Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hijab

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-17, 11:26   #21
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.878
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hijab

Jeg synes ikke denne er helt rett frem og er vel igrunnen enig med noen og Polyanna.
På individnivå må det selvsagt være greit å gå med hijab i de aller fleste settinger (der det ikke er noe forbud mot hodeplagg eller synlige religiøse markører).

Det største problemet (om man holder sømmelighetskravet utenom), er at dette ikke nødvendigvis alltid er et frivillig valg. Det virker som om mange muslimske jenter blir presset av familie/miljøet rundt seg til å bruke hijab. Det er langtfra greit, men jeg har ikke svaret på hvordan man kan ffå bukt med problemet. Forbud mot hijab i barneskolen er muligens et steg i riktig retning, men det hjelper lite for de større jentene


Sist redigert av løve70 : 14-09-17 kl 11:34.
løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 11:30   #22
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Joda, vi kan selvsagt diskutere hijab, og vi kan diskutere sikhenes hodeplagg (så en ganske liten gutt med en slik turban på et idrettstevne nylig), men jeg personlig synes ikke det er en spesielt viktig eller interessant debatt, siden hijaben har så liten betydning, og innskrenker handlefriheten i en så liten grad sammenlignet med så mye annet. I samfunnsdebatten blir akkurat dette plagget gjort så mye større og viktigere enn det trenger å være. Det blir nærmest et symbol på hva som er galt med alle muslimer. Og jo mer det diskuteres, jo større betydning får det. Både hos dem som bruker det og hos dem som er imot. For motsetningene er ikke først og fremst menn vs kvinner. Det er muslimer vs ikkemuslimer. Og det brukes for alt det er verdt. Nettopp derfor gidder jeg ikke henge meg opp i hijab, men er mer villig til å diskutere andre ting som er mer problematiske, og likevel mindre synlige.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 11:31   #23
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Jeg leste intervjuene idag jeg også, og synes vel egentlig det eren litt vanskelig sak. Hun som sluttet med hijab sier jo at det kom en del reaksjoner, så inntrykket jeg får er at det ikke nødvendigvis er så frivillig som noen sier det er. Og det tror jeg flere føler.

Jeg leser To søstre nå, og synes det er interessant å lese hvor lite foreldrene har med de drastiske valgene døtrene velger å ta. Mødrene tydeligvis litt mer "streng", men det virker som den søken etter et fellesskap er sterk, når de ikke helt finner det fellesskapet på skolen.

Men hijab gjør ikke meg noe sånn personlig. Men jeg synes det er mer greit når de er ungdom/voksen, enn når de går på barneskolen og går med det. Da føles det ikke så frivillig nødvendigvis. Men det betyr ikke at det er tvang.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 11:32   #24
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.813
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Det største problemet (om man holder sømmelighetskravet utenom), er at dette ikke nødvendigvis alltid er et frivillig valg. Det virker som om mange muslimske jenter blir presset av familie/miljøet rundt seg til å bruke hijab. Det er langtfra greit, men jeg har ikke svaret på hvordan man kan ffå bukt med problemet. Forbud mot hijab i barneskolen er muligens et steg i riktig retning, men det hjelper lite for de større jentene

Hav er press og hva er positiv oppmuntring? Hvis din venninde går i hijab selv om ingen tvinger henne og hun får masse positiv oppmerksomhet for det. Er det ikke da fristende å velge å gå med hijab selv fordi man ser den positive tilbakemeldingen? Ingen tvinger en.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 11:35   #25
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Hav er press og hva er positiv oppmuntring? Hvis din venninde går i hijab selv om ingen tvinger henne og hun får masse positiv oppmerksomhet for det. Er det ikke da fristende å velge å gå med hijab selv fordi man ser den positive tilbakemeldingen? Ingen tvinger en.

... og er det i tilfelle noe galt med det?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 11:41   #26
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.878
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Mange av de jeg ser er veldig motstander av hijab er de samme som mener at "la nå jenter være jenter og gutter være gutter", i diskusjoner om kjønnsspesifikke leker og klær, og som gjerne er medlemmer i Mannegruppa Ottar. De er kun opptatt av hijab, alt annet som måtte være kvinneundertrykkende gir de blanke blaffen i. De er generelt opptatt av valgfrihet på alle andre områder, for kontantstøtte, mot fedrekvote, for hver familie må jo få velge det som passer dem best. Det er derfor jeg mener hijabdebatten er oppkonstruert. Man kunne tatt tak i så utrolig mange andre problemstillinger som innskrenker kvinners rettigheter og frihet, som utgjør et mye større problem i samfunnet, som ikke er like synlig, konkret, og kun angår muslimer. Hijaben blir hauset opp, og det er det en grunn til.

