Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

[ingeniører/sivinger/prosessbærter og -duder]Symbolbruk ved overvåkningssystemer?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-11, 14:57   #1
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[ingeniører/sivinger/prosessbærter og -duder]Symbolbruk ved overvåkningssystemer?

Finnes det noen nasjonal eller internasjonal standard for symboler i overvåkingssystemer? Jeg tenker sånn om man overvåker oljerør eller trafikk eller annen industri elektronisk og en eller annen variabel har gått over grenseverdier, eller hvordan grenseverdier er symbolisert? Bruker man det samme i forskjellige industrier/fagområder?

F.eks om man måler trykk i et rør eller noe og det står på en skjerm og blinker hva det er, har man symboler for når verdien har gått over en alarmgrense eller hvordan ser det ut?

Kanskje litt vanskelig å forklare her. Men om noen har erfaring med noe sånt så kan vi ta det videre på PM eller noe.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 15:00   #2
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [ingeniører/sivinger/prosessbærter og -duder]Symbolbruk ved overvåkningssystemer?

I mitt system får verdien en rød maske over seg. I noen tilfeller blinker det i alle overordnede skjermbilder langs stien ned til der alarmen bor. I tillegg dukker det opp i en alarmliste som er fargekodet samt i ekstreme tilfeller i en akustisk alarm.

Det normale er at symbolet der det er et symbol får rød farge på seg i alarmtilstand.

Så viser man jo spjell og hva man nå har som smeller i gang og forsøker å fikse problemet med den statusen de får også.

  Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 15:03   #3
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [ingeniører/sivinger/prosessbærter og -duder]Symbolbruk ved overvåkningssystemer?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

I mitt system får verdien en rød maske over seg. I noen tilfeller blinker det i alle overordnede skjermbilder langs stien ned til der alarmen bor. I tillegg dukker det opp i en alarmliste som er fargekodet samt i ekstreme tilfeller i en akustisk alarm.

Det normale er at symbolet der det er et symbol får rød farge på seg i alarmtilstand.

Så viser man jo spjell og hva man nå har som smeller i gang og forsøker å fikse problemet med den statusen de får også.

Uten å si for mye konkret om det så tenker jeg at i utgangspunktet så er det ønskelig at informasjon ikke går via farger, det er medisinsk overvåking det er snakk om og det er jo temmelig kritisk så vi må ta hensyn til at det finnes fargeblindhet og ønsker å markere med symboler i stedet.

Men du vet ikke om det finnes noe standard for sånne ting? Er overvåkingssystemer generelt proprietære på sånt?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 15:06   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [ingeniører/sivinger/prosessbærter og -duder]Symbolbruk ved overvåkningssystemer?

Fargen synes for fargeblinde også - de ser en lapp som blinker oppå tallet.
I mitt system er det noen standardsymboler som er brukt, feks for ventiler, motorer og PLS, men vi har ikke standardsymbol (eller symbol i det hele tatt i mange tilfeller) på overskredet grenseverdi. (Til tross for at jeg har hatt opptil flere lysende forslag på symboler ved gassutslipp som ble dømt nord og ned med "makaber" som karakter. )

Jeg kan ikke si jeg ser noe symbol for grensealarm her heller, nei.

  Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 15:09   #5
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [ingeniører/sivinger/prosessbærter og -duder]Symbolbruk ved overvåkningssystemer?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Fargen synes for fargeblinde også - de ser en lapp som blinker oppå tallet.
I mitt system er det noen standardsymboler som er brukt, feks for ventiler, motorer og PLS, men vi har ikke standardsymbol (eller symbol i det hele tatt i mange tilfeller) på overskredet grenseverdi. (Til tross for at jeg har hatt opptil flere lysende forslag på symboler ved gassutslipp som ble dømt nord og ned med "makaber" som karakter. )

Jeg kan ikke si jeg ser noe symbol for grensealarm her heller, nei.

Takk! Men er det mulig i systemet deres å ta noen "ekstramålinger" for eksempel og sette en merknad til ekstramålingen?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 15:10   #6
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [ingeniører/sivinger/prosessbærter og -duder]Symbolbruk ved overvåkningssystemer?

