Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-20, 21:37   #41
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Innlegget er nok overdrevet på den måten at det fremstår som om dette er et stort problem, jevt over i hele landet. Problemet eksisterer nok i aller høyeste grad, enkelte stder, og i små grupperinger, men ikke i den skala det antydes i innlegget.

Jeg vet dette var et tema på ungdomsskolen på kullet til storesøster. Da i rene klikker og grupper. Det var elever som stilte opp med de dyreste merkeklærne og de dyreste merkeveskene, etc. Og hadde du ikke slike ting, så kunne du bare glemme å få innpass i gjengen. Men heldigvis jevnt over fornuftige jenter som ble stående utenfor, og de så ikke på seg selv som taperne, men heller de somvar så opptatt av at alt skulle være så dyrt.

Nyttårsballene på skolen fikk klare retningslinje etter at hennes kull hadde vært der ett år. Det ble oppfordret til å IKKE kjøpe grisedyre ballkjoler, og det ble faktisk satt et forbud mot å skifte kjoler underveis på ballet... Tidligere år hadde endel elever skiftet både to og tre ganger ila kvelden, og da i den ene dyre kjolen etter den andre.

I tillegg ble det lagt frem et ønske om at transport til/fra ballet skulle skje med vanlige biler... Det lå nesten i kortene at om de som holdt vakt og styrte trafikken så en limo eller andre ekstraordinære fremkomstmiddel, så fikk ikke de kjøre inn på området. (Første året jeg kjørte henne dit, så sto limoene i kø, noen kom i brannbil med blålysene på, noen i skuffa på en traktor, etc, og det ble nesten åpenbart ledd av de som kom med vanlige biler...)

Så jo, problemet eksisterer, det gjør det. Vi har slupet rimelig bra unna, fordi ungene ikke ha mast om det, og de få gangene dyre klæ ha blitt ønsket, så har de fått klokkeklare nei.

Jeg så et svar i et kommentarfelt på denne saken. De fleste var jo enige med innlegget, og applauderte det at foreldre MÅ sette grenser. Men en leg leste fritok foreldre alt ansvar...Det var influenserne som skapte dette kravet...foreldre var helt uskyldige...

Ok, man blir påvirket av influensere, reklame, kjendiser etc, men når dte kommer til stykket så er det kun foreldre som må lære seg å si nei, og å sette lås på bankkontoen.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-20, 21:49   #42
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.841
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Jeg blir irritert av hele innlegget, det er så innmari overdrevent.
Det er helt sikkert merkepress enkelte steder, noen mener det er det der mitt barn også, men så viser det seg at det er ikke helt sånn i virkeligheten. At noen ønsker seg noe en annen har, betyr ikke at det er merkepress.
Jeg vet noen både har parajumpers og nyeste iPhone i trinnet til Chablisbarnet, men jeg hører likevel ikke noe om at det er press eller at folk utestenges fordi de ikke har det.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-20, 21:53   #43
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.841
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Kjenner heller ikke igjen problemstillingen i miljøet til mine barn. Det finnes sikkert et snev av det både her og der, tviler ikke på det, men det handler nok mer om enkeltpersoner, hvem som er toneangivende i en bestemt klasse, og hvor følsomme hver enkelt av de andre er for slike signaler, enn at det er slik samfunnet har blitt.

Min ungdomsskoleelev kjøper brukte klær og har arvet telefon, og nye klær kjøpes gjerne på Vero Moda, eller på salg. Har aldri hørt om at det er noe problem.

Det å føle at det er leit å ikke ha den jakka veldig mange andre har er forståelig, men det er ikke det samme som å bli mobbet fordi man ikke har slik jakke. Tror en del lar slike ting få unødvendig stor betydning også.

Veldig enig.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-20, 21:57   #44
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.792
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Jeg er 100% sikker på at mitt barn aldri ville kommet på å kalle noen finn.no - og jeg er 100 % sikker på at her vi bor, midt i villastrøket i kommunen folk elsker å hevde at består av bare blærete pappagutter, her er det virkelig ingen som mobber noen som kjøper klær på Cubus eller Lindex. Det er en ganske stor motkultur her ute nå - hvor bruktkjøp, vintage og bærekraft er det som virkelig er in.

Og, ja - foreldre må vær med på å bremse forbruk og hjelpe barn og unge å sette grenser. Samtidig er det vel en grunn til at influencerne tjener millioner - de påvirker folk - særlig unge - til å forbruke og til å strebe etter å se ut på en spesiell måte og kle seg i svindyre designgreier. Det er bare å sjekke ut hvor mange av de store influencerne her til lands som flasher gucci-belter og svindyre designervesker.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-20, 00:00   #45
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Jeg har barn på mellomtrinnet, i et relativt kjøpesterkt område, og har ikke opplevd at merker og prislapp har vært noe tema overhodet. Det jeg tror er at mange her kunne valgt å kjøpe dyre klær til barna, men at det er et mer eller mindre bevisst valg å la være.

