Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hjelp med pizzabunnen

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-15, 11:16   #1
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hjelp med pizzabunnen

Jeg lager alltid pizzabunn på bakepapir.

Den blir veldig tykk og luftig, fordi det er vanskelig å kjevle den ut tynt. Bakepapiret "snurper bunnen sammen".

Å kjevle direkte på benken og løfte over går som regel dårlig. Deigen sitter fast.

Dumt å være så gammel som meg og ha et sånt banalt problem. Men lager dere pizzabunndeigen veldig fast? Og hvordan kan en kjevle den ut uten at den trekker seg sammen igjen? Tykk pizzabunn er fint noen ganger, men ikke alltid. Jeg vil helst ikke kjevle rett på stekeplata.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-15, 11:18   #2
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp med pizzabunnen

Lager deigen like fast som andre gjærdeiger - og nokså seig, mulig det er derfor den er lett å jobbe med. Kjevler den tynn, på benken, og har vanligvis ikke hatt problemer med å løfte den over på bakepapiret etterpå. Bruk godt med mel på benken. Evt. kjevler jeg litt videre når den har kommet over på bakepapiret. (Dette var veldig hjelpsomt, ser jeg. )

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-15, 11:20   #3
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.872
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp med pizzabunnen

Jeg kjevler alltid på benken først (med nok mel til at deigen ikke setter seg fast), løfter over på bakepapir og kjevler så litt til siden det å flytte på deigen gjerne gjør at den trekker seg litt sammen igjen. Siden jeg har kjevlet det meste på forhånd snurper ikke deigen seg sammen på bakepapiret når jeg kjevler det lille ekstra. Det gir i allefall tynn og god bunn. Jeg lager ikke fast deig, den er myk og god å jobbe med.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-15, 11:21   #4
Varta
Bookhouse girl
 
Varta sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 483
Varta er populærVarta er populærVarta er populær
Standard

Sv: Hjelp med pizzabunnen

Hvis bare løftingen er problemet, kan du kjøpe bakespade i kjøkkenbutikker. Vi har en slik. Den er også hendig ifht måten vi steker på - lager tynn deig, lar ovnen bli glovarm (høyeste temperatur) med pizzastein, skyfler ferdig pizza over på bakespade og inn i ovnen i en flyende fart, steker ca 5 min. Deigen glir lettere av spaden med litt durumhvetemel under, da "ruller" den på de små kornene.


Sist redigert av Varta : 14-09-15 kl 11:46.
Varta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-15, 11:24   #5
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp med pizzabunnen

Jeg kjevler den ut rett på bakeplaten. For å få bakeplaten til å ligge stille, legger jeg en fuktig kjøkkenklut under.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-15, 11:25   #6
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp med pizzabunnen

Lager pizzadeig omtrent på samme måte som gjærdeig til eltefritt brød. Én stor bunn (tynn) = 300 gram mel / 2,4-2,5 dl vann.

Når jeg kjevler gjør jeg det på samme måte som Bluen. Den trekker seg litt sammen når jeg kjevler videre på bakepapiret, men ikke mye. Normalt sett kjevler jeg imidlertid ikke, men strekker deigen utover. Jeg synes det gir en bedre bunn; tynn og seig-sprø men litt luftigere. If that makes any sense.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-15, 11:26   #7
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp med pizzabunnen

Jeg bruker pizzagjær, mulig det bare er en jippo, men jeg syns deigen blir smidigere og seigere.

Lager den ganske myk, og har masse mel på benkeplaten. Den blir kjempetynn.

I deigen har jeg alltid en veldig god klunk med olje, tror det hjelper på smidigheten.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-15, 11:32   #8
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp med pizzabunnen

Jeg baker den ut rett på bakeplata, uten bakepapir under. Og så smører jeg bakeplata med litt olje først.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-15, 11:45   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp med pizzabunnen

Pizzamel tipo 0 gir (dessverre) mye bedre og seigere deig. Dessverre, fordi den er tøysete mye dyrere.

