Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Html og charset

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-11, 21:28   #1
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.492
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Html og charset

Jeg har laget en webside for jobben, enda jeg ikke akkurat har utdannelsen til det. Nå har noen lagt den ut på nett for meg, og nå ser jeg at det er masse rare spørsmålstegn og sånt på sidene, der det er uvanlige bokstaver. Jeg tror kanskje jeg glemte å sette charset til noe spesielt? Men det så jo helt fint ut hos meg? Hva er det som skjer? Er det noe med serveren det ble lagt ut på, browseren min, eller MÅ jeg alltid sette charset?

Siden skal forresten helst bli lest både i utlandet og i Norge. Og den har blitt trykket på cd, så jeg håper ikke at alle kommer til å se rare tegn når de åpner cden på pcene sine...

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 22:40   #2
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.912
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Html og charset

Ja, du bør sette charset til utf-8
http://www.w3.org/International/O-HTTP-charset

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 23:45   #3
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Html og charset

Om det så bra ut hos deg, så tipper jeg det er serveren, og da mest sannsynlig apacheserveren (men det kan også være PHP eller noe annet..). Charset skal være UTF-8. Dette kan fikses ved å gå inn i configfilene til apache (httpd.conf) og enable "AddDefaultCharset UTF-8". Om du ikke har vært inne i disse filene før, så anbefaler jeg deg å få noen andre til å gjøre det.

Alternativt så kan du skrive æ, ø og å ut som å eller noe i den dur. (Det er noe man kan skrive for å få hvert tegn til å se riktig ut, uten at man setter tegnsettet til UTF-8 i configfilene). Men dette er ganske knølete å forholde seg til, så anbefales ikke.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 01:09   #4
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.268
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Html og charset

å = å (naturlig nok - a-ring). ø = ø og æ = æ (ae-ligatur). Sånn i tilfelle noen lurte.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 08:58   #5
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.492
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Html og charset

Takk for svar - det kan altså både fikses i fila og på serveren da. Saken er jo i tillegg at det har blitt laget 800 cder som også inneholder de samme filene uten at jeg satte charset, og dissse cdene skal åpnes på 800 pcer fra hele Europa. Så akkurat det får jeg jo ikke gjort så mye med. Men vi har jo en versjon på nett også, og den kan jo fikses på.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 11:14   #6
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Html og charset

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Takk for svar - det kan altså både fikses i fila og på serveren da. Saken er jo i tillegg at det har blitt laget 800 cder som også inneholder de samme filene uten at jeg satte charset, og dissse cdene skal åpnes på 800 pcer fra hele Europa. Så akkurat det får jeg jo ikke gjort så mye med. Men vi har jo en versjon på nett også, og den kan jo fikses på.

Ouch. Tipper du husker å sette tegnsett neste gang da. Har du sjekket om den validerer i HTML da? http://validator.w3.org/
Du må også sjekke at den fungerer greit i de fleste nettlesere. Safari, Firefox, IE, Opera, Chrome osv. Å jobbe med webstandarder kan være rimelig pain in the ass......

Problemet er at om serveren støtter UTF-8, så vil den vise å osv, om du gjør det på den måten. Så å få inn rett regnsett er mer korrekt, sånn til neste gang. Om ikke de andres server støtter dette er det deres problem (mener jeg).

Lurer på om du bruker Wix jeg?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 12:07   #7
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Html og charset

Du kan også sette charset for en side i en .htacces-fil.
Altså tvinge den siden som ligger i det området .htaccess-filen tilhører til å bruke et spesielt tegnsett, selv om det ikke er det som er standard på den gjeldende serveren.
Google it

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no