Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Helt nytt kjøkken - tips og triks?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-16, 11:27   #21
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helt nytt kjøkken - tips og triks?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det kommer til å bli så bra. Vi flytter motsatt vei av dere og er spente på om det går fint.

Vi kjøper helt nytt for 3. gang nå og føler oss relativt drevne. Men vårt nyeste har ikke innflytting før om 2 år, så vi har ikke tilpasset kjøkkenet enda.

Jeg hører rykter om dette... Så spennende! Det blir sikkert veldig bra. Vi vurderte også å kjøpe der dere har kjøpt, men kom frem til at vi ville enda nærmere sentrum. Gratulerer!

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-16, 11:38   #22
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.489
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Helt nytt kjøkken - tips og triks?

Jeg vil avbefale veldig brede skuffer hvis ikke kjøkkenet er veldig stort. Det fører nemlig til at det er upraktisk å være mer enn en person der om gangen, fordi man står i veien for hverandre hver gang man skal dra ut en skuff.

Angående oppvaskkum så liker jeg å ha 1,5 kum slik at man helle ut vann på siden samtidig som man har ting stående oppi den andre.

Hvis dere skal ha sokkelskuffer, pass på hvor vannrørene går. Det må være plass til vannrør med fall fra kum og oppvaskmaskin til avløpsrøret (vi fikk også trøbbel med dette med vårt nye ikea-kjøkken som ikke har sokkelskuffer, men som er veldig lave).

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-16, 12:37   #23
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt nytt kjøkken - tips og triks?

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Jeg hører rykter om dette... Så spennende! Det blir sikkert veldig bra. Vi vurderte også å kjøpe der dere har kjøpt, men kom frem til at vi ville enda nærmere sentrum. Gratulerer!

Vi vil også egentlig enda nærmere sentrum, men der fikk vi ikke to bad og to stuer til en pris vi kunne betale. Mannen og jeg er enige om at vi skal tilbake til "byen" når ungene flytter hjemmefra. Vi liker ikke egentlig å flytte, men ser ut til å gjøre det hvert 5. år allikevel.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07

Sist redigert av Tjorven : 05-05-16 kl 12:49.
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-16, 12:38   #24
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helt nytt kjøkken - tips og triks?

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Jeg vil avbefale veldig brede skuffer hvis ikke kjøkkenet er veldig stort. Det fører nemlig til at det er upraktisk å være mer enn en person der om gangen, fordi man står i veien for hverandre hver gang man skal dra ut en skuff.

Dette gjør vi allerede med våre 80 cm-skuffer, til det farseaktige. Men det er der verdt! Tror dog ikke vi skal ha så brede som 120 cm.

Takk for tips!

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-16, 12:42   #25
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.874
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helt nytt kjøkken - tips og triks?

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Angående oppvaskkum så liker jeg å ha 1,5 kum slik at man helle ut vann på siden samtidig som man har ting stående oppi den andre.


Enig. Jeg ville ikke vært foruten.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-16, 12:48   #26
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helt nytt kjøkken - tips og triks?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vi vil også egentlig enda nærmere sentrum, men det fikk vi ikke to bad og to stuer til en pris vi kunne betale. Mannen og jeg er enige om at vi skal tilbake til "byen" når ungene flytter hjemmefra. Vi liker ikke egentlig å flytte, men ser ut til å gjøre det hvert 5. år allikevel.

Mens vi har kjøpt mindre leilighet enn vi hadde sett for oss, med bare tre soverom, og intet gjesterom. Men det er såpass sjelden vi har overnattingsgjester, at da får heller noen sove på stua/dele rom. Det er rett og slett svært få leiligheter med 4+ soverom, og de er veldig dyre.

Kom frem til at vi bare trenger ett bad, siden vi bare kommer til å ha én tenåring av gangen. Har separat toalett, da. Og så tenker vi at Ullungen kan få det største soverommet, sånn at hun får god plass til gjester. Når hun flytter, overtar lillebror det, og så kan voksne vi endelig rykke inn i the master bedroom når han flytter i 2035 eller noe...

