Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-07, 19:48   #81
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Hmmm. Jeg tror jeg nettopp gjorde akkurat det du misliker.

Nei, du hoppet da over linjer! Jeg hadde ingen bestemt i tankene - det er nesten vanligere å skrive slik enn å ikke gjøre det, tror jeg. Dette henger sikkert sammen med, som Valentina skriver over her, at mange synes det er slitsomt å lese lange avsnitt. Er det også et nett-fenomen, tro?

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 19:50   #82
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

...mens jeg sliter mer med innlegg som starter et nytt kvasiavsnitt for hver setning.
Selv om det nye temaet er knyttet tett opp mot det forrige, er det best å starte et nytt avsnitt for å være på den sikre siden.
Hvis jeg lar være å hoppe over en linje, blir det en mellomting, og da er jeg vel trygg?
Noe stort problem er det vel egentlig ikke, men korrekt kan det neppe kalles.

Korrekt nei, men faktisk lettere å lese enn om det overhode ikke er noe mellomrom i teksten i det hele tatt .

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 19:54   #83
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?

Opprinnelig lagt inn av Valentina, her.

Korrekt nei, men faktisk lettere å lese enn om det overhode ikke er noe mellomrom i teksten i det hele tatt .

Det er jeg faktisk ikke enig i (men det skyldes sikkert at jeg snubler i min egen kjepphest).

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 19:56   #84
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Nei, du hoppet da over linjer! Jeg hadde ingen bestemt i tankene - det er nesten vanligere å skrive slik enn å ikke gjøre det, tror jeg. Dette henger sikkert sammen med, som Valentina skriver over her, at mange synes det er slitsomt å lese lange avsnitt. Er det også et nett-fenomen, tro?


: puster lettet ut :

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 19:59   #85
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det er jeg faktisk ikke enig i (men det skyldes sikkert at jeg snubler i min egen kjepphest).

Kjepphester er til for å snuble i og kameler er til for å svelges .

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 20:29   #86
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?

Opprinnelig lagt inn av alphaMale, her.

Jeg får også fnatt av "nynorsk sms-språk".
Jeg må av og til lese meldingene jeg får både to og tre ganger før det går opp for meg hva avsenderen egentlig mener...

Lurer på hva alfaCharlie hadde sagt om jeg skrev: "jg lskr dg!"

lskr dg oxo. koz&klemz

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 20:31   #87
Mor til 4
Nattrangler
 
Mor til 4 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.493
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?

Jeg føler meg alltid litt truffet da det kommer til det å skrive korrekt, eller det å ikke skrive korrekt. Vet at jeg ikke er så veldig flink til å formulere meg, vet også at jeg har en god del skrivefeil. Her på forumet så retter jeg en del før jeg poster, men alikevel så ser jeg ofte feil i ettertid også. Noen ganger skyldes det at det går litt fort, og andre ganger kan det rett og slett være at jeg er usikker på hvordan det skrives.
Jeg reagerer ikke på andre sine skrivefeil, og jeg vurderer aldri en person etter hvordan den skriver. dømmer de ikke på grunn av skrivefeil.
Men ofte er det sånt i samfunnet at skiver eller snakker du dårlig så er du dum. Jeg er litt var på akkurat dette, har en gutt på 10 år med uttalevansker(spesifikke språkvansker) og de var 90 % sikker på at han ville få lese og skrivevansker da han ble utredet som 5 åring. nå er han innenfor normalen, men vi vet ikke hvordan det vil bli fremover da kravene økes. Men vi har ofte sett voksne folk som har himlet med øynene over det han mestret veldig godt, spesielt da han var 5-6 år, de var overrasket over alt han kunne, de hadde rett og slett dømt han til å være dum fordi han hadde uttalevansker.

__________________
Jente 90- gutt 96 - gutt 99 - gutt 03
Mor til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 20:32   #88
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Tror jeg hadde aldri koblet at brød skal være Arne!

