Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvor mye snop spiser dere?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-04-18, 12:10   #121
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Det er jo det som er så interessant med sånne tråder som dette: Detet viser jo hvor forskjellige utgangspunkt vi har når vi i andre tråder sier at «vi skeier ut litt i helgene». Forskjellene er jo større enn jeg hadde sett for meg.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 12:12   #122
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Jeg er helt enig med de som synes at endel i denne tråden har et veldig høyt forbruk av godteri, potetgull og brus på en vanlig helg. Jeg trodde faktisk ikke det var vanlig med sånne mengder. Vi er langtfra noen godte-asketer i min familie, men vi har ikke de mengdene som beskrives her, og vi pleier heller ikke ofte å ha både brus, potetgull og godteri på en gang. Vi spiser sunt resten av uka, så det er ikke sånn at vi må stramme inn i helgen fordi vi har spist junk hele uka. I perioder kan vi ha litt sjokolade på ukedager også, ikke noen streng politikk der.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 12:15   #123
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

For mann og barn er svaret at det er ganske som Niobe: Litt smågodt på lørdagskvelden, ytterst sjelden potetgull. Brus er det ingen av dem som liker, så det utgår. Sjelden dessert (enda jeg egentlig liker å ha det etter søndagsmiddagen, men resten av familien er som sunnmørsslekta som heller vil ha kakebord enn dessert, og kaker gidder jeg veldig sjelden å bake. ). Av og til vafler og sånt i helgene, da gjerne ikke de altfor usunne variantene. Ingenting i ukedagene.

For min egen del er bildet litt mer opp og ned. I PMS-tida kan jeg trøkke innpå en del, og i perioder er det umulig å gå forbi twist-skålen som av og til dukker opp på jobb. Men de siste årene har jeg heldigvis fyst mindre og mindre, så det går mer og mer av seg selv å være moderat, med kanskje noen unntakskvelder i måneden.

Jeg har vært som Bluen, som lett har kunnet justert for smågodt og sjokolade med trening og mindre "mat", men de siste årene har jeg kjent mer og mer på kroppen (hodet har selvsagt alltid visst det) at mat er mye mer enn kalorier, og for å fungere må jeg faktisk tilføre kroppen skikkelig næring, og da kan jeg ikke bruke opp kaloriene på godis, men bruke dem på byggesteiner. Det kjennes veldig, veldig bra ut å ha gjort det skiftet. Mer energi, mindre (så godt som ikke) syk, mer glad. Veldig mye bedre restitusjon. Målbart bedre stoffskifte.

Nå skal det bare gjennomføres i litt flere av månedens dager.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 12:25   #124
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg har vært som Bluen, som lett har kunnet justert for smågodt og sjokolade med trening og mindre "mat", men de siste årene har jeg kjent mer og mer på kroppen (hodet har selvsagt alltid visst det) at mat er mye mer enn kalorier, og for å fungere må jeg faktisk tilføre kroppen skikkelig næring, og da kan jeg ikke bruke opp kaloriene på godis, men bruke dem på byggesteiner. Det kjennes veldig, veldig bra ut å ha gjort det skiftet. Mer energi, mindre (så godt som ikke) syk, mer glad. Veldig mye bedre restitusjon. Målbart bedre stoffskifte.

Indikerer du at du har kommet lenger i evolusjonen enn meg?

Nå er stoffskiftet mitt uansett medisinert, men ellers føler jeg at jeg får mye av dette gjennom trening, altså (skjønt man kan jo aldri vite hva slike ting egentlig kommer av).

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 12:29   #125
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Ja, alle er jo forskjellige og må finne ut hva som passer for seg selv. Du er uansett yngre enn meg, og kommer sikkert unna med mer.

