Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

ENØK-hjelp, finnes det mer?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-20, 09:08   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

ENØK-hjelp, finnes det mer?

Før i tiden så hadde nettselskapene sånne enøk-rådgivningstjenester. Man kunne få hjelp til energieffektivisering hjemme.

Jeg tror vi trenger noe sånt. Dette huset blir ALDRI varmt om vinteren, og vi har byttet dør og vinduer, men vet ikke helt hvor vi skal fortsette. Jeg har ikke lyst til å pøse penger inn i tiltak som ikke tar problemet der det er.

Finnes det nøytrale rådgivere som kan måle saker og ting og gi gode anbefalinger ut fra en fornuftig kost-nytte-vurdering?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-20, 09:17   #2
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.864
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: ENØK-hjelp, finnes det mer?

Ville begynt med å ta kontakt med Enova, https://www.enova.no/privat/
De gir tilskudd til energitiltak i boliger.

Ser de har en liste med ulike rådgivere/firma du kan forhøre deg med på nettsidene, men disse er muligens ikke spesielt nøytrale...

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-20, 09:28   #3
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.991
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: ENØK-hjelp, finnes det mer?

Noen venner av oss hadde veldig god nytte av en sånn infrarød(?) varmemåler (en dings ) i huset, da fant de ut hvor de burde etterisolere. Det var ganske festlig (for oss som ikke måtte betale) å se at det plutselig var helt blå soner på overraskende steder, for eksempel i veggen mellom stua og et påbygg.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-20, 09:29   #4
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ENØK-hjelp, finnes det mer?

Jeg tipper dere må etterisolere, hvis dere har byttet vinduer og dører og det fortsatt ikke blir varmt.

Her står det mer om det.

Jeg ville startet med å sjekke etasjekskillene, hvis dere har kaldloft. Det forsvinner mye varme den veien, og det er relativt enkelte (og ikke så dyrt) å legge ny isolasjon i gulvet på kaldloftet. Da vi renoverte for noen år siden, byttet snekkeren ut en del av isolasjonen, som (jeg tror) hadde fått fuktskader fra en lekasje som ble fikset rett før vi flyttet inn.

Svigerinne og svoger har etterisolert et stort, gammelt hus, ved å fjerne gammel leire (tror jeg det var) og sprøyte inn ny isolasjon i veggene. Det kostet litt, men var visstnok verdt det ift hvor mye lavere strømregning de fikk, sett i et tiårsperspektiv.

Dessuten er det lurt å sjekke om dere har kuldebroer i huset. Det har vi i utstikkeren på stuen, og det er litt irriterende. Men vi får ikke fikset det uten å bytte vinduene. Så da sitter jeg heller med pledd.

Og for å svare på spørsmålet ditt - jeg tror det er vanskelig å finne helt nøytrale rådgivere. Men du kan jo gjøre som ved andre større anbudsjobber, hente inn flere synspunkter f.eks. fra tre leverandører.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-20, 09:32   #5
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.991
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: ENØK-hjelp, finnes det mer?

Her i huset forsvinner forresten varmen opp gjennom kaldloftet og hvis noen () lar døra til den dårlig isolerte yttergangen stå åpen. Det med kaldloftet er helt markant merkbart når det snør; når det ligger snø på taket, er det varmere her inne. Dessverre smelter snøen fort også.

Planen her er å få måkt ut sagflisa () det er isolert med der oppe og rulle ut glava.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-20, 10:11   #6
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.596
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: ENØK-hjelp, finnes det mer?

Vi hadde en enøk-rådgiver innom, som ga en del råd. Men du kommer et stykke med infrarødt kamera som du kobler til mobilen, det viser godt hvor det er dårlig isolert. Vet ikke om det går an å leie noe sted, hvis du ikke kjenner noen i nærheten som har.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-20, 10:26   #7
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ENØK-hjelp, finnes det mer?

