Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-20, 21:34   #81
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?

Okay, da er de i gang med riving inni. Det avslørte trepanel i taket og ny runde med wtf gjør vi med spotter og tak og isolasjon. Men noe skjer!!!

Kjøkken trodde jeg at jeg hadde i boks, men så begynte jeg å tenke (må visst slutt med det) og nå lurer jeg på om man kan få spesiallaget en stålvask (oppvaskkum og utslagsvask e.l.) og hvilke typer firmaer som gjør sånt.

  • Noen som vet?
  • Noen som har tips på området Oslo og øst/sydøst for Oslo?
Og disse NEF-stekovnene hvor døren sklir inn under av seg selv når du åpner den, er de så gode som de virker? Og er resten av stekovnene gode nok?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-20, 22:29   #82
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?

Gjør blikkenslagere slike ting, tro?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-20, 02:18   #83
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?

Tips mht stål: Rustfrie Bergh eller Rupro.
Eller spør Berg og Dahl AS, de har kanskje tips til andre steder om de ikke kan levere selv.


Nå kom jeg til å tenke på Røroshetta når det gjelder ventilatorer (og en del annet, ser jeg på nettsidene).

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-20, 07:09   #84
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Tips mht stål: Rustfrie Bergh eller Rupro.
Eller spør Berg og Dahl AS, de har kanskje tips til andre steder om de ikke kan levere selv.

Nå kom jeg til å tenke på Røroshetta når det gjelder ventilatorer (og en del annet, ser jeg på nettsidene).

Takk for tips ad vasken, skal se nærmere på dem. Og ad ventilator, Røroshetta er allerede vurdert og valgt.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-20, 07:10   #85
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Gjør blikkenslagere slike ting, tro?

Antakelig, jeg har bare ikke klart å finne noen

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-20, 18:25   #86
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?

Flatt tak fra 1970, dårlig helling både inne og ute, lite lufting i taket og noen luftekanaler som faktisk er blokkert. Grmph. Det betyr søknad til kommunen om å endre takkonstruksjonen noe, for byggmester nekter, selvfølgelig, å utbedre med samme dårlige konstruksjon. Det "flotte" er at området var unntatt på et mystisk vis fra vanlige byggeforskrifter. Jeg husker ikke helt hva det er, men en unntaksbestemmelse kommunen kunne bruke på spesielle områder, sist gang regelverket ble kraftig endret. Eller noe sånt. Det tuller kraftig med framdriften.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-20, 20:47   #87
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?

Det er kjedelig når det skjer uforutsette ting, mem ikke bare bare med gammelt hus.

Vi har rivd ut absolutt all innmat i 1. Etasje nå inkl. Kjøkken og bad. Bor i den nye 2. Etasje og har kombi bad/kjøkken midlertidig på det som skal bli vaskerom/bad i kjelleren. Nå skal snekkeren rette alle gulv og legge gulvplater i hele 1. Etasje når vi er på ferie i 14 dager. Og de skal rive trapp og bytte ut en bærevegg. Og reisverk til terrasdebådenedeog opoe foran stua. Så starter vi på ny giv selv igjen når vi kommer hjem fra ferie.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-20, 21:13   #88
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?

Å bo på byggeplassen er utfordrende for å si det mildt, jeg misunner deg ikke den situasjonen Elisabeth. Vi var der da vi delvis pusset opp og delvis ferdigbygde huset vi nå bor i i 2004-2006. Her er vi så heldige at vi kan bo i gammel bolig ut dette året, og jeg har i tillegg alliert meg med en venninne, slik at drar det lenger ut enn det kan vi bo i deres store kjellerleilighet.

Vi var ikke helt uforberedt på takproblemet, Fatter'n var taktekker og hadde mye å si om flate tak fra 60- og 70-tallet. Noe fikke jeg med meg og noe minnet Broder'n meg på, men uansett, drit kjedelig.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-20, 21:19   #89
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?

Hvorfor må det byggesøkes om taket? Vil det utgjøre en vesentlig forskjell på fasaden? Må dere fjerne bæring og trenger en ansvarlig søker?

Jeg hadde bedt om forhåndskonferanse med byggtjenesten i kommunen før jeg hadde gått igang med søknad.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-20, 21:34   #90
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Hvorfor må det byggesøkes om taket? Vil det utgjøre en vesentlig forskjell på fasaden? Må dere fjerne bæring og trenger en ansvarlig søker?

Jeg hadde bedt om forhåndskonferanse med byggtjenesten i kommunen før jeg hadde gått igang med søknad.

Det gjelder spesielle regler for området og det er en rekke med eneboliger i rekke som skal ha nogenlunde lik fasade. Hele det tidligere borettslagsområdet har disse spesielle reglene. Fasaden vil bli endret, fordi taket er for flatt til at kondens og fuktighet renner vekk inne mellom innertaket og yttertaket, i tillegg til at noen av lufteslusene i takkonstruksjonen er for tette og noen stoppes av andre deler av konstruksjonen. Derfor må taket skrås noe mer enn i dag ++, flate tak er heldigvis ikke 100 % flate.

