Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

"Med hilsen" eller "Vennlig hilsen" eller "Med vennlig hilsen"?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-06-09, 18:24   #21
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.078
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Med hilsen" eller "Vennlig hilsen" eller "Med vennlig hilsen"?

Med vennlig hilsen i brev, mvh i mail.

Benzo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 18:38   #22
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Med hilsen" eller "Vennlig hilsen" eller "Med vennlig hilsen"?

"Med hilsen" hørtes veldig rart ut. Det høres ut som man vil hilse litt mer pompøst, men for all del uten vennlighet. Vil man bare hilse, uten å være vennlig/ærbødig/etc, så skriver man rett og slett bare "hilsen Xy Zæøå".

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 18:49   #23
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Med hilsen" eller "Vennlig hilsen" eller "Med vennlig hilsen"?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

"Med hilsen" hørtes veldig rart ut. Det høres ut som man vil hilse litt mer pompøst, men for all del uten vennlighet. Vil man bare hilse, uten å være vennlig/ærbødig/etc, så skriver man rett og slett bare "hilsen Xy Zæøå".

Skriver om oftest "Med vennlig hilsen", men av og til er "Med hilsen" på sin plass. Sist da jeg skulle skrive et brev til en leieboer som ikke har betalt husleia på mange måneder. "Med hilsen" var da en passende avslutning, synes jeg, korrekt og litt strengt - følte ikke noe særlig for å være vennlig i den sammenhengen

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 18:55   #24
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.198
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Med hilsen" eller "Vennlig hilsen" eller "Med vennlig hilsen"?

Jeg skriver Med vennlig hilsen i vanlige mailer. Er det en mottaker jeg kjenner bedre skriver jeg "hilsen fra Palmen". I brev er det alltid Med vennlig hilsen. En god grunn hvorfor? Tja, si det!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 19:13   #25
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Med hilsen" eller "Vennlig hilsen" eller "Med vennlig hilsen"?

I malen på jobben ligger "Vennlig hilsen". Det kommer jo også litt på hvor vennlig man ønsker å være.

Vennlig hilsen en kommunalt ansatt.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 19:18   #26
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Med hilsen" eller "Vennlig hilsen" eller "Med vennlig hilsen"?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

"Med hilsen" hørtes veldig rart ut. Det høres ut som man vil hilse litt mer pompøst, men for all del uten vennlighet. Vil man bare hilse, uten å være vennlig/ærbødig/etc, så skriver man rett og slett bare "hilsen Xy Zæøå".

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

Skriver om oftest "Med vennlig hilsen", men av og til er "Med hilsen" på sin plass. Sist da jeg skulle skrive et brev til en leieboer som ikke har betalt husleia på mange måneder. "Med hilsen" var da en passende avslutning, synes jeg, korrekt og litt strengt - følte ikke noe særlig for å være vennlig i den sammenhengen

Ja, sånn kan det jo også gjøres. Det illustrerer vel egentlig godt hvordan jeg oppfatter "Med hilsen".

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 19:29   #27
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.779
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Med hilsen" eller "Vennlig hilsen" eller "Med vennlig hilsen"?

Til nye kollegaer, kunder og leverandører skriver jeg:

Hilsen/Regards
Fluke Dings
Stilling
Firma
osv.

Om jeg har hatt noen runder med samme person blir hilsenen:

Mvh
Fluke Dings

Etter enda flere runder (og da kjenner vi hverandre godt etterhvert):

-Fluke



Til ikke-norske kollegaer eller annet:

Thanks
Fluke Dings

Privat og til venner skriver jeg:

-Fluke

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 19:37   #28
Mamzen
Fersking
 
Mamzen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 121
Mamzen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: "Med hilsen" eller "Vennlig hilsen" eller "Med vennlig hilsen"?

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Når jeg gikk på skolen, Handel og Kontor, lærte vi at vi skulle skrive Med vennlig hilsen.

samme her.

Mamzen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 20:15   #29
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Med hilsen" eller "Vennlig hilsen" eller "Med vennlig hilsen"?

Jeg synes det er helt absurd å påstå at noen av de alternativene skulle være «feil». Alle er i bruk, og alle er helt gangbare etter min mening. (Men det er et mye stilt spørsmål.)

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 22:38   #30
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.862
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Med hilsen" eller "Vennlig hilsen" eller "Med vennlig hilsen"?

Som sagt; i det forholdsvis store konsernet jeg jobber kommer det gjentatte beskjeder fra kommunikasjonsavdelingen at det skal hete "Med hilsen" og ikke "med vennlig hilsen". Nettopp fordi det blir for vennlig. Jobber man med penger så hilser man, men ikke vennlig ..... visstnok.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-09, 05:36   #31
Mett
Gjendekjeksfantast
 
Mett sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 145
Blogginnlegg: 1
Mett er populærMett er populærMett er populærMett er populær
Standard

Sv: "Med hilsen" eller "Vennlig hilsen" eller "Med vennlig hilsen"?

