Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Eggallergi - bruk av egg-erstatning ...

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-07, 09:55   #1
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eggallergi - bruk av egg-erstatning ...

Dere som lager mat til egg allergikere: til hvilken mat benytter dere eggerstatning?
Bytter dere ut de vanlige eggene i en kakeoppskrift med erstattningen, eller bruker dere bare oppskrifter der egg ikke inngår?
Hmmm...tips ønskes

Oppskrifter mottas også med stor TAKK!!

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 09:57   #2
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eggallergi - bruk av egg-erstattning...

Jeg har prøvd eggerstatning i diverse kaker, vafler og pannekaker. Dessverre syns jeg ikke det fungerte noe særlig, så jeg brukte heller oppskrifter som var uten både egg og eggerstatning.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 10:08   #3
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eggallergi - bruk av egg-erstattning...

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg har prøvd eggerstatning i diverse kaker, vafler og pannekaker. Dessverre syns jeg ikke det fungerte noe særlig, så jeg brukte heller oppskrifter som var uten både egg og eggerstatning.

Må bare signere Maximillia her, den egg-erstatningen synes jeg ikke fingerer noe særlig. Har derfor prøvd meg frem på oppskrifter med kun ett egg, droppet egget, eller benyttet litt vann istedet. Det er egentlig mest vellykket.

Verstingen jeg laget, når jeg var ny i gamet, og trodde egg-erstatter faktisk var egg-erstatter var en brownie lagd av egg-erstatter, mørk sjokolade uten melk, melkefritt smør og mel. Heeeelt grusom, ble knallhard i kantene og bløt og ekkel i midten.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 10:26   #4
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Eggallergi - bruk av egg-erstattning...

Ja, det er ikke bare - bare når man skal inne frem til gode oppskrifter uten egg. Vesla har kraftig allergi, så jeg kan overhode ikke ha egg i maten.
Lagde en sjokoladekake uten egg- melk og gluten på søndag. Ble faktisk overraskende god
Har dere oppskrifter som dere har prøvd ut, så hadde det vært flott om dere ville dele dem

Her er sjokoladekakeoppskiften:

3 dl sukker
5 dl Toro kakemiks
1/2 dl Pofiber
30 g maisenna
30 g bakepulver
20 g kakao
1 krm salt
2 ts vaniljesukker
4 dl rismelk (eller: 2 dl eplejuice og 2 dl vann)
1 dl smeltet Melange uten melk og salt (ca 100 g)

Bland alt det tørre, og bland dette nmed smeltet margarin /oppvarmet væske. Skru opp hastigheten på kjøkkenmaskinen, og visp i 5- 10 min.
Røren helles i smurt rund form (24 cm)
Stekes nederst i ovnen på 175 grader i ca 45 min.

Glasur: Pisk 50 g Melange (uten melk) luftig og lys. Tilsett 150 gram melis og pisk til blandingen blir luftig. Tilsett 2 ss kakao og 2 ss kaffe til slutt.

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 10:34   #5
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Eggallergi - bruk av egg-erstattning...

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Når jeg har brukt eggerstatning i kaker har jeg hatt oppi litt mer bakepulver enn ellers for at det skal heve bedre.

Fungerer det bra med litt ekstra bakepulver? Det blir ikke en litt "skarp" bismak? Hvis du forstår hva jeg mener....?

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 10:54   #6
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eggallergi - bruk av egg-erstattning...

Rart at man kan ha så forskjellige erfaringer. Jeg vil påstå at jeg er flink til å bake, og har bakt masse i mange år - men jeg klarte altså ikke å få til gode kaker eller noe som helst med eggerstatning. (Pakke med pulver som het No Egg).
Til barneselskaper endte jeg tilslutt opp med å bruke Møllerens kakemiks til langpannekake, som er uten egg (og melk).

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 13:59   #7
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Eggallergi - bruk av egg-erstatning ...

Vi brukte eggeerstatning til vafler og pannekaker med godt resultat. Har ikke oppskrifter, da dette er kaker som lages på slump hos oss.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 14:10   #8
mumrik
Egenial
 
mumrik sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.570
mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Sv: Eggallergi - bruk av egg-erstatning ...

Vi har ikke brukt eggeerstatning noe særlig. Synes det blir bedre (eller helst litt mindre dårlig) med oppskrifter uten egg.

mumrik er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 17:01   #9
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eggallergi - bruk av egg-erstatning ...

Hvor får man kjøpt eggerstatter? PÅ helsekost?

Vi skal ha 2 årsdag til helgen, og jeg er litt lost i kakebakingen når jeg ikke kan bruke egg *enkel* Men jeg har dog funnet møllerens kakemix uten egg

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 17:55   #10
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eggallergi - bruk av egg-erstatning ...

Eggerstatning finner du i vanlige litt velassorterte matbutikker. Enten i bakehylla eller blant "allergimatvarene".

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no