Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Barn som ikke vil spise

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-10, 04:01   #1
Lynett
Aktiv
 
Lynett sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 128
Lynett har et hav av muligheter foran seg
Standard

Barn som ikke vil spise

Har en 2.5 åring som har vært vanskelig i matveien siden han var 1 år.

Hva gjør jeg? han vil helst bli matet om han skal spise noe, han vil helst ha mat som glir lett ned, og han vil absolutt ikke ha middag.

Han har store mandler og litt rusk som skal opereres, håper det kan lette litt på "spisevegringen", legen mente det

Noen med erfaringer og gode tips?

Takk

__________________
Gutteplutten født 08
Lillerusket ventes Oktober 2010..

Sist redigert av Lynett : 26-06-10 kl 04:02. Årsak: Skriveleif
Lynett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-10, 04:34   #2
Lynett
Aktiv
 
Lynett sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 128
Lynett har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Barn som ikke vil spise

Ingen som har barn som ikke vil spise?

__________________
Gutteplutten født 08
Lillerusket ventes Oktober 2010..
Lynett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-10, 07:24   #3
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barn som ikke vil spise

Har ikke så mange tips her og nå, men vil anbefale boken "Smil, vi skal spise" av Jesper Juul.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-10, 08:37   #4
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn som ikke vil spise

det er veldig vanlig at barn med store mandler ikke spiser så bra, så jeg tror nok dette vil bedre seg etter mandelfjerningen ja. bare vær tålmodig så lenge og la han få styre det selv.. er han tynn?

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-10, 08:39   #5
Ullsokk
Aktiv
 
Ullsokk sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Telemark
Innlegg: 260
Ullsokk er litt kulUllsokk er litt kul
Standard

Sv: Barn som ikke vil spise

Jeg har en på snart fem som aldri har vært glad i mat. Hun spiser pannekaker, pølser og pasta (uten noe på). Dette er jo ikke mat vi har veldig ofte så hun spiser så og si ikke middag. Hun spiser en kvart brødskive av gangen. Frokost orker hun ikke før i 10-tiden.

Vi har hele tiden fått beskjed om at vi ikke skal legge så mye vekt på det. At hun ikke klarer å sulte seg selv. Hun har vært frisk og rask og er glad og fornøyd. Da mener helsesøster og lege at hun får i seg det hun trenger.

Men det er litt fortvilende å ikke få i barna mat.

__________________
2005 - 2008
Ullsokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-10, 08:44   #6
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Barn som ikke vil spise

Har du prøvd å mose middag med stavmikser? Hvis du sper med sauser eller melk, så kan du få en glatt konsistens som er lett å svelge. Hvis han er tynn, så kan du ha i litt rapsolje, mange kalorier og lite smak.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-10, 08:55   #7
goldnugget
fornøyd
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
Innlegg: 1.894
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barn som ikke vil spise

Datteren vår ville helst bare ha grøt. Hun spiste det faktisk til hun var godt over 3 år til frokost og kvelds. Hun spiste litt brød til lunsj, frukt og var veldig glad i pasta og masse kokte grønnsaker til middag. Hun spiste kjøtt i små mengder(og små biter), men er mest glad i fisk. Hun fikk påvist refluks i spiserøret det året og hun ble mye bedre da hun startet behandlig for det.

Jeg lagde aldri noe big deal ut av det, men passet på at det lille hun spiste hadde mye næring.

Vi har opplevd "bedre-vitere" som har kommentert og villet premiere om hun har villet spise mer. Det har vært tankeløst og ikke vel motatt!

__________________
2004 2006 2008

Sist redigert av goldnugget : 16-07-10 kl 09:02.
goldnugget er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-10, 09:20   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn som ikke vil spise

Snuppa hadde en periode på et helt år hvor hun ikke spiste noe som helst hjemme og bittelitt i barnehagen. Det var i perioden fra 2,5 til 3,5 åt. Det var tøft.

