Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Skifte gardiner, hvor ofte?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-01-09, 16:40   #41
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skifte gardiner, hvor ofte?

Flere gardiner nei.

Nå har vi fjerna gardinene i stua og de kommer ikke opp igjen.
På kjøkkenet har jeg bare hatt kappe i retromønster og byttet itl røde nå til jul.
Tipper jeg kommer til å fjerne gardinene her også og bare ha persienner.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-09, 16:49   #42
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skifte gardiner, hvor ofte?

For å sitere meg selv:

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda for åtte år siden

(H)hvis jeg skulle finne på å vaske dem ville jeg nok bare vaske, stryke og henge dem opp igjen, uten å henge opp noe annet i mellomtiden. Flere sett gardiner til samme vindu er ikke et konsept som jeg føler at har noe med meg å gjøre.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-09, 17:08   #43
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skifte gardiner, hvor ofte?

Vi har akkurat tatt de grønne julebåndene av våre røde stuegardiner, så de på magisk vis gikk fra å være julegardiner til å være vanlige, varme, røde vintergardiner.
De henger der til våren, da setter vi opp sommergardinene igjen - lysere, lettere greier.
På kjøkkenet har jeg nå en julegardin med kristtornmønster på, så så snart mine sort-og hvitrutete kjøkkengardiner kommer fra vaskeriet, blir de byttet ut.
Vi bytter gjerne litt etter sesong og humør, men jeg mistenker at det kan ha sammenheng med at mannen jobber på vaskeriet, så det er ikke store jobben med å vaske dem.
Ikke trenger jeg å stryke dem heller, de går en mgang gjennom rulla og blir så fine atte.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-09, 17:38   #44
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skifte gardiner, hvor ofte?

Jeg har hatt gardinløs stue og kjøkken en god stund nå. Har persienner på noen av vinduene (skal ha på alle etterhvert siden jeg fjerna de stygge markisene utvendig) og gardiner kommer ikke opp før jeg er lei av min gardinløse tilværelse. Liker det sånn faktisk (hadde jeg ikke trodd, jeg som elsket krimskrams og dill dall før).

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-09, 18:38   #45
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skifte gardiner, hvor ofte?

Har ikke gardiner.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-09, 19:28   #46
Smurfine79
Carpe Diem!
 
Smurfine79 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Innlegg: 3.435
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skifte gardiner, hvor ofte?

Til jul og sommer

__________________
Carpe Diem
Jeg er perfekt, bortsett fra at jeg er meg selv!
Gutter 02 & 07
Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-09, 19:40   #47
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skifte gardiner, hvor ofte?

Vi har hatt de samme gardinene i fem år på stue/kjøkken. Minst. Vaske gardiner? Når jeg tenker meg om vasket mamma kjøkkenliftgardinene før Pjokken kom. De var litt fettete og stygge kan man si.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-09, 19:41   #48
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.896
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skifte gardiner, hvor ofte?

Vi har (heldigvis) ikke gardiner.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-09, 19:55   #49
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skifte gardiner, hvor ofte?

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Må man ha gardiner?



Vi har kun lameller og persienner i første etasjen, men på soverommene bytter/vasker jeg gardinene 2-3 ganger i året.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-09, 20:15   #50
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skifte gardiner, hvor ofte?

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

  • Hvor ofte skifter dere gardiner, og har dere flere sett å bytte på med eller må dere ta ned, vaske og henge opp igjen de samme?
  • Bytter dere i takt med sesong eller andre anledninger?
  • Er det forskjell på stue, kjøkken og soverom når det gjelder byttehyppighet og antall sett?
:lei de samme kjedelige:

I stua har jeg to sett. Et sett med sommergardiner (marimekko-inspirerte) og et sett med mørk røde vintergardiner. Jeg bytter når vi stiller klokken, altså to ganger i året.

På kjøkkenet bytter jeg til jul, til påske og det tredje settet jeg har vasker jeg tre, fire ganger utenom.

På soverommene har jeg bare et sett, men jeg tar dem ned og vasker dem tre, fire ganger i året tipper jeg.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 21:26   #51
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skifte gardiner, hvor ofte?

Vi bytter vel 3 gang på kjøkken/stue (+ julekjøkkengardiner), og da til noen andre hver gang. Bytter vel 2-3 gang på soverom, og også da til andre. Liker å variere litt. Skal i gang nå i februar/mars tenker jeg med å bytte. Må også få tatt kontoret til mannen. Er ikke så nøye der som i de andre rommene. Litt hans gebet.

Må ha noen gardiner som holder sola ute av stua når den står lavt. Ellers velger jeg det jeg har lyst på i skapet, eller kjøper noen nye.

Med nye stuegardiner må også puter og duker byttes + evt. stearinlys og servietter, om det ikke passer.