Skal man først unngå å være for vennlig, holder det for min egen bruk med et enkelt Hilsen. Det er sikkert bare fordi jeg ikke er vant til å bruke Med hilsen, men for meg ser det ut som en fersk amputasjon. Som et operasjonssår etter at man har fjernet noe kan klarer seg bedre uten. For eksempel en betent blindtarm eller noe like uønsket. Jeg reagerer aldri når jeg mottar et Med hilsen; jeg får meg bare ikke til å bruke det selv. Ikke uten at de ondskapsfulle hjørnene av hjernen blusser opp i fandenivoldsk inspirasjon, og kimer i med selvkritikk á la "å jasså? Føler ikke for å være vennlig, nei. Avslutt for Guds skyld ikke i en god tone. Hvorfor ikke like gjerne skrive Med revnende likegyldig hilsen, din følelseskalde laban? Hæh?!"

De indre stemmene mine trenger virkelig å fikes opp...

Mvh Mett

"Næmmen, se på han da. Gidder ikke engang å påkoste mottakeren et linjeskift mellom Mvh og navnet. Tenker ikke på hvordan det kan oppf" :fike!:

__________________
"Anybody who believes exponential growth can go on forever in a finite world is either a madman or an economist." - Kenneth Boulding
"It's just a ride". - Bill Hicks
Mett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-09, 10:27   #32
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Med hilsen" eller "Vennlig hilsen" eller "Med vennlig hilsen"?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.


Kanskje Mvh egentlig er ?




__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-09, 10:38   #33
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Med hilsen" eller "Vennlig hilsen" eller "Med vennlig hilsen"?

Jeg skriver med vennlig hilsen når jeg bruker fullt navn og firmasignatur.


Når jeg har korrespontert med vedkommende avsluttes en mail enten med

fornavn

eller

mvh
fornavn etternavn
987 65 432

(fordi jeg synes det er irriterende å åpne en mail fra noen uten å finne telefonnummeret dems)

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-09, 10:45   #34
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Med hilsen" eller "Vennlig hilsen" eller "Med vennlig hilsen"?

Jeg leser mvh som .
For meg betyr greiene følgende:
Hilsen - jeg kjenner den jeg skriver til og jeg liker vedkommende dårlig men vil ikke tas på uhøflighet. Kun i bruk til eksen.
Med vennlig hilsen - formell tone, men utpreget hyggelig. Brukes ikke til venner. Brukes i formelle brev til kunde på jobben når jeg kjenner kunden godt.
Med hilsen - formell og grei. Brukes i nesten all jobbsammenheng.
Vennlig hilsen - Brukes bak innlegg i lokalavisen når jeg er lynforbannet og spydig.

Til venner -
-sf

  Svar med sitat
Gammel 27-06-09, 11:47   #35
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Med hilsen" eller "Vennlig hilsen" eller "Med vennlig hilsen"?

Uansett blir det teit når man heter Nilsen til etternavn

Med vennlig hilsen

xxxxxx Nilsen

(eksempel hentet fra eget liv, prøver ikke å henge ut noe etternavn her )

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)

Sist redigert av Pamina : 27-06-09 kl 12:02.
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-09, 11:59   #36
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Med hilsen" eller "Vennlig hilsen" eller "Med vennlig hilsen"?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

I malen på jobben ligger "Vennlig hilsen". Det kommer jo også litt på hvor vennlig man ønsker å være.

Vennlig hilsen en kommunalt ansatt.

Jeg kan forresten melde om at i en av de andre malene på jobben står det "Med vennlig hilsen".

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-09, 21:40   #37
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Med hilsen" eller "Vennlig hilsen" eller "Med vennlig hilsen"?

Må fortelle en liten historie om en kollega av meg som en gang fikk stilet en mail slik, fra en utenlandsk forbindelse.

Dear Mr. Vennlig Hilsen.

Den synes jeg var litt søt..

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-09, 22:02   #38
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Med hilsen" eller "Vennlig hilsen" eller "Med vennlig hilsen"?

Jeg bruker ofte Mvh i litt seriøse mailer. Altså ikke mail til en kompis, liksom. Det er slettes ikke alltid helt vennlig ment, for å si det sånn.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 22:29   #39
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Med hilsen" eller "Vennlig hilsen" eller "Med vennlig hilsen"?

I private mailer og korte svar på jobben bruker jeg Mvh.
I signaturen min på jobbmailen ble jeg med et usikker på om hva jeg har.
Om det er Vennlig hilsen/best regards eller Med vennlig hilsen/best regards...
(har begge deler selv om bare en brøkdel av mailene består av nedknota engelsk)

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 22:30   #40
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Med hilsen" eller "Vennlig hilsen" eller "Med vennlig hilsen"?

Med vennlig hilsen
Mvh
Vennlig hilsen

Alle disse bruker jeg.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no