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-16, 12:53   #27
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt nytt kjøkken - tips og triks?

Med et ekstra toalett er mye redda inn, og større aldersforskjell på ungene hjelper på. Det kommer nok til å gå brillefint. Vi er fryktelig usikre på om vi har gjort det rette, og har bestemt oss for at vi har to års betenkningstid. Vi kan jo selge det igjen før vi flytter inn hvis vi ombestemmer oss.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-16, 13:44   #28
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helt nytt kjøkken - tips og triks?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Med et ekstra toalett er mye redda inn, og større aldersforskjell på ungene hjelper på. Det kommer nok til å gå brillefint. Vi er fryktelig usikre på om vi har gjort det rette, og har bestemt oss for at vi har to års betenkningstid. Vi kan jo selge det igjen før vi flytter inn hvis vi ombestemmer oss.

Var inne og kikket på boligen dere har kjøpt nå. Planløsningen og størrelsen er helt perfekt, da! Dette tror jeg blir veldig bra. Og med så kort vei til t-banen, blir veien til byen heller ikke lang. Det er noe ganske annet enn her oppe på toppen.

Hvis dere ombestemmer dere, kom til Ensjø.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-16, 13:46   #29
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helt nytt kjøkken - tips og triks?

Vi vurderer en halvøy ut fra der kjøleskapet er tegnet inn, ved siden av døren inn til kjøkken/stue. Eller blir det trangt?

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-16, 17:06   #30
hagster
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2016
Innlegg: 16
hagster har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Helt nytt kjøkken - tips og triks?

Den døra mellom entréen og stue/kjøkken er ikke nødvendig å bygge. Hopper dere over døra kan dere forlenge kjøkkenet med sannsynligvis en 40 skuffe seksjon eller høyskap. Skuffeseksjon ville jeg event satt til venstre for komfyr slik at denne ikke står i hjørnet. Jeg ville vurdert muligheten for å sette to høyskap i rommet (ca der du tenkte øy) for å forhindre at man ser kjøkkenbenken når man sitter i sofaen. En slik vegg er også praktisk å henge ting på, fex tvn. To høyskap vil redusere behovet for overskap slik at arbeidsplassen blir mer luftig.

For å få ut bygger til å akseptere at dere ikke ønsker døra mellom Stue/kjøkken og entré må dere akseptere at støy krav fra korridor utenfor leiligheten ikke overholdes. Dette kan event avhjelpes med en bedre entredør. Tviler på at støy fra korridoren blir plagsomt, vanlige leilighetsdører er allerede bra nok som de er.


Sist redigert av hagster : 08-05-16 kl 17:14.
hagster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-16, 08:25   #31
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt nytt kjøkken - tips og triks?

Jeg er veldig spent på hva dere kommer frem til angående kjøkkenøy. Vi skal ha en litt tilsvarende løsning i vårt kommende kjøkken/voksenstue. Jeg mener at jeg ønsker meg en kjøkkenøy for å separere kjøkken og spisestue litt mer fra hverandre, men faren min (som er byggfagslærer og har bygd et og annet hus) mener at det blir for trangt.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-16, 08:47   #32
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Helt nytt kjøkken - tips og triks?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Benkeplaten i stein var vår beste innvistering. En drøm å bake på, lett å holde ren og varme gryter o.l kan settes rett ned på benken.

Helt enig! Vi har benkeplate i granitt, og den er aldeles fantastisk.

Og så synes jeg sånn kran med spyleslange er helt genialt, og skjønner ikke hvordan jeg har klart meg uten; hver gang vi er hos mamma/svigers står jeg og sliter i kranen som en tulling når jeg skal skylle av noe. Vår er vel ca. 8 år, har ikke hatt noen problemer.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-16, 09:02   #33
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helt nytt kjøkken - tips og triks?

Vi har benkeplate i heltre (mørkebrun-sort eik som er gjennomfarget). Den ser lekker ut, og selv om det kan bli enkelte merker, er den enkelt å pusse litt og olje om man er merkehysteriker. Jeg synes heltre er langt finere enn andre materialer, men dette er jo en smakssak.

