Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Urimelig dyre julegaver?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-08, 13:10   #1
Lilo
Aktiv
 
Lilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 166
Lilo er litt kul
Standard

Urimelig dyre julegaver?

Jeg gleder meg kjempe masse til jul, men jeg blir nesten kvalm av tanken på presset med julegaver. Jeg og mannen har blitt enig om en øverste grense på gaver til hverandre (700). Sønnen har fått en dyr presang (2500). Men ellers så prøver vi å få det så billig som mulig. Hvordan fungerer dette hos andre?
Mine svogere og svigerinner har funnet ut at de vil kjøpe tv til svigermor. Noe vi egentlig har sagt nei til. For det blir feil for oss å bruke 1000 kr på svigermor, og mye mindre på mine foreldre osv. Men da sitter man jo igjen og nesten har dårlig samvittighet. Julen hadde vært mye bedre uten dette kjøpepresset.

Lilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 13:20   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Urimelige dyre julegaver??

Vi kjøper stort sett ikke dyre gaver, og kjenner ikke på noe kjøpepress. Prisnivået på gaver er nokså moderat på begge sider av familien vår.

Kjøpepress - it's all in your head.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 13:31   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Urimelige dyre julegaver??

Jeg skjønner utrolig godt hva du mener. Noen familiemedlemmer sender ut ønskelister med veldig dyre gaver. Vi prøver å begrense det, for det totalt sett blir det veldig mye penger. Jeg tror ikke at de blir oppgitt over at vi har valgt de billigere alternativene på lista.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 13:35   #4
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Urimelige dyre julegaver??

Jeg er mest oppgitt over at man liksom må gi flere gaver. Ungene får presanger av bikkja, julenissen, fjøsnissen og alle dustenissene i tillegg fra mor og far. Og så skal julen vare så himla lenge: Man leverer ikke lenger julegavene så de kan legges under treet; man tar dem med når man møtes, inviterer til julegrøt i romjulen ("Da kan vi jo ta med gaven dit, det er så hyggelig å være der når gavene pakkes ut!") eller får dem på nyttårspartyet.

Det er jo nesten sånn at når juletrefesten er ferdig så er ungene litt sånn Er det ikke gaver idag eller?

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 13:41   #5
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Urimelige dyre julegaver??

Jeg reagerer også på dette, både på prisnivået og mengden. Én ting er til våre aller nærmeste, men hva med resten? Jeg leste gjennom en av nevøene mine sin ønskeliste, og det var Wii, Star Wars Lego til tusenlappen, langrennski og you name it. Jeg har mange tantebarn, jeg kan ikke bruke tusen kroner på hver og en av dem. Det samme gjelder også venninners barn. Én ting er med de jevngamle kameratene, men når man også får servert ønskelister til disses småsøsken, på leker til både to og tre hundrelapper, da blir jeg litt matt. Og blakk.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 13:47   #6
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Urimelige dyre julegaver??

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Én ting er med de jevngamle kameratene, men når man også får servert ønskelister til disses småsøsken, på leker til både to og tre hundrelapper, da blir jeg litt matt. Og blakk.

Deler de ut ønskelister til venner altså? Det har jeg aldri opplevd. Ønskelister er noe vi holder i den aller nærmeste familien.

Jeg er glad vi har sluttet helt med å gi/få julegaver til venners barn. Hvis man har litt stor familie så holder det liksom i massevis med å skulle kjøpe gaver til dem.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 13:47   #7
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Urimelige dyre julegaver??

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg er mest oppgitt over at man liksom må gi flere gaver. Ungene får presanger av bikkja, julenissen, fjøsnissen og alle dustenissene i tillegg fra mor og far. Og så skal julen vare så himla lenge: Man leverer ikke lenger julegavene så de kan legges under treet; man tar dem med når man møtes, inviterer til julegrøt i romjulen ("Da kan vi jo ta med gaven dit, det er så hyggelig å være der når gavene pakkes ut!") eller får dem på nyttårspartyet.

Det er jo nesten sånn at når juletrefesten er ferdig så er ungene litt sånn Er det ikke gaver idag eller?

Enig med det om antall gaver. Vi har enkelte i familien som gir gaver fra bestemor, fra bestefar, fra katten, fra nissen osv. Det blir så mange gaver, og det verste at det blir mye "ræl-gaver" som med hell kunne vært slått sammen til 1 stk gave som er litt dyrere. Vi blir jo aldri ferdig med gavene på julaften, for det er så mange av dem.

Problemet med at de gis ut i romjula har vi ikke her.

Når det gjelder hvor dyre gaver man skal kjøpe, så må det være opp til hver enkelt, og ingen skal føle dårlig samvittighet for det man velger. Jeg syns det er en uting å foreslå spleising på så dyre gaver, slik at noen føler seg presset til å være med på dyrere gave enn man har råd til.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 13:54   #8
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Urimelige dyre julegaver??

