Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hvorfor er det bare uærlige mennesker som finner lommebøker

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-07, 18:36   #41
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.646
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor er det bare uærlige mennesker som finner lommebøker

Håper du får igjen lommeboka di, hovedinnlegger.

Jeg har inntrykk av at folk flest er ærlige, heldigvis.
I min tidligere "karriere" som kassadame på ICA, fant en av kundene en konvolutt med 20 000 kr, nederst blant alt søppelet (ørten lange kvitteringer - dette var en travel lørdag formiddag). Han leverte meg konvolutten. Senere på dagen kom den super-ulykkelige eieren av pengene og var helt knust. Han var sikker på at penga var borte, men han måtte jo liksom sjekke da. Han ble rørende glad da han fikk de tilbake, selvsagt.

En annen gang på samme ICA var jeg ikke like heldig. En kunde fant en sånn lang rull med snuspakker i handlevognen sin. Jeg berømte ham for hans ærlighet da han leverte den inn, jeg trodde det var noen av de ansatte som hadde glemt den der da de fylte opp tobakkskapet. Så jeg solgte unna snusen til alle gardistene som handlet der. De jublet - wow, ekte svenskesnus, og så fersk. Og jeg skjønte ikke hvorfor strekkoden ikke virket.

Senere samme dag kom en mann inn og lurte på om vi hadde funnet en rull med snuspakker som han hadde glemt igjen i handlekurven, og som han hadde kjøpt i Sverige tidligere på dagen.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 19:04   #42
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor er det bare uærlige mennesker som finner lommebøker

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.


En annen gang på samme ICA var jeg ikke like heldig. En kunde fant en sånn lang rull med snuspakker i handlevognen sin. Jeg berømte ham for hans ærlighet da han leverte den inn, jeg trodde det var noen av de ansatte som hadde glemt den der da de fylte opp tobakkskapet. Så jeg solgte unna snusen til alle gardistene som handlet der. De jublet - wow, ekte svenskesnus, og så fersk. Og jeg skjønte ikke hvorfor strekkoden ikke virket.

Senere samme dag kom en mann inn og lurte på om vi hadde funnet en rull med snuspakker som han hadde glemt igjen i handlekurven, og som han hadde kjøpt i Sverige tidligere på dagen.

Hva gjorde du da??

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 20:50   #43
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.646
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor er det bare uærlige mennesker som finner lommebøker

Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.

Hva gjorde du da??

Først så skjønte jeg ikke sammenhengen. Næh, plastrull snus som noen har mistet, hm, nei, ingen som har funnet det. Jeg var jo sikker på at "min" snus tilhørte butikken. Han ble så skuffet, og så var samtalen liksom slutt, og DA skjønte jeg sammenhengen. Men - jeg feiga ut.
Og det angret jeg fælt på etterpå. Han burde selvsagt fått tilbake samme antall snusbokser, selv om "den gode" svenskesnusen hadde havnet i Husebyleiren for lengst.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 11:43   #44
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er det bare uærlige mennesker som finner lommebøker

Jeg glemte igjen lommeboka oppå en telefonautomat ved Majorstua T-banestasjon. Jeg var student, hadde tatt ut flere tusen i cash, og siden dette var før mobiltelefonens tid måtte jeg ringe fra en sånn god gammeldags mynt-telefon.

Jeg oppdaget ikke at lommeboka var borte før etter et par timer, og den var selvsagt vekk når jeg gikk tilbake der jeg visste jeg hadde lagt den...

I løpet av ettermiddagen fikk jeg telefon fra Majorstua Politikammer om at lommeboken min lå der, med alt inntakt. Et eldre ektepar hadde funnet den, og fortet seg opp til politiet med den fordi de synes så synd på meg som var student og all ting (studentleg i lommeboka). De hadde ikke villet ha noe finnerlønn eller sånn, men jeg sendte i hvertfall opp en blomsterbukett.

Ærlige mennesker finner lommebøker, UTEN å forsyne seg.

Ved en annen anledning glemte jeg igjen veska mi i en hotellbar i London. Dagen etter fikk jeg den tilbake. Den ble funnet der jeg hadde satt den av siste mann som var på jobb. Underlig da selvsagt, at alle kontantene i lommeboka var vekk når jeg fikk den tilbake. I og med at den ikke hadde vært hos noen andre enn de hotellansatte...