Dette er jeg totalt uenig i. Jeg skal ikke påstå at det ikke finnes folk som tenker sånn, men samtidig tror jeg det er mange, som meg, som er genuint opptatt av dette fra et likestillingsståsted. Da henger det selvsagt sammen med å kjempe mot kontantstøtte, større 'påtvungen' fedrekvote ++. For meg er det ihvertfall ganske innlysende at det finnes en del utfordringer mtp likestillingen blandt muslimer også i Norge

Med å argumentere på denne måten, parkerer du rett og slett diskusjonen på en ufin måte.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 11:44   #27
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.878
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Hav er press og hva er positiv oppmuntring? Hvis din venninde går i hijab selv om ingen tvinger henne og hun får masse positiv oppmerksomhet for det. Er det ikke da fristende å velge å gå med hijab selv fordi man ser den positive tilbakemeldingen? Ingen tvinger en.

Nei, det er selvsagt ingenting galt i det.

Men er det like greit om hun derimot kalt hore om hun går uten og blir uglesett innenfor miljøet sitt?

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 11:46   #28
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Nei, det er selvsagt ingenting galt i det.

Men er det like greit om hun derimot kalt hore om hun går uten og blir uglesett innenfor miljøet sitt?

Ja, det er like greit som at hun velger selv å bruke hijab fordi hun ser at andre gjør det og liker det. Det er ytringsfrihet her i landet, det må da være lov å kalle folk hore om man synes de er det.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 11:51   #29
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.878
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Ja, det er like greit som at hun velger selv å bruke hijab fordi hun ser at andre gjør det og liker det. Det er ytringsfrihet her i landet, det må da være lov å kalle folk hore om man synes de er det.

Hjelpes

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 11:53   #30
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Hjelpes

Altså. Det var et svært åpenbart svar som var like tullete som din "men er det greit om de blir kalt hore, da?"

Selvfølgelig er det ikke greit. Og jeg synes det er å fordumme en diskusjon kraftig å stille den type spørsmål.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 11:58   #31
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.878
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Altså. Det var et svært åpenbart svar som var like tullete som din "men er det greit om de blir kalt hore, da?"

Selvfølgelig er det ikke greit. Og jeg synes det er å fordumme en diskusjon kraftig å stille den type spørsmål.

Det er jeg enig i. Nå var det ikke jeg som startet med å fordumme diskusjonen med den type spørsmål, så kanskje du heller burde valgt et annet innelgg å sitere - så hadde det gitt mer mening.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 12:02   #32
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Det er ikke hijaben som er problemet om noen blir kalt hore, det er de som kaller deg hore. Det er der man må legge innsatsen, ikke ved å skulle regulere hva kvinner kler seg i.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 12:11   #33
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.217
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det er ikke hijaben som er problemet om noen blir kalt hore, det er de som kaller deg hore. Det er der man må legge innsatsen, ikke ved å skulle regulere hva kvinner kler seg i.

Jepp. Og dermed syns jeg at Lille*My sine innlegg her vitner om at hun forstår problematikken fra en muslimsk kvinne sitt ståsted, og ikke fra en hvit verden sitt ståsted. Hijaben i seg selv er ikke det som er viktigste her, den er en markør, men ikke veldig hemmende. Det er diskusjonen rundt, og det er hva sinte hvite menn mener når de ser hijaben og det er hva samfunnet tror/mener/forventer, både fra muslimsk og ikke-muslimsk side, som er interessant synes jeg.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 12:13   #34
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Jepp. Og dermed syns jeg at Lille*My sine innlegg her vitner om at hun forstår problematikken fra en muslimsk kvinne sitt ståsted, og ikke fra en hvit verden sitt ståsted. Hijaben i seg selv er ikke det som er viktigste her, den er en markør, men ikke veldig hemmende. Det er diskusjonen rundt, og det er hva sinte hvite menn mener når de ser hijaben og det er hva samfunnet tror/mener/forventer, både fra muslimsk og ikke-muslimsk side, som er interessant synes jeg.

Ja!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 12:16   #35
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Jepp. Og dermed syns jeg at Lille*My sine innlegg her vitner om at hun forstår problematikken fra en muslimsk kvinne sitt ståsted, og ikke fra en hvit verden sitt ståsted. Hijaben i seg selv er ikke det som er viktigste her, den er en markør, men ikke veldig hemmende. Det er diskusjonen rundt, og det er hva sinte hvite menn mener når de ser hijaben og det er hva samfunnet tror/mener/forventer, både fra muslimsk og ikke-muslimsk side, som er interessant synes jeg.

Ja, godt skrevet. (Pluss at det er forskjeller innen muslimske miljøer også så klart.)