Har vel bare 2 sett å bytte mellom på soverom.

Gardiner påvirkes jo av miljøet og blir støvete, ungene kan komme borti dem med forskjellig, og det kan være morsomt med litt forandring. Når jeg bytter gardiner vaskes det jo også godt rundt vinduene og på stengene, og det blir litt friskt og fint. Det blir som med sengetøy. Etter en viss tidsperiode bytter og vasker man.


Sist redigert av Dronningen : 11-01-09 kl 21:35.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 21:32   #52
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skifte gardiner, hvor ofte?

Dette kommer nok som en overraskelse på mange her inne, men:
Jeg bytter gardiner ofte. I hvert fall i stuen og på kjøkkenet. Kjøkkenet får selvsagt nye gardiner til jul, men ellers er jeg rå på gardin-shopping og sying. Gardiner er nemlig lette å sy, og alt man behersker er jo gøy.
Dessuten går jeg plutselig lei, og er det da tilbud på Kid, så drar jeg lett på shopping.
De gardinene som taes ned, får seg selvsagt en runde i maskinen.

Det er dog ytterst sjelden jeg stryker gardiner. Det er alt for kjedelig.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 21:39   #53
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skifte gardiner, hvor ofte?

Skifter aldri, har bare persienner og lameller i hele leiligheten.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 21:46   #54
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skifte gardiner, hvor ofte?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.


Det er dog ytterst sjelden jeg stryker gardiner. Det er alt for kjedelig.

Noen gardiner kan vaskes og henges rett opp. Har to sånne fag til stua. Svart blonder f.eks.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 21:47   #55
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skifte gardiner, hvor ofte?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Dette kommer nok som en overraskelse på mange her inne, men:
Jeg bytter gardiner ofte. I hvert fall i stuen og på kjøkkenet. Kjøkkenet får selvsagt nye gardiner til jul, men ellers er jeg rå på gardin-shopping og sying. Gardiner er nemlig lette å sy, og alt man behersker er jo gøy.
Dessuten går jeg plutselig lei, og er det da tilbud på Kid, så drar jeg lett på shopping.
De gardinene som taes ned, får seg selvsagt en runde i maskinen.

Det er dog ytterst sjelden jeg stryker gardiner. Det er alt for kjedelig.

Jeg kan i alle fall skrive under på at LilleRu er rå på gardinshopping. Hun handler jo gardiner til meg og sender halve Norge rundt for at jeg plutselig har satt meg i hodet at DE gardinene skal jeg ha innen helga, og rakk ikke å få dem fra noe postordrefirma. Og de gardinene som ble byttet ut da hadde hengt der mange år. Når jeg først har bestemt meg for noe må det skje fort.

Samme skjedde i helga. Ble så fint med nye julegardiner på to andre små vinduer i stua, og når de skulle byttes ut nå så måtte jeg til byen og finne noen som passet i fargen til de som Lille Ru kjøpte til meg. Må jo matche. Og jeg syntes jeg fant veldig fine gardiner på KID og strøk i evigheter på lørdag kveld, for jeg må ha nystrøkne gardiner opp. Og i kveld reklamere KID med at det er halv pris til uka. Burde kanskje vært litt mindre impulsiv noen ganger.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 21:53   #56
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skifte gardiner, hvor ofte?

Altså, jeg forstår ikke de som vil ha mørke gardiner om vinteren, da blir det jo bare enda mørkere og tristere.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 22:03   #57
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skifte gardiner, hvor ofte?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Altså, jeg forstår ikke de som vil ha mørke gardiner om vinteren, da blir det jo bare enda mørkere og tristere.

Om man dropper gardinene sparer man penger og får det lyst og fint.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 22:09   #58
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skifte gardiner, hvor ofte?

De gardinene vi har oppe i stua nå har hengt her i to år. Har ingen planer om å bytte med det første. De funker. Ingen av de andre jeg har passer i dette huset og jeg gidder ikke sy om. Jeg har to stk liftgardiner som byttes ut med jul i desember, ellers henger stort sett de samme der. Gutta har akkurat fått nye, kommer nok til å kjøpe noe nye litt tøffere til de. De som er der nå er litt slitte arvegardiner.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 22:10   #59
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skifte gardiner, hvor ofte?

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Om man dropper gardinene sparer man penger og får det lyst og fint.

Det tenkte jeg, helt til vi nå bor i et hus med store mørke vindusflater. Mye lysere med hvite gardiner.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 22:12   #60
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skifte gardiner, hvor ofte?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det tenkte jeg, helt til vi nå bor i et hus med store mørke vindusflater. Mye lysere med hvite gardiner.

Jeg har vindu fra gulv til tak på de fleste vegger. Helt nydelig både dag og kveld og hele året. *vindusfreak*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no