Tenker du på om vi kan ha flere grenseverdier med varsling feks? Det kan vi. Inntil ti verdier per analoge målegreie.

  Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 15:14   #7
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [ingeniører/sivinger/prosessbærter og -duder]Symbolbruk ved overvåkningssystemer?

Og dette skal jeg gå rundt og huske, liksom?

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 15:15   #8
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [ingeniører/sivinger/prosessbærter og -duder]Symbolbruk ved overvåkningssystemer?

Eksempel: Man overvåker blodtrykk, ikke kontinuerlig måling, det gjøres manuelt 2 ganger i døgnet. Så gjør man en ekstra måling, men gjør det med en annen metode, og ønsker å merke av denne målingen på et vis, sånn at nestemann som skal se, ser at det er noe ekstra med denne metoden, det finnes en anmerking til den.

Eller at det har blitt gjort en måling som er over en grenseverdi, og det ønskes å gjøre den som skal vurdere betydningen av det oppmerksom på det.

Dette er som sagt ikke kontinuerlige målinger som f.eks på intensiv, de går jo av med alarmer og blinkende tall og sånn.

Men i systemet ditt, står det hva grenseverdien er? Sånn at man kan se hvordan variabelen ligger an i forhold?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 15:18   #9
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [ingeniører/sivinger/prosessbærter og -duder]Symbolbruk ved overvåkningssystemer?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Og dette skal jeg gå rundt og huske, liksom?

Du husker jo ikke din egen signatur en gang, så grunnen til at du måker inn sånne svære prosjekter som du gjør, må jo være fordi du kan tenke og finne ut ting da.

Men kanskje du vet om det pleier å være samme symbol for sånne ting i forskjellige systemer, eller pleier det å være forskjellig fra system til system?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 15:55   #10
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [ingeniører/sivinger/prosessbærter og -duder]Symbolbruk ved overvåkningssystemer?

De systemene jeg har vært borti har kjørt fargekode, evt. Sammen med symboler og forkortelser.
Man kan også flagge verdier på forskjellig måter.


Jeg har forresten et godt eksempel på hvordan man ikke skal flagge kritisk info ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 15:56   #11
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [ingeniører/sivinger/prosessbærter og -duder]Symbolbruk ved overvåkningssystemer?

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

De systemene jeg har vært borti har kjørt fargekode, evt. Sammen med symboler og forkortelser.
Man kan også flagge verdier på forskjellig måter.


Jeg har forresten et godt eksempel på hvordan man ikke skal flagge kritisk info ...

Tar veldig gjerne i mot eksempler.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 16:00   #12
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [ingeniører/sivinger/prosessbærter og -duder]Symbolbruk ved overvåkningssystemer?

Man viser det i hvert fall ikke utelukkende med en varselstrekant nede på statuslinjen.
Det gjorde det i et system jeg jobber med. Det var ingen som så det varselet ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 18:29   #13
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [ingeniører/sivinger/prosessbærter og -duder]Symbolbruk ved overvåkningssystemer?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Eksempel: Man overvåker blodtrykk, ikke kontinuerlig måling, det gjøres manuelt 2 ganger i døgnet. Så gjør man en ekstra måling, men gjør det med en annen metode, og ønsker å merke av denne målingen på et vis, sånn at nestemann som skal se, ser at det er noe ekstra med denne metoden, det finnes en anmerking til den.

Eller at det har blitt gjort en måling som er over en grenseverdi, og det ønskes å gjøre den som skal vurdere betydningen av det oppmerksom på det.

Dette er som sagt ikke kontinuerlige målinger som f.eks på intensiv, de går jo av med alarmer og blinkende tall og sånn.

Men i systemet ditt, står det hva grenseverdien er? Sånn at man kan se hvordan variabelen ligger an i forhold?

I mitt system er det loggføring på alle dataendringer og statusendringer. Man kan sette verdier inn selv om man vil, med kommentar om man vil også kan man hente opp igjen dette etterpå som kurver eller til regneark eller i en base eller hva man vil. Jeg bruker ikke kommentardelen i mine prosjekter så jeg kan ikke verifisere at den faktisk virker (overvåkningssystem med personlighet...) men den er ihvertfall tilgjengelig og er ment å skulle virke.

