Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Din beste vaffeloppskrift

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-06, 21:10   #1
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.097
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Din beste vaffeloppskrift

I lys av den store vaffeldebatten fikk jeg lyst til å dele min beste vaffeloppskrift med dere, og vil gjerne se flere - med og uten sukker!

Yndlingsvafler

100 g smør
4 egg
4-5 ss sukker
1/2 ts kardemomme
4 dl hvetemel
1/2 ts bakepulver
5 dl melk

Noe av melka kan erstattes med rester av yoghurt, kulturmelk, fløte eller rømme.
La røra svelle i cirka 15 min. Røra skal være tjukk, som tjukk saus.

---

Og så må jeg dele denne, som jeg fikk hos noen skjønne husholdersker på Island.


Vafler

2 1/2 dl mel
2 1/2 dl mælk
1 tsk bakepulver
2 æg
1 tsk sukker
2 msk olie

Mel+bakep+sukker i en skål. Pisk æggehvider. Bland æg og melk sammen. Bland i melet.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 23:29   #2
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal jammen notere meg disse for jeg pleier bare å slumse med vafler jeg.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 23:35   #3
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tenker samme som Nenne - bruker man virkelig oppskrift til vafler?

Men vi spiser ikke vafler, så det er ett fett.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 23:45   #4
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.097
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Tenker samme som Nenne - bruker man virkelig oppskrift til vafler?

Superkokker av undertegnedes format gjør sannelig det!

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 23:48   #5
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tosse, her.

Superkokker av undertegnedes format gjør sannelig det!

Jeg er superkokk. Med en enorm klisterhjerne.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 23:52   #6
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.097
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Jeg er superkokk. Med en enorm klisterhjerne.

Jeg trøster meg med at jeg ikke er så ille som ei venninne av meg. Til mannens forskrekkelse målte hun opp mengder vann for å koke brokkoli.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 23:54   #7
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tosse, her.

Jeg trøster meg med at jeg ikke er så ille som ei venninne av meg. Til mannens forskrekkelse målte hun opp mengder vann for å koke brokkoli.

Åh. Hyl.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 00:44   #8
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.786
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tosse, her.

Jeg trøster meg med at jeg ikke er så ille som ei venninne av meg. Til mannens forskrekkelse målte hun opp mengder vann for å koke brokkoli.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 01:56   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er de absolutt beste vaflene jeg har smakt. Jeg er egentlig ikke noe voldsomt til søtmons, og disse vaflene er jo søte, nesten som kake. Men de er bare helt deilige!

DRØMMEVAFLER

100 gram smeltet smør
5 egg
1,5 dl sukker
3 dl seterrømme
4 dl melk
1 ss bakepulver
2 ss vaniljesukker (jeg liker vaniljesmak, men 1 ss kan godt sløyfes)
1 ts kardemomme
6 dl hvetemel

Pisk sammen sukker, rømme, melk og egg. Tilsett smeltet smør. Rør i bakepulver, kardemomme og hvetemelet. Pisk det til en glatt og klumpfri røre, og la den stå og svelle i 15 minutter.

Stek tykke gode vafler og server dem med smør, rømme eller krem og syltetøy.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 23:16   #10
vimjer
Tante Sofie
 
vimjer sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.632
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tre egg
"Passe" mengde sukker
Noen dl vann
Vaniljesukker
Bakepulver
Hvetemel (til passe tykkelse)

Ja, den ser kjip ut, men gir de nydeligste vafler. Jeg liker dem litt sprø og godt stekt.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 23:52   #11
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker ikke oppskrift, men liker vafler som ikke er så søte, og ikke smaker vanilje eller kardemomme.
Så det jeg pleier å ha i er rømme, egg, melk, mel (gjerne en blanding av hvetemel, havremel og evt. litt sammalt grov hvete), litt smeltet smør, evt. LITT sukker. Så pleier jeg gjerne å putte oppi det kjøleskapet byr på av melkeproduktrester: Creme fraiche, yoghurt, fløte og denslags. Kan vel ikke direkte kalle dette en oppskrift.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 08:02   #12
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg pleier også bare å mikse sammen noen egg (ganske mange i og med at jeg ikke kan bruke vanlig melk), litt sukker, smeltet smør, bakepulver, vaniljesukker, mel, soya/rismelk, og havregryn. Havregryn gjør vaflene litt tyngre, men veldig gode og mettende. Dersom man er sparsom med sukkeret og smøret, og velger en litt grov meltype sammen med havregryn, er vaflene et greit alternativ til frokost for en brødlei liten tass....

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 09:50   #13
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Toros gule 123

Og abbonere dermed på tråden

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 10:12   #14
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pannekaker og vafler er slumsemat. Jeg veier rundstykke og bolleemner (hysterisk) men bare mikser til passe røre når jeg lager pannekaker og vafler.

Vafler:
Jeg bruker resteting (matyoghurt, rømme, kefir, melk, biola, kesam og hva_har_du), mel, ganske mange egg, (minst 4), ørlite bakepulver eller natron (alt etter om jeg har sure eller søte ting i) og litt sukker. Som Maximillia synes jeg at "smak" på vaflene er en uting. Jeg liker ikke kardemomme i hverken boller eller vafler.

Ca oppskrift:

Tilsammen 1 liter melkebaserte ting, gjerne en blanding, kan godt ha gått over dato.
1 ts natron eller bakepulver
1/2 dl sukker
7 dl hvetemel (kan godt delvis erstattes med litt grovere mel, byggmel eller havregryn)
50 g smeltet smør
4-5 egg.

Lag klumpfri røre (jeg blander i blender :lat: ), la svelle litt og stek i vei.

Til pannekaker lager jeg en tynnere røre, uten sukker og med mer grovt.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 10:14   #15
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå ser jeg at jeg glemte bakepulver/natron i min "oppskrift". Og jeg ser at Mim og jeg har samme vaffelsmak og lager temmelig like vafler, bortsett fra at jeg har enda mindre sukker i. :dulter: :lakei:

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-06, 11:13   #16
Nora
Nybegynner
 
Nora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 15
Nora har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Din beste vaffeloppskrift

Opprinnelig lagt inn av Solveigmor, her.

Toros gule 123

Og abbonere dermed på tråden

Pose-vafler
Pose-pannekaker
Pose-kaker


Nora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-06, 11:16   #17
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.647
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste vaffeloppskrift

Kan jeg anbefale mine damer å ha i litt øl i røren?
Det gjør mange ganger pappa, og de vaflene er himmelske!!!

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-06, 12:52   #18
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Smil

Sv: Din beste vaffeloppskrift

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Kan jeg anbefale mine damer å ha i litt øl i røren?
Det gjør mange ganger pappa, og de vaflene er himmelske!!!


Ja, DE er VIRKELIG utrolig gode!!! Men han er da flink på kjøkkenet å da..

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 08:01   #19
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.174
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din beste vaffeloppskrift

Jeg har ingen oppskrift, jeg har mannen .......

Men det som vi har oppi er vaniljesukker.


Appropos ØL, det blir gode pølser om man har det i pølsevannet også.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 01:26   #20
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.647
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste vaffeloppskrift

Opprinnelig lagt inn av C@mill@, her.

Jeg har ingen oppskrift, jeg har mannen .......

Men det som vi har oppi er vaniljesukker.

Oppi mannen???












__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no