Andre kjøkkenting jeg er fornøyd med:
Masse skuffer, vi har omtrent ikke skap.
Skapet til søppelbøttene kan åpnes ved et lite dytt med tåa - praktisk!
Integrert skap/hylle til kjøkkenmaskin med støpsel inne i skapet. Maskinen trekkes ut ved bruk, og kan lukkes inne i skapet om man ikke orker lyden mens den går.
Micro og stekeovn plassert over hverandre i arbeidsvennlig høyde.
God benkeplass til å sette fra seg handleposer ved siden av kjøleskapet.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-16, 09:06   #34
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.055
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Helt nytt kjøkken - tips og triks?

God plass til avfallssortering. Vi har denne, et dytt med kneet så går døren ut.

https://youtu.be/Ndj_s1Rv7sE

Vi har også ekstra stikkontakter i kjøkkenbenken, som dyttes ned og skjules når den ikke er i bruk.

https://youtu.be/kusrgq_EVqw

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-16, 09:16   #35
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helt nytt kjøkken - tips og triks?

Jeg ville først tatt en runde og tenkt hvordan dere kommer til å bruke kjøkkenet.

Spiser dere alltid frokost sammen? Ser dere på tv om morgenen før skole/barnehage? Har dere store middager med mange? Flere retter? Baker dere? Er det her lekser skal gjøres? Er det arbeidsplass på kveldstid for voksne? Samler dere på miniatyrflasker? Har dere arvet oldemors vasesamling? Drar dere inn et helt dyr som skal parteres? Er det espressomaskin og kjøttkvern eller mikrobølgeovn (eller begge deler)?

Det er et allrom - hvordan skal dere møblere tv-kroken? Det er mange ting som gjør et kjøkken vellykket eller ikke. Selvfølgelig er det greit å peke på enkeltting som er smarte, men det viktigste er å få inn de funksjonene man vil ha.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-16, 09:31   #36
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helt nytt kjøkken - tips og triks?

Noen forslag.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg IMG_9401forslag2.jpg (76,9 KB, 28 visninger)
Filtype: jpg IMG_9401forslag.jpg (80,3 KB, 26 visninger)
__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-16, 10:19   #37
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helt nytt kjøkken - tips og triks?

Har kjøkken fra Norema.

Laminat benketopp i det klassiske crisscross-mønsteret i grått på hvit bunn - det vi husker fra de gamle respatex-bordene. Spesialbestilt Veldig fornøyd med det. Tåler litt juling, som den også får. Heltre er pent, men passer ikke for vårt bruk (hadde ikke orket å gå og pusse på brennmerker, og det hadde det blitt her )

Hjørneskap til gryter, men det er en spesialhylle som kommer UT av skapet når man drar i den. Den er jeg fornøyd med, lett å stable, se hva man har osv. når den er ute i rommet. Har også en sånn rondell, det er ikke kjempeflott - det har en tendens til at ting ikke ligger rett og skraper og bremser inni der når man snurrer.

Har store kolonialskuffer jeg er fornøyd med. Der er en del matvarer, men også mitt Rice plastservise - satte det der da barna var små, slik at de selv skulle kunne hente seg kopp og tallerken. Anbefales.

Stoor oppvaskkum. Pluss er at man kan sette stekebrett på skrå nedi for å vaske dem. Minus er hvis man vasker opp en del, da går det mye varmt vann for å fylle kummen (vi vasker ikke mye opp for hånd, så det er greit hos oss).

Har induksjonskomfyrtopp, og nå reagerer jeg på hvor utrolig trege andre komfyrer er. Anbefales.

Stort sett fornøyd med løsningene. Hvis jeg skulle valgt noe annerledes, ville jeg for de litt dype vanlige skuffene med horisontale metallstenger innover i skuffen valgt noe ekstrautstyr for å få hele vegger. Jeg har kjøkkenredskaper i dem, og de stikker ut på sidene av og til når jeg skal lukke dem.