Alt det du nevner Gaia er sikkert lure ting, men jeg må nesten VITE, ikke gjette. Vi har 100 kvadrat kaldt loft, to tilbygg der det sikkert kan finnes kuldebroer, et mistenkelig inngangsparti, noen kalde gulv, 150 meter grunnflate med tilsvarende store veggflater, og mange etasjer, etc.etc. Så jeg har en lang liste over ting jeg vet at det sikkert er lurt å ta, men jeg må prioritere med litt vett. Det er ikke vits å tette ett kuldehull dersom det raser inn kulde fra ørten andre steder. Jeg kan sikkert LETT bruke en million på tiltak, liksom.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-20, 10:34   #8
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ENØK-hjelp, finnes det mer?

Da er det sikkert lurt å finne et firma som kan varmesøke for dere, og finne ut hvor det forsvinner mest kulde ut. Hva med å høre med Energibygg om de kan gjøre en termografering hos dere?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-20, 10:37   #9
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ENØK-hjelp, finnes det mer?

Ja, det er sånne jeg er ute etter, men det er så mye jalla der ute, jeg vil ha noen som ønsker å spare energi, ikke å selge prosjekter...

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-20, 10:44   #10
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.460
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: ENØK-hjelp, finnes det mer?

Du så at du kan få energirådgivning hos Enova? Det er også mulig å få 5000 kr i støtte til dette.

Vil tro at Enova er ganske nøytrale.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-20, 10:45   #11
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ENØK-hjelp, finnes det mer?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, det er sånne jeg er ute etter, men det er så mye jalla der ute, jeg vil ha noen som ønsker å spare energi, ikke å selge prosjekter...

Jens Stoltenberg følger dem på Twitter. Men jeg vet ikke om det er tilstrekkelig til å si at de ikke er Jalla. Du må jo nesten bare ringe dem og si at du bare er interessert i kartlegging, og har tenkt til å gjøre det som eventuelt må gjøres helt selv. (Sånn for at de ikke skal tro at de kan tjene noe mer enn på selve kartleggingen.)

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-20, 10:48   #12
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ENØK-hjelp, finnes det mer?

Energibygg står i alle fall på listen av rådgivere som Enova anbefaler.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-20, 10:56   #13
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ENØK-hjelp, finnes det mer?

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Du så at du kan få energirådgivning hos Enova? Det er også mulig å få 5000 kr i støtte til dette.

Vil tro at Enova er ganske nøytrale.

Det er ikke Enova som tilbyr rådgivning, men de gir støtte. Nå har jeg sendt mail til to på listen der, inkl energibygg.

Støtten er på 5000 om man bruker 10 000 mener jeg å lese. Har en følelse av at dette blir greit bakt inn i totalprisen, som med så mye i den gata. Det er som høreapparatene mine. NAV dekker kostnader opp til 6000 per høreapparat. Gjett hva apparatene mine koster? 6000 per stykk! På KRONA! Har du SETT!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-20, 10:57   #14
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ENØK-hjelp, finnes det mer?

Takk for svar, forresten. Ser at jeg høres jæskla sur ut over her. Frustrasjon som tyter ut.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-20, 11:02   #15
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.991
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: ENØK-hjelp, finnes det mer?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er ikke Enova som tilbyr rådgivning, men de gir støtte. Nå har jeg sendt mail til to på listen der, inkl energibygg.

Støtten er på 5000 om man bruker 10 000 mener jeg å lese. Har en følelse av at dette blir greit bakt inn i totalprisen, som med så mye i den gata. Det er som høreapparatene mine. NAV dekker kostnader opp til 6000 per høreapparat. Gjett hva apparatene mine koster? 6000 per stykk! På KRONA! Har du SETT!

