Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvor mye snop spiser dere?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-04-18, 14:44   #141
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Vi er noen godtegriser, uten magemål - men med et ønske om å ikke veie 200 kg så vi må prøve å begrense oss. Tilfeldigvis er vi også glad i god mat, vin og øl/cider. så dette er ikke enkelt.

Pappa er også fæl, han harryhandler og setter fram digre smågodt-skåler i alle ferier/alle dager og da er vi ofte sammen.

Saken er altså, vi elsker godis. Dessverre har vi problemer med å begrense oss, så vi må kjøpe lite. Fasiten er nå ca: 1-2 pose potetgull i helgen (deler med minstemor, inkludert tortillachips til fredagstacoen) + litt søtt (IKKE for mye, vi eter opp alt). En troika f.eks er perfekt, men det hender mannen hiver oppi en pose lakrisbåter eller noe annet syndig i tillegg.

Drikker nesten alltid en flaske vin på deling i helgene.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 14:50   #142
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

For meg er søtsaker viktig, og jeg ønsker heller ikke at de skal bli uviktige. Jeg personlig blir ikke lykkelig av te og knekkebrød og en halv remse Kvikklunsj til påske. At jeg nå skal ta meg på tak og kutte kraftig i inntaket, har sammensatte årsaker, men helse er ikke en av dem.

Du och jag, Divine. (Ja, rent bortsett fra at jeg ikke skal ta meg på tak, da. )

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 14:59   #143
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Jeg spiser nok alt for mye, ja. Jeg ELSKER sjokolade, og Høvdingen og jeg kan nok knerte en sånn 200 grams plate i løpet av en helg. Høvdingen liker potetgull, og kjøper av og til en pose som han deler med Hiawata i løpet av helgen. Hiawata får et lite utvalg smågodt i tillegg.

Det hender Høvdingen kjøper en god mengde smågodt til Hiawata og sier at "vi kan jo fordele det utover noen helger". Men sorry, da knerter jeg det ved å spise litt hver dag.

Men sjokolade er absolutt min vice, og noe jeg ikke har lyst til å greie meg uten. Men jeg bør nok spise mindre av det, ja. Bare synd jeg oppdaget Fazers Travel-sjokolader. My, oh my.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 15:27   #144
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

... og samtidig kan det tenkes at de som spiser mye snop, faktisk spiser sunn mat ellers. Jeg mener jeg gjør det - kjempegrovt, hjemmebakt brød hjemme og på jobb, og ellers mye frukt, grønt og middager noenlunde fra bunnen. I godteveien går det mye i M og marsipan - og nøtter er jo sunt.

Jeg spiser nok over snittet med snop (sjokolade, ikke potetgull), men jeg er god på grønnsaker, frukt og knekkebrød også. Du finner meg ikke på MCDonalds hvert skuddår, og jeg er heller ikke kjempeglad i pommes frites, ostedryppende pizza og fete sauser til middag.

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg foretrekker å bruke kaloriene mine på vin. Og mat. Jeg spiser typ 1- 2 never med potetgull i løpet av en helg, mannen spiser resten. To ruter firkløver til kaffen om morgenen i helgen, ellers lite eller ingenting. Bare tanken på å spise en stor sjokolade alene i løpet av kort tid er helt absurd. Hvordan GJØR man det, egentlig?

Det er enkelt, man bruker ikke kaloriene sine på mat og vin, men heller på sjololade. Man "gjør det" på samme måten som man spiser en brødskive, en og en bit. Fortrinnsvis knekker man av biter og tygger ikke rett av plata, da Komboen vanlig mengde mat + 200 gram sjokolade før eller etterpå funker ikke for meg, sjokolade metter veldig, så jeg må velge. Som regel er jeg fornuftig og velger vanlig mat, men hvis man ikke er mett på andre ting, er det totalt uproblematisk å spise 200 g sjokolade i løpet av en time eller to.

