Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Haster! Male over ferdigmalt panel

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-07-20, 14:53   #1
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Haster! Male over ferdigmalt panel

Jeg skal male en hagestue. Veggene er kledt med panel som ble kjøpt ferdig malt fra produsenten. Jeg tenkte at dette panelet er bare å male i vei over, uten grunning og styr, men den nye malingen hefter ikke i det hele tatt på veggen. Jeg har vasket bort det lille jeg rakk å male.

Hva nå, må jeg til med pussing, grunning, maling og pussing før malingstrøk nr. 2, eller er det nok å bare matte ned med litt pussing? Noen som har malt på slikt panel før, og som har gode råd?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-20, 16:14   #2
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Haster! Male over ferdigmalt panel

Jeg ville ha brukt heftgrunn under. Men den kan jo være samme farge som huset sånn at du kommer unna med bare et strøk til.

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-07-20, 18:48   #3
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Haster! Male over ferdigmalt panel

Dette er innvendig panel, det glemte jeg å presisere. Ikke til forkleinelse for dyktige damer her inne, men jeg spurte selvsagt fagfolk først, og de ga meg to ulike svar. Den ene anbefalte pussing/nedmatting før maling og mellom de to malingstrøkene, den andre anbefalte kun heftgrunn. Vi valgte den første løsningen, så få vi se hvordan det blir til slutt. Veggene var helt nye og rene.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-20, 00:36   #4
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster! Male over ferdigmalt panel

Forstår ikke hvorfor det skal pusses mellom strøkene? Pussing eller heftgrunn for å få feste er mer en smakssak. Kraftvask hjelper også på å matte ned.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-20, 09:02   #5
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Haster! Male over ferdigmalt panel

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Forstår ikke hvorfor det skal pusses mellom strøkene?

Det kan du si. Nå blir det uansett såpass grundig pusset/nedmattet at jeg ikke helt ser hensikten.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-20, 17:34   #6
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster! Male over ferdigmalt panel

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Forstår ikke hvorfor det skal pusses mellom strøkene? Pussing eller heftgrunn for å få feste er mer en smakssak. Kraftvask hjelper også på å matte ned.

Lett pussing mellom strøkene er lurt hvis man ønsker et helt glatt og jevnt resultat. Ofte reiser busta i treverket seg litt når man maler, og lett overstryking med veldig fint sandapipir fjerner både bust og eventuelle støvkorn som kan ha lagt seg i den våte malingen. Jeg gjør sjelden mellompuss på panel, men alltid når jeg maler møbler, vinduskarmer og annet der finish er viktig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-20, 18:28   #7
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Haster! Male over ferdigmalt panel

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ofte reiser busta i treverket seg litt når man maler,

Her tror jeg neppe det reises noen bust, for det ferdigmalte panelet virker knallhardt på overflaten. Selv etter mye pussing/matting, kryper malingen ganske mye etter det første strøket, det blir helligdager og drypp over det hele. Hadde jeg visst dette, skulle jeg kledt veggene med noe annet enn ferdigmalt panel, for dette blir mye ekstrajobb.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-20, 19:50   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster! Male over ferdigmalt panel

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Her tror jeg neppe det reises noen bust, for det ferdigmalte panelet virker knallhardt på overflaten. Selv etter mye pussing/matting, kryper malingen ganske mye etter det første strøket, det blir helligdager og drypp over det hele. Hadde jeg visst dette, skulle jeg kledt veggene med noe annet enn ferdigmalt panel, for dette blir mye ekstrajobb.

Æsj, så kjipt. Fungerer det ikke med heftgrunn heller?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-20, 20:14   #9
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Haster! Male over ferdigmalt panel

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Æsj, så kjipt. Fungerer det ikke med heftgrunn heller?

Det ser faktisk ikke så ille ut nå når det har tørket. Jeg pusser litt over enkelte steder i morgen tidlig og tar strøk nr. to, og så håper jeg det blir bedre/bra nok til å være i en hagestue. Fargen blir veldig fin, da!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-20, 22:05   #10
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster! Male over ferdigmalt panel

Lekker!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-20, 00:56   #11
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster! Male over ferdigmalt panel

Hva slags panel er dette?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-20, 10:42   #12
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Haster! Male over ferdigmalt panel

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Hva slags panel er dette?

Trepanel (trolig furu) som altså var ferdigbehandlet/malt. Panelet var veldig hardt og glatt på overflaten, og fra produsenten heter det at: "Malt panel får en tostrøks, industriell overflatebehandling, ett strøk grunnfarge pluss ett toppstrøk. Toppstrøket er en UV-forsterket akrylmaling."

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-20, 12:43   #13
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster! Male over ferdigmalt panel

Takk for svar. Jeg lurte på om det var panelplater, er borti ti år siden jeg har malt slike og da gikk det greit.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-20, 15:10   #14
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Haster! Male over ferdigmalt panel

Vi har ferdigmalte plater fra Huntonit på veggene. Er det noen som vet om de også er vanskelige å måle over?

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no