Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

USA for nybegynnere

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-10, 23:05   #1
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: USA for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Så jeg trenger ikke tenke på det før på flyet?

Er det bare meg som føler at det er lettere å få audiens hos Kongen enn å komme seg inn i USA?

Næsj, jeg har tenkt tanken jeg også. Både da vi var for å ordne visum på ambassaden i Oslo, og ikke minst hver gang vi står i den uendelig treige køen inn gjennom pass- og hva-har-du-kontrollen på flyplassen. Skjemaer opp og ned i mente og fingeravtrykk og det ene med det andre. Og jeg er sikker på at den eneste kvalifikasjonen de krever av de folka som jobber der er at de for alt i verden ikke må finne på å smile.

Men god tur! Det er ganske kjekt her når du bare kommer inn.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 02:07   #2
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.425
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: USA for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

åhh - så mye nyttig info her. Vi har det meste under kontroll (reiser til Orlando i 3 uker), og har fylt ut skjemaer, sjekket pass osv. Det eneste som gir meg litt angst er mellomlandingstiden vi har på Washington Dulles... Vi har 2 timer fra vi lander til flyet til Orlando går... Vi flyr med SAS til Washington og US Airways derfra - reisebyrået mener det er nok av tid, men tenk om vi blir stående i disse endeløse toll-køene??
Har bestilt SAS og US Airways samlet og de har satt opp reiseruten så de er jo pliktig til å få oss videre dersom vi skulle miste flyet. Men dere som har reist i høysesong de seneste årene - har dere noengang blitt stående i flere timer? Høres 2 timer uforsvarlig ut? *trenger å bli beroliget* Har vært endel i USA som ungdom, og det er jo..ehm... ett par? år siden, og jeg husker disse endeløse køene...

2 timer går bra. Passkontrollen kan ta tid, men den tar ikke så lang tid. Husk at dere må hente ut bagasjen og deretter levere den inn igjen for å sende den videre til Orlando. Det står mange personer der og hjelper dere.

- Først passkontroll
- Så hente bagasjen
- Gjennom tollen (levere skjemaet som jeg la ut oven)
- Så levere bagasjen igjen direkte etterpå, det pleier å være til høyre i Washington.
- Og så mot nytt fly, vanlig prosedyre.

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Så jeg trenger ikke tenke på det før på flyet?

Nei, du får den og den gjelder for hele familien. Så må dere fylle ut en grønn lapp for hvert familiemedlem (her har Milfrid og jeg hvite for vi har visa i våre pass). Den ene delen av den grønne legger de tilbake i passet i passkontrollen og den skal ligge der til dere reiser ut.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 22:54   #3
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: USA for nybegynnere

åhh - så mye nyttig info her. Vi har det meste under kontroll (reiser til Orlando i 3 uker), og har fylt ut skjemaer, sjekket pass osv. Det eneste som gir meg litt angst er mellomlandingstiden vi har på Washington Dulles... Vi har 2 timer fra vi lander til flyet til Orlando går... Vi flyr med SAS til Washington og US Airways derfra - reisebyrået mener det er nok av tid, men tenk om vi blir stående i disse endeløse toll-køene??
Har bestilt SAS og US Airways samlet og de har satt opp reiseruten så de er jo pliktig til å få oss videre dersom vi skulle miste flyet. Men dere som har reist i høysesong de seneste årene - har dere noengang blitt stående i flere timer? Høres 2 timer uforsvarlig ut? *trenger å bli beroliget* Har vært endel i USA som ungdom, og det er jo..ehm... ett par? år siden, og jeg husker disse endeløse køene...

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 07:07   #4
Maryan
Aktiv
 
Maryan sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 245
Maryan er litt kul
Standard

Sv: USA for nybegynnere

Jeg kom på en ting til.
Det kan være lurt å tollklarere dyre gjenstander som MacBook ol i Norge. Få det registrert og papirer på at du eksproterer det. Da slipper du eventuell trøbbel med tollen og tollgrensen på 6000 nKr når du tilbakefører dette til Norge.