Vi, og spesielt jeg, kan spise litt godteri i løpet av uken. Jeg spiser gjerne noen ruter sjokolade om ettermiddagen, og jeg tror nok at barna (som er store og har egne kort) noen ganger bruker lommepengene på andre ting enn grovbrød også. Fordi vi kan skli litt ut i ukedagene, har vi ikke en regel om at det MÅ være godteri på bordet i helgen. Har vi sein middag, type taco eller lasagne seint foran TVen, har vi ikke godteri etterpå. Hvis vi har godteri, er det typisk en pose potetgull på deling på tenåringene og en mikropopcornpose på meg og mannen. Ikke alltid vi har sjokolade, men hvis vi har det handler det om en pose sjokolade (400 gram, er de ikke det) eller en tilsvarende mengde smågodt som vi deler.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 16:14   #145
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.875
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Barna får ca 15 biter smågodt + en liten bolle potetgull eller annen salt snacks + saft eller brus på lørdagene. Jeg og mannen kjøper en pose smågodt e.l. (aner ikke hvor mange gram det blir, men definitivt mye mer enn de mest småspiste i denne tråden) som vi spiser opp i løpet av fredag og lørdag kveld. Det er sjelden vi voksne spiser salt snacks. Jeg og mannen drikker en del sukkerfri brus.
Jeg er ellers helt enig med Divine. Jeg liker søtsaker, har ingen planer om å kutte det helt ut og ville definitivt ikke blitt lykkelig av te og knekkebrød.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 16:17   #146
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg foretrekker å bruke kaloriene mine på vin. Og mat. Jeg spiser typ 1- 2 never med potetgull i løpet av en helg, mannen spiser resten. To ruter firkløver til kaffen om morgenen i helgen, ellers lite eller ingenting. Bare tanken på å spise en stor sjokolade alene i løpet av kort tid er helt absurd. Hvordan GJØR man det, egentlig?

Jeg er også der, en flaske brus varer i evigheter mens det er 2 slurker for mann og barn. En stor sjokolade kunne jeg levd på i en uke (om jeg spiste det hver dag) mens for mann og barn er det 2 tygg og vips - borte. En pose potetgull tar jeg et par never av, resten er borte på to sekunder etter at mann og barn har dykket oppi posen. Jeg LIKER det, men jeg liker ikke store mengder av det. Når jeg hører venner si de kan spise 4 hele Freia påskeegg, disse sjokoladeeggene med skje, eller en hel 200-grams sjokoladeplate blir jeg litt sånn , hvordan klarer dere det? Det er ikke bare mengden jeg reagerer på (for 200 gram trenger nødvendigvis ikke å være så voldsomt mye) men er det ikke kvalmende?

Men jeg kan nok finne på å ta et glass vin for mye og så er jeg fryktelig glad i cider. Så skal jeg unne meg sånne ting er det jo like greit at jeg samtidig ikke legger på svømmetur i snopeskåla eller chipsposen, for vin og cider er fryktelig kaloririkt. Ikke at jeg slanker meg, jeg går NED i vekt om jeg spiser mye søppelmat (en hyggelig bivirkning etter operasjon for 11 år siden) men jeg merker enorme fysiske og psykiske effekter (humør, energi, søvn, fordøyelse, konsentrasjon osv) ut fra hvilken mat jeg spiser og hvor mye jeg spiser. Mat er medisin for meg så jeg prøver å ta smarte valg hele tiden.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 16:38   #147
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.879
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Jeg kan fint spise 200 g melkesjokolade på et kvarter. Null problem. Men jeg gjør det heldigvis uhyre sjelden, tidligere var det derimot helt normalt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 16:41   #148
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Man spiser ikkenødvendigbis hele på 5 minutt, men om man har en åpnet firkløver i kjøleskapet så er det fristende og lettvint å bryte av en bit innimellom. Og vips, så er den borte.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 17:19   #149
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

