Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva ville du hatt til forrett og dessert når hovedrettene er kveite?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-04-15, 23:50   #1
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Hva ville du hatt til forrett og dessert når hovedrettene er kveite?

Ja, om noen skulle lage god kveitemiddag til deg, hva ville du ha håpet på til forrett og dessert?

Og hva slags vin drikker du til kveite?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-15, 00:00   #2
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva ville du hatt til forrett og dessert når hovedrettene er kveite?

Blir pavlova til dessert bra?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-15, 00:03   #3
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva ville du hatt til forrett og dessert når hovedrettene er kveite?

Pavlova er flott dessert.

Hva med elg-carpaccio til forrett? Med en god salat til.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-15, 00:11   #4
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva ville du hatt til forrett og dessert når hovedrettene er kveite?

Jeg ville drukket hvit burgunder til. Flesket til med meursault eller noe. Skalldyr til forrett.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 16:37   #5
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva ville du hatt til forrett og dessert når hovedrettene er kveite?

Jeg ville hatt noe salt til forrett og noe søtt/syrlig til dessert.

Forslag:
Asparges med fennikelsalami surret rund og grillet (litt mer smak enn spekeskinke) og små dråper majones med litt med litt anis i.

Hvalcarpaccio (evt elg som Frøydis foreslår) okse eller kalv) med flaksalt, grovmalt grønnpepper, lett bakte sølvløker eller smårødløk i "skåler" med en rømmedressing med finhakket rødløk i skålene. Noe grønt (jeg elsker ruccola til tross for harrystemplet dens).


I helga lagde jeg posjonspavlova med brunsukker, det ga en pikant smak og var uendelig kjappere å piske enn med hvitt sukker.
Fylte med krem, bær og ringlet en pasjonsfruktsirup over og den ble veldig bra.

Sjokoladeskåler (bruk ballong for å støpe, kjempeenkelt) med syrlige frukter/bær og en vaniljesaus tilsmakt med lime.

Pannacotta med pasjonsfruktlokk og butterdeigssnurrer/stenger med hakket pistasj.

__________________
I'm happy, hope you're happy too

Sist redigert av Nextlife : 08-04-15 kl 16:45.
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 16:45   #6
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva ville du hatt til forrett og dessert når hovedrettene er kveite?

Siden kveite er så lett, ville jeg ønsket noe litt tyngre til forrett og dessert. Helst sjokolademousse til dessert, og noe kjøtt til forrett. F.eks speket and med hasselbakt potet til. Eller en liten lammefilet med stekt løk og stekt rosemkål. Mmmmm

Og helt klart en litt tung og krydret rødvin til hovedretten, kanskje noe spansk. F eks Baron del rey.

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 18:41   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva ville du hatt til forrett og dessert når hovedrettene er kveite?

Jeg hadde en vidunderlig salat med chevre og bakte rødbeter før reinsdyrfileten, det tror jeg kunne funket fint før kveite også.

En deilig cremant til.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (542,2 KB, 10 visninger)
__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -

Sist redigert av Candy Darling : 08-04-15 kl 18:47.
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 18:46   #8
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva ville du hatt til forrett og dessert når hovedrettene er kveite?

Jeg serverte en ganske lett valpolicella, siden jeg hadde en fløtesoppsaus og rotmos, men jeg hadde kanskje prøvd en hvit, jeg også. Jeg ser noen sider anbefaler hvit Bordeaux, men burgund er sikkert bra også.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 19:00   #9
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva ville du hatt til forrett og dessert når hovedrettene er kveite?

Asparges dyppet i eggehvite og rullet i griljermel, stek i ovn. Helt nydelig og crispy. Også ruller du noe spekeskinke eller noe rundt før servering.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 21:24   #10
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva ville du hatt til forrett og dessert når hovedrettene er kveite?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg serverte en ganske lett valpolicella, siden jeg hadde en fløtesoppsaus og rotmos, men jeg hadde kanskje prøvd en hvit, jeg også. Jeg ser noen sider anbefaler hvit Bordeaux, men burgund er sikkert bra også.

Jeg kan ellers melde at jeg har drukket kraftig, lagret champagne til kveite med soppstuing med svært stort hell en gang. Bare for å forbli in character, liksom.

Kveite er jo ellers en temmelig feit fisk, så jeg synes ikke nødvendigvis forretten må være så tung. Særlig om man kjører på med smørbasert saus etc. Jeg heier på Nextlifes aspargesforslag, det er jo sesong! Vi burde spise asparges hver dag!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 21:40   #11
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva ville du hatt til forrett og dessert når hovedrettene er kveite?

Minipavlova med limekrem er utrolig godt og det tror jeg passer som dessert uansett hva som har vært hovedrett.

http://trinesmatblogg.no/2011/04/20/...rem-og-blabær/

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 21:42   #12
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva ville du hatt til forrett og dessert når hovedrettene er kveite?

Asparges til folket.

Jeg synes heller ikke kveite er spesielt lett mat, den er jo kompakt og fet (men jeg vet ikke om jeg kvalifiserer til å synse, jeg har jo ikke forholdt meg til fik annet enn i teorien de siste 18 årene), derav mine forslag som er mer lett.
I menylære vekter man de ulike rettene, og jeg pleier å vekte forrett og dessert til totalt 40 %, og hovedrett til 60% når jeg serverer 3-retters.

(himmel som jeg babler her )

Champagne eller en tørr annen sprudlevin er jo forresten helt rett til både kveite og asparges, og spesielt om du har en smørsaus til kveiten.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 23:18   #13
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva ville du hatt til forrett og dessert når hovedrettene er kveite?

Åh, dere er så flinke og hjelpsomme!

Og så så mye godt!

Jeg heller til minipavlovaer til dessert, og så har jeg lyst på noe med asparges og noe salt til forrett, tror jeg.

Og hvit burgunder til kveita høres godt ut. Mannen er ikke like champagnegira, så det tror jeg kanskje ikke skal prøves denne gangen. Eller kanskje det skal.

Men hva slags vin til pavlovaen? Vin til sjokoladedesserter er mye enklere.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 23:24   #14
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva ville du hatt til forrett og dessert når hovedrettene er kveite?

Moscato d’Asti til pavlovaene. Saracco er min go-to.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 08:24   #15
Kiwi
Glad i frukt
 
Kiwi sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 906
Kiwi er litt kulKiwi er litt kulKiwi er litt kul
Standard

Sv: Hva ville du hatt til forrett og dessert når hovedrettene er kveite?

Jeg ville servert (hvit) asparges med hollandaisesaus (hjemmelaget!!) til forrett.

__________________
tvillingbror og tvillingsøster - 2007
Kiwi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 08:36   #16
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.816
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva ville du hatt til forrett og dessert når hovedrettene er kveite?

Jeg skal lage disse minipavlovaene til en middag i slutten av måneden. Der er det også vinforslag Il Falchetto Brachetto d´ Acqui 2011 og det er en muserende vin.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 09:19   #17
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva ville du hatt til forrett og dessert når hovedrettene er kveite?

Brachetto d’Acqui er godt! Smaker rødbrus! (Faktisk! Bare bedre! )

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no