Jeg kom til et punkt der jeg begynte å føle meg rett og slett gammel. Utslitt, oppbrukt, restituerte dårlig, små- eller storsyk hele tiden, fikk lite ut av trening, trøstespiste, begynte å legge på meg og tenkte at "jaja, dett var vel dett, sånn blir alderdommen, det er bare å sette seg ned og legge inn årene! " Så da tok jeg noen grep, som hjalp for meg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 12:53   #126
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Jeg har startet på en godtestopp. Ble så SUR på snopet i går, og det var derfor jeg laget tråden, og for hvert eneste svar dytter det meg i riktig retning, enten dere mener at det er waaaaay to much, bare litt mye, eller helt ok. Så jeg setter stor pris på alle tilbakemeldinger.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 12:54   #127
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Presiserer (ref hint i kaffebloggen): Jeg tror ikke jeg har det bedre fordi jeg spiser mindre snop, men fordi jeg spiser mer skikkelig næring. Og det er plass til det andre, fordi det er mindre av det første.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 12:56   #128
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.817
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Uansett hva det gjelder er det jo kjekt med de områdene i livet hvor en ikke trenger tenke, men regulerer seg fint og er fornøyd med det. Jeg drikker alkohol akkurat da jeg vil, og hvor mye jeg vil, og ligger vel på kanskje tre glass vin og et par cider i året. Da det gjelder sjokolade, eller for den del, fysisk aktivitet, må jeg mer ta meg selv i nakken og gå imot min egentlige natur.

Vi hadde en diskusjon hjemme her, to venninner og meg. To av oss hadde gått ned litt etter jul, den tredje har alltid vært slank. Hun mente grepene vi hadde tatt var unødvendige, og at en ikke burde tenke kalorier, næring, en skulle spise hva en ville i moderasjon. Det fungerer jo godt for henne, ikke like godt for oss andre to. Så jeg er enig i at et avslappet forhold til mye er bra, men samtidig ikke der at en ikke kan ta grep hvis det sklir ut.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 13:10   #129
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.879
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser der

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Presiserer (ref hint i kaffebloggen): Jeg tror ikke jeg har det bedre fordi jeg spiser mindre snop, men fordi jeg spiser mer skikkelig næring. Og det er plass til det andre, fordi det er mindre av det første.

Mens for meg er det omvendt. Har alltid spist svært sunt og næringsrikt, men det var da jeg startet med å kutte drastisk på sukker og hvetemel (ikke kutte ut, men kutte kraftig ned) at jeg begynte å få overskudd og føle meg friskere. Kom inn i en god spiral med mer trening, bare ordentlig mat og mye mer energi, og da forsvant også søtsuget. Vekten gikk ned, og i det hele tatt. Kan med hånden på hjertet si at jeg føler meg bedre enn på mange år. Nå skal det mindre til før jeg blir mett, og fråtsing gjør meg bare uvel, i motsetning til tidligere.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 13:25   #130
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Jeg levde helt fint med å spise litt sjoklade støtt og stadig i mange år. Men de siste årene har jeg ikke klart det. Det er litt sjokolade støtt og stadig i tillegg til alt for store mengder godteri hver fredag og lørdag. Og ofte søndag. Og av og til onsdag, lillelørdag vet dere. Og kake på jobb. Før var jeg ikke så glad i kake, nå er jeg det. Og jeg er lærer, så jeg har ferie i 8 uker på sommeren. Det går ikke an å ha feriekosthold hele ferien når man er lærer. Da tenker jeg dere skulle fått bakoversveis, hvis dere så hva jeg spiste. Jeg legger heldigvis ikke å meg resten av året, til tross for store mengder snop, men i feriene gjør jeg det. Aktiviteten går ned, og helgekostholdet er også uke-kostholdet.

Men så slites jeg stadig mellom tanken om at "jeg nærmer meg 40, det er ok å ha en kropp som ikke ser ut som den er 20 lenger, det er ok å kjøpe bukser med annet snitt enn tidligere, fordi kroppsfasongen er annerledes enn tidligere" osv osv osv, så kommer tanken om at "må bli tynnere, må bli sunnere" den andre halvparten av tida.

Jeg synes det er så trist og slitsomt med de som har slanket seg i 40 år men aldri blir fornøyd, og som stadig marer om det i sosiale lag. Jeg har lyst til å være fornøyd med kroppen min slik den er, og jeg har lyst til å akseptere at den endres. Men det er jo ikke bra å spise så mye snop.