Prøv å skrive "edru".

Hilsen kona til Lem-Øve

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 20:32   #89
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?

Dulter på Mor til 4!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 20:33   #90
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Prøv å skrive "edru".

Hilsen kona til Lem-Øve

Det blir Fest.

Hos meg kommer det åpne når jeg skriver Arne! hihi

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 20:37   #91
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?

Direkte skrivefeil irriterer meg ikke så voldsomt, bortsett fra i sammenhenger hvor man skulle tro det var opplagt med en form for korrektur, for eksempel avisartikler, reklamer og brosjyrer.
SMS-språk derimot får meg til å fråde, og også overdreven tegnbruk (!!!!!!)og annen type fjortisspråk. :dømmende:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 21:08   #92
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?

Jeg liker å skrive luftig.

Hopper gjerne over en linje både her ...

... og der!

Dette gjør jeg kun til ære for dere. Jeg anser det som en ekstraservice ( eller sørvis som man kan skrive nå til dags ) for alle som måtte lese innlegget. Jeg liker selv ryddige og oversiktlige tekster.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 21:12   #93
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?

For meg er det viktig å skrive så korrekt som mulig, men innenfor rimelighetens grenser. Jeg forventer ikke at absolutt alle i vårt langstrakte land skal kunne enhver kommaregel (det kan heller ikke jeg ), men det burde være greit å kunne uttrykke seg så godt som mulig. Jeg kan ikke skjønne at folk regelrett blåser i det. Selv har jeg alltid tenkt at norsk er et av de viktigste fagene man har på skolen. Kan du skrive godt norsk og klarer du å gjennomføre en skriftlig utredning, er det imponerende hvor mye bedre du klarer deg i ethvert fag der prøvene består av det å skrive- selv om du kan være usikker på faget og innholdet som sådan.

I tillegg er det vel sånn at språket, enten det presenteres skriftlig eller muntlig, er en av de første og viktigste måtene man skaper et inntrykk på.

Det skal for øvrig innrømmes at det fantes en tid for noen år siden der jeg syntes det nesten var litt skummelt å skrive tilbakemeldinger til en viss bruker med et kritisk språkøye. Ikke fordi denne brukeren var spesielt prikete mot andres innlegg, men det var åpenbart at hun hadde en språkfølelse som lå et par hakk over de fleste andre (noenlunde velformulerte) forumbrukere. Den tid er forbi, nå tastes det i vei...

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 21:56   #94
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.405
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?

Jeg er ikke så opptatt av at teksten skal være pinlig korrekt, men får litt noja av SMS-språk og dialektbruk der det ikke hører hjemme, som på fora som dette. Er ikke så flink som jeg skulle ønske jeg var på kommaregler og andre finurlige regler, men etterstreber å skrive ordene riktig i alle fall. Prøver faktisk å skrive korrekt norsk når jeg sender SMS, forkortelser eller dialektord blir sjelden eller aldri brukt, da spanderer jeg heller 59 øre til på sms nummer 2.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 22:28   #95
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg synes språknormen er viktig fordi den (tro det eller ei!) gjør det enklere å skrive, ikke minst for dem som ikke er språklige naturbegavelser. Det er mye enklere å forholde seg til én entydig, klar og offisiell norm enn å skrive på øret mens man forholder seg til masse synsing og motstridende meninger.

Jepp, ingen er bedre i rettskriving enn venninna mi med dysleksi. Hun har pugget ALT, for er det noe hun ikke kan noen regel for så greier hun ikke å "høre" hvordan det skal være.
Er det noe jeg lurer på med rettskriving kan jeg bare spørre henne.

