Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Ny på glutenfri diett

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-14, 13:47   #1
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.974
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Ny på glutenfri diett

Jenta vår fikk endelig diagnose for et par dager siden, og hun har begynt på glutenfri kost. Dette er en helt ny verden for oss, og jeg håper dere med erfaring kan gi noen tips. Jeg har allerede lest masse, men det dukker allikevel opp noen spørsmål som jeg ikke har svar på. Vi skal på kurs neste fredag, men det er jo lenge til ...

Man skal jo holde seg unna produkter som kan være forurenset av gluten, selv om produktet i seg selv ikke inneholder gluten (havre for eksempel). Hvordan er dette med andre produkter, karbonader, tacoskjell, sjokolade for å nevne noen eksempler. Er alle produkter som i følge ingredienslista ikke inneholder gluten trygge, selv om det ikke står glutenfritt på dem?

Vi skal nemlig ha taco til middag i dag, og tenkte å kjøpe vanlige tacoskjell/tubs som ikke inneholder hvete. Det går greit ja?

Og hvordan gjør dere det på restaurant? Vi har tenkt å spise ute i helga, julebuffe. Ber vi om at de legger opp egen mat til henne på kjøkkenet, med tanke på at det som står framme på buffeen kan ha blitt forurenset av sausen etc.?

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-14, 13:50   #2
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny på glutenfri diett

Taco går fint for de aller fleste når det er skjell.

Mitt innspill (vi har noen måneder bak oss med glutenfritt) er at du ikke skal tenke så mye på å fjerne eller erstatte noe, men heller lage ting fra bunnen som naturlig er uten gluten. Det er litt som "ikke tenk på en elefant" i starten, og hvis noen sier de ikke tåler gluten, melk, egg eller fisk, så er det eneste du kommer på å lage fiskegrateng!

Jeg lagde tacokrydderet selv, jeg jevnet (gjør det fremdeles) sauser med maizena jevner, jevnet supper med å stavmikse grønnsaker fremfor å lage jevning osv.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-14, 13:53   #3
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.355
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ny på glutenfri diett

Tåler hun spor av gluten? Hvis hun er nydiagnostisert kan det være hun må holdes unna slike matvarer også. Det skal stå merket om det ikke er glutenholdige ingredienser, men kan inneholde spor. Det finnes spesialrenset havre som kan brukes, så vidt jeg vet.

Jeg ville nok sikret meg med å velge produkter fra allergi-utvalget i butikkene nå i starten, tror jeg. Men generelt skal det som sagt gå bra når det ikke er glutenholdige ingredienser og ikke står at det kan være spor av gluten. Tåler hun hvetestivelse?

Du har sikkert sett sidene til Norsk Cøliakiforbund, der er det lister med matvarer.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-14, 13:54   #4
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.355
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ny på glutenfri diett

..eller det HV sier!

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-14, 14:00   #5
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.974
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ny på glutenfri diett

Middagsmat er ikke noe problem egentlig. Jeg lager det aller meste fra bunnen av uansett, men det er alltid greit å ha muligheten til å bruke enkelte ferdigprodukter av og til. Jeg satser på at tacoskjell går bra.

Legen sa at hun ikke skulle holde seg unna hvetestivelse til å begynne med. Det var uhyre sjelden at man ikke tålte det. Vitebegjærlig som jeg er spurte jeg han om hvor stor andel det er som ikke tåler hvetestivelse. Han visste ikke sikkert, men mente at han hadde vært borte i kun ett tilfelle.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-14, 14:02   #6
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ny på glutenfri diett

Tacoskjell går fint. Ica har gode glutenfrie tacolefser i frysedisken. Karbonader og pølser og sånt går også bra, så lenge det ikke er tilsatt hvetemel/kavring/annet glutenholdig. Du må lære deg hvilke ingredienser du skal se etter på ingredienslista, og finlese. CheckContent-appen var nyttig for meg i begynnelsen. Vi tar utgangspunkt i at han tåler alt som ikke inneholder/er tilsatt gluten. Også sjokolade, snacks og annet som er merket med "kan inneholde/kan inneholde spor av hvete/gluten". Dette går greit for de fleste, da det er snakk om mikroskopiske mengder fordi varene produseres i samme lokaler eller på samme linje som glutenholdige produkter. Noen få er så sensible at de ikke tåler dette heller, men man kan ikke ta utgangspunkt i det.
Glutenfri havre kan du innføre i kosten når jenta di har normaliserte blodverdier igjen.
Buffet er tricky, der må du vise skjønn. Be om at kokken viser deg hva som er garantert glutenfritt, og prøv å ikke være sistemann til å forsyne deg... Fra desember (?) kommer nye regler for merking, da blir det lettere å være oss.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-14, 14:04   #7
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ny på glutenfri diett

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Legen sa at hun ikke skulle holde seg unna hvetestivelse til å begynne med. Det var uhyre sjelden at man ikke tålte det. Vitebegjærlig som jeg er spurte jeg han om hvor stor andel det er som ikke tåler hvetestivelse. Han visste ikke sikkert, men mente at han hadde vært borte i kun ett tilfelle.

1 av 100, sa ernæringsfysiologen vår. Har du fått time til ernæringsfysiolog, forresten?

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-14, 14:23   #8
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.974
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ny på glutenfri diett

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

1 av 100, sa ernæringsfysiologen vår. Har du fått time til ernæringsfysiolog, forresten?

Ikke enda, men det kommer muligens. Brevet med diagnosen kom i går, så sykehuset har kanskje ikke rukket alt enda.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-14, 01:46   #9
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny på glutenfri diett

Ren mat er lurt å tenke, da unngår man mye av de usunne erstatningsvarene. (Veldig mye er proppfullt av stivelse. Egenmekket tacokrydder og skjell er en fin vri. Jeg holdt meg unna 'spor av' de første seks månedene og prøvde etterpå litt ut hva jeg tålte. Noe går greit, noe blir helt skjærings.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-14, 22:14   #10
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.012
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ny på glutenfri diett

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Middagsmat er ikke noe problem egentlig. Jeg lager det aller meste fra bunnen av uansett, men det er alltid greit å ha muligheten til å bruke enkelte ferdigprodukter av og til. Jeg satser på at tacoskjell går bra.

Legen sa at hun ikke skulle holde seg unna hvetestivelse til å begynne med. Det var uhyre sjelden at man ikke tålte det. Vitebegjærlig som jeg er spurte jeg han om hvor stor andel det er som ikke tåler hvetestivelse. Han visste ikke sikkert, men mente at han hadde vært borte i kun ett tilfelle.

Og jeg kjenner 8 tilfeller.
Men tacoskjell går bra. I og med at hun ikke skal kutte ut hvetestivelse helt enda, så er det faktisk litt lettere. (Men til og med mat uten hvetestivelse er enkelt å tilberede når man bare blir vant.)

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-14, 22:29   #11
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ny på glutenfri diett

Ta gjerne en titt på min svigerinnes blogg, www.twofatmangoes.com. Alt glutenfritt. Og godt!

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 00:16   #12
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.766
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ny på glutenfri diett

Lykke til. Gutten min har gått på gluten-og melkefri diett siden 2004.
Det er litt tungt i begynnelsen men så går det seg til.
Er du på FB? Er grupper der inne med div oppskrifter og tips.
(Tror forøvrig vi var i samme barselsklubb på sm/nm)

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no