Og jeg lurer på om det kan spille inn på kjøpepresset? Hvis alle uansett kan skaffe seg det du har fått, så blir det kanskje ikke så viktige å få det? Nå snakker jeg ikke om vesker og jakker til veldig mange tusen da, det er neppe noe folk flest kjøper uten videre, men om litt dyrere merkeklær eller mer fancy telefoner enn foreldrenes gamle mobil. Jeg syns det høres som om kjøpepresset er større utenfor de største byene, ihvertfall i denne tråden.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-20, 00:25   #46
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.156
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Kjenner meg ikke igjen i dette.

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-20, 00:58   #47
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Jeg synes det er litt underlig at så mange av dere sier at dette er et tulleinnlegg og at det ikke har noe rot i virkeligheten.

Det skjer faktisk selv om deres ungdommer ikke kjenner på det. Eller at det ikke er en virkelighet akkurat der dere bor. Det har jo vært endel skriverier om ungdommer med skolevesker i 20 tusen kroners klassen. Det er jo en grunn til at det skrives om. Det skjer faktisk.

Jeg sier ikke at det ikke har rot i virkeligheten. Men det blir framstilt som om "det er slik det har blitt nå". Som om det er en opplest og vedtatt sannhet at det er slik det er å være barn i dag. Det er alt for enkelt og generalisert. Og tabloid. Det er klart, de som holder på slik (for de finnes helt sikkert) bør definitivt roe ned opptil flere hakk. Men jeg kan ikke si jeg kjenner noen som er sånn her i mine barns miljø (og tror ikke alle rundt her er på fp altså), og tror ikke det er gjengs for ungdom flest, slik innlegget skal ha det til. Jeg tror ikke vi er så spesielle liksom, jeg tror vi er ganske gjennomsnittlige.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 26-01-20 kl 01:14.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-20, 01:17   #48
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Jeg virkelig nekter å klikke på noe Martine Halvorsen publiserer! Hun er en av de bloggerne som virkelig skor ser på å skrive om saker som gir klikk. Sånn sett er hun i flink i jobben sin. Det er ganske mange av hennes blogginnlegg som er i samme overdrevne gate. Det som er hyppigst publisert er vel det som har overskriften "Jeg er alkoholiker", der hun sier det er det hun sier når hun ikke vil drikke på fest. Hun har også hele familien sin til å linke til innleggene hennes i ulike grupper, der det stilles spørsmål i overskriften. Men om man stiller spørsmål tilbake så får man jo ikke svar. HUn vil ikke egentlig diskutere det hun provoserer med i overskriften.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-20, 09:04   #49
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Kjenner meg ikke igjen, og bor i område med både høye og lave inntekter. Det er enighet i nærmiljøet om at man holder igjen på pengebruken av hensyn til lavinntektsfamiliene. Litt verre på ungdomsskolen, der er det mange fra naboskolen, der de har en annen kultur. Så merkepress finnes på ungdomsskolen, men ingen mobbing dersom man ikke har. Ble spurt av eldstemann om han kunne få parajumpers jakke. Etter at jeg knakk sammen i latterkrampe, og fikk etterhvert ut at han fikk 1000 kr til vinterjakke. De resterende 7000 kunne han ta seg en jobb for å dekke. Ikke hørt noe om sånne dyre plagg siden.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-20, 09:25   #50
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

På min skole var der egen Nike klubb for de med Nike caps

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-20, 09:41   #51
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.005
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg virkelig nekter å klikke på noe Martine Halvorsen publiserer! Hun er en av de bloggerne som virkelig skor ser på å skrive om saker som gir klikk. Sånn sett er hun i flink i jobben sin. Det er ganske mange av hennes blogginnlegg som er i samme overdrevne gate. Det som er hyppigst publisert er vel det som har overskriften "Jeg er alkoholiker", der hun sier det er det hun sier når hun ikke vil drikke på fest. Hun har også hele familien sin til å linke til innleggene hennes i ulike grupper, der det stilles spørsmål i overskriften. Men om man stiller spørsmål tilbake så får man jo ikke svar. HUn vil ikke egentlig diskutere det hun provoserer med i overskriften.