Jaja, nei nei. Noe skal det vel alltids være.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 13:43   #131
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.844
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Jeg spiser ihvertfall veldig mye mindre snop enn jeg skulle ønske. Jeg har ikke helsesamvittighet til å spise mer snop, men det hadde vært inmari digg. Det er imidlertid mye digg jeg velger bort fordi jeg er så voksen og fornuftig og ansvarlig og sånn. Men det er vel lov å drømme? Mitt drømmekosthold hadde bestått av lekre salater, god rødvin, enorme mengder smågodt, hvit fisk, mojito, ostepop, gøye oster, Pepsi Max og masse frukt. Og sjokolade! Sleng på en 20-pakning sigaretter, litt hasj i helgene og en GT til lunsj så er det hele komplett.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 13:45   #132
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Jeg kan potensielt spise enorme mengder snop, og tidligere kunne mannen og jeg glatt spise et par poser potetgull og et par store poser smågodt / smash el.l ila. en helg. Det kan vi ikke lengre. Selv om jeg trener mye og har høy muskelmasse, så sliter jeg med å holde vekten nede og må være påpasselig. Dessuten fungerer hode og kropp skrekkelig dårlig om jeg spiser masse sukker.

Vanligvis kjøper vi ikke inn snop til oss voksne i helgene lengre. Vi drikker vin. Når vi først kjøper snop (en gang annenhver måned, kanskje?) kjøper vi alltid litt for mye og husker på hvorfor vi ikke kan kjøpe snope lengre. Brus drikker vi svært sjelden.

Min nemesis er småspisingen; hvis vi først har noe godterirester, kjeks eller kokesjokolade i skapet, spiser jeg det, litt etter litt. Så det bør vi helst ikke ha hjemme. Jeg spiser også en del mørk sjokolade, så går fort med en plate 86 % ila. en uke.

Jeg synes noen her inne spiser mye snop, men ikke sjokkerende mye.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 13:54   #133
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.450
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg tenker med samme hodet hele uka, så når jeg tenker at det ikke er lurt å fråtse i usunt i helgene, så tenker jeg det samme de andre dagene også. Jeg synes det er litt rart at folk har behov for å fremstille det sånn at de som spiser lite godteri «sikkert spiser bare ferdigpizza og junk, så totalen er sikkert ikke bra.»

Er det meg du sikter til? Jeg tror ikke alle som ikke spiser snop, spiser usunt ellers. Tvert i mot høres det ut i denne tråden som om mange er veldig opptatt av å leve sunt hele tiden. Men jeg nekter å tro at folk flest spiser tre biter kokesjokolade i uka, eller ei brødskive med syltetøy, eller kun en alkoholenhet eller bittelitt av noe annet usunt. Ingen av de jeg kjenner gjør det ihvertfall. De aller fleste spiser mest sunt og litt usunt og har det bra med seg selv både fysisk og mentalt.

En ting er å ikke være glad i usunt, noe annet er å nekte seg alt som er godt. Er buksestørrelsen viktigere enn å kunne kose seg med mat? Der er vi ulike.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 13:57   #134
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Jeg foretrekker å bruke kaloriene mine på vin. Og mat. Jeg spiser typ 1- 2 never med potetgull i løpet av en helg, mannen spiser resten. To ruter firkløver til kaffen om morgenen i helgen, ellers lite eller ingenting. Bare tanken på å spise en stor sjokolade alene i løpet av kort tid er helt absurd. Hvordan GJØR man det, egentlig?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 14:02   #135
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Veldig lett, HV, man begynner i en ende og så fortsetter man bare.


Før så trodde jeg folk som har det sånn at "jeg spiser noen biter og det er kjempegodt, men så er det nok og jeg har ikke lyst på mer" enten LØY eller drev med massivt selvbedrag, men så har jeg møtt noen sånne, til og med veldig nær meg, og de HAR det faktisk sånn. Det er rent ut fascinerende. De er sånn "for mye av det gode skjemmer alle ting ut" (eller hvordan det er), mens jeg er "for mye av det gode er DEILIG!".