I kid you not, bare på grunn av denne tråden har jeg nettopp stappet i meg 200 g smågodt.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 17:27   #150
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Eg har i perioder eit ganske messed up forhold til mat, så eg kan ikkje påberope meg å vere representativ. Men eg kan i perioder spise altfor mykje. Heime hos oss er eg søtmunn medan mannen fyser på salt. Dermed blir det ofte kjøpt inn både chips og sjokolade dersom vi skal ha godteri. Det salte kan ligge i fred for meg, men når det kjem til søtsaker klarer eg sjeldan slutte å spise før det er tomt. Einaste måten eg kan begrense det på, er å ikkje kjøpe inn store mengder. Så i flinke perioder kjøper eg heller ein Melkerull enn ein 200-grams melkesjokolade. Tomt blir det, uansett. Så sånn «nå hamstrer vi smågodt i Sverige for å ha dei neste fire månadane» funker ikkje hos meg.

Den einaste perioden av livet mitt eg har hatt eit meir normalt forhold til kva eg spis, er dei åra eg røyka. Så eg heng meg veldig på Timar sine refleksjoner tidlegare i tråden. For min del er det klart at eg har ein «drug of choice». Eg veit imidlertid om det og eg jobber med å få grep om dei psykiske mekanismene som gjer at eg kan finne på å spise til eg blir kvalm innimellom. Og i mitt tilfelle er det heilt klart ein usunn samanheng mellom følelsar og spising. Og eg ser at det er mange faktorar, som ytre stress, søvn, struktur og rutiner rundt faste måltid og liknande som speler inn. Til gjengjeld er eg ikkje typen som slapper av med eit glass vin, når eg er stressa. Eg orker tvert i mot ikkje tanken på alkohol når eg er stressa, men i og med at eg gjerne bruker snop for å avreagere, kjenner eg at eg ikkje skal vere spesielt ovanpå i diskusjonar om kor mykje eller kor ofte det er normalt og greit å drikke.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 17:54   #151
Høns
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.444
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Dere som gir barna 8-15 smågodt ting og en skål chips, har dere veid og sett hvor mye det faktisk blir i vekt? Det er lett 100g smågodt og 60 g chips Det er lett å tenke at det er mye mindre enn det faktisk er. Når det er sagt synes jeg ikke det er for mye, og spiser glatt det selv her i huset.

Ellers er jeg som Devine, Bluen med flere - to biter sjokolade, te og knekkebrød gjør meg ikke lykkelig en lørdagskveld. Til hverdags derimot elsker jeg min te og grove knekkebrød.

Og et lite PS - om man tenker på hva som er sunt kan jeg opplyse om at mitt blodsukker stiger raskere og høyere ved inntak av havregryn med melk enn godis og brus. Rask blodsukkerstigning og høye topper er jo heller ikke bra, selvom jeg ikke kommer til å bytte ut frokosten med godis.


Sist redigert av Høns : 23-04-18 kl 18:12. Årsak: Lagt til to setninger for å utdype hva jeg mente.
Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 17:59   #152
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.875
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Opprinnelig lagt inn av Høns, her.

Dere som gir barna 8-15 smågodt ting og en skål chips, har dere veid og sett hvor mye det faktisk blir i vekt? Det er lett 100g smågodt og 60 g chips


Barna våre er slanke, de er aktive og de spiser sunt og variert resten av uken. Jeg er på ingen måte bekymret for lørdagsgodtmengden deres.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 18:10   #153
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

For meg hjalp det å få cøliaki faktisk, selv om det kanskje ikke er svaret for alle. Det at jeg virkelig ikke kan spise hvetebolle uten å bli skikkelig dårlig gjør (selvsagt) at motivasjonen er en helt annet enn det langsiktige helseperspektivet. Jeg er rett og slett ikke særlig flink til å tenke langsiktig når det gjelder noe som helst, ei heller omkring egen helse. At jeg merker direkte på kroppen at jeg har bedre av å holde meg unna sukker, fungerer mye bedre.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 18:10   #154
Høns
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.444
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Barna våre er slanke, de er aktive og de spiser sunt og variert resten av uken. Jeg er på ingen måte bekymret for lørdagsgodtmengden deres.