For oss var løsningen å slutte med maset. Jo mer vi maste, jo mindre spiste hun. Det føltes helt naturstridig å bare la henne gå uten mat, men til slutt begynte hun å spise mer og mer. Hun er nå 5,5, og fremdeles ingen storspiser, men hun får i seg det hun trenger nå.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-10, 09:32   #9
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barn som ikke vil spise

Mine er også slike. De spiser gjerne brødskiver med varriert pålegg, men middag holder de seg somregel for gode for. Om storesøster liker noe kan du skrive under på at lillesøster ikke liker det, og omvendt.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-10, 02:12   #10
Maylen
På lukket avdeling
 
Maylen sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Innlegg: 1.430
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Sv: Barn som ikke vil spise

Stor sannsynlighet for at mandeloperasjonen vil løse problemet der ja.

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-10, 21:23   #11
01leah
Nybegynner
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 2
01leah har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Barn som ikke vil spise

Har samme problem selv, min gutt er nå 3,5 år. Han skal også oprereres. Men det at han spiser lite har gitt andre konsekvenser mener jeg, han er stadig uopplagt eller irritabel, overfølsom. Han begynner lett å fryse før andre barn, og ja....han er tynn. "helt ok" sier helsestasjonen, neimen om sier jeg!! Han vil spise bare brød, men spiser ikke mange skiver heller. Deretter kan han innimellom slå til med 2 eller 3 biter av middagsmaten hvis det er en "kjendis" ved bordet, som bestemor eller lignende. Men smisk hjelper ikke, trusler hjelper ikke, "ingen kommentar" hjelper ikke. De sier at barna ikke sulter seg, men???? Jeg gir han i alle fall litt ekstra tran, og er veldig nøye med multivitamin tilskudd. I tillegg får han lactobac fordi han har problemer med for lite enzymer i fordøyelsen. Men det er jo logisk når han "ikke liker" og ikke spiser mange ting som ellers ville ha gitt mer av det.

01leah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-10, 21:35   #12
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn som ikke vil spise

Jeg har og en snart 2,5 åring med store mandler som ikke spiser noe særlig. Her går det i smoothies, grøt, supper laget fra bunnen og andre ting som gjør at hun får i seg næring.
I gode perioder er hun altetende så jeg lager sunne smoothies og supper med god samvittighet frem til mandlene er fjernet.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-10, 06:58   #13
Lynett
Aktiv
 
Lynett sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 128
Lynett har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Barn som ikke vil spise

Det er veldig frustrerende, problemet startet da han var 10-11 mnd ca, da ble han veldig vanskelig med mat

Han er nå operert for falskemandler og satt inn drem ingen bedring, de vil ikke ta mandlene på han ENNÅ, jeg blir så frustrert at jeg river av meg håret.

Han nekter å smake på ting,skal bare ha det som er kjent.

Til middag i dag hadde vi salat til, der oppdaget han mais og spiste en hel boks, jeg lot han spise, så fikk jeg i han noe, det gikk i hvertfall ned, da hadde han kun spist en skål jordbær tidligere.

Han er lang for alderen, langt over snitte for en på 2.5 år, men han er vel rett under 12 kg på vekten. Han er i full vigør,veldig aktiv og med, men jeg hadde jo sett at han spiste litt ja!

Huff, får høre med HS igjen, og bare la det ligge, han spiser nok når han er sulten. Jeg var vist helt lik som barn, løsnet i 7-8 år alderen!