Jeg ville laget et spesialsymbol for overvåkning av blodtrykk dersom det ikke finnes noe anerkjent symbol innen medisinen fra før. Sånn at det ble godt visuelt. På noen av mine grenseverdier har jeg som sagt bare et tall som får en blinkende lapp på seg pluss ørten varslingssteder - andre ting har jeg symbol for. Person ute og går der person seriøst ikke burde være ute og gå har feks en mann ala trafikklysmannen inni en varseltrekant. :satser på at folk her ikke kjenner anlegget såpass:

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Man viser det i hvert fall ikke utelukkende med en varselstrekant nede på statuslinjen.
Det gjorde det i et system jeg jobber med. Det var ingen som så det varselet ...



( - hvem pokker greide å tenke ut den genistreken der? Det er like smart som den gangen en av våre programmerere syntes at en nødstoppknapp i en windowsapp burde ha teksten "Avbryt".)

  Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 18:30   #14
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [ingeniører/sivinger/prosessbærter og -duder]Symbolbruk ved overvåkningssystemer?

Jeg har forresten mulighet til å avspille en sekvens i ettertid basert på historikken i alle overvåkede parametre. Dermed kan jeg spille av hva som skjedde i den rekkefølgen det skjedde. Det må da være en kul ting i medisin vel?

  Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 18:33   #15
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.140
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [ingeniører/sivinger/prosessbærter og -duder]Symbolbruk ved overvåkningssystemer?

Jeg er temmelig sikker på at innen oljebransjen finnes det en ISO-standard eller annet som regulerer dette. Mulig ulike standarder for ulike regioner. I usa har de ofte egne standardsett.

Innen medisin: jeg tviler. :fordomsfull:

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 18:35   #16
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [ingeniører/sivinger/prosessbærter og -duder]Symbolbruk ved overvåkningssystemer?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg er temmelig sikker på at innen oljebransjen finnes det en ISO-standard eller annet som regulerer dette. Mulig ulike standarder for ulike regioner. I usa har de ofte egne standardsett.

Innen medisin: jeg tviler. :fordomsfull:



Jeg blir ikke så overrasket om det viser seg å stemme det der, nei.

  Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 18:46   #17
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [ingeniører/sivinger/prosessbærter og -duder]Symbolbruk ved overvåkningssystemer?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Innen medisin: jeg tviler. :fordomsfull:

Jeg vet med 300% sikkerhet at det ikke er innen medisin. Derav spørsmålet liksom. Om det finnes anerkjente symboler innenfor andre fagområder kan det være fornuftig å bruke dem.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 20:43   #18
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [ingeniører/sivinger/prosessbærter og -duder]Symbolbruk ved overvåkningssystemer?

I systemer jeg har jobbet med har det vært en skala som viser kontinuerlig overvåkning, en indikator for minimum og maksimum og så har det f.eks. kommet opp en rød blinkende varseltrekant med utropstegn når grensene overskrides. I tillegg til at systemene mine har skrudd seg av. Hrmf.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 21:11   #19
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.827
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [ingeniører/sivinger/prosessbærter og -duder]Symbolbruk ved overvåkningssystemer?

Jeg tror du bør sjekke ut et firma som heter Imatis. De har utviklet diverse systemer for overvåking som også er overført til helsesektoren. Der kan du sikkert få gode svar.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 01:59   #20
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.248
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [ingeniører/sivinger/prosessbærter og -duder]Symbolbruk ved overvåkningssystemer?

Det finnes standarder som beskriver antall grenseverdien og hvilketyper basert paa type utstyr i oljenindustrien som skal finnes i et system. Sandovervaakning og korrosjonsovervaakning e det som ligner mest paa ditt eksempel.ellers er det jo stort sett kontinuerlig overvaakning som gjelder. Det nye store i bransjen er Integrerte Operasjoner, blant annet jobber man der mye med diagnostikk i utstyr som sendes via traadloest system over til vedlikeholds senter plassert paa et annet sted. Tanken er at planlagt preventivt vedlikehold boer vaere 90% av alt vedlikehold, det sparer en for uforutsette stanser.

Kan hende norsok I-005 inneholder liste av symboler i bruk...

Du kan lete paa www.standarder.no

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no