Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva spiser du mye av i førjulstiden?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-22, 19:06   #41
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva spiser du mye av i førjulstiden?

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

For min del er november så tung og mørk at juleprodukter og tanker er en absolutt nødvendighet.

Det er derfor vi trenger novent. Advent i november. Helt nødvendig med lys og varme.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-22, 19:46   #42
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser du mye av i førjulstiden?

Så langt kun to Solo super julebrus. Den var så god at det er synd den er umulig å få tak i.

Ellers spiser jeg ikke noe spesielt nå, men til jul kommer jeg til å mumse hjemmelagede Oreokuler i desember (etter jeg har laget dem en gang).

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-22, 19:51   #43
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva spiser du mye av i førjulstiden?

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Pepperkaker, mandariner og julebrød. Jeg lager knallgode julebrød, og spiser til det er tomt om jeg ikke får de i frysen.

Deler du oppskriften med oss?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-22, 20:15   #44
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser du mye av i førjulstiden?

Jeg har en regel på at jeg ikke kjøper noe julerelatert før første søndag i advent. Det er likevel et solid unntak fra den regelen og det er juleleverpostei. Det er noe av det beste pålegget jeg vet om.

I adventen går det mest i pepperkaker og brente mandler, i tillegg til julepostei.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-22, 20:30   #45
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva spiser du mye av i førjulstiden?

Måtte ta meg en klementin. Det er jo ganske sunt og veldig godt!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-22, 21:36   #46
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva spiser du mye av i førjulstiden?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Deler du oppskriften med oss?

Jeg bruker denne oppskriften. Jeg kaldehever ikke, så varmer melk og hever som vanlig. Jeg liker ikke kardemomme så den sløyfer jeg.

https://trinesmatblogg.no/recipe/saf...ake-om-du-vil/

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-22, 21:43   #47
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser du mye av i førjulstiden?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg har en regel på at jeg ikke kjøper noe julerelatert før første søndag i advent. Det er likevel et solid unntak fra den regelen og det er juleleverpostei. Det er noe av det beste pålegget jeg vet om.

I adventen går det mest i pepperkaker og brente mandler, i tillegg til julepostei.

Hvilken er best?

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-22, 22:15   #48
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva spiser du mye av i førjulstiden?

Julemarsipan.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-22, 07:45   #49
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser du mye av i førjulstiden?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Hvilken er best?

Mills. Gilde sin funker også, men Mills sin er best synes jeg.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-22, 08:29   #50
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser du mye av i førjulstiden?

Men er ikke juleleverpostei vanlig postei med jul i navnet? Jeg kjenner ingen forskjell?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-11-22, 08:41   #51
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser du mye av i førjulstiden?

Jeg spiser alltid for mye av alt mulig, det være seg førjulstid eller ikke. MEN – jeg er likevel litt streng, og venter med å kjøpe inn julerelatert mat og snakcs til etter 1. søndag i advent. Med unntak av klementiner. Der er jeg på kjøret allerede.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-22, 09:03   #52
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva spiser du mye av i førjulstiden?

Spiser klementiner, og så baker jeg supergode vørterbrød . Iom at jeg lager de sukkerfrie (med unntak av rosinene) unner vi oss å spise de også i november.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-22, 10:54   #53
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser du mye av i førjulstiden?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Men er ikke juleleverpostei vanlig postei med jul i navnet? Jeg kjenner ingen forskjell?

Det kan godt være. Man skal ikke se bort fra at det er en god dose placeboeffekt i det.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-22, 11:03   #54
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser du mye av i førjulstiden?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Det kan godt være. Man skal ikke se bort fra at det er en god dose placeboeffekt i det.

Jeg merker isllfall ingen forskjell på Mills julepostei og Mills baconpostei. Men det betyr jo ikke at det ikke ER noen forskjell, altså.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-11-22, 11:30   #55
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva spiser du mye av i førjulstiden?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Men er ikke juleleverpostei vanlig postei med jul i navnet? Jeg kjenner ingen forskjell?

Artig spørsmål siden jeg hadde debatten med ungene under dagens frokost. Vi hadde liten rest gilde leverpostei med bacon pluss en nykjøpt gilde juleleverpostei med bacon så jeg leste på begge og ungene spiste. Den ene mente det var forskjell i smak men ikke den andre. Så kom den første på at den hadde jo glemt litt smør under som den ellers bruker. Når det kom på plass var de enige om nokså lik smak. Forskjell i ingredienser er at vanlig versjon har vann først og deretter 27% hodekjøtt av svin mens juleversjon har omvendt med 27% hodekjøtt først og deretter vann. Neste forskjell er juleversjon har 2% mer bacon (som egentlig bare ser strødd ut på toppen av begge så det spiller kanskje ingen stor rolle). Videre har vanlig versjon 9% svinekjøtt mot 6% i juleversjon. Ellers er alt likt i samme rekkefølge. Juleleverpostei har altså vann som nr 2, mer bacon men mindre svinekjøtt. Tenker at når de har mindre kjøtt trengs mindre vann, at det er derfor.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-22, 11:59   #56
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser du mye av i førjulstiden?

Den beste leverposteien kjøper jeg på Bondens marked før jul. En lokal produsent, som lager en aldeles nydelig leverpostei med kjøtt av villsau. :dån: De har også en hjortepate, god den og, men den leverposteien av villsau er absolutt best.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 09-11-22 kl 12:15.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-22, 12:00   #57
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser du mye av i førjulstiden?

Jeg har innimellom laget leverpostei til jul, så det er derfor jeg spør.

Jeg kommer nok til å fortsette med min favoritt jul eller ei, og det er IKKE Gilde eller Mills. Men en som smaker mye bedre, denne: https://julebygdaengros.no/produkt/l...-190g-stryhns/

Den smaker mer som hjemmelaget, og er den beste av de med "dansk type", etter min mening. Selges på Coop og Rema, og ikke hos NorgesGruppen, dessverre (som er min nærbutikk - Kiwi).

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-22, 12:01   #58
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser du mye av i førjulstiden?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Den beste leverposteien kjøper jeg på Bondens marked før jul. En eller annen lokal produsent, som lager en aldeles nydelig leverpostei med kjøtt av villsau. :dån: De har også av hjort, god den og, men den av villsau er absolutt best.

Tar gjerne link når du finner den.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-22, 12:16   #59
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser du mye av i førjulstiden?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Tar gjerne link når du finner den.

Fant den!
https://www.facebook.com/dalprogardsbutikk

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 09-11-22 kl 12:26.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-22, 12:29   #60
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser du mye av i førjulstiden?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Fant den!
https://www.facebook.com/dalprogardsbutikk

Takk! Må prøve å huske denne tråden nå.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no