Har valgt rikelig med stikkontakter rundt veggen, veldig praktisk. Kommer særlig til nytte når vi har besøk og det er mye aktivitet på kjøkkenet, da er det fleksibelt ifht å flytte vannkoker osv. når alt er i "gang".

vi spiser ikke på kjøkkenet, og valgte derfor bort løsningen med kjøkkenbord. Istedethar vi laget en benk med lave skuffer under, og en benkeplate på toppen. Benkeplaten er i et tremønster (annet enn benketoppen ellers) og med store puter på. Man kan slenge seg ned der for å spise en brødskive eller for å prate med en som holder på på kjøkkenet. Ellers er benken fast plass for sekker som skal ha matboks.


Sist redigert av Charlie : 09-05-16 kl 10:25.
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-16, 13:14   #38
hagster
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2016
Innlegg: 16
hagster har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Helt nytt kjøkken - tips og triks?

a.JPG
b.JPG
c.JPG

Her har du god benkeplass til høyre og venstre for både stekeovn og vask.
Du har fire skuffeseksjoner. To på 40 på hver siden av stekeovn. En nærmest spisebordet på 60 til tallerkner og denslags. En helt ved inngangen.

Kjøleskap og 40 høyskap er flyttet til midt i rommet og gjør at du kanskje kan få åpne overskap istedetfor lukkede (litt avhengig av hvor mye skrot du skal lagre på kjøkkenet. Eventuelt kan du vurdere overskap på veggen mot det jeg antar er badet.

Jeg liker hvertfall at man slipper å se "rotehjørnet" i kjøkkenet. Der står det typisk alltid noe, som vannkoker, kokebøker eller krydderhylle.

Med denne løsningen har du kontakt mellom spisebord og kjøkken, og mellom spisebord og stue/balkong.

Ulike preferanser på hvordan man vil ha det. Foretrekker man litt mer adskilt kjøkken der det kan være litt rot så er kanskje dette en grei løsning.

hagster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-16, 13:15   #39
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helt nytt kjøkken - tips og triks?

Opprinnelig lagt inn av hagster, her.

Den døra mellom entréen og stue/kjøkken er ikke nødvendig å bygge. Hopper dere over døra kan dere forlenge kjøkkenet med sannsynligvis en 40 skuffe seksjon eller høyskap. Skuffeseksjon ville jeg event satt til venstre for komfyr slik at denne ikke står i hjørnet. Jeg ville vurdert muligheten for å sette to høyskap i rommet (ca der du tenkte øy) for å forhindre at man ser kjøkkenbenken når man sitter i sofaen. En slik vegg er også praktisk å henge ting på, fex tvn. To høyskap vil redusere behovet for overskap slik at arbeidsplassen blir mer luftig.

For å få ut bygger til å akseptere at dere ikke ønsker døra mellom Stue/kjøkken og entré må dere akseptere at støy krav fra korridor utenfor leiligheten ikke overholdes. Dette kan event avhjelpes med en bedre entredør. Tviler på at støy fra korridoren blir plagsomt, vanlige leilighetsdører er allerede bra nok som de er.

Takk for svar! Beklager om jeg er tungnem, men: Droppe dør mellom gang og kjøkken/stue, mener du selve døren da? (Det må jo åpenbart være en åpning der: )

På hvilken måte er det plassbesparende? Karmen må jo være like bred, og det at det er en dør der tar da vel ikke mer plass? :muligens dom:

Her vi bor nå lukker vi aldri andre dører enn til bad/toalett, så å ikke ha dør mellom gang og stue/kjøkken, hadde helt sikkert fungert utmerket.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-16, 13:19   #40
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helt nytt kjøkken - tips og triks?

Tusen takk for svar, alle sammen! Utrolig nyttig for meg å se slike tegninger også, jeg synes det er så vanskelig å forestille seg hvordan det vil bli.

Og helt topp at det kom en ny runde med innspill; torsdag skal vi til Sigdal, og jeg noteret tips og triks for harde livet.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no