__________________
2002, 2002, 2005
Maryan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 14:53   #5
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.105
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: USA for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Maryan, her.

Jeg kom på en ting til.
Det kan være lurt å tollklarere dyre gjenstander som MacBook ol i Norge. Få det registrert og papirer på at du eksproterer det. Da slipper du eventuell trøbbel med tollen og tollgrensen på 6000 nKr når du tilbakefører dette til Norge.

Hvordan registrerer jeg dette?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 19:21   #6
Maryan
Aktiv
 
Maryan sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 245
Maryan er litt kul
Standard

Sv: USA for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Hvordan registrerer jeg dette?

Ta kontakt med tollvesenet - de skriver ned serienummer ol på utstyret du vil registrere - et par enkle skjema som fylles ut.

__________________
2002, 2002, 2005
Maryan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 20:45   #7
Minty
Bør lage seg en tittel selv
 
Minty sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.580
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: USA for nybegynnere

Husk for guds skyld å ha adressen dere skal bo på (hotellet) til det skjemaet dere får ombord på flyet. Hvis man mangler den havner man i flere timer langt avhør der man blir beskyldt for både det ene og det andre. Det har min venninne Sminty hørt.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 20:55   #8
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: USA for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Minty, her.

Husk for guds skyld å ha adressen dere skal bo på (hotellet) til det skjemaet dere får ombord på flyet. Hvis man mangler den havner man i flere timer langt avhør der man blir beskyldt for både det ene og det andre. Det har min venninne Sminty hørt.


.... og hvis man ikke husker den skikkelig så kan bare dikte opp en som likner, det har nemlig min kompis Malfred erfart at går helt fint.

Moral: det stå noe der, men hva som står er ikke like viktig...

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-10, 16:51   #9
Minty
Bør lage seg en tittel selv
 
Minty sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.580
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: USA for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

.... og hvis man ikke husker den skikkelig så kan bare dikte opp en som likner, det har nemlig min kompis Malfred erfart at går helt fint.

Moral: det stå noe der, men hva som står er ikke like viktig...

Sminty er fortsatt en smule sur for at ingen fortalte henne dette før hun satte seg på flyet.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 00:49   #10
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.105
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: USA for nybegynnere

:Pugger adresser:

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 12:04   #11
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: USA for nybegynnere

Også var det dette med låsing av kofferter... Jeg har hørt at de bryter opp de koffertene som ikke har universallås - og ble brått usikker når jeg ser på mine kofferter... De har en lås som kan åpnes med tja - nærsagt hva som helst, men det er ikke den "Tesa"-låsen "alle" snakker om. Men jeg har jo da skjønt at kodelås er forbudt. Stemmer dette? MÅ jeg ut å kjøpe ny kofferter tro??

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Lås.jpg (18,2 KB, 4 visninger)
__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 12:12   #12
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.425
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: USA for nybegynnere

Kodelås er ikke forbudt (tror jeg), men du kan risikere at de bryter opp kofferten. Det har aldri skjedd med oss, men å andre siden så har vi som regel løst det med nye kofferter eller som neden. Det enkleste, om du vil være sikker, er å kjøpe en slik rem med riktig lås på og så låser du bare den (gjennom håndtaket) i stedet for kofferten. Finnes hos veskebutikker.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 12:30   #13
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: USA for nybegynnere

A-ha! Nå forstår jeg hvorfor naboen min (som er fra USA) har koden på koffertene rett over låsen. Har sett dem utfor døra og kunne ikke forstå hvorfor det skulle være så smart å opplyse gud og hvermann om koden.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 13:05   #14
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: USA for nybegynnere

Jeg kan ikke bidra med så mye annet enn å ønske deg en fantastisk tur, men det skal jeg da til gjengjeld også gjerne gjøre.

Ha en fantastisk tur!

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no