Semi-ærlige mennesker finner lommebøker, og tar litt for strevet.

Jeg har også blitt frastjålet lommeboka mi i London rett før jul. Jeg studerte der, og var ute på gaveshopping før jeg skulle hjem til Norge i ferien. Lommeboka forsvant fra veska mi inne i en butikk, og jeg var sikker på at den aldri kom til å dukke opp igjen. Den var imidlertid merket med et nummer (fra et slags forsikringsselskap), og når jeg kom tilbake fra ferien, lå det et brev og ventet på meg som sa at lommeboka var levert inn til "lost and found" på et av de store kjøpesenterene langs Oxford St. Den kunne ligge der i 4 uker før den ble destruert. Når jeg ringte ned samme dag, ble jeg fortalt at den var destruert 2 dager før, med kort og alt...

Noen uærlige mennesker stjeler lommbøker, men sørger for at "restene" blir funnet i det minste.


Mvh
Billa

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 21:13   #45
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor er det bare uærlige mennesker som finner lommebøker

I går glemte jeg mobilen min i et prøverom! Jeg lette etter den først i dag. Plutselig kom jeg til å tenke på at noen ringte meg da jeg sto i prøverommet.
Ringte til butikken, der lå den så fint og ventet på meg.

Så jeg har fortsatt god erfaring med å miste ting.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 22:17   #46
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er det bare uærlige mennesker som finner lommebøker

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

I går glemte jeg mobilen min i et prøverom! Jeg lette etter den først i dag. Plutselig kom jeg til å tenke på at noen ringte meg da jeg sto i prøverommet.
Ringte til butikken, der lå den så fint og ventet på meg.

Så jeg har fortsatt god erfaring med å miste ting.

Minner meg om en gang jeg glemte mobilen min på en benk i verste ammetåka. Da jeg gikk tilbake satt det en dame der -og snakket i den! Det hun holdt på med var at hun prøvde å tenke ut hvordan hun kunne finne ut hvem den tilhørte. Det hun gjorde var å bla gjennom adresselista mi til hun kom til "mamma", dit ringte hun, og spurte hvem sin telefon hun ringte fra, og ba om adressa mi så hun kunne sende den til meg. Men hun så at jeg så ut som jeg lette etter noe så hun kom bort, og sa til meg "hvis damen i andre enden er din mor skal du få denne telefonen ". Snille damen!

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 23:36   #47
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor er det bare uærlige mennesker som finner lommebøker

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Minner meg om en gang jeg glemte mobilen min på en benk i verste ammetåka. Da jeg gikk tilbake satt det en dame der -og snakket i den! Det hun holdt på med var at hun prøvde å tenke ut hvordan hun kunne finne ut hvem den tilhørte. Det hun gjorde var å bla gjennom adresselista mi til hun kom til "mamma", dit ringte hun, og spurte hvem sin telefon hun ringte fra, og ba om adressa mi så hun kunne sende den til meg. Men hun så at jeg så ut som jeg lette etter noe så hun kom bort, og sa til meg "hvis damen i andre enden er din mor skal du få denne telefonen ". Snille damen!

Jeg leste litt feil og trodde damen snakket i lommeboken din.
Mange gærne mennesker tenkte jeg!





Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 14:46   #48
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor er det bare uærlige mennesker som finner lommebøker

Opprinnelig lagt inn av Valentina, her.

Fordi jeg bruker filofaksen min som lommebok.... Så da mistet jeg samtidig planleggeren min, notatene mine, oversikten over bursdager, osv, osv....

