Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Lavkarbo - kan dere hjelpe meg med en liten innføring?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-15, 23:11   #21
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo - kan dere hjelpe meg med en liten innføring?

Jeg fikk kjempeskryt av dietten jeg laget til meg selv da jeg hadde svangerskapsdiabetes, så du kan jo teste om du orker å følge den.

En vanlig dag var:

Frokost: Havregrøt søtet med honning og kanel (du kan gjerne blande med CC)
Mellom: "Sukkerfri" yoghurt med korn eller en gulrot (jada, jada, jeg vet, gulrot)
Lunsj: to skiver grovt brød (Ingers Rug eller tilsvarende) med masse magert pålegg, agurk, tomat, salat og paprika
Mellom: en eller annen grønnsak
Middag: masse grønnsaker, en eller annen proteinkilde
Kvelds: en skive grovt brød med egg og tomat

Jeg spiste så og si ikke frukt, men forsøkte å spise "fem om dagen". Jeg drakk ikke noe annet enn vann og kaffe/te, og hvis jeg ble gal av sukkerbehov så tok jeg to ruter 70% om kvelden.

Tenkt grovt, grønt og jevn måltidsrytme.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-15, 23:37   #22
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lavkarbo - kan dere hjelpe meg med en liten innføring?

Hos meg er havregrøt ikke innenfor. Ikke veldig grovt brød heller eller "vanlige grove knekkebrød". Jeg merker godt på kroppen (og søtsuget) (og migrene og senebetennelser) at det er for mye karbohydrater i ett måltid. Å ha noen skjeer havregryn i kjøttkaker eller lage saus med en spiseskje hvetemel går som regel fint nå, men det gjorde det ikke det første året på lavkarbo.

Jeg holder meg unna alt av korn, ris, brød, pasta, poteter og mais. Jeg spiser svært begrenset med frukt men ellers veldig mye salat og grønnsaker. Jeg spiser lavkarbo-knekkebrød (bakt eller kjøpt), cottage cheese med bær og nøtter, salater med mye kjøtt og ost, omelett, lager fantastiske frokostmuffins/scones eller muffins som er greie å ha i fryseren. Jeg har etterhvert opparbeidet meg en base med mange oppskrifter på sukkerfrie og gluten/kornfrie kaker som smaker så godt at de også kan serveres til de som spiser vanlig mat.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 13:51   #23
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo - kan dere hjelpe meg med en liten innføring?

Dersom du ønsker å spise mer grønnsaker så vil jeg tipse om de grønnsaksblandingene som finnes frosne, RockWok etc. Jeg freser de i en knøttliten oljedråpe og blander med litt sesamolje og salt som kveldsmat. Næringsinnholdet på de posene er ofte bedre enn grønnsaker som ligger i butikken.

Jeg synes det er skikkelig snadder og det tar godtesuget fint hos meg, varmmat er mer luksus enn brødskive liksom.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no