Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Litt mer spennende fiskegrateng

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-11-20, 09:08   #1
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt mer spennende fiskegrateng

Jeg har lyst på fiskegrateng til middag. Jeg pleier å lage den ganske tradisjonell, fisk, makaroni, hvit saus med muskat i og pisket eggehvite på toppen. Det er godt, men nå har jeg lyst på noe annet.

Så er det noen som lager en mer spennende fiskegrateng og som vil dele?

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-11-20, 09:11   #2
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Litt mer spennende fiskegrateng

Litt gulrøtter og brokkoli i selve gratengen, en blanding av brødkrumme og revet parmesan på toppen.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-20, 09:12   #3
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Litt mer spennende fiskegrateng

Kokosmelk istede for melk og laks istede for hvit fisk

Jeg har også blomkål og brokkoli oppi

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-20, 09:16   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt mer spennende fiskegrateng

Er det en ting ungene mine er helt klare på er det at man ikke skal gjøre fiskegratengen mer spennende. Da kommer det bare voldsomme protester. Det hender jeg lager fiskeform med laks, hvit saus, brokkoli og spinat, men da kaller jeg det fiskeform slik at de ikke blir sure.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-20, 09:18   #5
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Litt mer spennende fiskegrateng

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Er det en ting ungene mine er helt klare på er det at man ikke skal gjøre fiskegratengen mer spennende.

Litt av det samme problemet her. Særlig om jeg prøver å luke ut den (etter min mening) ødeleggende makaronien. Da blir det rabalder.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-20, 09:22   #6
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt mer spennende fiskegrateng

Takk alle sammen.

Jeg ser poenget Tjorven. Men det lokket til Madicken hørtes godt ut og kan være nok til at jeg får litt mer inspirasjon.

Jeg synes egentlig at det er godt med makaroni i gratengen, så lenge det ikke blir for mye.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-11-20, 09:25   #7
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Litt mer spennende fiskegrateng

Jeg bretter eggehviten inn i gratengen. Topper med knekkebrød/kavring som jeg kjører sammen med smør.

Og så har jeg gjerne litt løk/gressløk/vårløk i gratengen.

Dersom man liker smaken av røkt torsk/kolje så blir det, etter min smak, den aller beste fiskegratengen.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-11-20, 09:28   #8
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt mer spennende fiskegrateng

Det er jeg enig i Syrinx. Jeg lager en fiskepai med røkt torsk og hvit saus, med ett lokk av potetstappe. Inspirert av skotsk mat. Kjempegodt.

Men det er stadig vanskeligere å finne røkt torsk synes jeg.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-11-20, 09:30   #9
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Litt mer spennende fiskegrateng

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.


Men det er stadig vanskeligere å finne røkt torsk synes jeg.

Ja! Jeg var ute og leita etter det her om dagen og kunne ikke finne det i frysediskene. Får høre hos fiskehandleren kanskje.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-11-20, 09:38   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt mer spennende fiskegrateng

ÅH! Røkt kolje var vel stort sett den eneste fisken jeg likte som barn. Det husker jeg vi kjøpte i frysedisken, men jeg kan ikke huske å ha sett det på lenge.

(Jeg likte ingen form for fisk da jeg var barn. Jeg husker at jeg synes det var helt grusomt. Og så bare elsker jeg fisk nå i dag. Uten at jeg helt kan sette fingeren på når den endringen skjedde. Ungene mine liker laks og ørret, men ellers er det mye rynking på nesa over fiskemiddager. Fiskegrateng er et hederlig unntak, og det spiser de gjerne. )

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-20, 09:49   #11
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt mer spennende fiskegrateng

Jeg fant frossen røkt torsk tidligere. Nå finner jeg det bare i mer spesialiserte fiskedisker, med tilsvarende pris.

