Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Fotobok - vil du dele dine nybegynnerfeil?

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-08, 09:45   #1
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Fotobok - vil du dele dine nybegynnerfeil?

Jeg holder på med bøker til besteforeldrene - et riktig skrytealbum til hver av parene, men jeg har aldri gjort dette før! Hva bør jeg passe på? Hvilke nybegynnertabber kan jeg unngå?

Takker for råd og tips!

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 09:46   #2
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fotobok - vil du dele dine nybegynnerfeil?

:Abonnerer:

Benzo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 10:18   #3
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fotobok - vil du dele dine nybegynnerfeil?

Passe på at skriften viser. Ikke svart skrift på mørkablå bakgrunn. Sikkert "obvious", men jeg klarte å gjøre det første gangen. Jeg var også litt "gniten" og presset for mange bilder inn på en side. Penere med færre bilder, synes nå jeg.
Er i gang med bok nr.2 og er også interessert i flere tips!

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 10:20   #4
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fotobok - vil du dele dine nybegynnerfeil?

Ikke bestill i fra Fotolabo... Vi bestilte 3 bøker derfra i 2006, og de var elendige. Sylskarpe bilder med høy oppløsning ble uklare, og papirkvaliteten var fryktelig.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 10:22   #5
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.489
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fotobok - vil du dele dine nybegynnerfeil?

Abonnerer!

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 10:22   #6
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fotobok - vil du dele dine nybegynnerfeil?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg var også litt "gniten" og presset for mange bilder inn på en side. Penere med færre bilder, synes nå jeg.

Evt "presse" inn mange bilder på en og annen side, og så ha andre sider med få og store bilder også.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 10:28   #7
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.489
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fotobok - vil du dele dine nybegynnerfeil?

Jeg må presse inn mange bilder på en side jeg, om jeg skal få plass til så mange bilder som jeg vil ha innenfor de 60 sidene fotoknudsen har som maks pr bok (har valgt den store luksusutgaven).

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 10:58   #8
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fotobok - vil du dele dine nybegynnerfeil?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ikke bestill i fra Fotolabo... Vi bestilte 3 bøker derfra i 2006, og de var elendige. Sylskarpe bilder med høy oppløsning ble uklare, og papirkvaliteten var fryktelig.

Helt enig! Jeg likte ikke det matte papiret de brukte og de rakk ikke å få den ut før etter jul....

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 11:20   #9
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fotobok - vil du dele dine nybegynnerfeil?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Helt enig! Jeg likte ikke det matte papiret de brukte og de rakk ikke å få den ut før etter jul....

Det så ut som bøkene var printet på tegnepapir.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 11:21   #10
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fotobok - vil du dele dine nybegynnerfeil?

*abonnerer*

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 11:29   #11
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fotobok - vil du dele dine nybegynnerfeil?

Det ble altså Japan Photo på meg, og programvaren var veldig enkel og intuitiv.

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Evt "presse" inn mange bilder på en og annen side, og så ha andre sider med få og store bilder også.

Ja, det liker jeg også. Jeg har jo lang erfaring fra å lage manuelle fotoalbum, og mye lar seg selvsagt overføre.

Mine tips:

Jeg er glad i bildeserier med samme motiv - lage collage av disse eller eventuelt ha flere bilder ved siden av eller under hverandre.

Jeg liker å ta bilder av utsnitt og detaljer (en fot i sanden, en kopp espresso sett ovenfra, bilder av ei krabbeteine under vann), og endelig får jeg bruk for dem - som bakgrunn på sidene, for eksempel. Eller som "hvileskjær" - over en hel side i fotoboka.

Og så har jeg akkurat funnet hjelpelinjene...

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 11:29   #12
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fotobok - vil du dele dine nybegynnerfeil?

Vi har laget 3 fotobøker - 2005, 2006 og 2007. De to første årene brukte vi fotolabo.no og kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen til Anne C og Niobe. Ikke var det matt papir heller. Vi hadde deluxeutgaven. Uansett - i 2007 kunne de ikke levere, så da forsøkte vi oss på FotoKnudsen. Der var vi ikke fornøyd. Nå har vel fotolabo byttet navn til ifolor? Det ser likevel ut for at vi forsøker oss på Japan foto i år. Trur eg. :forandring fryder:

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no