Jeg er opptatt av å skrive korrekt for min egen del, samtidig som jeg jobber med meg selv med ikke å være så forutintatt til folk som skriver dårlig norsk. Jeg vet at det kan være mange grunner til det, men har veldig lett for å lage meg en oppfatning av personen ut fra dette likevel. De jeg har fordommer mot derimot, er de som har holdningen at "hvis man henger seg opp i skrivefeil har man for lite problemer" og som skriver som en fjerdeklassing fordi de ikke gidder å lære seg å skrive ordentlig.

Jeg har problemer med å ta seriøst offentlige brev som kommer med masse skrivefeil. Har man en slik jobb er det ekstra viktig.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 22:39   #96
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?

Jeg kjenner flere dyslektikere som skriver både godt og korrekt. I følge en av dem er livet blitt et helt annet etter at h*n begynte å bruke tekstbehandlingsprogrammer. Plutselig var det lettere å se sine egne feil, selv om det ikke alltid er like lett med orddeling.

Jeg foretrekker å lese tekster hvor skribenten i det minste har gjort et forsøk på å skrive riktig. Å kutte ut stor bokstav i begynnelsen av en setning anser jeg som ren latskap. Å bruke feil tegnsetning er mer tilgivelig, men likevel ganske slitsomt.

Jeg har en del rettskrivingsfeil og syns ikke alltid at det er like lett med tegnsetning, men jeg prøver stadig vekk å forbedre meg.

Innlegg hvor det benyttes sms-språk, bare små bokstaver og ekstremt mange prikker (type...... prikk, prikk, prikk, prikk...... lissm) gidder jeg faktisk ikke lese. Så kjip er jeg.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 22:42   #97
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?

Vel, jeg kan hvertfall innrømme at jobbsøknader skrevet på SMS-språk, søknader inneholdende utpreget (lokal) dialektbruk eller søknader stappfulle av feilbruk av og/å/hvert/vært, IKKE havner øverst i bunken min...

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 22:54   #98
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Vel, jeg kan hvertfall innrømme at jobbsøknader skrevet på SMS-språk, søknader inneholdende utpreget (lokal) dialektbruk eller søknader stappfulle av feilbruk av og/å/hvert/vært, IKKE havner øverst i bunken min...

Jeg sliter også med ikke å la elendig språk, sms-språk og masse skrivefeil trekke ned når jeg sensurerer skriftlig eksamen. Jeg tar meg selv i å sitte og være irritert på kandidaten. Også når det brukes ord og utrykk som "liksom", "på en måte", "innmari" etc. Når jeg i en eksamensbesvarelse i naturgeografi leser en setning som (sitat): "målestasjonen ligger på en måte nede i en slags dal" blir jeg litt oppgitt.

Heldigvis er det alltid to som sensurerer.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 23:04   #99
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg sliter også med ikke å la elendig språk, sms-språk og masse skrivefeil trekke ned når jeg sensurerer skriftlig eksamen.

Skal det ikke tillegges vekt i det hele tatt, altså? Det er vel vanskelig å unngå det helt og holdent? I alle fall tror jeg Nova har helt rett i at det omvendte ofte er tilfelle:

Opprinnelig lagt inn av Nova

Kan du skrive godt norsk og klarer du å gjennomføre en skriftlig utredning, er det imponerende hvor mye bedre du klarer deg i ethvert fag der prøvene består av det å skrive- selv om du kan være usikker på faget og innholdet som sådan.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 23:05   #100
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg sliter også med ikke å la elendig språk, sms-språk og masse skrivefeil trekke ned når jeg sensurerer skriftlig eksamen.

Er det virkelig noen som bruker SMS-språk i en eksamensbesvarelse?

Jeg jobber på en barneskole, og der er elevene for unge til slikt - de skriver så korrekt norsk som de til enhver tid er istand til.
Så jeg er vel ( lykkelig ) uvitende om hvor mye SMS-språk brukes.

Og en nevnte SMS-språk i jobbsøknad? Seriøst? ( Nå må jeg ta meg sammen for ikke å slenge på et par-tre ekstra spørsmålstegn og utropstegn ...)

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no