Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Samleobjekter for ungdommer/ung voksen

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-21, 08:45   #1
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Samleobjekter for ungdommer/ung voksen

Noen kommer sent til festen og starter nå på juleforberedelsene.

Det jeg kom til å tenke på var at vi har en niese som snart er 18år som jeg har tenkt å fortsette å kjøpe gaver til frem til hun får egne barn og sikkert enda lengre også. Summen som kjøpes for er mellom 300-400kr og det hadde vært artig å kunne ha begynt å spare på noe for henne. Type glass, servise eller noe helt annet.
Noen som har noen helt geniale forslag?

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-21, 08:55   #2
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Samleobjekter for ungdommer/ung voksen

Kakegafler i sølv? Ikke så festlig men klassisk og tidløst.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-21, 08:55   #3
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Samleobjekter for ungdommer/ung voksen

Tja, har hun noe hun ønsker seg og samler på? Jeg hører bare stemmene i hodet fra diverse venner som sukket over sølvskjeer de fikk hver jul fra en velmenende tante eller bestefar, som de hadde null interesse av å samle på. Ville ikke begynt å samle på noe på vegne av en 18-åring, med mindre vedkommede spesifikt har begynt å samle eller ønske seg dette selv. Beklager at jeg ødelegger den gode ideen din, men her ringte tantebjellene.

Ville heller lagt pengene i diverse smarte ting til hybelen: gode håndklær, sengesett, vannkoker, en god kokkekniv eller om du vet noe annet som er viktig for henne.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-21, 08:58   #4
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samleobjekter for ungdommer/ung voksen

... mens jeg er uendelig glad for juleserviset en tante av mannen begynte å samle på til han, og som vi etter hvert har komplettert selv. Hadde aldri begynt å samle på det selv hvis ikke. I alle fall ikke i studietiden. Men det går vel an å fiske litt hos foreldrene kanskje, og høre hva de tenker?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-21, 09:06   #5
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Samleobjekter for ungdommer/ung voksen

Jeg har tre jenter i den alderen der og jeg tror ikke noen av dem hadde blitt jublende glade for alle typiske samle-servise gaver. Det eneste er kanskje eldste på snart 20 som kunne blitt glad over et fint retroservise fra bruktbutikk, men det er ikke så lett å samle på. Alle mine tre hadde himlet med øynene hvis noen hadde brukt masse penger på kakegafler eller den slags. Eldste ønsker seg boksåpner, god ostehøvel, kokkekniv, ordentlige skjærefjøler osv, alt helst kjøpt brukt. Datter nr to samler på Mummiservise. Datter nr 3 har null interesse for alt som hører et kjøkken til og tenker at jo mindre utstyr man har, jo bedre. Hun ønsker seg godt sengetøy, men kjøkkenutstyr hadde hun nok ikke jublet for selv om hun bor på en spartansk utstyrt hybel.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-21, 09:08   #6
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Samleobjekter for ungdommer/ung voksen

De har en Oldemor som har kjøpt sølvskjeer til dem siden de ble født og både egne barn og hun elsker skjeene sine. Oldemor er nå så dement at i fjor ble siste gang, så her endte totalen på 17 skjeer.

Jeg kommer selvsagt til å høre med foreldrene, men håpte kanskje noen har hatt samme tanken.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-21, 09:11   #7
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Samleobjekter for ungdommer/ung voksen

Dersom du vet at hun elsker de skjeene, så kan du jo følge opp i samme spor. Sikkert lurt å ta en sjekk om andre i familien har fått samme gode ide... Hvor mange skjeer trenger man? Skal du fylle på til 20 eller 24, eller gå over til kakespade eller annet bestikk i samme serie?

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-21, 09:15   #8
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Samleobjekter for ungdommer/ung voksen

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Dersom du vet at hun elsker de skjeene, så kan du jo følge opp i samme spor. Sikkert lurt å ta en sjekk om andre i familien har fått samme gode ide... Hvor mange skjeer trenger man? Skal du fylle på til 20 eller 24, eller gå over til kakespade eller annet bestikk i samme serie?

Ja, det er litt det, om man kanskje skulle ha sjekket muligheten for dessertskjeer. Men tror de er dyrere enn budsjettet, sølv er skrekkelig dyrt for tiden.

Nei, hvor mange skjeer trenger man, i følge mannen min så tenger man alle man har fått av bestemor så han har vel nærmer 40stk og har ikke tenkt til å kvitte seg med noen.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-21, 09:26   #9
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Samleobjekter for ungdommer/ung voksen

Lokal,julekule som kommer ut med ny hvert år? Mumie julekule? Rosendal julepynt?

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-21, 09:28   #10
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Samleobjekter for ungdommer/ung voksen

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Lokal,julekule som kommer ut med ny hvert år? Mumie julekule? Rosendal julepynt?

Akkurat slike tips ja! Hun liker jo julen og alt som den bringer med seg.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-21, 09:31   #11
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samleobjekter for ungdommer/ung voksen

Ja, altså jeg tror ikke mannen jublet over å få en nissekopp eller asjett da han var 21 år heller. Men er veldig glad for å ha det nå.