Jeg tenker det kommer litt an på egen økonomi og hvem svigermor er. Min bestemor på farsiden er for eksempel minstepensjonist. Og hun er gavmild, ikke at hver enkelt får så mye, men hun har veldig mange å kjøpe til. Vi prøver å kompensere litt for dette ved å kjøpe ting til henne hun trenger som er litt større og som hun ikke tar seg råd til selv. Så hvis hun var uten tv, og vi hadde råd til å bli med på den gaven, hadde vi helt klart blitt med. Med mine foreldre er det annerledes, de har penger til å kjøpe seg det de trenger selv. Så der blir det mer en diskusjon om hvor nivået for gaveinnkjøp ligger det året, og der har vi alltid foten litt på bremsepedalen. Vi har ikke råd til å kjøpe svindyre gaver til alle, selv om det sikkert er lurt å gi folk ting de ønsker seg og har bruk for fremfor en haug småting de ikke kommer til å bruke.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 13:58   #9
Lilith
Hulder
 
Lilith sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.605
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Urimelige dyre julegaver??

Uff, ja, den julen. Jeg tenker alltid at i år skal jeg skjerpe meg og ikke kjøpe dyre julegaver til hele hurven, men så klarer jeg ikke å la være. Likevel, i år MÅ vi bare, vi har ikke råd til å ta av. Jeg tenker ca. 3-500 til hver av ungene, ingenting til hverandre, 2-300 til besteforeldre og rundt 200-250 til søsken. Det blir dyrt nok, vi har ikke noe spesielt liten familie. Skulle gjerne gitt for mye mer, det er GØY å slå til med skikkelig fine presanger, men med 3 unger og 1,5 inntekt må man bare være nøktern.

__________________
May the light always find you on a dreary day, when you need to be home, may you find your way.
May you always have courage to take a chance, and never find frogs in your underpants

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 13:59   #10
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Urimelige dyre julegaver??

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Én ting er med de jevngamle kameratene, men når man også får servert ønskelister til disses småsøsken, på leker til både to og tre hundrelapper, da blir jeg litt matt. Og blakk.

Ønaskelister fra venner?! Og til venners søsken?!

Jeg synes kjøpepresset er hva man gjør det til, jeg, men kanskje jeg bare har vært heldig med valg av familie og venner?

I år har vi bestemt oss for å bruke mindre penger på gaver, så da gjør vi det. Jeg regner med at våre søsken og venner fint klarer å finne ut hvor mye de ønsker å bruke på oss og legger sitt nivå deretter. Jeg ser ingen grunn til å matsje deres prisnivå hvis det er høyere enn vårt. Tidligere år har det også variert om vi har gitt eller fått de dyreste gavene uten at det har vært ansett for å være et problem (som jeg har vært oppmerksom på).

Hvis noen hadde bedt oss om å spleise på gaver vi syns var for dyre, så hadde vi sagt nei. Hvis noen blir snurt over gavene vi gir, så er de heldigvis oppegående nok til å ikke la seg merke med det.

Faktisk er det eneste "problemet" jeg har i forhold til gaver, at jeg egentlig har et par venninner (fre nyere tid) som jeg ønsker å gi gave til, men som jeg dropper, av frykt for at de skal føle økt kjøpepress.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 14:01   #11
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Urimelige dyre julegaver??

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Enig med det om antall gaver. Vi har enkelte i familien som gir gaver fra bestemor, fra bestefar, fra katten, fra nissen osv. Det blir så mange gaver, og det verste at det blir mye "ræl-gaver" som med hell kunne vært slått sammen til 1 stk gave som er litt dyrere. Vi blir jo aldri ferdig med gavene på julaften, for det er så mange av dem.

Vi har to sett med besteforeldre som er fæle i så måte. Eller: de kjøper flotte gaver, men så mange!

Etter å ha forsøkt å anmode om å begrense antallet i flere år, uten effekt, har vi i år gått hardt ut og sagt at grensen er én presang til hvert barnebarn fra hver besteforelder. Kommer det mer blir det rett og slett ikke delt ut.

Jeg er spent på om det virker.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 14:12   #12
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Urimelige dyre julegaver??

Synes ikke det er noe press, og vi har ingen sånn spleiser av den typen. Men om man har ulik økonomi, så vær nå heller ærlig om det, å la folk få kjøpe det de vil.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 14:17   #13
Flo
Aktiv
 
Flo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 107
Flo er litt kul
Standard

Sv: Urimelige dyre julegaver??

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Enig med det om antall gaver. Vi har enkelte i familien som gir gaver fra bestemor, fra bestefar, fra katten, fra nissen osv. Det blir så mange gaver, og det verste at det blir mye "ræl-gaver" som med hell kunne vært slått sammen til 1 stk gave som er litt dyrere. Vi blir jo aldri ferdig med gavene på julaften, for det er så mange av dem.


Gud, jeg hater også "ræle-gaver". Har noen som gir 3-4 småting istedetfor 1 større, og synes det er unødvendig. Er glad om folk slår seg sammen og heller kjøper noe stort (dyr lego, playmo, fine klær osv) enn å få en masse dingser til hundrelappen som ryker 1. juledag. (Ikke så bra for miljøet heller, det blir jo masse søppel) Når antallet gaver blir for stort klarer ikke ungene å glede seg over dem, heller.