Vi har hatt forhåndskonferanse med kommunen, dvs. Helten hadde det i januar en gang, og fikk noen råd og veiledning. Digitalt for det området har ikke kommunen mer enn det vi har gitt dem, byggesaksarkivet er under digitalisering nå (og dermed i Danmark). Vi trenger en ansvarlig søker og har det på plass. Og vi er, etter flere befaringer, enige om hva som må gjøres.

Det er bare det at prosessen forsinkes. Jeg vil ut herfra. Jeg vil ha sommerferien min der. Jaja, det får jeg vel med hagearbeid i hvert fall, det er jo en helt ny hage som skal etableres, siden det som var/er der var ugress og unyttige prydplanter. Utenom et par mishandlede plommetrær, det skal bli spennende å se hvordan de kommer seg nå i år. Påskeferien er i hvert fall fullbooket med den.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-20, 18:50   #91
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?

Diverse greier med fasadeendringen, koronaen, ferier, behandlingstid osv. så har det vært stillstand lenge. Arbeidene starter opp igjen på mandag. Før man kan fortsette med arbeidene inne må taket av og et nytt tak bygges. Dette er et slags mareritt kan man si. Vi har neppe hus ferdig før uti februar/mars og har det nåværende vi må ut av seinest 15. januar. I det minste har vi blitt kjent med flere naboer vi ikke kjente fra før og er fornøyd med nabolaget.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-20, 00:13   #92
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?

Dette har du sikkert funnet ut allerede, men for andre lesere som skulle bruke tråden: avfall. Det blir SINNSVAKE mengder. Så planlegg for «enormt mye» og gang med fem eller noe. Og tenk på hva som er mest økonomisk og praktisk med tanke på håndtering.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-20, 00:54   #93
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Dette har du sikkert funnet ut allerede, men for andre lesere som skulle bruke tråden: avfall. Det blir SINNSVAKE mengder. Så planlegg for «enormt mye» og gang med fem eller noe. Og tenk på hva som er mest økonomisk og praktisk med tanke på håndtering.

Jeg har ikke sjekket, men mener du skrev om avfallshåndtering ganske tidlig i tråden. Så det er på plass. Sortering er et krav i kontrakten, men nei vi håndterer det ikke selv.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-20, 02:18   #94
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?

Ikke overrasket at ting tar lenger tid enn du tror. Det gjør det her også. Og når vi hadde leid inn maler til å ta takene så ble han syk og fikk en tidligere kollega til å ta det. Jobben begynte å sprekke opp allerede etter 2 uker. Han skylder på ogg og vi mener det er dårlig jobb. Mann fra malingsprodusenten kom å sjekket og skar opp et par steder i taket for å se. Konklusjon dårlig jobb med sparkling. Taket må tas på nytt vi får ikke montert kjøkken ferdig. Vi får montert noe helt til nannen har tommelen innom saga når har kuttet en foring og må operere og må være 1 uke på sykehuset. Gud vet når vi blir ferdig. Maleren som egentlig skulle male her fra starten av har fått ferdig rundt nedsenket tak så elektriker kan montere ledlys. De var visstnok satt i bestilling og kommer først neste uke. Og sånn fortsetter det vel også.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-20, 10:42   #95
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?

Så innmari kjedelig (og litt skummelt) Elisabet. Men sag og verneutstyr, noe som gikk galt der?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-20, 12:50   #96
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?

En som holder på med verktøy både på jobb og hjemme hender tar noen snarveier ja og sikring gjør jo bare jobben vanskelig vet du. Får håpe han har lært. Han hadde en stygg skade på jobben for et par år siden samme hånda. Og uka før var vi på legevakta med spiker i fingeren hans. Får håpe det er bra nå.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-20, 22:04   #97
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?

Nå er firmaet godt i gang igjen, men pga av alle forsinkelsene og helt nytt tak, inkl selve konstruksjonen, så er tidsskjemaet ryki med veldig god margin. I praksis bygges det 85 % splitter nytt hus til oss. Vi blir husløse medio januar og har innflytningsklar bolig til påske sånn omtrent. I mellomtiden rydder, kaster, gir bort, selger og pakker vi så godt vi kan.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-20, 23:01   #98
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?

Spennende!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-20, 23:10   #99
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Spennende!

Ja det kan du si. Jeg gleder meg til å flytte inn i nytt hus, og pakking og oppfølging av renoveringen går veldig fint.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-20, 09:03   #100
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?

Tidsskjema ryker fort har jeg hørt. Vi ligger bare ca 1,5 år bak vårt eget, urealistiske, tidsskjema.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
oppussing

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no