Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-15, 19:36   #21
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

suksessterte i munnfullsize

Jeg lagde franske makroner med suksesskrem inni til en bursdag. De ble veldig gode og alle ble spist opp.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-15, 19:43   #22
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.236
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Berlinerkranser
Krumkaker
Brune pinner
chocolate chip cookies
havremakroner
pepperkaker

disse står uansett på planen. Det blir vel et slag eller to med småkaker i tillegg, og sikkert en del konfekt. Jeg er fullstendig all inn i forhold til jul.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-15, 19:46   #23
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.468
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Serinakaker
Krumkaker
pepperkaker
Bounty kuler
Kanskje kokosmakroner
Fattigmenn kjøper jeg hos baker Jørgensen i Arendal

Får se om vi forsøker å lage seigmenn (eller kutter nok i firkanter) i år og noe annet julegodt.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-15, 20:00   #24
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.236
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Hvem har god oppskrift på serinakaker? Kanskje jeg skal lage det i år?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-15, 20:01   #25
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.411
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Det blir garantert pepperkaker. Ikke at jeg syns det er så digg, men husets yngste medlem mener det skal med. Jeg prøvde meg på Melanges alternative oppskrifter i fjormed chili og appelsin, de var gode. Så vil jeg bake berlinerkranser og goro. Jeg har et gorojern jeg aldri har fått brukt etter at jeg fant ut at jeg måtte kjevle og skjære ut, men det har veldig pent mønster. Jitterbuggere skal jeg også lage.

Hva heter sånne gamle klassikere, runde kjeks med fyll som smaker rom?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-15, 20:04   #26
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.945
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Masse rundstykker også selvsagt. Til de eviglange, deilige lunchene

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-15, 21:34   #27
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.468
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Hvem har god oppskrift på serinakaker? Kanskje jeg skal lage det i år?

Skal legge ut min. God og enkel.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-15, 21:35   #28
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.468
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Masse rundstykker også selvsagt. Til de eviglange, deilige lunchene

Fryseboksen er full, må visst få spist unna litt der så det blir plass til rundstykker. I år har vi ganske tomme helger i desember, så baking blir det tid til.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-15, 21:55   #29
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.468
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Hvem har god oppskrift på serinakaker? Kanskje jeg skal lage det i år?


Altså, må dobbeltsjekke her, for jeg har satt hull i min oppskrift der det står hvor mye mel det skal være.

250 gram hvetemel
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
Blandes

150 gram smør, mykt, smuldres i. Jeg bruker ekte Tine smør.
100 gram sukker, tilsett

Lag små, runde kaker, trykk ned med en gaffel
Pensle med egg og strø over perlesukker og hakkede mandler
Stekes i ovn på 175 grader 10-12 minutter (12-14).

Denne er omtrent lik som Tine sin oppskrift ser jeg.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-15, 22:02   #30
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.851
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Serinakaker
Colapinner
Kokosmakroner
Risboller
Punsjeboller
Krumkaker
Kjeks(vet ikke hvilke ennå)
Pepperkaker(av ferdig deig), noen skal barna spise og noen skal bli store hjerter som henges i kjøkkenvinduet.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-15, 23:48   #31
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Planen er å få lagd denne listen, men om jeg kommer så langt vet jeg ikke.

Pepperkaker av kjøpedeig
Serinakaker
Vepsebol
Bountykuler
Mintkuler
Salt karamell
Havreflarn

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 00:54   #32
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.019
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Mamma står for pepperkaker, pepperkakehus og hvite kakemenn.

Jeg har tenkt å lage
marsipan
gule bomber
vaniljefudge
brente mandler (de jeg har laget blir nok borte før vi har kommet til desember )
kranskekakestenger
Alle disse er lavkarbo

Og sjokolade med masse godt i. En her inne la inn oppskrift, egentlig som påskegodt. Ikke lavkarbo akkurat.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 01:30   #33
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.030
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Jødekaker
Biscotti med aprikos og pistasjnøtter
Pepperkaker
Kakemenn
Sarah Bernhard med to typer fyll
Te-briks til 1.juledagsfrokosten


Vurderer å bake julebrød på egen hånd i år (tidligere har jeg bestilt fra Godt Brød) og kanskje lager jeg noe konfekt også, Rochermannen har veldig lyst til at vi skal lage marsipan, men det liker jeg ikke, så motivasjonen er ikke så stor .

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 05:24   #34
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.358
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Vurderer å bake julebrød på egen hånd i år

Da anbefaler jeg oppskriften som nevnes i første innlegg her. Jeg bakte julebrød for første gang i fjor, etter denne oppskriften, og de ble utrolig gode!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 06:32   #35
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.980
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Her blir det Ikeas pepperkaker fordi ungene bare må kjevle sånt for å få inn julestemningen.
Og vepsebol, med litt forskjellig fyll, omtrent denne basisoppskriften: http://www.detsoteliv.no/oppskrift/vepsebol
Karameller må kokes, selvsagt.


Og så må jeg finne noen melkefrie konfekter, vurderer å prøve meg på noen sånne baileyskuler-lignende greier for å se om det er mulig å få til.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 06:43   #36
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.687
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Ja, vepsebol er godt. Jeg foretrekker dog med hasselnøtter i stedet for mandler

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 06:57   #37
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.980
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Jeg og. Og så er det veldig godt med litt revet appelsinskall i, feks.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 07:21   #38
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.754
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Konfektkaker - vanlig julekakedeig tilsatt hakka mandler og kokesjokolade
Biscotti - noen med tranebær og mandler, noen med revet appelsinskall og hvit sjokolade
Fudge eller karameller
Brente mandler
Berlinerkranser
Appelsinlikør - den står på kjøkkenbenken og godgjør seg

Så får vi se om det blir noe mer.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 08:00   #39
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.916
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Det vi ihvertfall skal lage er følgende:

  • Pepperkaker (godt mulig det bare blir Ikea deig - ikke så godt uansett synes jeg..)
  • Julecookies - vanlige sjokoladecookies som pyntes med røde og grønne nonstop
  • Fløtekarameller
  • Kransekakestenger

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 08:27   #40
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

I kalenderen min for desember (skrevet inn i januar): Bak mindre av alt!

I fjor fikk vi faktisk noe igjen av flere kakesorter. Så jeg må justere litt, etter mange år med fire barn/tenåringssønner + venner på besøk, som tømte kakeboksene fortere enn jeg fikk snudd meg. Nå er de fleste av dem voksne, og de er her ikke hele jula lenger på samme måte som før, de spiser ikke like hemningsløst av kakene heller. Jaja, lettere for meg med ltt mindre doser som skal bakes.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no