Jepp. Pluss at hun finner opp greier. Nei, der går grensen for klikkehoreri for meg.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-20, 10:14   #52
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.776
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Jeg kjenner meg ikke igjen, i den bydelen vi bor i her i Bergen. Men det er andre steder i byen der jeg er rimelig sikker på at en del av dette er gjenkjennbart. Ja, hun har satt det på spissen, men det finnes ungdomsskoler og VGs her i byen, der ungdommene går kledd fra topp til tå i totalt set noen svimlende summer. Så det er ikke tatt helt ut av det blå.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-20, 10:21   #53
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Jeg kjenner til steder der det er slik. De som ikke har det rette utstyret blir mindre inkludert. Det er en del kommentering også.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-20, 10:34   #54
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.329
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

På min skole var der egen Nike klubb for de med Nike caps

Ja, men det var vel noen år siden? Jeg mener at det er annerledes nå.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-20, 10:54   #55
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Jeg aner ikke hvem bloggeren er og troverdigheten hennes, og det er mulig at hun overdriver hvor stort problem dette er. Samtidig tror jeg at grunnen til at mange liker og deler er at de kjenner seg igjen.

Det betyr ikke at jeg tror at dere som sier dere ikke kjenner dere igjen her har oversett noe, men jeg tror det er lurt å ha i bakhodet at dette er et reelt problem for mange barn og unge. Og kanskje særlig for de som er i en utsatt posisjon.

Kommentarer på «feil» klær og utstyr, kan være en del av skjult mobbing. Svea-jakke til 4000, airpods eller ny og dyr iphone-modell kan kjøpe deg status hos populære elever. Riktig spillkonsoll/spillutstyr kan kjøpe deg plass i riktig «spillgjeng». Har du feil hodetelefoner, kan du få kommentarer på det nesten daglig.

Har man barn som har venner og har noen å være trygg på, tror jeg dette kan være usynlig. Det betyr ikke at dette ikke er et reelt og stort problem for andre barn/unge i samme miljø.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-20, 10:57   #56
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.154
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Det ikke nødvendigvis bare i finere villastrøk det kan være fokus på merker og status. Mine har nevnt merkefokus på ulike skoler de har gått på. Men, det er ikke jevnt over. Det er grupperinger på skolene hvor merkeklær er viktig og hvor det muligens er litt press om du ønsker å være en del av gjengen. At merkeklær gir status. Mine hat aldri vært utestengt og de bryr seg ikke.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-20, 11:19   #57
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.329
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Ja, merkeklær kan være viktig, men jeg har ikke hørt noe om mobbing.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-20, 11:30   #58
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Jeg husker sak fra FAU. Det har vært episoder på barneskolen hvor særlig guttene har vært stygge med de som ikke har hatt Superdry hettegenser eller klær fra en bestemt sportsklubb sitt akademi. Ikke nødvendigvis dyrt. Dette har rektor slått hardt ned på. Foreldre og barn sier det har hjulpet.

Men ellers tenker jeg at det i større perspektiv handler om forsørgerens evne til å si nei, dette kjøpet, pengeforbruket er hinsides all fornuft. Det samme med turer som liksom alle andre får lov til å være med på. Si nei til eget barn.

Og så er det alltid trist at barn er så slemme med hverandre. Der jobbes det mye i skolen om holdninger og null toleranse for mobbing. Men det er lettere i barneskolen enn senere.

Tenåringsjentene med svært pengesterke familier har kommet til at det er ufornuftig å bruke 1500,- på Juicy bukser, de har funnet en lignende til 300,-

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-20, 11:41   #59
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.255
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Ukjent i mine barns miljø og på skolene de går tror jeg. Men jeg tror absolutt det finnes på skolene et par km unna.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-20, 11:47   #60
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Jeg har ikke vært borti problemstillingen med egne barn og opplever at cubus er helt ok.Når det er sagt så er mitt inntrykk at følelsen av utenforskap er et mye større problem enn mobbing. Det ser jeg også på jobb. Der de fleste jeg kjenner er strålende fornøyd med å kjøpe brukt, arve osv, men på jobb møter jeg mange av de som har minst som hater at de er nødt til å velge denne løsningen. Og de føler de er utenfor og at det er urettferdig. De har ikke jobber der barna kan arve jobbtlf av god kvalitet eller at barna bare kan spare det de får til bursdag for å kjøpe den parajumperen de ønsker seg. Vi f.eks prioriterer virkelig ikke klær og kjøper gjerne både elektronikk og sportsutstyr brukt. På den andre siden så får guttene årskort i bakken, vi drar på ferietur hvert år (ikke nødvendigvis til utlandet), de har årskort på Lerkendal osv. Så jeg ser absolutt poenget hennes og synes ikke det er tøys (selv om hun drar det litt langt).

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no