Brukte også Filofaxen som lommebok tidligere men etter å ha lagt den i fra meg opptil flere ganger diverse steder (alltid kommet på det kjapt og fått hentet den selv) så tok jeg ikke sjansen på det lenger. Bedre å ha en liten lommebok kun til penger og kort mens "livet" ligger trygt plassert i filofaxen som man ikke så sjelder drar frem i butikker og slike steder.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 14:51   #49
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor er det bare uærlige mennesker som finner lommebøker

Glemte helt å skrive: Håper av hele mitt hjerte at du får den igjen

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 16:35   #50
pip
Nybegynner
 
pip sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 13
pip har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvorfor er det bare uærlige mennesker som finner lommebøker

Jeg har opplevd begge deler. En gang glemte jeg igjen en pung med bare penger i på et bord på Blinderen, gikk derfra, kom på at jeg ikke hadde pungene i handa lenger, og da jeg kom tilbake bare et havlt minutt etterpå var den borte. Men to ganger har jeg fått lommeboka i posten et par dager etter at jeg mistet den, med alt intakt.

pip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 23:02   #51
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er det bare uærlige mennesker som finner lommebøker

Opprinnelig lagt inn av Schnuppa, her.

Glemte helt å skrive: Håper av hele mitt hjerte at du får den igjen

Takk-takk, men jeg har gitt opp håpet I natt hadde jeg en deilig drøm om at en dame kom og ga den til meg - og ingenting var stjålet, til og med pengene var på plass. Og jeg ble så glad at jeg ga henne 500 kr i finnerlønn. Men det var bare en drøm, dessverre. Med tanke på at resten av drømmen var et sant mareritt med forfølgelse, galne skurker som ville hogge av meg beina, og at jeg jobbet med å pakke inn blomsterbuketter, en jobb jeg overhode ikke fikk til, så tror jeg vi skal være glad for at det var en drøm, tross alt

I dag var jeg og kjøpte meg ny filofaks, men det spørs om jeg ikke bør finne fram lommeboka også, og kjøre dobbelt.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 14:03   #52
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor er det bare uærlige mennesker som finner lommebøker

Opprinnelig lagt inn av Valentina, her.

Takk-takk, men jeg har gitt opp håpet I natt hadde jeg en deilig drøm om at en dame kom og ga den til meg - og ingenting var stjålet, til og med pengene var på plass. Og jeg ble så glad at jeg ga henne 500 kr i finnerlønn. Men det var bare en drøm, dessverre. Med tanke på at resten av drømmen var et sant mareritt med forfølgelse, galne skurker som ville hogge av meg beina, og at jeg jobbet med å pakke inn blomsterbuketter, en jobb jeg overhode ikke fikk til, så tror jeg vi skal være glad for at det var en drøm, tross alt

I dag var jeg og kjøpte meg ny filofaks, men det spørs om jeg ikke bør finne fram lommeboka også, og kjøre dobbelt.

Ja kanskje liksågreit at det bare var en drøm. Min for ble frastjålet vesken og ble oppringt av Politiet leeeeenge etterpå. da var den og mange andre vesker med innhold funnet hos en person. Krysser fingrene for at du fortsatt kan være heldig.

Ja kjør dobbelt.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 14:17   #53
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er det bare uærlige mennesker som finner lommebøker

Jeg har aldri mistet eller blitt frastjålet en lommebok, men jeg har funnet en. Det var tydeligvis en guttelommebok, og inneholdt ingenting annet enn 30 kroner. Jeg gikk likevel innom politistasjonen og leverte den inn.
Jeg jobbet i dagligvarebutikk, og sannelig var det mange som glemte igjen både penger, lommebøker og vesker. Jeg fant en gang en lommebok med masse penger, og ringte etter eieren. Hun ville gi meg finnerlønn, men jeg gjorde jo bare jobben min. Da kjøpte hun en diger blomsterbukett til meg istedet.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 14:34   #54
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor er det bare uærlige mennesker som finner lommebøker

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

... Da kjøpte hun en diger blomsterbukett til meg istedet.

Skjønner henne veldig godt. Du må for henne ha vært heltinnen over alle heltinner

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 14:37   #55
Dragonfly
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvorfor er det bare uærlige mennesker som finner lommebøker

Jeg håper at det er noen som finner lommeboken din og at du får den tilbake med innholdet.

Jeg har funnet lommebøker og levert de inn og en gang leverte jeg inn en veske med masse innhold til politiet og dagen etter kom det nydelige blomster med bud på døren med takkekort.
Men jeg har også opplevd å få stjålet vesken min på et utested for så å oppdage at tyvene satt utenfor og tømte den . Gjett om de ble lange i fjeset da det pluttselig sto flere vakter rundt de og så meget morske ut.
Godt å få vesken tilbake med innhold .

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no