Så jeg dropper det mer og mer fordi jeg på sikt ikke likte hvordan det påvirket helsa mi, ikke fordi jeg har sluttet å ha lyst på mer sjokolade etter to biter. Det er i grunnen lettere å ikke spise den første biten enn å ikke spise dem femte.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 14:08   #136
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Er det meg du sikter til? Jeg tror ikke alle som ikke spiser snop, spiser usunt ellers. Tvert i mot høres det ut i denne tråden som om mange er veldig opptatt av å leve sunt hele tiden. Men jeg nekter å tro at folk flest spiser tre biter kokesjokolade i uka, eller ei brødskive med syltetøy, eller kun en alkoholenhet eller bittelitt av noe annet usunt. Ingen av de jeg kjenner gjør det ihvertfall. De aller fleste spiser mest sunt og litt usunt og har det bra med seg selv både fysisk og mentalt.

En ting er å ikke være glad i usunt, noe annet er å nekte seg alt som er godt. Er buksestørrelsen viktigere enn å kunne kose seg med mat? Der er vi ulike.

Jeg kunne spist chips hver dag, og sjokolade veldig ofte, om det ikke fikk noen konsekvenser for helse og trivsel. Men jeg vet med meg selv at jeg trives bedre når vekta står til høyden sånn at jeg lett passer i klærne jeg liker, og jeg vet at jeg rent helsemessig har det bedre. For meg er det verd det. Og så har jeg en venninne som er akkurat like høy som meg, og som veier 20 kg mer, fordi hun (etter eget utsagn) verdsetter kosematen mer enn det å være slank. Det hender hun sier at hun vil ned i vekt, men hun lander som regel på at hun heller vi ha kosen. Og det er jo en ærlig sak.

Men jeg vil jo si at jeg synes det er betenkelig å lære barn at såpass store mengder godteri som nevnes her i tråden, er normalt og kan forventes hver helg. Å spise noe snacks og sjokolade er selvsagt ikke farlig, men slike mengder tror jeg de færreste har godt av i lengden av et liv, og det er greiere å lære måtehold.

Og når det er sagt, så koser jeg meg virkelig med mat. Jeg bruker mye tid, og nesten alle kreftene mine på maten som spises her i huset. Jeg liker å lage mat, og jeg liker å spise den. Det er virkelig ikke noe som tilsier at jeg ikke skulle gjøre det, selv om jeg synes et restriktivt forhold til snop og snacks er lurest?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder

Sist redigert av Niobe : 23-04-18 kl 14:19.
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 14:16   #137
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.450
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Når det kommer til barn og å lære dem er fornuftig kosthold så er jeg helt enig, Niobe.

Folk er forskjellig, ja. Min mor lever lykkelig på te og knekkebrød, og skal hun kose seg så kan hun finne på å spise kokt ris med melk. Dessverre var det ikke disse genene jeg arvet.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 14:23   #138
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Når det kommer til barn og å lære dem er fornuftig kosthold så er jeg helt enig, Niobe.

Folk er forskjellig, ja. Min mor lever lykkelig på te og knekkebrød, og skal hun kose seg så kan hun finne på å spise kokt ris med melk. Dessverre var det ikke disse genene jeg arvet.

Nå har vi uansett ingen genetisk kobling, men jeg har en far som tydeligvis har en kropp som insisterer på å være slank og atletisk samme hva han spiser og gjør. Gid vi fant opp en pille som gjorde det universelt.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 14:31   #139
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Etter at jeg ble vektoperert har jeg levd i mange år med lett overvekt. Jeg har dog badet i godteri, så de ekstra kiloene har vært verdt det. For meg er søtsaker viktig, og jeg ønsker heller ikke at de skal bli uviktige. Jeg personlig blir ikke lykkelig av te og knekkebrød og en halv remse Kvikklunsj til påske. At jeg nå skal ta meg på tak og kutte kraftig i inntaket, har sammensatte årsaker, men helse er ikke en av dem.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 14:41   #140
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye snop spiser dere?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg foretrekker å bruke kaloriene mine på vin. Og mat. Jeg spiser typ 1- 2 never med potetgull i løpet av en helg, mannen spiser resten. To ruter firkløver til kaffen om morgenen i helgen, ellers lite eller ingenting. Bare tanken på å spise en stor sjokolade alene i løpet av kort tid er helt absurd. Hvordan GJØR man det, egentlig?

Akkurat som man svelger kameler. Man tar en bit av gangen.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no