Og Tjorven. Jeg har det egentlig på samme måte. Vi spiste fisk seks dager i uken da jeg var barn og jeg husker bare hvordan jeg prøvde å spise den obligatoriske fisken så raskt som mulig, slik at jeg kunne avslutte med potet og smør, som faktisk var godt. Jeg tror at det skyldes tilberedningen. Min far sliter med å forstå at fisk kan tilberedes på annen måte enn litt overkokt og så presenteres den aldri spesielt spennende heller.

Mine liker heldigvis fisk. Men, om jeg så sier det selv, jeg tilbereder den bedre enn mine foreldre gjorde.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-11-20, 09:50   #12
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt mer spennende fiskegrateng

Bacon i fiskegratengen.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-20, 09:53   #13
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Litt mer spennende fiskegrateng

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Bacon i fiskegratengen.

Vi pleier å ha sprøstekt bacon ved siden av gratengen. Sprøstekt løk er også godt tilbehør.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-20, 09:56   #14
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Litt mer spennende fiskegrateng

Og er man vill og gal, spise fiskegratengen med brunet smør på.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-11-20, 10:01   #15
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt mer spennende fiskegrateng

Kan signere Blå sitt innlegg om oppvekst på overkokt fisk.

Jeg lager tradisjonell fiskegrateng med makaroni, og strøkavring på toppen. Lagde av kveite en gang, det ble too much, så den bør blandes med annen fisk.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-20, 10:01   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt mer spennende fiskegrateng

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Og Tjorven. Jeg har det egentlig på samme måte. Vi spiste fisk seks dager i uken da jeg var barn og jeg husker bare hvordan jeg prøvde å spise den obligatoriske fisken så raskt som mulig, slik at jeg kunne avslutte med potet og smør, som faktisk var godt. Jeg tror at det skyldes tilberedningen. Min far sliter med å forstå at fisk kan tilberedes på annen måte enn litt overkokt og så presenteres den aldri spesielt spennende heller.

Mine liker heldigvis fisk. Men, om jeg så sier det selv, jeg tilbereder den bedre enn mine foreldre gjorde.

Jeg husker også at jeg kom meg gjennom fiskemåltidene ved å spise fisken først og deretter poteter med smør. Men min minstemann liker ikke poteter heller, så for ham er det ingen hjelp.

Men jeg trekker altså ikke torsk i en evighet og serverer det med istykkerkokte gulrøtter.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-20, 10:05   #17
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt mer spennende fiskegrateng

Det regnet jeg heller ikke med Tjorven.

Som sagt, jeg har det enkelt, med et barn som liker fisk og ett som synes det er helt greit.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-11-20, 10:06   #18
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Litt mer spennende fiskegrateng

Fiskegrateng med klippfisk. Det er ordentlig bacalao. Portugiserne vi kjenner ble bare helt tause og stirret da vi spurte om de ikke brukte bacalao med tomat. NEI.

Bacalao som de bruker, var som vår fiskegrateng. Knallgod. Knallgod!

Ellers er fiskegrateng best original, skjønt det hender vi har i revet gulrot.

Så kan man gå all-in med portugisisk sjokoladesalami til dessert. Sjekk slektskapet med Delfiakake!

https://leitesculinaria.com/231998/r...te-salami.html

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-20, 10:48   #19
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Litt mer spennende fiskegrateng

Jeg synes helt vanlig fiskegrateng med laks var godt. Ikke store endringen, men tydelig en annen smak. Parmesan blandet i brødraspet på den tror jeg også vi hadde.

Jeg har alltid likt fisk tilmiddag hjemme selv om det var mye frossen torsk i blokk. Det var smeltet smør til, da var jeg stort sett fornøyd.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-20, 12:02   #20
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Litt mer spennende fiskegrateng

Jeg liker Jamie Olivers fiskegrateng. Løk og gulrot stekes, så har man i fløte, litt Dijon-sennep, revet cheddar, spinat, torsk i biter og hardkokte egg i biter. Alt has i en form, dekk med potetmos og stek ved 220 grader i ca 25 minutter.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no