__________________
Gutteplutten født 08
Lillerusket ventes Oktober 2010..
Lynett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-10, 07:51   #14
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn som ikke vil spise

min datter tok mandlene da hun var nettopp blitt 6. Det var et he**** de første årene med henne og mat, men gikk seg bedre til når hun nærmet seg 3. Men hun klarte fortsatt ikke kjøtt og skorper eller harde ting fr ca 6 mnd etter hun hadde tatt mandlene. Nå spiser hun veldig godt.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-10, 13:30   #15
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn som ikke vil spise

Men Lynett, hvis du prøver med smoothies for eksempel. Der kan du jo putte i allskens godsaker for å få i ham næring. Eks. rå egg, havregryn, sunn olje, linfrø, fløte og masse frukt. Kanskje noen nøtter og.
Avocado til å jevne suppe med funker veldig bra, og gir deg sunne fettsyrer samt masse vitaminer og mineraler.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 01:41   #16
Lynett
Aktiv
 
Lynett sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 128
Lynett har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Barn som ikke vil spise

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Men Lynett, hvis du prøver med smoothies for eksempel. Der kan du jo putte i allskens godsaker for å få i ham næring. Eks. rå egg, havregryn, sunn olje, linfrø, fløte og masse frukt. Kanskje noen nøtter og.
Avocado til å jevne suppe med funker veldig bra, og gir deg sunne fettsyrer samt masse vitaminer og mineraler.

Jeg lager litt Smoothies, så kansje vi skal øke på med det til han, tusen takk for tips om masse bra jeg kan ha i.

__________________
Gutteplutten født 08
Lillerusket ventes Oktober 2010..
Lynett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 01:59   #17
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.467
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Barn som ikke vil spise

Minstesnupp på tre år er også slik, men hos henne ligger det tidligere melkeallergi og refluks i bunnen tror jeg, mat ble forbundet med vondt veldig lenge, og det sitter i. Hun spiser lite, og kan gå leeeeeenge uten mat, og uten å forespørre mat også. Hun er dog glad i smoothie, og middagsglass fra Småfolk, 6 mnd Mors Lapskaus. Jeg lar henne få det uten skrupler, folk får si hva de vil, så lenge ungen spiser, er jeg fornøyd. Kan spise litt brød, ikke smør eller pålegg, litt pannekake, ris og pasta. Men hun er blid og fornøyd, tynn som en flis, så vi lar det bero med dette. Jeg har slitt med mat alltid, og vet at mas virker mot sin hensikt. Hun får tilbud om alt vi spiser, vi maser aldri om å smake, for da ender vi med at hun nekter å spise noe som helst.

Jeg regner med hun begynner å spise mer variert en eller annen gang, og inntil videre er det verste alle andre sine kommentarer, og mas om at hun må spise, det gjør bare vondt verre.

Men jeg skjønner du er bekymret, og synes at rådene om smoothie med forskjellig innhold var lure. Du kan også be legen på HS henvise dere til ernæringsspesialist, det fikk vi, og det var ganske greit å få ekspertisen sin aksept for at vi ikke skulle tvinge eller true, som veldig mange mener vi skulle gjøre, men at hun, så lenge hun var frisk og rask, skulle få styre dette i stor grad selv.

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 01:35   #18
Bell412
Aktiv
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 105
Bell412 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Barn som ikke vil spise

Datteren min på 3 år er svært vanskelig når det kommer til mat, men en ting som hun ikke kan få nok av er fiskepinner :-)

Bell412 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-12, 20:54   #19
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Barn som ikke vil spise

At jeg ikke har tenkt på mandlene....min gutt på snart 2,5 år er også kresen på mat. Middag spiser han svært lite av- litt brødskive men helst grøt. Han får smoothies hver dag. Forleden dag oppdaget han polarbrød, og det likte han-får utforske litt typer der og.
Han spiser nok knerten min da, han er ikke liten men det er kjedelig med middagen spesielt.

Var forresten først for 2 uker siden at legen fikk kikket i halsen hans skikkelig, og da sa han at han hadde store mandler ja. Det skal jeg huske på, han har vært mye syk men ingen har fått kikket i halsen hans så jeg har ikke visst at han har store mandler

Vi har ikke stresset med middagen, regner med han blir å spise normalt en dag

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-12, 20:54   #20
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Barn som ikke vil spise

Oj det var en gammel tråd det

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no