Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Legge inn bud først eller vente?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-04-08, 20:39   #21
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.426
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legge inn bud først eller vente?

Jeg tror at det kan være lurt å gi bud raskt, i vårt tilfelle så har det flere ganger vært slik at vi ikke har hunnet å snakke oss sammen til mandagen og da blir vi ikke med i budrunden.

Lykke til!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 20:41   #22
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.841
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Legge inn bud først eller vente?

Jeg fatter ikke logikken i det å vente til det kommer igang en budrunde. Hvis man er alene om å legge inn bud får man det jo til en mye lavere pris

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 20:46   #23
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.420
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Legge inn bud først eller vente?

Så spennende!

Jeg har i grunnen ikke inntrykk av at det er tregt marked der du holder til, og de siste budrundene vi har fulgt der i hugget har begge gått godt over takst. Så jeg tror det kan slå begge veier med å legge inn et lavt bud, jeg ville i allefall ha ventet til rundt lunsjtider med å legge inn budet (hvis det ikke er kommet noen bud til da), siden selger uansett ikke kan selge før min 24 timer etter siste visning. Da rekker dere også å ordne med banken og kanskje bestille megler til å gi en verdivurdering på deres hus.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 21:31   #24
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legge inn bud først eller vente?

Opprinnelig lagt inn av TGM, her.

Ellers så er vel egentlig "regelen" at man ikke skal kjøpe før man har solgt. Hvis ikke så må man vel passe på å ha det inn under finansieringsdelen av budet.

Det kan da umulig stemme? Jeg leste før i dag at 90% kjøper før de har solgt eiendommen de sitter på. Jeg kjenner veldig få som har solgt huset før de har begitt seg ut på jakt etter nytt. De 10% man skal betale med en gang har vi jo på bok, og så har vi et gyldig finansieringsbevis på 1,3 millioner mer enn det vi regner med å måtte låne.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 21:37   #25
TGM
drømmende
 
TGM sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.200
TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Legge inn bud først eller vente?

Det jeg mener er at det er det mest fornuftige å gjøre, for man kan faktisk bli sittende med to hus om man ikke får solgt det gamle.

__________________


Sist redigert av TGM : 06-04-08 kl 21:54.
TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 21:40   #26
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legge inn bud først eller vente?

Joda, men det er jo ikke noe mer fornuftig å selge huset sitt og så ende opp med å betale overpris for et hus som ikke er drømmehuset fordi man snart ikke har noe sted å bo lenger? To hus har blitt solgt på tunet her det siste halvåret, og de gikk lynkjapt. Jeg overlevde å selge leilighet i Oslo da boligmarkedet eksploderte forsommeren 2003, det var dødskjipt men jeg overlevde!

Er det forresten noen som har et godt tips om bank til mellomfinansiering? Jeg bruker Skandiabanken og de har ikke mellomfinansiering.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 21:44   #27
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legge inn bud først eller vente?

En boligthriller, her vil jeg følge med
Håper virkelig dere får tilslaget!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 21:50   #28
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.420
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Legge inn bud først eller vente?

Det er flere nå som velger å selge før de kjøper nytt, for å minske risikoen for å sitte med 2 boliger. Nå syns jeg det høres ut som om dere ikke vil slite med å betjene det, om dere når får 2 - 3 mnd med 2 boliger, så da er det absolutt mer hensiktsmessig å kjøpe først og selge etterpå. Så slipper du å føle deg presset til å kjøpe noe, evt leie for en kortere periode.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 22:14   #29
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.026
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legge inn bud først eller vente?

Vi har akkurat solgt, og uten å sitte på masse lokalkunnskap om ditt område så er det virkelig et tregere marked nå. Jeg vil derfor anbefale dere til å vente med å legge inn bud til like før 24-timersfristen går ut.

Jeg leser også i media at det anbefales å selge før man kjøper, men det er jeg ikke enig i. I så fall må dere være lite kresne på hva dere vil ha, og det er dere vel ikke. Så da får man heller leve med å måtte betale på to boliger i en kortere periode. For vårt tilfelle ble det nesten 4 måneder, men det var det verdt.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 06:54   #30
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legge inn bud først eller vente?

Det var visning 13-14 i går, når bør jeg da legge inn bud? Jeg snakket med Postbanken i går kveld og skal faxe over papirer til dem med en gang jeg kommer på jobben, for å høre om de kan tilby mellomfinansiering dersom vi mot all mulig formodning skulle få kjøpt et hus i dag. Jeg har fortsatt ikke helt skjønt hva vi egentlig må og ikke må og bør ha av bankkontakter, finansieringsbevis og denslags når vi legger inn bud. Det gikk veldig i hurten og sturten da vi kjøpte dette huset også, og det gikk bra med oss!

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 08:23   #31
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Legge inn bud først eller vente?

Det er så mange ting som teller i en budrunde at det er ikke vits i å stole på så mye mer enn sin egen guts.