Absolutt ikke jeg heller, ref mitt tidligere innlegg om godterimengder 🙂

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 18:15   #155
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.875
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Opprinnelig lagt inn av Høns, her.

Absolutt ikke jeg heller, ref mitt tidligere innlegg om godterimengder 🙂

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 18:52   #156
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Altså, jeg gidder virkelig ikke henge meg opp i mengdene godis barna mine spiser i helgen, forutsatt at de spiser annen, næringsrik mat, er sunne og friske og har normal vekt. Og det gjør de, er de og har de.

Jeg kunne nok med hell begrenset mitt eget inntak en del. Men å kutte godis helt fører bare til at jeg spiser alt for mye mat. Da er det bedre med greie mengder mat og litt godis.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 18:57   #157
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Opprinnelig lagt inn av Høns, her.

Dere som gir barna 8-15 smågodt ting og en skål chips, har dere veid og sett hvor mye det faktisk blir i vekt? Det er lett 100g smågodt og 60 g chips Det er lett å tenke at det er mye mindre enn det faktisk er. Når det er sagt synes jeg ikke det er for mye, og spiser glatt det selv her i huset.

Det er helt sant. Det er går ikke mange smågodtting på 100 gram. Det ble nevnt en liten plastbolle fra IKEA tidligere i tråden, en full slik kan fort veie 200 gram. Vi har til tider brukt vekt for å se hvor mye ungene faktisk får.

Selv klarer ikke jeg å spise mengder av gangen. Jeg hadde ikke klart å spise en 200 grams sjokolade på en uke, men kunne nok fint klart 200 gram popcorn på en uke hvis ikke jeg begrenset meg. Jeg er av de rare som synes et par ruter sjokolade er nok av gangen. Av og til klarer jeg å spise mer, men det ender som regel opp med at jeg blir uvel hvis jeg spiser for mye (som for meg er mindre enn de fleste andre jeg kjenner har jeg skjønt).

Mat kan jeg fint spise mengder av, en halv stor pizza fra pizzasjappa glir fint ned. Jeg begrenser selvsagt hverdagsmaten.

Jeg har aldri skjønt de som blir mette av godteri. Jeg blir full i magen hvis jeg spiser mye, men er like sulten.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 19:04   #158
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.404
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

I kid you not, bare på grunn av denne tråden har jeg nettopp stappet i meg 200 g smågodt.

Jeg var på Europris nå. Det var vanskelig å gå forbi alt smågodtet og tilbud på store sjololadeplater.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 20:23   #159
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Opprinnelig lagt inn av Høns, her.

Dere som gir barna 8-15 smågodt ting og en skål chips, har dere veid og sett hvor mye det faktisk blir i vekt? Det er lett 100g smågodt og 60 g chips Det er lett å tenke at det er mye mindre enn det faktisk er. Når det er sagt synes jeg ikke det er for mye, og spiser glatt det selv her i huset.

Ja, posene veies jo når vi kjøper? Våre får som sagt 10 smågodtting til vanlig på lørdagene, og det er ca 100 gram, ja. Det hender det er 15 ting, men i følge eldstemann ahr det ikke skjedd etter jul. Det kan stemme.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 21:30   #160
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Vi voksne hadde forbruk som i HI, engang. Men med årene har vi lært oss å spise ganske mye mindre. Jeg liker ikke snacks, men elsker nøtter. Resten av familien deler knapt en pose potetgull på fredag. Jeg veier godis og deler ut ca 130 gram til hvert barn, de er lettvektere og en plate sjokolade på 150 gram er jo mye. Jeg spiser ikke mer selv. Bortsett fra at jeg ryker på en Troika eller sesongvarer til halv pris, som Anton Berg mandler. Det er kanskje engang i mnd. Jeg er kresen på godteri, men glad i mat. Yngste liker ikke sjokolade.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no