Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Lammeskank

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-15, 14:13   #1
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Lammeskank

Vi er ikke noe særlig glad i lam men jeg blir jo fristet av all reklamen for lam og det SER jo godt ut.
Vi var i konfirmasjon i mai og der fikk vi servert lammeskank. Kokken forklarte hvordan han hadde gjort det og den hadde ligget en døgn i marinade. Husker ikke alle detaljer men den smakte/luktet aldeles ikke lam og det var skikkelig godt. Skikkelig mette ble vi også, kan man si.

Noen som har en overkommelig oppskrift eller triks og tips for å få kjøttet skikkelig mørt, på dette, gjerne med øl.
Det er 30% på Meny nå og jeg kom over denne og synes det så fristende ut.
http://anitasskriverier.blogg.no/137...__ovnsbak.html

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 16:12   #2
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lammeskank

Jeg ser ikke noe poeng med å marinere lammeskanker i et døgn, kjøtt som i utgangspunktet er seig blir ikke mørere av marinade, der er det kun lang tids varmebehandling som hjelper.
Jeg tror også at ved å gni skankene inn med noe godt rett før steiking, samt å øse stekekraft over innimellom vil man kunne smaksette skanken nok i massevis.

Jeg liker best å bruke halvt om halvt med rødvin og en god kraft (ikke lammekraft,-den blir for kraftig og særegen i smaken om poenget er å komme unna den typiske lammesmaken), men mørkt, søtlig øl passer helt ypperlig, og å gni inn skanken godt med salt, pepper og en eller annen passende urt, f. eks timian eller rosmarin. For de som liker sødme er honning ypperlig.

Jeg sørger for å ha god tid, lammeskanker kan gjerne være litt ujevne både i størrelse og seighet og har de aldri inne kortere tid godt og vel 3 timer, gjerne mer.

Jeg har litt grønnsaker i formen, men disse blir slappe og gjørmete etter så lang tid i ovnen, så jeg fyller på med friske grønnsaker en time-tre kvarter før antatt ferdig.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 16:17   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lammeskank

Jeg koker dem i tre timer i en blanding av kraft, soyasaus, hvitvin og grønnsaker. Det er noe av det beste som finnes.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 17:19   #4
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lammeskank

Google oppskrift til trines matblogg eller Lise Finkenhagen. Begge har knallgode lammeskanker.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 20:07   #5
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lammeskank

Takk for tips. Jeg synes mange av oppskriftene har tomater i, vi er ikke så innmari glad i tomatbasert mat så prøver å unngå det. Den jeg linket til hadde verken tomatpure eller hakkede tomater i.
Selv om begge de to som Benzo skriver ser knallgode ut.

Har også lest at grønnsakene blir ihjelkokt så det er lurt å ha i den siste timen.
Bra tips.

Den vi spiste hadde nesten ikke saus. Den var utrolig mør så det gikk veldig bra uten.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no