bordet med en gang etter at vi har spist, så kan vi finne fram puslespill eller brettspill så snart vi har lyst. Hvis kjøkkenet får en kattevask og blir ryddet etter at det er brukt, så slipper man å bruke tid før man har så veldig-plutselig-lyst til å lage et eller annet.

Syns at å ha et minimum av orden og renslighet frigjør tid og begrenser frustrasjoner - det er alltid KLART, liksom.

__________________
Litt rouge på eplekinn utstråler ungdommelighet som ingenting annet.
Sure Eplet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no