Vi kjøpte et hus i går - budrunden startet allerede rett etter visningen lørdag formiddag, dermed visste vi at dette kom til å være solgt så snart 24 timers fristen var ute. Vi ventet helt til budrunden nærmet seg vårt absolutte tak. Siste bud fra oss var spennenede - vi trodde egentlig at de andre hadde gitt seg på 1,5 mill , men de gikk sannelig til 1,55 mill. Da lurte vi litt på hvor vi skulle - 1,57 eller 1,6 mill? Vi valgte rett opp til 1,6 mill og da ga de andre seg. Og det var bra - for det var vår maksimale grense også. (Mannen måtte ta telefonen når megleren ringte siste gang, for jeg hadde så lyst på huset at jeg gjerne ville ha bydd litt videre...)

Og - hvis vi ikke hadde blitt med hadde budene stoppet på 1,5 mill...

Oppussingen er anslått til mellom 300 og 400 000 avhengig av hvilke løsninger vi velger, og i tillegg kommer arbeidspengene.

  Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 08:24   #32
Pio
Har ponny, ønsker høyhest
 
Pio sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 601
Pio er populærPio er populærPio er populærPio er populær
Standard

Sv: Legge inn bud først eller vente?

Jeg ville snakket med en av meglerne i DnB nor på Mo, og hørt om de kan ordne finansiering, mellomfinansiering og verdivurdering.
Vi brukte Øyvind Meaas i sommer og var kjempefornøyde. Han var effektiv, presis, hyggelig, og salget satte ny rekord i borettslaget selv om det var to-tre andre leiligheter til salgs samtidig.
( Også er han veldig kjekk da. )

Megleren som skal selge det huset dere ser på, var den samme som solgte den gamle leiligheten vår til oss for 4 år siden, og jeg var ikke sånn kjempeimponert over han, desverre. Det var ikke noe galt med leiligheten altså, men ville ikke brukt ham som megler selv.

Pio er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 08:25   #33
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Legge inn bud først eller vente?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Det var visning 13-14 i går, når bør jeg da legge inn bud? Jeg snakket med Postbanken i går kveld og skal faxe over papirer til dem med en gang jeg kommer på jobben, for å høre om de kan tilby mellomfinansiering dersom vi mot all mulig formodning skulle få kjøpt et hus i dag. Jeg har fortsatt ikke helt skjønt hva vi egentlig må og ikke må og bør ha av bankkontakter, finansieringsbevis og denslags når vi legger inn bud. Det gikk veldig i hurten og sturten da vi kjøpte dette huset også, og det gikk bra med oss!

Du kan legge inn et bud med frist til kl 14 om du vil - da er det 24 timer siden siste annonserte visning ble avholdt. Det er greit å legge inn budet ca en time før du setter en frist. Men på slutten av budrunden kan du forlange at den/de du byr i mot ikke får noen frist, men må svare umiddelbart.

Lykke til - blir spennende å følge med deg!

  Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 09:08   #34
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legge inn bud først eller vente?

.....


Sist redigert av m^2 : 07-04-08 kl 09:34.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 09:12   #35
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legge inn bud først eller vente?

Nå har jeg sjekket taksten, og det ser ut til at de har skrevet feil på FINN.
I taksten står det lånetakst 3050000 og markedsverdi 3500000, altså omvendt av det de har skrevet på finn.

Da kan dere fint legge inn et bud på lånetaksten, Acsa! 3 050 000!
Men som andre sier - det kan jo starte en heftig budrunde...


Sist redigert av m^2 : 07-04-08 kl 09:38.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 09:13   #36
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legge inn bud først eller vente?

Opprinnelig lagt inn av m^3, her.

Men du - jeg ser verditaksten står på 3 050 000,-? (lånetakst 3.5, prisantydning 3.45). Så da kan dere fint legge inn et bud på verditaksten

Så merkelig at lånetaksten er så mye høyere enn verditaksten, forresten

Da ville jeg startet på verditakst.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 09:13   #37
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legge inn bud først eller vente?

Retter på meg selv, jeg ser utfra taksten at markedsverdien ligger på 3,5 og da er det helt normalt at de tar utgangspunkt i den.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 09:30   #38
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.576
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Legge inn bud først eller vente?

Fint hus!

Lykke til, Acsa!

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 09:33   #39
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legge inn bud først eller vente?

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Retter på meg selv, jeg ser utfra taksten at markedsverdien ligger på 3,5 og da er det helt normalt at de tar utgangspunkt i den.

(klipper bort det jeg skrev og stoler på at Emm vet hva hun snakker om )


Sist redigert av m^2 : 07-04-08 kl 09:39.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 09:37   #40
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legge inn bud først eller vente?

Opprinnelig lagt inn av TGM, her.

Da er det kanskje greit å inne fram så papirer så fort som mulig da.
Ellers så er vel egentlig "regelen" at man ikke skal kjøpe før man har solgt. Hvis ikke så må man vel passe på å ha det inn under finansieringsdelen av budet.

Hvilken regel er det?
Vi har nettopp kjøpt hus på mellomfinansiering og er nå de "heldige" eiere av 2 hus. Lån nr. 2 har kun pant i hus nr. 2, og budet vår var helt uavhengig av salg/ikke salg av hus nr 1. Det var fint høyde for det både hos bank og megler
Når så hus nr. 1 er solgt betaler vi ned lån nr.1 og deler av lån nr.2 i banken. Uten at megleren behøver å være involvert i det

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no