Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-08-20, 23:44   #1
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Jeg er på jakt etter oppskrifter på den gode grøten. Den du lager i en fei på morgenen, eller koser deg med til lunch. Den kan godt være passe sunn, men det viktigste er at den er god og ikke tar en evighet å lage.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-20, 23:51   #2
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Lager byggrynsgrøt, som i og for seg tar lang tid (først bløtes over natta, og så kokes litt som med risgrøt - 1 t med jevnlig røring), men lager stor porsjon og porsjonerer i (syltetøys-)-glass, slik at om morgenen er det superraskt. Tar et glass kaldt, eller varmer ett min i mikro (på en tallerken). Enten med kanel/sukker/smørøye eller med litt syltetøy - gjerne mørke bær - evt friske bær eller frukt.

Kan også ta med et glass på jobb.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-20, 00:44   #3
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Jeg liker risgrøt kokt på kokosmelk, og grøt av bokhveteflak.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-20, 01:00   #4
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.404
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Hva slags kokosmelk bruker du?

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-20, 01:06   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Åh! Jeg elsker grøt!

Spiser byggrynsgrøt hver morgen. Bruker Gullbygg, valsede gryn. Ligner på havregryn, men har bedre konsistens og smak. Lager i mikro. Jeg liker lunken og kald grøt bedre enn varm, så jeg koker litt gryn med litt melk, blander med masse cottage cheese, som jeg også elsker, og topper med Hervik appelsinmarmelade eller et godt solbærsyltetøy (der er ikke Hervik best).

Jeg liker også kjøleskapsgrøt, men foretrekker at grynene er littegrann kokt, så jeg lager gjerne litt ekstra som settes kaldt. Trenger ikke koke lenge. Gryn må ha konsistens. Men jeg synes ikke ukokte gryn sveller ordentlig over natten.


Sist redigert av Hyacinth : 04-08-20 kl 11:22.
Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-20, 02:11   #6
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Jeg spiser grøt hver dag og lager stort sett denne som er kjapp, enkel og god:

35 g lettkokte havregryn
5 g chiafrø
200 gram melk

Kokes opp, lar det koke bittelitt til passe konsistens. Jeg liker ikke at grøten blir for tykk. I mens har jeg ca 40 gram frosne blåbær eller skogsbærblanding i en skål, heller så over den varme grøten og blander godt. Bærene gir grøten superfin farge og passe spisetemperatur. På toppen har jeg litt fibersirup (sukrin sirup gold).

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-20, 09:03   #7
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Steel Cut havregryn i vann legges i kjøleskap over natta og blandes med en syrlig yoghurt og litt frø og tørre aprikoser. Jeg tar hva vi har.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-20, 11:00   #8
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Jeg spiser ofte havregrøt. Veldig konservativ: Havregryn, 50:50 vann og lettmelk. Og et dryss sukrin på.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-20, 11:08   #9
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Jeg er glad i havregrøt av kuttede gryn. Krever litt lengre koketid enn vanlig havregryn, men får en bedre konsistens og smak. Jeg spiser den med litt brunt sukker og enten friske bær eller rosiner.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-20, 11:17   #10
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Jeg lager havregrøt med vann hver morgen. De glutenfrie havregrynene er litt større enn jeg foretrekker, men det funker. Friske bær eller litt syltetøy som søtning.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-20, 12:29   #11
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Den du lager i en fei på morgenen, ...

Jeg skulle inn og lovprise rømmegrøten, men da får det bli i en annen tråd.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-20, 12:41   #12
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.839
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Lager i mikro. Jeg liker lunken og kald grøt bedre enn varm, så jeg koker litt gryn med litt melk, blander med masse cottage cheese, som jeg også elsker, og topper med Hervik appelsinmarmelade eller et godt solbærsyltetøy

Skjønte ikke helt hvordan du gjør? Koker du gryn og melk først, setter det i kjøleskap for oppbevaring og så putter du det i mikroen når det skal spises?
Sorry, har aldri prøvd sånn hurtiggrøt men har bestemt meg for at jeg skal prøve dette til frokost for å se om jeg da går noe ned i vekt...

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-20, 13:16   #13
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Jeg lager kjøleskapsgrøten til Jools Oliver av og til, den synes jeg er god og veldig mettende.



Funka det ikke, da? https://youtu.be/Z-cFK2UKb_s

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-20, 13:32   #14
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Hva slags kokosmelk bruker du?

Jeg bruker kokosmelk på boks, og i tillegg kokosmelk på literskartong fra Rema om jeg skal lage store mengder.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-20, 13:45   #15
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Skjønte ikke helt hvordan du gjør? Koker du gryn og melk først, setter det i kjøleskap for oppbevaring og så putter du det i mikroen når det skal spises?
Sorry, har aldri prøvd sånn hurtiggrøt men har bestemt meg for at jeg skal prøve dette til frokost for å se om jeg da går noe ned i vekt...

Nei, jeg setter rester av grøt som er kokt i kjøleskapet og spiser det kaldt. I stedet for å å lage vanlig kjøleskapsgrøt. Jeg liker uansett best kald grøt. Fortrinnsvis blandet med cottage cheese. Men det gjør jeg kun hvis jeg har rester. Til vanlig koker jeg bare grøten littegrann i mikro og spiser den som den er (men cottage cheesen kjøler den jo ned en del.)

Hva mener du forresten med hurtiggrøt?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-20, 15:09   #16
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.466
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Jeg lager havregrøt med havregryn og vann i mikroen. Rører inn en stor skje proteinpudding med vanilje. Strør over godt med kanel, og har på blåbær og hakkede valnøtter.

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-20, 16:08   #17
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.839
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Åja, skjønte det nå. Du mener koking i mikroen. trodde du gjorde det i flere prosesser.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-20, 16:43   #18
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Gjett hvem som lager risgrøt nå.

Kheer, en indisk dessert, er forresten også veldig godt.
https://m.tarladalal.com/Rice-Kheer-2040r

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-20, 16:46   #19
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg lager havregrøt med vann hver morgen. De glutenfrie havregrynene er litt større enn jeg foretrekker, men det funker. Friske bær eller litt syltetøy som søtning.

Du vet det finnes lettkokte gf havregryn også, de er mindre?

Jeg foretrekker forøvrig kjøleskapsgrøt av havregryn; like deler havregryn, naturell yoghurt og melk i kjøleskapet over natten, ta i litt kardemomme og kanel også. Klar neste morgen.
Man kan ha i frosne bær kvelden før, barna foretrekker det. Jeg liker den naturell, men topper gjerne med blåbær.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-20, 17:47   #20
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Åja, skjønte det nå. Du mener koking i mikroen. trodde du gjorde det i flere prosesser.

Hehe. Neida.

Men det er i grunnen bare grøt jeg har kokt i gryte jeg sparer på og setter kaldt. Da blir det lett litt rester hvis jeg lager mye. Men det er ikke så ofte.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no