Pris på gaver har vi avtalt innad i familien, slik at det ikke skal ta av med dyrere og dyrere ting. Så slår vi oss som sagt heller sammen om noe fint om det er ønskelig.

Synes det er helt ok om noen ikke ønsker å spleise på veldig dyre gaver. Det må jo virkelig være opp til den enkelte.

__________________
Storebror 02 Lillebror 05
Flo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 14:18   #14
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Urimelige dyre julegaver??

Jeg gjør det svært enkelt i år. Jeg har ikke noe valg, for jeg har ingen plan om å bruke kredittkortet.
De voksne får en bok som koster 100 kr stykket, der pengene går til de som har det litt vanskeligere enn oss i hverdagen. Barn av venner får også en oppmerksomhet til rundt hundrelappen.
Tantebarn ligger på rundt 200 kroner, og Poden har jeg ikke noe grense på, men han får noe jeg har lyst til å gi ham. (Blir vel noe han trenger samt en liten morsomgave). Uavhengig av om det koster 1000 eller 100 kroner. Jeg har ikke noe minstesum på slikt.

Folk rundt meg vet at min økonomi er litt anstrengt for tiden, og jeg tar ikke det kjøpepresset så voldsomt innover meg. Men jeg syns jo det er litt ekkelt når den ene søstra mi bruker mange hundre kroner på gave til meg og jeg ikke kan gjengjelde det.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 14:21   #15
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Urimelige dyre julegaver??

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg gjør det svært enkelt i år. Jeg har ikke noe valg, for jeg har ingen plan om å bruke kredittkortet.
De voksne får en bok som koster 100 kr stykket, der pengene går til de som har det litt vanskeligere enn oss i hverdagen. Barn av venner får også en oppmerksomhet til rundt hundrelappen.
Tantebarn ligger på rundt 200 kroner, og Poden har jeg ikke noe grense på, men han får noe jeg har lyst til å gi ham. Uavhengig av om det koster 1000 eller 100 kroner. Jeg har ikke noe minstesum på slikt.

Folk rundt meg vet at min økonomi er litt anstrengt for tiden, og jeg tar ikke det kjøpepresset så voldsomt innover meg. Men jeg syns jo det er litt ekkelt når den ene søstra mi bruker mange hundre kroner på gave til meg og jeg ikke kan gjengjelde det.

Jeg kunne vært søsteren din - jeg kunne gjerne brukt litt ekstra på et søsken som hadde det litt trangt akkurat da, og ikke forventet gjengjeld.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 14:24   #16
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Urimelige dyre julegaver??

Jeg blir sittende og måpe litt av denne tråden, jeg.
Selv har jeg fokusert på å gi tydelig beskjed om at jeg ikke vil ha kredittkortjulegaver. Å være med på å skru opp forventningspresset så til de grader som jeg leser eksempler på her er med andre ord ganske fjernt for meg.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 14:24   #17
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Urimelige dyre julegaver??

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Jeg kunne vært søsteren din - jeg kunne gjerne brukt litt ekstra på et søsken som hadde det litt trangt akkurat da, og ikke forventet gjengjeld.

Ja, og det er nok det søsteren min tenker også. Og selvsagt blir jeg glad for det. Kjempeglad.

Men det føles litt ekkelt likevel. Det er jo så mye jeg har lyst til å gi henne også, men som må utgå pga prisen. Men jeg satser på at økonomien blir bedre etterhvert og at det da er min tur til å kjøpe "de perfekte gavene" til henne.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 14:30   #18
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Urimelige dyre julegaver??

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg blir sittende og måpe litt av denne tråden, jeg.

Å være med på å skru opp forventningspresset så til de grader som jeg leser eksempler på her er med andre ord ganske fjernt for meg.

Jeg er kanskje dum, men jeg skjønner ikke helt hva du mener her...

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 14:32   #19
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Urimelige dyre julegaver??

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Folk rundt meg vet at min økonomi er litt anstrengt for tiden, og jeg tar ikke det kjøpepresset så voldsomt innover meg. Men jeg syns jo det er litt ekkelt når den ene søstra mi bruker mange hundre kroner på gave til meg og jeg ikke kan gjengjelde det.

Kanskje søsteren din tenker omvendt: at hun har lyst til å bruke litt ekstra på deg siden hun vet at du ikke har verdens beste råd for tiden.

Hvis søsteren din er normalt snill og oppegående, så synes jeg du skal være raus overfor henne og la henne skjemme deg bort litt akkurat nå. Hvis hun ligner litt på deg (og har bedre råd), så tipper jeg at hun verken ønsker eller forventer at du skal gjenggjelde gaven hennes, og i alle fall ikke på en-til-en-basis. Om noen år er situasjonen en annen, og da kan du ta henne med på noe morsomt eller gi henne noe pent til jul som takk for omtanken da du hadde dårlig råd.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 14:35   #20
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Urimelige dyre julegaver??

Men apropos søsken, Monsoon, har dere gitt til venners søsken? Vi har foreløpig sluppet unna, men det frister jo i blant.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no