De dekker også bare spinnvilt dyre ting.
Vi har nemlig byttet ut oljefyren, og kunne like godt ha gravd etter grunnvarme siden vi også drenerte samtidig, men et kjapt regnestykke viser at vi måtte ha levd i omtrent 200 år før den løsningen ville svare seg, selv med støtte.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-20, 11:11   #16
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ENØK-hjelp, finnes det mer?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Takk for svar, forresten. Ser at jeg høres jæskla sur ut over her. Frustrasjon som tyter ut.

Null stress - jeg skjønner deg godt. Det er frustrerende å ikke vite hvor man skal begynne, og ikke være garantert å få det du er ute etter, samtidig som du møter på et firma som skriver regning med gaffel.

(Og jeg lurer på om litt vel rause støtteordninger og aktører som tar seg litt vel godt betalt er en av årsakene til at en del av disse ordningene nå ryker. F.eks. brillestøtten til yngste, som i praksis er blind uten briller og skjeler, men som ikke er blind nok til å dekkes av den nye ordningen. Jaja. Vi har i det minste råd til det, noe mange ikke har, for brillene hennes er svindyre.)

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-20, 11:30   #17
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.890
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: ENØK-hjelp, finnes det mer?

Vår kommune anbefalte denne. Og vi fikk en analyse, men beregningskalkulatoren passet ikke denne boligen, vi fikk ikke med alle utgiftene inkudert oljefyr, tror mannen heller ikke insisterte godt nok. Så da kom ikke besparelsene godt nok frem. Og det må være besparelser for å få ENOVA utbytte, husker ikke om det var antall klasser opp på skalaen A-G eller om det var i kroner. De utfører termofotografering, koster ca 8000,- og dekkes hvis tiltakene utføres.
https://www.energiportalen.no/

Vi byttet vinduer i 2005, etterisolerte med Rockwool et par år etter, oljefyr ble erstattet med varmepumpe i fjor, nå gjenstår å isolere gulv. Og bytte ytterpanel for å få vindsperre i veggene, det finnes ikke nå. Men vi bor i tomannsbolig og er avhengige av naboer, som har kjøpt dyrt og viser liten vilje til investering.

Vi har skaffet originaltegningene fra ca 1925 hos kommunen. De viser at det har vært noen dører som er kledd igjen, vi mistenker at den jobben er dårlig utført.

__________________
06 & 08 .

Sist redigert av Lavender : 04-12-20 kl 11:42.
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-20, 21:18   #18
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.227
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: ENØK-hjelp, finnes det mer?

Hva er viktigst for dere ? Spare penger på energiregningen eller bedre komfort ?

Vi bor også i et gammelt trekkfullt hus. De som Eide huset før oss satte i nye vinduer, moderne varevinduer, dvs 2 koblete rammer med enkelt glass. De er veldig trekkfulle og har nok en skyhøy u verdi. Vi vurderte å skifte de, men det føles helt feil å bytte ut vinduer som er nye. For å bøte på trekkfullheten har jeg satt inn plissegardiner med luftlag mellom 2 lag med stoff, det hjelper masse på trekkfullheten ogkomforten feks. Vi har veldig kalde gulv i hovedetasjen. Tv stua har kuldebroer i hjørnet, der er det veldig kaldt nede ved gulvet. Mest sannsynlig er det leire som isolasjon i gulvet, som ikke er helt supert. Når vi varmer opp underetasjen merker vi stor forskjell. Tror det viktigste er å få det vindtett rundt etasjeskillene, da blir komforten mye bedre. Merker dere forskjell på vindfulle og rolige dager ? Da kan det være vindsprerre som mangler. En av tingene som er billig og enkelt å gjøre selv, er å legge på mere isolasjon på kaldloftet.

Vi kostet på oss en ekstra varmepumpe sånn at vi fikk 2 varmekilder i 1 etasje. Strømforbruket er likt som da vi hadde 1 varmepumpe, men komforten er mye bedre. Vi må fortsatt bruke tøfler for ikke å bli kalde på beina.

Jeg ville fått utført et termoskanning av huset. Kunne også vurdert gulvvarme dersom kalde gulv er et issue.kf

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no