Jeg kjevler ut på bordet og drar over på matpapir, og kjevler litt ekstra. Vi steker også på pizzasten, men lar den ligge på bakepapir de første minuttene før vi napper det ut.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-15, 12:05   #10
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp med pizzabunnen

2 dl hvetemel
2 dl sammalt hvete fin
2 ss olivenolje
25 g tørrgjær
1,5 dl lunket vann
1 ts salt

Løser opp gjær i vann, har i oljen, blander alt i melet+salt. Elter til alt henger sammen, hever i 15-30 min, kjevler ut på bakepapir med nok mel, steker på 225 grader i 10 min. Blir veldig god, tynn og sprø.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012

Sist redigert av kokosbolle : 14-09-15 kl 13:06.
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-15, 13:01   #11
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp med pizzabunnen

Fra Mat&Vin:

350 gr hvetemel
2 dl vann
3 ss olje
2 ts gjær
1 ts salt

Knøttelite hvetemel på arbeidsbordet, kjevler, noen gang oppå bakepapiret, og drar bunnen over på langpannen, kjevler litt til for å dekke hele langpannen. 270 grader, 13 min. Har gjort det slik i snart ti år.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-15, 13:38   #12
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp med pizzabunnen

Bruk ordentlig pizzamel, Tipo 0 eller 00. Fås kjøpt hos godt utstyrte dagligvarebutikker alla Meny. Ikke et must, men det hjelper.

Jeg lager deigen litt mer klissete enn annen gjærbakst, og bruker godt med olje når jeg kjevler den ut. Eller mel, men da blir den full av mel under, og det er ekkelt. Kjevle, strekk, snu, kjevle strekk snu, og gjenta til den er så stor som du vil ha den. Gjør det så en gang til! Når den så trekker seg litt sammen på vei over til panna, så gjør det ingenting. Så kan du evt kutte litt av om den går over kanten på brettet.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-15, 13:51   #13
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp med pizzabunnen

Pizzamel med annen malingsgrad er tingen ja, det har jeg alltid brukt. Min deig blir seig, men alikevel ikke. Den lar seg kjevle supertynn og er bløt, uten å være klissete og sitte fast i underlaget. Jeg trenger ikke å bruke noen ting for å få kjevlet den ut, men den er samtidig veldig stretchy. Man skal forresten ikke elte eller kna pizzadeig noe særlig, da blir den "ødelagt". Når man først har startet med å kjevle den utover, kan man ikke starte på nytt er min erfaring.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-15, 14:17   #14
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp med pizzabunnen

Smør stekeplata, kjevle godt ut på benken, mitt beste tips er å bruke olje i stedet for mel når du kjevler den ut på benken.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-09-15, 23:28   #15
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.034
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Hjelp med pizzabunnen

Jeg bruker tipo 0 eller 00, og så kjevler jeg ikke. Jeg trykker og drar den ut til ønsket størrelse med fingrene. Mye enklere enn å kjevle, og den blir tynn og fin.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-15, 23:39   #16
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.283
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp med pizzabunnen

Jeg lager deig ut fra en basis på 3 dl vann. Det, og en pakke tørrgjær, er det eneste faste målet. Litt mel, litt salt og en pakke gjær blandes. Ha i vannet og en dæsj olje. Bland til en klissete, men ikke våt, deig. Når den er ferdigheva har jeg i mer mel. Også bruker jeg ikke kjevle, men skviser deigen ut på en bakepapirkledd plate med hendene.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 08:41   #17
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp med pizzabunnen

Skal ta til meg alle råd neste gang det blir pizza!

Tror jeg bør begynne med å ha mer mel når jeg kjevler ut. Jeg er vant til å spare på mel i gjærbakst, ellers blir det tørt og seigt. Men tynn pizza bunn bør jo være seig for å holde på fyllet. Det hadde jeg ikke tenkt på.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 09:51   #18
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp med pizzabunnen

Når jeg lager langpannepizza så bruker jeg ikke oppskrift, men jeg lager den ganske fast og har ikke noen problemer med å kjevle den og løfte den over på bakepapiret.

Når det er sagt, så synes jeg at sånne løse deiger som skissert her kanskje blir bedre. Min X-svigermor på 80-tallet lagde veldig løs deig og klappet den ut med en slikkepott.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 09:52   #19
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp med pizzabunnen

Anbefaler ellers Vardøen sin pizzadeig hvis du vil prøve italiensk pizza. Det er favoritten vår om dagen. Da bruker vi stein i ovnen.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 10:37   #20
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp med pizzabunnen

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Pizzamel tipo 0 gir (dessverre) mye bedre og seigere deig. Dessverre, fordi den er tøysete mye dyrere.

Jeg trodde pizzamel bare var en snobbete greie, helt til jeg prøvde det selv. Deigen blir bare så UTROLIG mye lettere og smidigere! Jeg bruker matprat sin oppskrift, og oljen hjelper også på smidigheten.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no