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 12:20   #36
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Jeg husker etter SKAM, når kommentatorer skrev at de skulle ønske Sana hadde slått seg helt løs, "revet av hijaben, hatt sex, gått på fylla", og jeg tenker at det er å misforstå fullstendig, og å være veldig snever på hva man forventer at ungdommer skal ønske, og en kraftig nedvurdering av de som tar selvstendige valg på å ikke oppføre seg som samfunnet (det vestlige) forventer.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 12:31   #37
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Dette er jeg totalt uenig i. Jeg skal ikke påstå at det ikke finnes folk som tenker sånn, men samtidig tror jeg det er mange, som meg, som er genuint opptatt av dette fra et likestillingsståsted. Da henger det selvsagt sammen med å kjempe mot kontantstøtte, større 'påtvungen' fedrekvote ++. For meg er det ihvertfall ganske innlysende at det finnes en del utfordringer mtp likestillingen blandt muslimer også i Norge

Med å argumentere på denne måten, parkerer du rett og slett diskusjonen på en ufin måte.

Sa jeg virkelig at det ikke finnes folk som er genuint opptatt av likestilling som diskuterer hijab? Eller at det ikke er utfordringer mtp likestilling bant muslimer i Norge? Eller er det kanskje noe du selv valgte å tolke, når du går tilbake og ser etter?

Du må legge merke til at jeg skrev "mange av". Du trenger ikke lang tid i kommentarfeltene rundt om før du ser at det stemmer. De som mener at hijab er det samme som et IS-flagg. Når Merete Hodne nekter å betjene Malika i sin salong tror jeg neppe det er fordi hun er så himla opptatt av likestilling. Jeg tror heller ikke hatmeldingene til Faten i det siste kom fra likestillingsforkjempere med et genuint ønske om bedre rettigheter for muslimske kvinner. Folk som disse utnytter debatten på en temmelig ufin måte, og de er mange nok (selv om jeg ikke mistenker deg eller noen andre her inne for å være blant dem), og snakker høyt nok, til at jeg, for min del, heller ønsker å diskutere andre tema når det gjelder skjevheter og tvang i ulike religioners navn, og likestilling både blant muslimer og andre. For så stort problem synes jeg faktisk ikke at akkurat hijab er, i den store sammenhengen. Det er kanskje et symptom, ikke engang et spesielt alvorlig et, men ikke et problem i seg selv.

Ellers tror jeg du må revurdere din oppfatning av at jeg parkerte diskusjonen. Såvidt jeg kan se lever den i beste velgående.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 14-09-17 kl 12:52.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 13:17   #38
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Noen jeg kjenner jobber i en introduksjonsklasse.
Vedkommende uttalte at det opplevdes problematisk at guttene ikke fikk gå med caps eller hetten på hettegenseren oppe. Her skulle intet skjules! Og så kom jentene i hijab.

Vi fikk aldri diskutert saken noe videre, men jeg synes det er et interessant perspektiv.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 13:17   #39
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Jeg synes det er fryktelig vanskelig å diskutere hijab. Og noe av årsaken er at det kan være forskjellige årsaker til at den blir brukt.

Noen (de fleste?) velger helt frivillig å bruke hijab. Men for meg er det ikke så innmari åpenlyst hva som ligger i begrepet frivillig. Om sommeren så barberer jeg leggene mine, og på sett og vis gjør jeg jo dette frivillig. Men egentlig gjør jeg det fordi det forventes av damer i vår kultur å ikke ha hårete legger. Det er ingen som tvinger meg, men jeg gjør det fordi det forventes. Og sånn tenker jeg at en del muslimske damer tenker om hijab også - at det er noe man gjør fordi det forventes.

Og så er det noen som blir fortalt at de må bruke hijab. Dette er jeg imot. Jeg mener at dette skal være frivillig. Kulturelt styrt "frivillighet" synes jeg er mindre alvorlig, for da får det ingen store konsekvenser for den som går imot "påbudet".

Men så er det jo mange nyanser mellom her også. Og det gjør det komplisert.

Selv tenker jeg svært lite om kvinner som bruker hijab. Det er såpass vanlig i mitt nabolag at det ikke er noe jeg tenker så mye over lenger. Men jeg reagerer fremdeles negativt når jeg ser damer med niqab. Det ser så ubehagelig ut at jeg tenker at det ikke kan være noe man har lyst til å ha på.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 13:27   #40
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Jeg ser hva dere mener, å problematisere hijab åpner ofte døren for utrolig mye rart. Men jeg syns det er ok å diskutere det her, i en "safe space" der man faktisk kan snakke om det mer på samme linje som andre "individuelle valg som påvirker oss totalt sett" temaer vi allerede har diskutert: Å ta mannens etternavn, å poste sixpack-bilder på sosiale medier, å jobbe deltid, å kjøpe rosa babyjentetøy, osvosv.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no