Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Tips til nye fiskeretter? (mye kresen og intoleranser)

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-07-17, 12:40   #1
dharma
Lager seg en tittel.
 
dharma sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 3.238
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Tips til nye fiskeretter? (mye kresen og intoleranser)

Vi spiser alt for lite fisk og bør spise mer.

Tidligere så var det torsk med bacon, laks og torsk med grønnsaker og saus i form som stod på menyen.
Nå har jeg dessverre måtte innse at jeg ikke tåler laks og sønnen tåler ikke noe særlig bacon, så da ble det litt lite å variere i.

Sønnen og jeg tåler ikke:

laks
bacon
løk
hvitløk
bønner

Er det noen som har noen enkle og gode oppskrifter?
Jeg har i tillegg meget kresne unger og er ikke noe flink på kjøkkenet.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-17, 12:52   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.862
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til nye fiskeretter? (mye kresen og intoleranser)

Jeg har en fiskegryte som vi spiser en del, og som ikke ser ut til å inneholde noe av det han er allergisk mot. Den er også usedvanlig lettlaget. Jeg serverer den med ris, men det er vel nesten en slags suppe så det kan diskuteres om risen faktisk trengs.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-17, 14:48   #3
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til nye fiskeretter? (mye kresen og intoleranser)

Vi lærte å lage hjemmelagde fiskenuggets i vår Godtlevert-tid. Passer for fint for barn å være med på å lage. Skjær ønsket fisk i biter og paner den. Dypp først i mel, så i pisket egg og så i hvahardu - dette kan være panermel, knust cornflakes, kunste tortillaskjell el.l. Stekes i middels varm panne i nøttebrun margarin (ja, altså - varme margarinen først ) Serveres med det du har lyst på. Det var også en veldig god dip til i en av de oppskriftene, det var vel rett og slett et beger rømme som ble røt sammen med en dæsj sursøt saus etter smak. mine barn spiser mye mer hvis de får en litt sånn "restauranttallerken" - typ stor middagstallerken med en liten miniskål med dip. Vi liker godt ris til fisk, men alt av ris og poteter funker jo. Chips og ovnsbakte inkl.

Kan kjøre kyllingbiter i samme oppskriften og få kyllingnuggets.

Ellers kan man jo lage opp hjemmelagde fiskegratenger etter egen smak og putte i fryseren. Kan ha i grønnsaker også, om man vil, så er formen ferdig middag. Veldig greit at et barn kan putte den i ovnen, og så blir det ferdig middag uten stress.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-17, 20:24   #4
dharma
Lager seg en tittel.
 
dharma sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 3.238
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tips til nye fiskeretter? (mye kresen og intoleranser)

Tusen takk for tips begge to. Lettlaget er akkurat sånn jeg liker det Tjorven.

Charlie, det der hørtes ikke dumt ut. Hvilke typer fisk er best da?

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-17, 01:42   #5
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.012
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til nye fiskeretter? (mye kresen og intoleranser)

Jeg lager en fiskeform, som ungene her er veldig glad i.
Jeg kutter poteter og gulrot (mengde etter ønske og behov) opp i skiver, og koker dem lett så de blir nesten møre.
Så legger jeg lagvis potet, gulrot og hvit fisk i skiver (sei eller torsk bruker vi mest, sånne blokker en finner i frysedisken). Mellom hvert lag drysser jeg litt salt, og jeg har også et dryss med finhakket purre, men det er jo ikke nødvendig om han ikke tåler det.
Når alle lagene er ferdig legger jeg gode klatter med smør oppå (ja, ikke det sunneste, jeg vet det, men åh så godt). Dekk formen med folie og sett inn i varm ovn, ca 225 grader, til fisken er ferdig og poteter/gulrot er helt mørt. Du kan også bruke andre grønnsaker.
Guttene mine spiser grådig av dette.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-17, 11:56   #6
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til nye fiskeretter? (mye kresen og intoleranser)

Opprinnelig lagt inn av dharma, her.

Tusen takk for tips begge to. Lettlaget er akkurat sånn jeg liker det Tjorven.

Charlie, det der hørtes ikke dumt ut. Hvilke typer fisk er best da?

Hva som helst, egentlig. I panerte produkter i butikk bruker de vel oftest torsk, tror jeg.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-17, 21:20   #7
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.839
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til nye fiskeretter? (mye kresen og intoleranser)

Kan du spise ørret da? Isåfall byttes laksen ut med ørret isteden.
Vi spiser ofte en ovnsrett med laks, brokkoli og hvit saus over fra Rettfrahjertet sin blogg. Bytt til ørret.
Og en rett som eldstesønnen lærte på mat og helsetimen. Heter ørretpanne. Ligger på nett. Har laget den både med laks og ørret.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-17, 11:55   #8
dharma
Lager seg en tittel.
 
dharma sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 3.238
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tips til nye fiskeretter? (mye kresen og intoleranser)

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Kan du spise ørret da? Isåfall byttes laksen ut med ørret isteden.
Vi spiser ofte en ovnsrett med laks, brokkoli og hvit saus over fra Rettfrahjertet sin blogg. Bytt til ørret.
Og en rett som eldstesønnen lærte på mat og helsetimen. Heter ørretpanne. Ligger på nett. Har laget den både med laks og ørret.

Det har jeg faktisk ikke prøvd. Får prøve en dag jeg har lite planer etterpå.
Takk for tips, skal sjekke ut den bloggen og.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no