Jeg har også fått en del gaver da jeg var ungdom/ung voksen som jeg aldri hadde kommet på å ønske meg eller velge ut og kjøpe selv, og som jeg kanskje fniste eller sukket litt over der og da, men som jeg etter hvert har blitt veldig glad i. Som f.eks de to telysholderne i massiv krystall som står på stuebordet as we speak, som jeg fikk i julegave av min mormor for mange, mange år siden. Den gangen var det absolutt ikke min stil, jeg ble litt skuffet, og de stod lenge inne i et skap. Men nå elsker jeg dem, særlig med lyset de gir rundt seg på bordet. Også selvsagt fordi de er et minne om min mormor, som døde for mange år siden. Og slik er det med en hel del annet, blant annet fine kakespader, sukkerskje i sølv m.m. De trendgreiene jeg ønsket meg og fikk for 30 år siden har absolutt ikke tålt tidens tann på samme måte som disse tidløse klassikerne, som jeg ikke tok bølgen av da jeg fikk dem. Men det er klart, sånt vet man jo aldri, så det er en sjanse å ta. Men jeg tenker at som tante eller litt perifer slektning så trenger man ikke være så redd for å ta en slik sjanse, og kjøpe noe som kanskje ikke er den gaven ungdommen/barnet jubler mest over i øyeblikket, men som kan bli verdsatt mer over tid. De får alltids nok av "jubelgaver" fra andre i familien. Den kakegaffelen eller asjetten som ble litt borte i mengden blant airpods og merkegensere i år kan være det eneste som faktisk blir brukt og satt pris på 20 år fram i tid.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 10-12-21 kl 09:52.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-21, 09:51   #12
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.735
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Samleobjekter for ungdommer/ung voksen

For mange år siden fikk jeg kaffetrakter av min onkel, dette var før jeg hadde flyttet hjemmefra. Den brukes hver dag. Og alt blitt brukt i mange år.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-21, 09:52   #13
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Samleobjekter for ungdommer/ung voksen

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Akkurat slike tips ja! Hun liker jo julen og alt som den bringer med seg.

Jeg har tre som jeg kjøper Mumie-krus til hvert år, tror de har fått tre år på rad.I fjor ble det Rituals gavesett, men jeg fikk diskre tilbakemelding i høst om at de samlet fortsatt på Mumie krus…..så da blir det det.
Selv får jeg Mumie vinterkrus til bursdagen min hvert år av en venninne, hva gjør jeg om jeg får noe annet?

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-21, 09:53   #14
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Samleobjekter for ungdommer/ung voksen

Jeg var lydig og sjekket med moren hva hun ønsket seg og det var en skuff til klesskapet. Så om sølvskjeer og samleting er kjedelig så vet ikke helt hva jeg skal si om en skuff.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-21, 09:53   #15
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Samleobjekter for ungdommer/ung voksen

Pentik servise?

__________________
When you know better, you do better.
Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-12-21, 09:54   #16
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Samleobjekter for ungdommer/ung voksen

Det største aberet for meg med denne tanken, er at mange ungdommer bor på hybel, og hvis de ikke har plass til å ha det de samler på der, må det oppbevares hos foreldrene til en diffus gang i framtida når de får plass hos seg selv. For meg er det helt krise; vi bor smått, og jeg har rett og slett ikke plass. Vi kvitta oss med masse som ungene mine sikkert kunne fått bruk for i framtida da vi rydda ut av leiligheta til stefaren min nettopp av den grunnen.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-21, 09:55   #17
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samleobjekter for ungdommer/ung voksen

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Akkurat slike tips ja! Hun liker jo julen og alt som den bringer med seg.

Ja, disse "årets juletrepynt" fra ulike desinklassikere (Georg Jensen, Karen Blixens jul, Holmegaard o.l.) er veldig fine samleobjekter.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-21, 10:52   #18
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samleobjekter for ungdommer/ung voksen

Hva med vinglass? Vi hadde ganske stort gjennomtrekk av det i studietiden, så det er jo ikke sikkert de overlever, men da har de i alle fall hatt nytte av dem.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-21, 10:55   #19
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Samleobjekter for ungdommer/ung voksen

Siden jeg er så effektiv i dag så kom jeg i mål med gaven til henne og 2010 modellen i samme hus. Ble en blanding av gaver å juble for samt samleting.

2004 modellen får gavekort på IKEA og denne:


2010 modellen får penger og denne:

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-21, 11:23   #20
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Samleobjekter for ungdommer/ung voksen

Jeg er og var evig takknemlig alle sølvskjeer og annet sølvtøy jeg fikk hver jul i oppveksten. Min søster, som er 5 år eldre enn meg, hatet de gavene. Hennes sølvtøy ligger fremdeles nedpakket hos mamsen, mens jeg har fylt på det jeg manglet og bruker det litt dann og vann.

I tillegg er jeg veldig glad i glassklokkene jeg fikk fra en tante tre år på rad, med årstall på. Jeg kjøper selv litt Georg Jensen julepynt nå og da og de symboliserer ting som det året bonusbarnebarn ble født (hjerte) og det året jeg kom sammen med nåværende sambo.

Iallefall, vi er alle forskjellige og det ser ut som fine ting du har kjøpt til dem.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no